Hoe kan je zien of een hond het koud heeft?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe kan je zien of een hond het koud heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:04

Zoals in de titel, waar kan je het specifiek aan merken dat hij het koud heeft? De hele dag in huis kan niet, in de garage of op stal dan is hij zo alleen, maar bij het buiten staan... sja... als het wat langer duurt heb ik het idee dat hij het koud heeft. Staat wel altijd uit de wind, en een plastic mand erbij.

Het is een Duitse staander (korthaar) 2 jaar, overactief, en gewoon slank gebouwd.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:13

Aan veel rillen en door te voelen aan zijn vacht of die extreem koud aanvoelt. Verder weet ik ook niet echt specifieke dingen. Bij mij bij de hondencursus zat ook een Duitse Staande korthaar en als zij het koud had begon ze wat te rillen.
Maar staat hij buiten in een hok dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:19

Hij staat overdag aan de ketting omdat hij wegloopt en wij niet er steeds achteraan kunnen gaan. Overdag als we thuis staan komt hij wel eens in de keuken, of anders staat hij in de garage of op stal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:21

zorg dat hij een goed schuilhok heeft, met een lekkere warme deken erin, of eventueel stro
dan kan die daarin kruipen als het koud is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:24

Is niet mogelijk of praktisch uitvoerbaar, dat sloopt hij namelijk, en kost geld. Ik wil weten waar we aan kunnen zien als hij het koud heeft, zodat we hem op stal of in huis kunnen halen. Er is toch altijd wel iemand op het erf, en we gaan er geregeld naar toe, ik haal hem eerder binnen dan mijn ouders, dus wil ik ze kunnen zeggen waar ze aan kunnen merken dat hij het koud heeft. Daarnaast vind ik het zonde om het beest de hele dag op stal te zetten want daar staat hij 's nachts al, en alleen in huis gaat niet.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:44

Als een hond rilt heeft ie het koud.
Kan je dan ook geen stro erin doen? Of een deken? En als ie dat sloopt dan verveelt ie zich waarschijnlijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:52

geef hem zo een plastieken iglo
beetje over de 100 euro, maar onsloopbaar
gooi er een dikke laag stro/hooi in, kan hij niet slopen
geef hem een paar ballen, kauwbeentjes, varkensoren/poten, hoevven, gelijk wat, maar dat hij zich bezig kan houden
in plaats van een ketting van 4 meter aan een pin (ik zeg maar iets
zet je 2 zon draaipinnen in de grond, een meter of 10 uit elkaar (of zo ver als mogelijk
span er een dikke sterke staaldraad aan, hang een metalen ring rond die staaldraad die kan schuiven) en bevestig de ketting aan die ring, zo kan hij een oppervlakte bestrijken van (2X lengte van ketting ) Maal 10 Meter

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:36

Ik denk dat het wel een beetje aan het hele beeld van de hond te zien is, staat hij in elkaar gedoken en te rillen, heeft hij het waarschijnlijk koud.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:56

Officieel mogen honden in Nederland niet meer aan de ketting gehouden worden.
Een schuilhok is wel het minste wat een hond moet hebben natuurlijk.
Is het niet mogelijk om een mooie kennel met binnenhok te maken/kopen voor de hond?
Ik snap overigens ook niet waarom de hond niet binnen kan/mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:29

De hond staat overdag van 9-12 aan de ketting, dan gaat hij een uur naar de keuken om bij mijn moeder te zijn als ze kookt en hij later eet. Dan gaat hij in de middag ook weer naar buiten tot ongeveer 4 uur, en dan gaat hij weer naar binnen. Hij staat nu (in de winter) van 5-8 op de stal bij de koeien. Er is bijna altijd iemand thuis, en hij wordt geregeld tussendoor even naar binnen gelaten in huis, of mee gewandeld ofzo.

We hebben geprobeerd om hem los te laten, maar dan zitten we er vervolgens 3 uur achteraan over het bouwland, en daar hebben we simpelweg geen tijd voor. We hebben namelijk wel een akkerbouwbedrijf, en kunnen dus niet de hele dag met de hond bezig zijn. Als hij nou niet zoveel zou weglopen dan had hij gerust de hele dag los gemogen, zoals onze vorige hond. Maar hij moet eerst maar eens ouder worden. Het andere alternatief voor niet aan de ketting is een hele dag op stal. De hond mag wel naar binnen. Maar alleen op bepaalde plaatsen, en niet alleen want dan sloopt hij de boel. Het is namelijk een hele actieve hond, het is geen kwaadwilligheid maar speelsheid.

