Konijn heeft abces in zijn wang, behandelen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cartman

Konijn heeft abces in zijn wang, behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 12:55

Vanmorgen zijn mijn vriendin en ik met ons konijn naar de dierenarts gegaan en ons konijn blijkt een abces in zijn wang te hebben. De dierenarts gaf twee opties, behandelen of inspuiten. Hij vertelde dat behandelen slechts alleen maar tijdelijk verbetering kan opleveren na het opensnijden en zolang het konijn ook antibioticum krijgt. Het komt eigenlijk altijd weer terug (zeker als ook zijn kaakbot aangetast is) en de dierenarts stuurde dan ook een beetje richting optie 2.

Nu is ons konijn nog niet eens drie jaar oud en hebben we nog niets aan hem gemerkt behalve dat op een gegeven moment z'n wang dik werd. Hij rent, eet, speelt en gedraagt zich nog helemaal normaal. Voor ons gevoel is het dan ook niet makkelijk om eventueel een optie 2 te kiezen en te kunnen accepeteren.

Verder lees ik hier het verhaal van rene (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=313937) over zijn konijn dat inmiddels 12 jaar is en op zijn 8e levensjaar 2 abcessen heeft gehad!! Ten eerste geeft dat een sprankje hoop, maar daarnaast wil ik ook heel graag weten hoe een eventuele behandeling eruit ziet. Hoe lang duur bijvoorbeeld een dergelijke behandeling, wat heeft het konijn te lijden en hoe succesvol kán het zijn?

Ookal is hij nog zo jong, we zijn toch erg gehecht aan het beestje; vanmorgen was dan ook bepaald geen leuke ochtend. We willen dan ook geen overhaaste beslissing maken, maar aan de andere kant willen we ook gewoon het beste voor ons konijntje. Voor ons zelf kunnen we het natuurlijk inderdaad heel makkelijk rekken door te behandelen, maar het gaat dus vooral om het konijntje. Een eventueele behandeling moet geen martelgang worden en als een behandeling slechts tijdelijk verbetering oplevert, schiet het konijn er dan iets mee op en wat is de kwaliteit van zijn leven tijdens en na de behandeling?

graag reacties........ alvast bedankt!!

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:25

Mijn hond heeft een x een abces op zn kop gehad,altijd laten verwijderen en daarna idd antibiotica kuur,is nooit meer terug gekomen!~
En dan,je kan altijd een poging wagen,toch?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:01

Met inspuiten bedoel je in laten slapen?

Aangezien het konijn nog zo jong is en verder erg levendig zou ik zelf gaan voor de behandeling Lachen. Een spuitje geven kan altijd nog.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:48

Konijnen,zijn wat abcessen betrefd erg onvoorspelbaar,als ze steeds terug komen is het voor het diertje ook niet fijn.
Ik zou hem toch een keer proberen te behandelen,daarna kan je alsnog beslissen om hem in te laten slapen.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:49

Collinnnnn schreef:
Mijn hond heeft een x een abces op zn kop gehad,altijd laten verwijderen en daarna idd antibiotica kuur,is nooit meer terug gekomen!~
En dan,je kan altijd een poging wagen,toch?

Een abces bij een hond en een abces bij een konijn zijn niet te vergelijken. Bij konijnen is het zo dat die abcessen bij de kaak heel moeilijk te behandelen zijn en idd vaak terug komen zoals de TS al uitlegt.

Ik heb zelf ook een konijn gehad die zo'n abces bij z'n kaak had en die hebben we toen in laten slapen. Je kan idd proberen om een behandeling te doen zeker als het nog zo jong en levendig is en je zo gehecht bent aan het beestje, maar wat je je goed moet realiseren is dat het steeds terug kan komen en dat je het risico loopt dat je hem alsnog moet laten inslapen. En als je eenmaal voor behandeling hebt gekozen wordt het steeds moeilijker om daar weer mee te stoppen en alsnog de beslissing te nemen.

Succes ermee

Cartman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 09:42

Voor iedereen die dit nog leest en/of later nog in geinteresseerd is:

We hebben afgelopen weekend de knoop doorgehakt en zijn gisteren met de gedachte het beestje achter te laten naar de dierenarts gegaan.

De dierenarts heeft nog even tijd voor ons genomen om het geheel door te spreken. Volgens hem was onze wens "het beste voor het beestje" gelijk aan een spuitje aangezien genezing zo goed als uitgesloten is. We hebben verteld over de succesverhalen die we gelezen hebben en om ons heen gehoord hebben, maar hij wees ons er terecht op dat je vaak alleen deze verhalen hoort of wilt horen en het over- overgrote deel juist een berg elende is die resulteert in uitstel en uiteindelijk toch een spuitje.

Het is moeilijk jezelf voor te houden (maar het is wel zo) dat het beestje een berg pijn leedt met zo'n enorme bol in zijn wang, ookal liet het zelf niets merken en dit zeer wellicht de beste optie is.

Met heel veel pijn hebben we afscheid genomen van ons beestje Timmie en resten nog een berg mooie herinneringen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:04

Sterkte met het verlies Ach gut

Het zal geen makkelijke beslissing geweest zijn om te nemen.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:27

He bah wat een naar bericht...
Lijkt me afschuwelijk om een zo vrolijk lijkend beestje weg te moeten brengen... Heb wel respect voor jullie beslissing, het moet heel naar voor hem zelf geweest zijn. Het is beter zo.

Heel veel sterkte!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:21

taverno schreef:
Konijnen,zijn wat abcessen betrefd erg onvoorspelbaar,als ze steeds terug komen is het voor het diertje ook niet fijn.
Ik zou hem toch een keer proberen te behandelen,daarna kan je alsnog beslissen om hem in te laten slapen.

dit lijkt me idd ook het beste, eerst behandelen proberen, helpt het niet, dan alsnog kiezen voor inslapen

sterkte Ach gut