Binky is als dekreu gevraagd, moeilijk. Help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike

Binky is als dekreu gevraagd, moeilijk. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:32

Toen ik Bink net had is het ook al gebeurd, mensen die vroegen of ze Binky niet als dekreu mochten gebruiken. Hij was zo mooi (aparte kleur he), zo lief enz enz enz. Toen was het voor mij erg makkelijk om nee te zeggen, hij was veels te jong en ook geestelijk zou hij het niet aan kunnen.
Maar nu had ik vandaag weer een mailtje, van mensen met een teefje in dezelfde kleur als Binky. Ze vonden Bink een kanjer om te zien en vroegen zich af of ze hem niet als dekreu mochten gebruiken. Ik heb hier niet direct ja of nee op geantwoord. Vind het erg moeilijk! Ik wil namelijk geen pups op mijn geweten hebben die slecht terecht komen of naar het asiel gaan. Daar fok je geen pups voor dus dat mag met pups van mijn hond nooit gebeuren. Ook weet ik niet of Binky wel geschikt is als dekreu. Voor zover ik weet heeft ie niets, is ie volledig gezond. En voor 1 dekking ga ik dat natuurlijk niet allemaal laten controleren, vind ik de moeite niet. Nu kan je dat natuurlijk bij de eigenaars van de teef neerleggen, zij willen tenslotte een nestje van Binky dus als zij dat liever hebben dan een gekeurde reu is dat niet meer mijn zorg lijkt me.
Dan zit ik nog met het dilemma, verandert het karakter van Binky niet heel erg wanneer hij eenmaal gedekt heeft? Hij is nu ontzettend knuffelig en aanhankelijk, niet dominant. Dat wil ik graag zo houden!

Al met al weet ik het dus nog niet. Als er nu supermooie pups uitkomen, weet ik zeker dat ik er zelf een zou willen maar dat kan beslist niet. Ik kan niet voor twee honden zorgen immers. Ahhh moeilijk Haha!

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:19

hey ik pb je zo snel mogelijk even...
wij hebben chub ook als dekreu gebruikt..

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:24

Ik zou het niet doen. Waarom weer een nestje op de wereld zetten waar misschien geen plek voor is......zie Marktplaats alleen al.....

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:26

Ik zou het persoonlijk ook niet (meer) doen. Die van mij ging na 1 keer dekken al aan de haal als hij ook maar een loopse teef dacht te ruiken......
Daarom kan ie nu niet meer functioneel dekken Haha!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:59

Ik ben er ook helemaal niet voor. Maarja, dat is mijn mening.
Kijk inderdaad maar eens op marktplaats en dan onder Jack Russels. Is er wel plaats voor nog een nestje?
Alleen in Nederland zijn er al zo ontzettend veel honden die een baasje zoeken, laat staan in het buitenland.
Misschien heb je dat wel eens gezien, die sites van www.hondeninnood.com Honden uit Spanje en Griekenland die daar gewoon vergiftigd worden.

Ik zelf zou daar niet mee willen concureren. En het lijkt me ook een hele verantwoordelijkheid. Jij bent er dan verantwoordelijk voor of die pups de komende 15 jaar een fijn leven krijgen.
Krijgen ze een rotleven, dan heb jij ze op de wereld laten komen.

Ik weet het, puppies zijn ontzettend leuk, en ook leuk als Binky vader zou worden. Maar er wordt al zo ontzettend veel gefokt met Jack Russels, misschien moet men dat maar aan mensen over laten die daar heel veel verstand van hebben.

Maargoed, dit is maar mijn mening

amandatjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:24

ik zpu het persoonlijk niet doen.. omdat je na het dekken de reu veel agressiever wordt.. hij heeft dan eenmaal de pak van het dekken gekregen dus, ieder teefje die hij tegen komt wilt hij opspringen. en je heb kans dat hij geen andere reu meer accepteert..

en wat moeten al die pups op de wereld.. weet je hoe veel der al zijn.. naja.. Schijnheilig

kusjes..

( pups zijn stiekem wel lief Tong uitsteken )

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:32

amandatjuh88; een hond wordt niet agressief van dekken das pure onzin.

