Gepakt door de hond...wat nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlwieneJarig

Gepakt door de hond...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:59

Hallo,
Ik wil even jullie mening hebben. Wij hebben sinds een paar maanden een Westie (west highland white terrier). Hij is al 9 en komt uit een ander gezin waar ze te weinig tijd voor hem hadden. Het is echt een schat van een beest maar.....

Een paar weken terug vond ie blijkbaar dat mijn hoofd te dicht bij zat en pakte die me in mijn kin (beet dus) gelukkig niet hard en slechts twee rode puntje waren het resultaat.

Vandaag zat ik op mijn hurken bij zijn mand en had met twee handen zijn koppie vast om hem te kroelen, en wilde hem een kus geven. Toen heeft hij me dus vol op mijn neus en bovenlip gegerepen!!! Zonder enig grommen of waarschuwing vooraf. Nou ja, naar de eerste hulp geweest en ik had een klein wondje op mijn neusvleugel en een grotere tussen mijn bovenlip en neus en ze hebben ze allebei geplakt.

Ok, misschien heeft ie zich bedreigt gevoelt, maar ik vind ook dat een hond dit niet mag doen!! Eigenlijk wil ik hem ook niet wegdoen want verder is het een schat en superlief en enthousiast.

Help? wat vinden jullie?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:23

Klinkt me alsof je hondje zich idd bedreigt voelt, en blijkbaar als je met je hoofd dichtbij komt...
Deed je dit te snel ? Te ruig, zonder waarschuwing van jezelf ?
Hoe is zn gezichtsveld ? Vaak kunnen oudere honden staar hebben, hun gezichtsveld vermindert.
Ook gehoor kan vermindert zijn. Dan kunnen ze bang en schrikkerig worden van bepaalde dingen en dus sneller aggressief.
Ik zou eens wat dingen uit gaan zoeken waarom hij zo doet, als het een gedragsprobleem is kan een gedragsdeskundige misschien oplossing bieden.

Iig niet zomaar laten gebeuren, maar let dus op waarom hij het doet, als hij het vanuit angst/schrik doet en je straft hem af, dan kan hij nog banger worden en de volgende keer nog sneller van zich afbijten.

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:41

Naar mijn idee deed ik dat niet te snel met mijn hoofd op hem af komen, maar het zou kunnen dat dat door hem anders werd ervaren. Zijn zicht lijkt goed te zijn , maar dat zouden we eens na kunnen laten kijken.
Wat betreft zijn gehoor, heb ik niet het idee dat daar wat mis mee is, hij komt als je hem (vanaf buiten zicht) fluit wel.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:49

volgens mij was het meer uit bedreiging. heb je aan de vorige eigenaar al gevraagd of hij het bij hun ook deed?

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:57

We hebben voor we hem meenamen uiteraard uitgebreid met de vorige eigenaar gepraat en toen niks over zoiets gehoord. Ze lieten daar ook rustig echt kleine kinderen bij hem dus lijkt me niet. Maar we hebben nu nog niet weer contact gehad.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:05

Ik zou zulke situaties gewoon vermijden. Ik heb ook een hond uit het asiel en ik probeer zoveel mogelijk haar naar mij te laten komen voordat ik haar aai. Ook proberen om niet te bedreigend te doen. Het is niet niks voor zo'n oud beestje om ergens anders te moeten wonen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:15

Als een mens met zijn hoofd te dicht bij de kop van een hond komt, kunnen sommige honden zich bedreigd voelen. Jij komt op dat moment dominant over en die hond kan nergens heen.
Honden kennen het gedrag van mensen niet. Kijk maar eens naar het gedrag van een roedel wolven. Als ze elkaar de bek likken is dit niet van liefde ofoz, maar van onderdanigheid.
Dus veel dingen die wij mensen als lief en aardig beschouwen is in de ogen van een hond het tegenover gestelde. Ze kennen alleen de hondentaal.

