ruzie met mn (asiel)hond :\ zie t niet meer zitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:54

BeNGeL schreef:
weet je wat ik zou doen ?!
ik zou diegene die dan op het veld loopt met zijn hond een kennis laten maken met een boos mens...
Ze weten toch dat ze daar niet mogen komen?!
Laat het ze dan maar eens horen ook ...
of print een papier uit met AUB veld niet betreden ... plastificeer dit en hang dit ergens op zodat ze het kunnen zien ...
Want zo schiet het voor jou en Blake natuurlijk niks op ...

Waarom?
Die hond vertoont geen idioot gedrag, Blake wel.
Wat ik zou doen is op het moment dat hij zich drukt maakt om die anderew hond, een paar flinke rukken aan de slipketting geven en maken dat hij zijn aandacht bij jou heeft.
Jij bent de baas, jij bepaalt waar hij op moet letten.
Niet luisteren is een flinke correctie.
Is hij nou een haartje betoeterd?
Op het moment dat jij de hond eerst uit laat razen, heeft hij zichzelf beloond. Doordat jij hem vast houdt, denkt hij ook nog dat de baas het ermee eens is, want die staat achter hem. Hoe wil je dit gedrag er ooit uitkrijgen met liefdoen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:41

de slipketting moest af van de dierenarts, hij kwam nml uit het asiel met zn hele nek open door de slipketting(iedereen kon hem meenemen voor een wandeling, en blake ging alleen maar meer aan de riem trekken, zelfs met prikband, heeft nu nog kale plekken daarvan Scheve mond ) daarom heb ik nu een halti, zit over zn neus en achter zn oren, beetje vergelijkbaar met een halster van een paard.
hiermee trekt hij stukken minder dan met een gewone halsband, of een tuigje, zelfs minder dan met de slipketting waaraan hij zichzelf nog bijna ophing!
ook schijnt het redelijk dominant te zijn voor het gevoel van de hond, omdat het dus over zn neus zit.

als Blake gestoord doet vanwege een hond, dan loop ik of stug door of ik ga achteruit lopen, dan kan hij nml niet meer aan de riem trekken en loop ik er niet achteraan te hobbelen. ik blijf iig niet staan wachten tot hij klaar is met gek doen

op de andere club, waar blake dus op proef 1 keer tussen de andere honden heeft getraind, heeft de trainer hem opgetild, echt ff met zn potenm van de grond af, aan zn slipketting, en nog bleef blake gestoord doen vanwege de honden om hem heen, t werd alsmaar erger!
heb die man 'vriendelijk' bedankt en gezegd dat dit me niet echt leek helpen en dat ik ergens anders zou gaan trainen

kijk dat gestoorde gedrag moet er uit, en ik tik of schop of weet ik veel heeft hij soms echt wel nodig, maar die man ging net te ver, en blake werd dus alleen maar drukker daardoor.

in t begin trok ik blake achterover aan de slipketting als hij zo gestoord deed en gewone rukjes aan de riem niet hielpen, maar hij werd daardoor ook alleen maar drukker en drukker en agressiever...

nu met die halti kan ik hem gewoon goed bij me houden en als ik een hond tegenkom kan ik hem daarmee redelijk bij me houden, alleen ja dat blaffen en grommen aan de riem en bijten als de hond dichtbij genoeg is, dat gaat er niet uit, en daar wordt ik wel redelijk wanhopig van.

t gekke is, de 2 ridgebacks van mn ouders waren vroeger ook zo, die corrigeerde ik dmv slipketting en dat gaat nu perfect, eventueel een tik of als ze echt debiel deden, vooral de reu, een iets hardhandiger en lompere correctie en dan was t meteen klaar.

Blake kan je schoppen en slaan wat je wil, hij krijgt dan een enge blik in zn ogen en hij wordt alleen maar gekker en gekker, heb echt t idee dat er wat stekkertjes loszitten in zn koppie

de vorige eigenaar heeft hem 6 mnd gehad, daarvoor zat hij in klein Amerika in belgie(mense uit de buurt kennen ze wel, de slechtste plaats voor een hond Scheve mond ) maar hij is dus echt goed verpest in zn redelijk korte leventje, en ik heb me behoorlijk vergist want hij is een stuk gestoorder dan we in t begin dachten. Hij was druk en speels, en wat alstig bij andere honden,maar zo erg als dit, nee dat hadden we echt niet verwacht, terwijl we hem al zeker 2 mnd 2 x per week meenamen voor een wandeling va een paar uur!

Zolang hij het bijten niet meer doet, hij hij zeker niet weg, maar ik wil toch graag een oplossing voor zn gedrag naar andere honden toe

t gekke is, zodra je hem loslaat en hij heeft de ruimte, kan hij prima overweg met alle andere honden! t probleem zit dus echt vast aan de riem, en hoe meer je hem corrigeert hoe gestoorder hij wordt Scheve mond

