Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
pubelia schreef:klopt! dus of er een stamboom bij zit! zijn ze meestal wel wat duurder!
ThePast03 schreef:Een stamboom erbij zegt in principe niets als ze niet via de rasvereniging zijn gefokt. Iedereen die twee honden heeft met stamboom krijgt helaas gewoon een stamboom bij zijn pupjes.
Het is belangrijk dat de ouderdieren en voorouders officieel getest zijn op de erfelijke gebreken die voorkomen bij de Labrador. Dus niet een onderzoekje door de DA maar rontgenfoto's e.d. die je ook zelf moet mogen zien.
pubelia schreef:maar als je ze niet via een rasvereniging fokt krijg je er ook geen stamboom bij! het klopt dat je die 2 honden een stamboom hebt je er automatisch een stamboom bij krijgen maar de ouders zijn dan wel op alles getest anders hebben ze ook geen stamboom. je moet een stamboom bij de raad van beheer aan vragen. ik heb een labrador zonder stamboom die nu bijna 1 jaar word. en die is ook helemaal in orde. de moeder hadden ze gered uit frankrijk die werd daar mishandeld en dan krijg je geen stamboom bij, de vader heeft ook een stamboom. een stamboom is ook nodig als je shows wil lopen.
Nog een vraag voor het meisje zat de moeder bij de puppies? zaten ze achter in een schuur, of gezellig in de huiskamer. komen de puppies ook wel eens buiten? en hoe voeren ze de pup? allemaal apart in een bakje of op de grond tegelijk?
ThePast03 schreef:Was het maar waar. Alleen de RAD rassen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om een stamboom te krijgen. Alle andere rassen, waaronder de Labrador, krijgen gewoon een stamboom ook al zijn de ouders niet getest en ook al worden ze buiten de vereniging om gefokt.
Van een hond die bijna een jaar is kun je helaas nog niet zeggen dat hij helemaal gezond is, ik hoop het natuurlijk wel voor je, maar dingen als HD bijvoorbeeld kun je het beste rontgenen als ze anderhalf zijn. Voor die tijd heeft weinig zin. HD geeft niet altijd klachten maar kan zich wel vererven en dat wil je natuurlijk niet hebben.
Het beste kan de topicstarter contact opnemen met de rasvereniging en inlichtingen vragen omtrent dit nest.
pubelia schreef:ow thnx weer wat geleerd. had ik nooit geweten!