Wat nog meer te doen bij verkouden Cavia ?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Wat nog meer te doen bij verkouden Cavia ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 15:56

Aangezien het nu al 1,5 week weer goed gaat met mn dieren was het natuurlijk hoog tijd dat er weer iets fout zou gaan... as usual Schijnheilig Scheve mond

Eergister had ik het idee dat Olijfje, een van mn cavia's, wat aan het niezen was, kleine proestgeluidjes kwamen uit zn bekkie.
Gister was ook zn neus wat slijmerig.
Op school informatie gezocht en van een aardige leraar zelfs vitaminepillen meegekregen.
Nou kom ik thuis, is ook nog eens een van zn oogjes helemaal bloederig rood.....

Ik geef hem nou dus die vitaminepillen
Hij heeft speciaal caviavoer met vitamine C
Hij krijgt nu hooithee
Kamillethee op een broodje
Maak neus en ogen schoon met afgekoeld gekookt water
Zet hem straks apart ( aangezien verkoudheid besmettelijk is )
Geen hem geen groenvoer meer ( kool,andijvie,wortel etc )
Geef hem veel hooi waar hij warmte aan heeft en in weg kan kruipen..

Wat kan ik nog meer doen ?

De kooi waarin hij zit staat in de bijkeuken, een houten hok. 2 weken geleden zat hij nog buiten, de bijkeuken is niet heel veel warmer als buiten, maar wel wat beschutter, en het zal er misschien snachts als het vriest rond het 0-punt liggen....
Ik weet eigenlijk niet wat ik nou moet, als ik hem naar binnen haal is het ook niet goed, hij komt dan ineens in zulke warmte dat hij daar ook dood van kan gaan, het temperatuurverschil is te groot.
Maar in het hok is het dan wel weer erg koud, lijkt me ook niet echt goed voor een verkouden cavia...

Ik hoop zo dat hij blijft leven, ik kan dit er echt niet meer bij hebben nu....

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:41

Misschien even langs de dierenarts voor een kuurtje baytrill????
Bij mijn ratjes heeft dat super goed gwerkt toen ze heel erg last van bronchitis kregen. heeft hij iets waar die in kan zitten (een doosje/ huisje) anders kan je daar flink wat hooi/stro indoen dat hij toch lekker warm zit. iig. veel succes met je cavia en geef hem maar een dikke knuffel Ach gut

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:14

Ik zou ook even een baytrill kuurtje halen bij de dierenarts.
Als cavia's eenmaal ziek zijn hebben ze ook weinig weerstand meer, en baytrill maakt het iig niet erger dan het is.
Balen dat het nu ondertussen weer weekend is...
De bijkeuken is vrij koud, er is er geen plaats waar het iets warmer is?
Anders lijkt de kamer me toch een betere optie, als je het hok maar niet meteen dicht bij de kachel zet.
Anders is een warme kruik oid misschien een optie?
Succes!

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:46

Idd even naar de DA gaan en nu de cavia apart zetten. Maar geef haar nog wel groente. Ik zou haar tijdelijk - totdat ze weer beter is - in de huiskamer of slaapkamer zetten waar het wat warmer is. Zodra ze gezond is, zet haar dan niet meteen weer in een koele ruimte (zoals de bijkeuken). De temperatuursverschil is dan veel te groot. Welk voer geef jij je cavia's?!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 11:29

Ik voer speciaal cavaiavoer, met vitamine C erin.
Ik heb hem vrijdag meteen apart gezet.

Groente geven doe ik nu even niet meer, aangezien daar teveel vocht inzit, knaagdieren die verkouden/ziek zijn raken dan snel aan de diarree, en als een knaagdier aan de diarree is, is het eigenlijk gebeurd.

Ik heb inmiddels na telefoontje met DA Antricycline gehaald, tegen verkoudheid,snot en longontsteking.
Ik heb hem niet in huis gehaald, de DA vertelde me ook dat dat een te groot temperatuursverschil is en het dan gauw te benauwd voor hem wordt.
Heb een kruik er bij in en snachts gaat er een handdoek over het hok.

Opzich gaat het goed, ik was eergister bang dat hij de ochtend niet halen zou, maar hij zat tot mijn verbazing gisterochtend kwiek in zn hokkie.
Zn ene oogje is nu wel blind, het is teruggetrokken en er zit een grote witte vlek op, ik denk dat dat gebeurd is met vechten o.i.d aangezien er ook wat korstjes om zn ogen zitten.
Maar daar valt mee te leven.
Hij is goed actief en heeft van een afstand nog wel piep-contact met zn kameraadjes Knipoog Haha!

Zn neusje en oogjes maak ik elke dag schoon met gekookt water.

Zoals hij er nu bij zit denk ik dat hij de verkoudheid wel overleeft, ik heb hem niet weer horen niezen en zn neus wordt ook niet erger.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:18

Gelukkig maar

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:21

Met groente geven bedoel ik niet opeens helemaal niks geven, maar dit ook afnemen (bijvoorbeeld de volgende dag de helft geven dan wat hij altijd krijgt). Als je weer groente gaat geven dan ook weer opbouwen.

Maar fijn dat het weer goed gaat!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:55

Fijn dat het beter gaat, hopelijk knapt ie weer helemaal op