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:22

Als hij het los verder prima met andere honden kan vinden dan is hij niet asociaal.
Renske begrijp me niet verkeerd maar het probleem ligt dus toch voor een deel bij jouw..
Jij bent niet de baas waar hij zich zeker en veilig bij voelt.. Jij bent in zijn ogen geen roedelleider.. Een hond die met de roedelleider loopt zal het niet in zijn hoofd durfen halen om uit te vallen naar andere honden. Jij bepaalt wat er gebeurt en niet hij.. Het uitvallen kan voorkomen uit angst/onzekerheid.. Maar als jij hem de baas bent dan moet hij het vertrouwen hebben dat jij het oplost en niet dat hij het op moet lossen voor jouw...
Ik hou het toch bij de manier.. Fout is straf
Goed is beloning..
Negeren is het probleem uit de weg gaan en daar leert de hond niet van..
Zoek je probleem op en corrigeer zijn foute gedrag met je stem en met de slipketting of prikband.. en met corrigeren bedoel ik ook echt corrigeren..Zachte heelmeesters maken stinkende wonden ....
Stopt hij al is het maar een seconde, dan beloon je hem met spel en leidt je hem af met balletje (liefst aan touwtje etc.)
Maar jij moet de baas worden.. want het bijten en grommen is gewoon geen respect..
En 1 ding als jij de leider bent durft hij dit soort dingen niet in zijn hoofd te halen..
Ik vind dat je top je best doet echt waar en ik heb alle respect voor je doen en laten met deze hond.
Maar na die aanval is hij gewoon helemaal zijn vertrouwen in jouw kwijt geraakt en denkt hij zelf de boel weer op te moeten lossen....
Het zal een lange weg worden en ik hoop dat het je lukt..

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:44

Ik denk dat het grommen en bijten naar jou echt een greep naar de macht was. Je hebt op dat moment gewonnen, top! OK dan!

Onze eerste hond was een herder uit het asiel. Na een paar maanden had ze de kat uit de boom gekeken en begon het gedonder..... steeds proberen om een stapje hoger te komen, steeds weer die grenzen verleggen. Van het begin af aan met haar getraind bij een kynologenvereniging (nee, foei!) waar ze me steeds harder ging uitlachen leek het wel. Die aanpak was achteraf gezien niet geschikt voor haar, veel te soft. Dezelfde problemen naar andere honden als jij hebt, zodra ze een andere hond zag ging ze helemaal flippen en wat je ook probeerde, ze werd steeds gekker. En zeker op het trainingsveld, het leek wel alsof de druk gewoon te hoog was voor haar.

Toen we haar een jaar hadden ging het helemaal mis.
Nadat ze mijn man letterlijk de kleren van het lijf had gescheurd hebben we persoonlijke begeleiding gezocht. Deze trainster heeft met onze toestemming de hond opgeknapt. We moesten een oplossing vinden, anders ging ze terug naar het asiel en dat zou niet goed voor haar aflopen, dus het werd de harde aanpak. Met pijn in mijn hart, want het ging helemaal tegen mijn gevoel in.
Nou zeg ik niet dat het bij ieder hond werkt, maar bij deze hond en in dit geval was het de oplossing. Als ze die trainster zag dan bestonden wij niet meer....

Wij hebben zelf nog 2 jaar moeten knokken om haar er onder te krijgen, en daarna was het een gouden hond die voor ons door het vuur ging.
Het gedrag naar andere honden is nooit echt goed gekomen. Op een gegeven moment hebben we dat maar als feit geaccepteerd.
Uiteindelijk is het wel een stuk beter geworden, maar pas toen ze duidelijk wist dat wij boven haar stonden, dat gaf haar een stuk rust.
En ongeveer 1 keer per jaar probeerde ze het nog een keer. Dan ging ze om een onbenullige reden weer de confrontatie met ons aan, dan was het er op of er onder, en daarna was het weer een jaar rustig.

Ik vind het heel goed van je dat je niet op geeft.
Het is moeilijk hoor, want probeer voor jou hond maar eens de juiste toon te vinden die hij nodig heeft. Wat voor de ene hond werkt hoeft voor de andere geen oplossing te zijn. Maar als het je lukt dan heb je juist door wat je allemaal samen hebt meegemaakt een hele unieke band met je hond. Dat maakt het achteraf gezien allemaal de moeite waard.



O ja, ik heb ook geprobeerd om deze hond uit te putten.
Werkt heel eventjes, en dan heb je een hond met een topconditie die nóóóóit meer moe wordt! Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:38

MirandaB schreef:
Als hij het los verder prima met andere honden kan vinden dan is hij niet asociaal.
Renske begrijp me niet verkeerd maar het probleem ligt dus toch voor een deel bij jouw..
Jij bent niet de baas waar hij zich zeker en veilig bij voelt.. Jij bent in zijn ogen geen roedelleider.. Een hond die met de roedelleider loopt zal het niet in zijn hoofd durfen halen om uit te vallen naar andere honden. Jij bepaalt wat er gebeurt en niet hij.. Het uitvallen kan voorkomen uit angst/onzekerheid.. Maar als jij hem de baas bent dan moet hij het vertrouwen hebben dat jij het oplost en niet dat hij het op moet lossen voor jouw...
Ik hou het toch bij de manier.. Fout is straf
Goed is beloning..
Negeren is het probleem uit de weg gaan en daar leert de hond niet van..
Zoek je probleem op en corrigeer zijn foute gedrag met je stem en met de slipketting of prikband.. en met corrigeren bedoel ik ook echt corrigeren..Zachte heelmeesters maken stinkende wonden ....
Stopt hij al is het maar een seconde, dan beloon je hem met spel en leidt je hem af met balletje (liefst aan touwtje etc.)
Maar jij moet de baas worden.. want het bijten en grommen is gewoon geen respect..
En 1 ding als jij de leider bent durft hij dit soort dingen niet in zijn hoofd te halen..
Ik vind dat je top je best doet echt waar en ik heb alle respect voor je doen en laten met deze hond.
Maar na die aanval is hij gewoon helemaal zijn vertrouwen in jouw kwijt geraakt en denkt hij zelf de boel weer op te moeten lossen....
Het zal een lange weg worden en ik hoop dat het je lukt..


ik ben het voor een deel met je eens, maar ook een deel niet.