Schuilhok is geen optie, heeft hij ook niet nodig, want als het regent wordt hij binnengezet. Daarnaast kost het gewoon geld, en dat is hier onzinnig geld uitgeven. Lief bedoeld hoor, maar ik zoek niet iets voor wat als hij het koud heeft. Maar tips om te zien hoe hij eruit ziet áls hij het koud heeft, zodat hij naar binnen of op stal kan. Maar ik lees hier niks nieuws helaas...

ThePast03, je zegt, het is verboden om honden aan de ketting te houden. Mag ik daar het wetsartikel van zien? Heb daar niks van over gezien, en meer dan genoeg honden gezien die wel aan de ketting staan, en dan permanent. De onze enkele uren per dag.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:31

Je kunt gewoon de dierenbescherming bellen of de politie, die kunnen je er alles over vertellen wat wel en niet mag.
Verder krijg ik er een rare smaak van dat je verteld dat jullie niet de tijd kunnen/willen opbrengen om de hond op te voeden en niet het geld om een simpel schuilhok te kopen/maken.
Wat had je verwacht van een Duitse Staander? Het is toch logisch dat die gaat rennen en slopen als je hem zo'n leven geeft.
Verder denk ik niet dat het nut heeft om je nog veel te vertellen, je wilt het toch niet horen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:38

kun je eventueel niet zon halsband aanschaffen, dat als hij buiten het terrein gaat hij een toon hoort zodat hij terugkeert?
dan kan die toch los rondlopen

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:29

Het is niets voor niets een Duitse Staande, die wil het liefst de hele dag op het land rennen. En daar moet hij natuurlijk ook de kans voor krijgen om al zijn energie eruit te krijgen. Knipoog Maar omdat het een reu is loopt hij dan ook echt weg? Dan is het een optie om hem te casteren. Maar slaapt hij wel binnen? Want s'nachts koelt het natuurlijk een stuk sneller af, en voor een kortharige hond is dat echt té koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:57

* ThePast03, het blijft toch knap om zo mensen te veroordelen via internet, grote meid hoor OK dan! Kan ik namelijk niet Ter informatie, hij is wel opgevoed, naar ons idee goed genoeg, en op bepaalde punten zijn we nog mee bezig, ik snap niet waar je ineens uit haalt dat hij niet opgevoed is? Een schuilhok heeft hij niet nodig, omdat hij enkel bij mooi weer buiten staat, zodra het weer verslechterd gaat hij naar binnen, of naar de stal. Zoals ik ook in mijn posts vermeld... Als hij ook met slecht of koud weer buiten zou staan, dan zou hij een schuilhok nodig hebben, maar waarom met goed weer? Zodat het er staat? Terwijl hij er geen gebruik van zal maken? En waarom nou weer zo gefrustreerd? Ik luister toch naar je? Ik reageer, en leg mijn situatie uit...

* Dutske, ik woon op een boerderij, weet je trouwens wel wat zo'n systeem kost? En zeker voor de afstand die wij nodig hebben... Een ketting is dan een stuk eenvoudiger, goedkoper en even goed Lachen

* Annelou, het is idd een reu, maar hij wordt nog niet gecastreerd. Hij is nog maar twee, en we zien wel of hij rustiger wordt of niet met de jaren. En vanzelfsprekend slaapt hij binnen, dat vermeld ik al zo ongeveer in elke post die ik hier geschreven heb. Zijn ketting is lang genoeg om stukken aan te rennen, dat doet hij ook genoeg Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:21

Maya ik probeer je niet te veroordelen maar met een Duitse Staander kun je toch verwachten dat hij gaat rennen en slopen als hij niet verder kan rennen dan dat de ketting lang is. Dat bedoel ik te zeggen.
Met zo'n ras moet je gewoon aan het werk gaan, voor de hond zou jachttraining natuurlijk het leukst zijn maar iedere andere training is ook goed als hij maar met zijn baas aan het werk mag.
Als jij zegt dat jullie hem niet los kunnen laten lopen is de hond naar mijn maatstaven niet opgevoed, maar misschien liggen mijn maatstaven wel heel hoog Verward
Ik begrijp dat jullie op een boerderij wonen, dan moet het toch mogelijk zijn om een stuk af te zetten waar hij op zijn minst elke dag even lekker los kan rennen en ook kan verblijven als je hem niet in de gaten kan houden? Zoiets kost geld, maar een hond houden kost nu eenmaal geld dus dat vind ik geen excuus.