En ten tweede zou ik het niet doen, je zegt dat je voor 1 dekking je hond niet gaat laten controleren, dat zou ik dus wel doen, wat nou als blijkt dat de pups allemaal "iets" hebben omdat jouw reu dat vererfd? en de teef? is die uberhaupt nagekeken op erfelijke afwijkingen en ziektes?? lijkt me niet geheel onbelangrijk.
Weetje het is heel leuk hoor een nestje, zeker als een van je eigen honden ouderdier is maar nu is het enkel en alleen het vermeerderen van honden en niet het verbeteren van een evt.ras.
Redenen als; de kleuren of karakters passen zo goed bij elkaar zijn zeker geen goede redenen om zomaar een nestje te fokken vind ik persoonlijk.
Juist door dit soort dekkingen staan sites zoals marktplaats en dierenasiels.com vol met honden....

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:21

Dat er genoeg pups op de wereld zijn weet ik En ze komen ook lang niet allemaal goed terecht, maar als de eigenaresse van de teef nou een wachtlijst zou hebben en de pups zeker kwijtraakt is dat voor mij geen probleem. Ik hoef me lijkt mij geen zorgen te maken om die pups een thuis te geven aangezien het niet mijn teef is. Zij wil heel graag een nestje. En het is denk ik ook wel zo, wanneer ik Bink niet laat dekken, ze een andere reu zoekt met deze kleur.
Cloris -> Op wat voor dingen moet de reu gecontroleerd worden dan? Hoeveel gaat zo'n onderzoek kosten?

Er zijn inderdaad genoeg JRs dat ben ik helemaal met jullie eens. Maar ik ben van mening dat wanneer de eigenaresse vd teef een wachtlijst heeft, dat geen probleem meer hoeft te vormen.
Ik blijf er nog even over denken en er met verschillende mensen over praten Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:57

Maaike schreef:
Cloris -> Op wat voor dingen moet de reu gecontroleerd worden dan? Hoeveel gaat zo'n onderzoek kosten?

Nou op rasspecifieke problemen die erfelijk zijn, moet je bij de d.a. even afspreken of navragen, die weet vermoedelijk wel of het raadzaam is met deze reu te dekken, de kosten weet ik niet dat is altijd weer anders natuurlijk, mijn honden moeten op HD gecheckt worden en dat betekend rontgen fotos enz. , en ik ben niet thuis in dit ras, mijn ras heeft ook ras specifieke problemen die zeker doorgegeven kunnen worden aan de pups, verders zoeken wij echt naar bloedlijnen die goed bij elkaar passen of juist weer niet bij elkaar passen.
De minpunten van de ene hond proberen op te heffen door een andere hond te gebruiken die daar juist weer heel goed is op die punten.
Kan je me nog volgen? plus dat je kennis van de genen ook wel een beetje aanwezig moet zijn, dan spreek je van je ras verbeteren anders spreek je van vermeerderen en dat vind ik juist zo jammer met de JR er zijn er al zoveel met problemen (gedrag en fysiek) waardoor ze als herplaatser komen.
Maar buiten dat jouw reu goed is moet de teef ook goed zijn, ook haar rasspecifieke problemen moeten bekend zijn omdat ook zij vererft..
Want als de pups niet gezond zijn (komt vaak iets later uit) dan is dat een drama voor de nieuwe eigenaren en de hondjes natuurlijk..
Laat ik het zo zeggen, je fokt ook niet met hengst en merrie als 1 of beide zware hoefkatrol heeft oid, je weet dat het erfelijk kan zijn namelijk en dat het veulen wel eens de dupe hiervan kan zijn Knipoog

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:35

Als je een pup bij een goed fokker koopt zijn de ouders getest op: (en vrij van) Patella Luxatie (losse knieschijven) .
(Hinkende jack Russell's zie je best veel.....)

Er zijn bij de Jack's ook erfelijke oogafwijkingen zoals lensluxatie en cataract, hiervan moeten de ouders vrij zijn en op getest zijn.

Ook op de site van de asiels (www.dierenasiels.com) stikt het van de Jack Russell's.....nog een reden om het niet te doen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:26

Als je alles tegenover elkaar zet:

Na laten kijken ouders (anders krijg je echt van die huis tuin en keuken beesten)
De risico's op een totaal andere hond (Dat is natuurlijk nooit zeker, maar je moet het niet uitsluiten)
Risico's van de het dekken (Tijdens het dekken kan er altijd wat fout gaan, komt niet zo vaak voor)

De vele jack Russels die er al rondlopen op deze aardbol, waarvan en miljoenen te koop staan, en een heleboel op een ellendige manier aan hun einde komen.

Tegenover: Een leuk, schattig nestje?

Ik zou het niet doen