Blake ziet me idd niet als zijn baas, hij is 10 maanden gewend om met jan en alleman mee te mogen gaan, en toen is hij ook begonnen met bijten en uitvallen aan de riem naar andere honden(als hij dat bij de vorige eigenaar al niet deed)

volgende probleem is dat als je hem aan de riem hebt enh ij ziet eenhond, alles kan doen, trekken aan slipketting of prikband/schoppen/slaan/afleiden met speeltje of wat lekkers etc hij gewoon GEEN reactie geeft! hij ziet, hoort en voelt niets als hij een ond ziet terwijl hij zelf is aangelijnd, wie hem ook meeneemt, zelfs een trainer van bewakingshonden die ook al eerder met herplaatsers heeft gewerkt kon er niets mee beginnen

toen heb ik er dus de gedragstherapeute bijgehaald, en is er ook een utigebreide gedragstest afgenomen bij Blake en een 'programma' opgesteld, alleen helpt het allemaal echt totaal niet.

er zijn al zoveel mensen geweest(oa de trainer van bewakingshonden) die zeiden, ok ik neem hem wel mee, met 1x goed corrigeren is het opgelost, en ook die haddne zoiets van die hond draait dus echt door asl hij ee hond ziet daar is op zo'n moment niets mee te beginnen.

het gekke is, als ik hem gewoon meeneem en er zijn geen andere honden bij, dat hij inmiddels ntjes kan volgen, naar alle commando's luisterd, maar als hij een hond ziet gaat het fout....

dit was dus eerst zijn enige probleem, daar is dus t volgende probleem bij, dat hij na 3,5 mnd ons uit gaat proberen, ik moet zeggen ik heb er vandaag geen enkele moeite mee mee gehad, hij gromt en blaft niet, hij dreigt niet, aleen loopt hij nogsteeds met zn staart tussen zn poten als ie mij ziet...

als hij mn vriend ziet wordt ie helemaal gek van blijdschap, gaat druk doen, blaffen, springt tegen hem om, springt op zn schoot etc, of dat nou is omdat hij mn vriend zo leuk vindt, of omdat hij Bjorn al helemaal niet als rang-hogere ziet dat weet ikniet, maar in huis zoekt hij bjorn echt steeds op en mij laat ie gewoon met rust, behalve als ik hem roep, dan komt ie wel blij anar me toe, alleen sinds gister dus niet meer.

buiten heeft bjorn er net zo weinig over te zeggen als ze een hond tegenkomen, asl wanneer blake en ik samen een hond tegenkomen...

ik heb hem vanmiddag ff bezig gehouden met zoek-spelletjes, waarna hij weer is gaan slapen op de bank(oke een hond met een dominantieprobleem hoort niet op de bank, ik weet het, maar hij mag maar op die ene bank, en alleen als wij het zeggen, zn mand daar heeft hij echt een hekel aan om in te liggen, en op die bank is hij gewoon rustig, wat ook heel wat waard is!)

ik blijf gewoon volhouden, hij heeft geloof ik nu idd wel door dat hij het niet nog een keer in zn kop moet halen om me te bijten, nu zn vertrouwen weer terugkrijgen en het grootste probleem, aangelijnd honden kunnen negeren.

volgens de trainster en de gedragsdeskundige is het aangeleerde agressie, omdat het dus alleen voorkomt als hij aangelijd is, wrsch dus door zn tijd in t asiel, of bij de vorige eigenaar, en doordat in t asiel er iedereen mee mocht wandelen, die wrsch zelf ook erg druk gingen doen als blake aan de riem zo druk deed naar andere honden, en daardoor werd blake in zn gedrag bevestigd, dat hij dus druk kan/moet doen als hij aan de riem een andere hond ziet en zo is het van kwaad tot erger gegaan....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:41

kanzi bedankt voor je reactie Lachen ik hoop echt dat t met blake ook goed komt, en met ene harde aanpak heb ik in principe geen probleem, zo heeft het bij de ridgebacks ook gewerkt, maar blake wordt erg gestresst en juist agressiever van ee harde aanpak, maar soft alles laten gebeuren wat hij doet is ook weer niet goed, dus het afstemmen van de manier van corrigeren is vrij lastig.
als hij bv ee schoen eheft gepakt wat niet mag en je wijst er naar en zegt 'Wat is dat??" op een boze toon, vertrekt hij bibberend de kamer uit en gaat in een hoekje zitten

rol je ene krant op om een vlieg dood te slaan, gaat hij bibberend onder tafel zitten met zn staart tussen zn poten....

maar geef je hem een hele harde correctie als hij doordraait naar andere honden, dan lijkt het alsof ie je niet hoort en niet voelt.....echt raar! en vooral lastig...

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:00

Het klinkt gek maar je bent op de goede weg..
Dit stukje zegt al veel na je aanvaring met hem. Het klinkt gek maar het is wel zo.
Citaat:
als hij mn vriend ziet wordt ie helemaal gek van blijdschap, gaat druk doen, blaffen, springt tegen hem om, springt op zn schoot etc, of dat nou is omdat hij mn vriend zo leuk vindt, of omdat hij Bjorn al helemaal niet als rang-hogere ziet dat weet ikniet, maar in huis zoekt hij bjorn echt steeds op en mij laat ie gewoon met rust, behalve als ik hem roep, dan komt ie wel blij anar me toe, alleen sinds gister dus niet meer.