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 15:02

Dankjewel voor je antwoord, weer wat geleerd. (Helaas kan het soms een harde leerschool zijn) Ik weet nu in elk geval dat hij niet gewoon onbetrouwbaar is. Dat wilde ik al niet geloven maar het is goed om te horen.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:01

Nee hoor, hij is echt niet gelijk onbetrouwbaar, maar kan me je zorgen wel voorstellen! De eerste dagen nadat we onze hond uit het asiel haalden had hij ook 2 keer gehapt. Wij waren echt geschrokken, vooral omdat ze al eens teruggebracht was en die mensen hadden gezegd dat ze gebeten had. Bij ons had ze gehapt toen een familielid haar aaide terwijl ze sliep..... Ja, dat is niet slim natuurlijk, ze schrok gewoon en verdedigde zichzelf! Jouw hondje heeft zich ook erg bedreigd gevoeld en zag geen uitweg! Gewoon een beetje oppassen.

Borisje_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:36

Wij hebben ook een hondje uit het asiel gehaald met hem hadden we hetzelfde probleem. Wat bij die hond heeft gewerkt is eerst zijn nek aaien en dan rustig over zijn hoofd. dit zeker niet forceren als je denkt dat hij het niet prettig vindt laat je hem lekker met rust. Laat hem merken dat jij lief bent door als jij hem lief een aaitje geeft en hij reageert lief terug een koekje of wat lekkers te geven.

Herhaal dit totdat hij het vertrouwen in je heeft gevonden. Maar pas wel op: Ga NOOIT maar dan ook nooit naar een hond toe die in zijn Mand, Bench of slaapplaats ligt of zit. Dit is voor de hond zijn plaats, als hij bijvoorbeeld even rust wilt.

Hopenlijk komt alles weer goed!!

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 01:21

Bedankt voor jullie reacties. Borisje verder is hij niet schuw ofzow hoor, maar juist een heel vrolijk aanhankelijk hondje. Maar ja ik wist niet beter zullen we maar zeggen en zal voortaan hoofd-kop contact zeker vermijden.

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:10

Ik zou zeggen kijk hier alsjeblieft mee uit. Dit kan het begin zijn van een "angstbijter". Uit ervaring weet ik dat dit niet de eerste zal zijn namelijk.
Zorg dat je op zon moment wel de baas over hem blijft. Anders weet hij op zon moment dat jij onderdanig aan hem bent, en dan gaat het de verkeerde kant op.
Dus zorg ervoor dat je je hond wel rustig benaderd, maar als hij weer een keer zo reageert, zorg dan dat jij "dominant"over hem bent.
En om contact met het hoofd te vermijden vind ik persoonlijk niet moeten. Hij moet je gewoon accepteren met wat je doet. Want jij bent de baas en niet hij!
En je moet hem altijd waar dan ook kunnen benaderen. Je moet hem natuurlijk niet treiteren, maar je moet gewoon bij zijn mand enzo kunnen komen, want jij bent de baas en niet hij!

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:20

Ik ken ook wel een hondje die zoiets heeft.
Je kan er alles mee doen maar zodra je met je gezicht bij haar hoofd komt gaat ze grommen.. Dus je bent niet de enigstje Knipoog

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 16:37

Ben erg blij met alle reacties. Nadua ik denk dat je mijn vorige berichtje verkeerd begrepen hebt het is namelijk niet zo dat ik het contact met zijn kop vermijd, maar wel contact tussen mijn hoofd en zijn kop. Maak dit namelijk liever niet nog een keer mee. Maar ik kan wel gewoon z'n koppie aaien enzo hoor.

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:57

Alwiene schreef:
Ben erg blij met alle reacties. Nadua ik denk dat je mijn vorige berichtje verkeerd begrepen hebt het is namelijk niet zo dat ik het contact met zijn kop vermijd, maar wel contact tussen mijn hoofd en zijn kop. Maak dit namelijk liever niet nog een keer mee. Maar ik kan wel gewoon z'n koppie aaien enzo hoor.

Het komt dus denk ik echt dat hij zich bedreigd voelt.

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:35

is er niks met de vorige eigenaar gebeurt dat hij daar nu bang voor is... Extreme duivel