Het feit dat hij jou negeert is nu even niet leuk maar wel een stuk respect.. Dit komt wel goed.. Hij moet zijn grensen even bepalen.. Wat mag wel, wat mag niet in huis en met de baas.. Consequent gedrag is hierbij erg belangrijk..
Denk jij dat er in een roedel met een alfa mannetje wordt gespeelt.. Nee de alfa man ligt alleen van de roedel af en wordt met rust gelaten..
Hij ziet Bjorn als speelgenootje.. en dwingt daar aandacht af (dominatieprobleem) Jij bepaalt als baas waneer er gespeelt wordt. Niet de hond..

Tuurlijk ik heb makkelijk praten hier achter mijn computer..
Het verhaal buiten zul je misschien niet helemaal kunnen oplossen als ik lees wat je er aan hebt gedaan.. Maar blijf volhouden zeker als er toch verbetering is geweest..Het voordeel is dat het los niet gebeurt waardoor je toch lekker naar bos etc kan.. Ik had een hond die kon niet los.. Al helemaal niet bij kleine honden.. Ken je die keffertjes met hun grote waffel die op je af komen stormen.. Dat deed die van mij ook alleen was dat een mechelaar van 35 kg.. Dit vinden mensen niet grappig .. Schijnheilig
Jij mist gewoon 20 maanden van de opvoeding waarvan hij 10 maanden van zijn leven de baas heeft kunnen zijn bij jan en alleman die hem uitlaten..
Maar laat hem zeker in huis weten dat hij onderaan staat.. En daar is geen ruimte.. Dus ook Bjorn zal hier in mee moeten werken..
Renske nogmaals alle respect en ik lees uit je verhalen gewoon dat je al op de goede weg bent.. En je jezelf er enorm in hebt verdiept en het is gewoon balen dat Blade niet het respect heeft dat hij zon goede baas heeft getroffen Knipoog

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:08

Ik denk (waarschijnlijk hadden jullie die link zelf ook al gelegd) dat deze hond flink is 'mishandeld/ verwaarloosd". Dat verklaart zijn angst voor bepaalde situaties/ dingen. Ik kan je niet zeggen dat wat je moet doen, zodat het beter met hem gaat.
Wat ik je wel kan zeggen is dat ik respect voor je heb. Menigeen had deze hond alweer in het asiel "gedumpt". Hij probeert nu idd hoger in de rangorde te komen. Ik heb een jonge hond in huis en die heeft dit ook geprobeert. Tijdens het spelen viel hij dan naar me uit en als ik hem dan afstrafte trok hij zijn lippen op. Ik heb hem een paar keer flink aangepakt Voor mijn hond was dat afzondering van de rest. Daar ben ik na een paar keer achter gekomen. Ik weet niet of dit voor Blake werkt, of dat hij daar juist nog onzekerder van wordt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je op een gegeven moment wel een "methode" ontdekt die helpt.
Ik heb met mijn pup zelfs wanhopige momenten gekend, momenten dat ik hem het liefst achter het behang had geplakt, dus nogmaals. Ik doe mijn petje voor je af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:42

Renske niet om je aantevallen of zo hoor ,maar ik heb eigenlijk al twee fouten in je stukje gezien .Ten eerste waarschuw een hond nooit met het opheffen van je vinger .dat maakt hem bizonder aantrekkelijk om in te bijten.Je bedreigt de hond die heeft de impuls verdedigen: en hap hij hangt in je vinger.Ten tweede ,ik weet makkelijker gezegd dan gedaan .Is zorg dat de hond zoals in jou geval op de trap niet letterlijk boven je staat.je stond als ik het goed begreep gezicht aan gezicht met hem ook levens gevaarlijk.De hond bedenkt niet ik ga mijn vrouwtje aan vallen maar reageert uit een impuls.Weer hij wordt (in zijn ogen bedreigt) dus hij doet een aanval.

De hond is denk ik als pup niet op gevoedt.Ik ken zo gauw klein Amerika niet maar ik heb jaren hier op een asiel gewerkt en weet hoe die grote massa kwekerijen er uit zien welke pups er vandaan komen.Ik vind dat ze op de honde school wel rekening mogen houden met de problemen van de hond.Uiteindelijk kom je om te leren en niet om iedere keer een terug val te maken .Dus een beetje respect voor jou en de hond mag wel .IK vind ook dat de instructeurs dat begrip mogen vragen aan de andere leden.Dat werd bij ons ook gedaan.Ik heb 10 jaar les gegeven .ik ben een gediplomeerd instructeur dus als je wilt mag je altijd een vraag stellen in de hoop dat ik je helpen kan.Veel sucses en doorzettingsvermogen voor jou en je hond.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 01:08

miranda&mikkie tnx voor de reacties OK dan!

silvana"]
Renske niet om je aantevallen of zo hoor ,maar ik heb eigenlijk al twee fouten in je stukje gezien .Ten eerste waarschuw een hond nooit met het opheffen van je vinger .dat maakt hem bizonder aantrekkelijk om in te bijten.Je bedreigt de hond die heeft de impuls verdedigen: en hap hij hangt in je vinger.Ten tweede ,ik weet makkelijker gezegd dan gedaan .Is zorg dat de hond zoals in jou geval op de trap niet letterlijk boven je staat.je stond als ik het goed begreep gezicht aan gezicht met hem ook levens gevaarlijk.De hond bedenkt niet ik ga mijn vrouwtje aan vallen maar reageert uit een impuls.Weer hij wordt (in zijn ogen bedreigt) dus hij doet een aanval.
[/quote]

heb je helemaal gelijk in, ze hebben het bij de theorie(na iedere praktijkles ook een uur theorieles, oa over lichaamstaal van jou en die van de hond, persoonlijke zones van de hond etc etc) ook al 100 keer gezegd, maar dat zit er zo in, komt door de ridgebacks van mn ouders, die weten van jongs af aan dat als je Nee of Foei zegt en je wijsvinger opsteekt, dat ze dan beter ff kunnen vertrekken en ergens braaf kunnen gaan liggen, maar dat zijn ook veel minder labiele honden dan blake, dat moet ik idd echt afleren.

Op de trap liep hij eerst achter me, beet in mn slipper en raakte daarbij mn voet, en rende me toen voorbij en ging bovenaan de trap op me stana wachten, waardoor we idd oog in oog stonden, heb toen weggekeken en zs gezorgd dat ik bovenaan de trap stond, om hem daarna naar beneden te sturen. ik vermijd normaal echt alle situaties waarin we op gelijk niveau zijn met onze gezichten/ogen

[quote="silvana schreef:
De hond is denk ik als pup niet op gevoedt.Ik ken zo gauw klein Amerika niet maar ik heb jaren hier op een asiel gewerkt en weet hoe die grote massa kwekerijen er uit zien welke pups er vandaan komen.Ik vind dat ze op de honde school wel rekening mogen houden met de problemen van de hond.Uiteindelijk kom je om te leren en niet om iedere keer een terug val te maken .Dus een beetje respect voor jou en de hond mag wel .IK vind ook dat de instructeurs dat begrip mogen vragen aan de andere leden.Dat werd bij ons ook gedaan.Ik heb 10 jaar les gegeven .ik ben een gediplomeerd instructeur dus als je wilt mag je altijd een vraag stellen in de hoop dat ik je helpen kan.Veel sucses en doorzettingsvermogen voor jou en je hond.


klein amerika koop nestjes op, propt de beestjes in hokjes er probeert er met zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk aan te verdienen, ik kan er echt niet naar binnen gaan en dat doe ik dus ook niet, is echt te zielig voor woorden. de vorige eigenaar heeft blake daar dus gekocht toen hij +/- 4 mnd oud was.
de trainster op de hondenschool neemt echt alle tijd voor blake, we doen de cursus nu voor de 3e keer en hoeven nogsteeds niets extra's te betalen, ook geeft ze ons buiten de les om nog extra les, e ze vraagt ook de andere cursisten om rekening te houden met blake en met nog een andere hond die iets minder erg is dan blake maar ook nog niet in de groep zelf meetraint.
maarja dan is t donker en naast mijn veldje is het pad droog en licht, t andere pad is verlicht maar modderig, dus laten de mensen hun honden toch naast blake uit, teriwjl blake al genoeg moeite heeft met de groep hondne die aan de andere kant naast het traint, en da van 2 kanten honden zien is hem net te veel en dan draait hij door Scheve mond
ik was een paar weken geleden tot op 4 meter afstand van de groep, en kon blake laten liggen en zelf weglopen bij hem, zonder dat hij blafte of opstond, dat was zo'n vooruitgang, helaas na die aanvaring met die losse hond bij de cursus zijn we weer even terug bij af Scheve mond
die cursusten worden er dan ook op aangesproken door de trainster, maar ze trekken zich er niets van aan en zeggen rechtsreeks tegen mij dat mijn hond er maar tegen moet kunnen....ik sta da echt tot 10 te tellen en doe mn bst om blake af te leiden, maar dat lukt dan dus niet meer...


maar ik blijf volhouden, want blake verdiend deze kans, alleen maakt hij het me soms wel erg lastig, maar dat maakt hij ook weer goed door soms echt een voorbeeldige hond te zijn Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:53

Ik ben een leek in het opvoeden van honden Knipoog
Maar ik kan je wel zeggen dat er heel veel honden zijn die aanvallen op het moment dat ze aangelijnt zijn en er een hond aankomt die los is. Dit heeft in mijn ogen niets met Renske te maken, maar met instinct. De hond zit aangelijnt en kan niets anders doen dan zorgen dat de andere hond het hazepad kiest. Blake is namelijk aangelijnt beperkt in zijn bewegingen.
Ik kan me de wandelingen met Blake en andere asielhonden nog goed herinneren. Aan de longeerlijn geeft Blake geen problemen naar de andere honden die we bij hadden. Geen enkele keer, behalve een keer met koekjes. Daarbij hadden we vaak een mechelse teef bij die ook dominant was, die ging ook altijd los. Had een goede training gehad en dat durfde we wel aan. (politie- en beveiligings-certificaten)
Ik blijf erbij (ondanks dat ik een leek ben) dat Blake geen probleem heeft met Renske maar met het feit dat hij aangelijnt zit.
Buiten de andere problemen in huis dan he...

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:35

En de andere problemen binnenshuis vind ik nog veel erger dan het achterlijke gedrag aan de lijn.
Als Blake bang was geweest had hij je nooit aangevallen op de trap en ook nooit je voorbij gelopen en je bovenaan op staan wachten.
Heel eerlijk gezegd had ik mijn hond de trap af geschop als hij dat flikte, want dit is pure dominantie, en agressief ook.
Ik neem aan dat de wonden in zijn nek weer zijn genezen, dus ik zou gewoon de slipketting weer omdoen en die hond aanpakken.
Dat is z'n enige kans.
Je hebt het met vriendelijkheid geprobeerd, en de hond is letterlijk boven je gan staan en heeft je uitgedaagd.
Als je nu niet hard ingrijpt, krijg je binnenkort een aanvaring met hem die je absoluut gaat verliezen.
En geloof me, dat wil je niet meemaken.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 19:15

hij heeft nogsteeds kale plekken in zn nek, maar met slipketting heb ik er ook weinig over te zeggen als we een hond tegenkomen, met de Halti trek ik er een keer aan, heeft hij flinke druk op zn neus, vergelijkbaar met een paardenhalster, en kan ik hem wel bij me houden ook trekt hij dan met t wandelen helemaal niet meer aan de riem, wat hij met een slipketting wel doet en bleef doen wat je ook deed qua strenge correcties.


de problemen binnenshuis zijn iets van de laatste paar dagen, en geloof me, blake is toen ik eenmaal bovenaan de trap stond niet zachtjes naar beneden gegaan....en de slipper ging achter hem aan

hij is ons binnen volgens mij gruwelijk aan t uitproberen omdat hij zich inmiddels zich steeds meer op zn gemak voelt.

maar hij loopt dus nogsteeds met zn staart tussen zn poten en komt niet naar me toe, niet leuk om te zien, maar wel beter dan dat hij opnieuw uitvalt!

Ik ben binnen dus ook niet meer 'zomaar' aardig voor hem, hij wordt niet geaaid, alleen als ik hem ff naar me toe roep krijgt ie een aai, maar dan moet ie eerst netjes zitten/liggen/pootjes geven etc
maar als hij ergens ligt krijgt ie echt niet zomaar meer een aai of knuffel ofzo(stond ook in de rangorde-regels Knipoog )

Bjorn die tikt hem nu ook op zn neus zodra hij hapt naar handen/kleren, maar daar blijft hij bij op schoot springen etc, dat doet ie bij mij gelukkig al lang niet meer.

maar de problemen buiten waren er al, dus dat staat voor een groot deel wel los van mij, omdat hij dit gedrag bij anderen heeft aangeleerd. die problemen zitten vast aan de riem, zoals moniek al zei is er aan een longeerlijn geen enkel probleem, aan een lijn van 2 meter of korter wel, of wanneer hij in een hoekje staat en voor zijn gevoel niet goed weg kan.

dat probleem is nu voor mij het grootste probleem, want heb de indruk dat blake mij nu iig niet meer als leuk persoon ziet waar hij lekker de baas over kan spelen in huis, hij houdt me wel in de gaten als ik iets doe, maar zodra ik hem een commando geef luisterd hij meteen, zonder eerst te aarzelen of iets anders te doen.

maar blijkbaar heeft de ruzie van 2 dagen geleden zo'n impact op hem, dat hij dus 2 dagen later nog met zn staart tussen zn poten loopt, ook als ik nu mn stem verhef, al is het maar aan de telefoon ofzo, duikt hij al in elkaar, krijg bijna t idee dat ik hem weet ik wat aan heb gedaan als ik zo'n reactie zie, maar dat zal wel te maken hebben met zn verleden.... Scheve mond

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 19:24

Ik heb hem vandaag trouwens weer vaker&langer meegenomen dan anders, en hij gedraagt zich prima, ga expres naar plaatsen waar weinig tot geen andere honden zijn en waar hij los kan, verder heb ik weer zoekspelletjes gedaan in huis en hem High Five geleerd, weer ns wat anders dan saai pootjes geven Clown

heb t idee dat doordat hij meer bezig wordt gehouden hij een stuk rustiger is, niet zozeer omdat ie lichamelijk moe is, maar ook omdat hij dingen doet, nieuwe dingen ziet en iets nieuws leert en dus bezig is ipv saaie rondjes lopen aan de riem en 1x per dag mee naar t bos.

ook al is hij in huis dus niet echt enthousiast naar mij maar erg terughoudend, gaat het wel een stuk beter dan 2 dagen geleden

ben alleen benieuwd hoe het dit weekend gaat, dan is machie hier, en dan zal ie de eerste dag wel weer erg druk zijn Clown maar machie heeft hem al eerder gezien, dat scheelt Knipoog

Afanaisa
Berichten: 574
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:32

aaaaahhhh...wat jammer dat het nu toch niet meer lukt de laatste tijd...deze stukjes zijn wel erg herkennend voor mij....ik heb hier een finselappenhond zitten zeg maar een beetje het beeld van een herdertje maar dan klein....geimporteerd uit finland en ozo lief GEWORDEN!! duurde heel lang, ben er 2 jaar mee bezig geweest...maar heb er wel wat voor terug!

Het ging met ups en downs en iedere keer was er weer wat voor madam om er onder uit te komen...ik heb ook diezelfde clickertraining gedaan omdat ze voor een slipketting veel te onzeker en 'bang' was, kreeg een halti om -wat ze helemaal niet leuk vond- en liet dat ding de eerste paar keren zelfs in huis om...(ze schraapte langs m'n benen om hem eraf te krijgen)....toen kreeg ik hetzelfde probleem als jij, ik kwam buiten met haar aan de riem en kwam daar een duitse herder tegen die VERSCHRIKKELIJK waaks was...dook boven op haar....en het bleef niet bij 1 keer... (later heeft deze herder een andere hond dood gebeten en mocht ik in m'n handjes knijpen dat het de mijne niet was)

die halti heeft zoveel geholpen en die training is ook echt de moeite waard maar duurt heel lang...je krijgt er echt een leuke hond van...het jammere is dat blake in het asiel heeft gezeten en nooit 'manieren' heeft geleerd....dat verklaart een hoop....je bent wel goed opweg met de rangorde regels, maar het op de bank springen is wel fout, omdat ie zich dan op gelijk hoogte voelt met jouw of julllie.
Dus wat ik zou zeggen, GEEF NIET OP!! anders wint blake alsnog de strijd en heeft ie jouw waar die je hebben wil en zal dan de volgende keer nog beter z'n jouw alle hoeken van het veld te laten zien...

Dus, ga verder met de halti want dat helpt echt!! HEEL VEEL SUCSES!!

Afanaisa
Berichten: 574
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:41

en wat betreft het probleem buiten...mijn hond is ook beetje agressief aan de lijn en gaat als ze van verre een hond ziet al in de aanvalspositie en ik mag achter haar aan rennen!

Ik ben ook bij een gerdagsterapeut geweest en die gaf mij het advies om haar achter elkaar steeds kleine brokjes te voeren en haar andersom te laten zitten en steeds weer voeren zodat ze geen tijd heeft om achterom te kijken...ik moest haar dus steeds de indruk geven van: "nee, ik ben er om jouw te bescherming en ik doe dat wanneer ik dat nodig vindt, dat ga jij niet zelf doen!"
In de duinen lukt dat al aardig maar gaat niet perfect...waarschijnlijk heeft blake hier wat meer moeite mee omdat ie zich niet op z'n gemak voelt en een soort op z'n tenen moet lopen om hoger te zijn dan alle andere dingen dieren en mensen....oefening baart kunst!

Nogmaals: vindt het echt heel goed van je dat je blake een kans geeft en niet opgeeft wat er zit vast wel wat liefs of leuks in dit hondje!! OK dan!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 00:44

tnx Lachen ik blijf gewoon volhouden, en het is eigenlijk gewoon echt een lieve hond

kijk maar Knipoog (hier is ie net bij ons, de 1e paar uurtjes zijn deze foto's gemaakt)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beetje veel foto's Bloos maar t is gwoon een geweldige hond, helaas heeft ie teveel verkeerde dingen meegemaakt en is daarom gewoon moeilijk voor zichzelf en moeilijk voor anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:44

Ik weet dat een halti goed werkt.maar je hebt ook nog de gentle leader een soort tuigje.Sommige mensen zijn er tevreden van en bij andere mensen gaat de huid onder de oksels wel eens stuk.(van de hond he) Tong uitsteken
Mijn vriendin haar asiel hond een flinke border collie vertoont het zelfde probleem als Blake en die heeft de gentle aan.
Maar onder tussen is ze 3/4 jaar verder en gaat het al beter ze is al in de agilety gestart en hij werkt al los.Al moet ze hem in de gaten blijven houden.

Maar Blake is zeker een leuke hond hoor.Houd je goede werk vol,dan komt het vast wel goed.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:18

Een erg vervelende situatie, maar het gaat wel goedkomen. Wat Silvana ook aangeeft, goede werk volhouden en strict blijven dan komt het vast goed. je mag niet van een hond verwachten dat hij niet terug valt in zijn oude patroon waar hij 'jaren' of'maanden' in heeft gezeten. Het is altijd 2 stappen vooruit, 3 stappen achteruit. je bent goed bezig, laat je niet van de wijs brengen. Denk er anders eens over om hem, klinkt hard, te muilkorfen op bepaalde momenten. Denk dat Blake z'n kansen verdient. En vergeet niet dat de meeste honden eerst 2/3 maanden moeten wennen aan hun nieuwe situatie, daarna is de periode van uitproberen en terugval.

Misschien een rare vraag, maar de hond van jouw vriend (zielug trouwens!) komt die wel eens bij jullie over de vloer. Het is misschien erg ver gedacht, maar het kan ook zijn dat je hond een naderend einde ruikt of voelt bij iemand of iets anders. Klinkt misschien heeel raar in de oren, maar het is ook wetenschappelijk vsastgesteld dat honden epelepsieaanvallen voelen aankomen en ook kanker kunnen constateren bij mensen. Niet altijd overigens, maar je weet het niet. Al lijkt het mij in dit geval een erg dominantieprobleem. Moest er alleen in ene aan denken... StVolhouden en het komt goed. Laat je niets ander wijs maken hoor!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 12:58

nee de hond van mn vriend komt hier nooit, die is echt bijna op en komt alleen nog in de straat van zn ouders, blake en bas hebben elkaar ook nog nooit gezien

wel laat ik blake veel met de ridgebacks spelen in het bos, die zijn met zn 2en wel bestand tegen blake die soms wat lomp uit de hoek kan komen Knipoog

maar t kan wel zo zijn dat blake aan bjorn ruikt dat ie bij een zieke hond is geweest(bas heeft lympfeklierkanker&epilepsie)

de gentle leader heb ik ook geprobeerd, maar blake had meteen rode plekken in zn oksel, toen hebben we de halti geprobeerd en hij reageerde er goed op, dus die hebben we gehouden

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:17

De Gentle Leader is bijna zoals een Halti alleen werkt die fijner, jij bedoeld de Gentle Walker Knipoog die gaat namelijk onder de oksels en dat is een rotding vind ik persoonlijk.
Mijn reu heeft ook een hele tijd aan de G.L. gelopen juist om zijn aandacht bij mij te houden, ik kon ook corrigeren wat ik wilde, maar die voelde ook helemaal niets.. dus de harde aanpak (en hij is aangepakt) had absoluut geen zin en werkt alleen maar averechts, tja ik heb ook aanbiedingen gekregen van mensen die hem wel ff zouden wassen, nou nee dank u, want dan ga je verder op angst en dat is niet mijn ding zeg maar en mijn wijze heeft ook heel goed geholpen Lachen
ik denk dat je nu vooral erg moet uitkijken dat je niet te snel weer zijn aandacht wil hebben, daar bedoel ik mee, blijf hem lekker negeren wil NIET te graag.... negeren is je hogere positie bevestigen.
Bezig houden, zeker wanneer je dus merkt dat het effect heeft op zijn gedrag lekker blijven doen, maar wil niet te graag... want dan ga je weer heel makkelijk teveel toegeven.

En idd Klein Amerika... tja puppies hebben geen socialisatie nodig en wij willen geld verdienen, das hun motto, Yuck ellendige lui

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:23

Renske20 schreef:
Blake ziet me idd niet als zijn baas, hij is 10 maanden gewend om met jan en alleman mee te mogen gaan, en toen is hij ook begonnen met bijten en uitvallen aan de riem naar andere honden(als hij dat bij de vorige eigenaar al niet deed)

als hij mn vriend ziet wordt ie helemaal gek van blijdschap, gaat druk doen, blaffen, springt tegen hem om, springt op zn schoot etc, of dat nou is omdat hij mn vriend zo leuk vindt, of omdat hij Bjorn al helemaal niet als rang-hogere ziet dat weet ikniet, maar in huis zoekt hij bjorn echt steeds op en mij laat ie gewoon met rust, behalve als ik hem roep, dan komt ie wel blij anar me toe, alleen sinds gister dus niet meer.

ik blijf gewoon volhouden, hij heeft geloof ik nu idd wel door dat hij het niet nog een keer in zn kop moet halen om me te bijten, nu zn vertrouwen weer terugkrijgen en het grootste probleem, aangelijnd honden kunnen negeren.

...


Ik denk dat je dat vertrouwen moet opbouwen en dat kan idd even duren misschien zelfs wel een jaar?. Maar me volhouden en geduld komt het wel goed.

Je hebt hem goed op zijn donder gegeven en goed laten merken dat dat gedrag niet geaccepteerd wordt. Denk dat dat er goed is geweest alleen nu is hij even de weg kwijt. Hij moet hier zelf weer uitkomen en dan kan met behulp van jou maar ook gedeeltelijk samen. Hij zal snel gaan ontdekken dat het veilig is bij jou en bjorn en dan komt het wel. Dat hij nu even wat "onderdanig" is is prima vanuit daar kan je vertrouwen opbouwen. Misschien overdreven enthousiast zijn als hij wat goeds doet in huis. Puur om hem te laten merken dat je gek van hem bent. Op dat moment zal zijn staart wel weer komen. Ik denk dat je hem goed hebt geraakt op zijn ziel en hopelijk ontdekt hij snel dat je het goed bedoelt.

dat agressieve gedrag van hem lijkt erg aangeleerd en dat is erg moeilijk afleren. Hij weet niet beter dus hij weet ook niet wat te doen?.

Arm dier wel fijn dat die een kans krijgt. Denk ook op het moment dat het ECHT misgaat je wel een snelle beslissing moet nemen zodat zo'n hond niet in andere misschien voor de hond niet de beste handen komt. Hoe hard en sneu het ook klinkt op dat moment doe je het beste voor het dier.

Lottew

Berichten: 690
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:44

Wat een mooie hond! Ik hoop echt voor je dat het goed komt, vind t (nogmaals) echt super wat je doet.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:03

Mijn mechelaar is ook erg dominant. Het is een teef en pist zelfs op 3 poten...
Aan de riem wil ze ook alle honden aanvallen, maar ik heb het verder onder controle.

Ik las met bedenkingen je verhaal dat hij je beet. Bah, krijg dan gelijk een negatief idee Verdrietig . Dat zal ie zeker vaker gaan proberen en doen. Pas op!

Heb een hele goede africhtingsclub voor je.. Ik heb daar een deel van IPO gedaan. Ben toen gestopt, was te tijdrovend en was niet hobbyist genoeg. Zij deden ook VZH en gehoorzaamheid. Zijn erg goed onderlegd daar wb hondensport/gedrag ed. Is in Geldrop.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:32

Mijn teefje is ook dominant. pist ook op 3 poten. Valt 75 % van alle honden aan als ze aan de lijn zit. Los is ze een super lief beest.

Wel goed van je dat je zo volhoudt en er wel voor wil gaan.
Maar wat Branca zegt, pas op hoor, voor dat bijten. Opzich heb je nog goed gereageerd. Flink afstraffen die hap. Ik weet niet of het een kwestie van respect is want jij bent er goed voor. Helaas kunnen honden niet zo relativeren als mensen. Hij zal het nodige meegemaakt hebben en dat nog steeds verwerken. Met die hond ben je nog lang niet klaar, maar ik denk wel dat als je echt volhoudt je over een jaar trots kunt zijn op hetgeen je al met hem bereikt hebt.