Kortwieken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Kortwieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 19:13

Ik ben benieuwd hoe jullie denken over het kortwieken van bv tamme parkieten.
Mijn parkiet is gekortwiekt, hij kan niet meer echt vliegen, maar wel van het ene naar het andere zitstokje enz fladderen. Dit heb ik gedaan zodat hij veel uit z'n kooi kan komen, zonder gevaar te lopen. Hij zit vaak de halve dag bij me, en in de woonkamer kan ik wel de gordijnen dicht doen, maar ik zit niet de hele dag in de woonkamer.
Mensen zeggen dat het onnatuurlijk is. Natuurlijk is dat zo, maar de meeste mensen die parkieten houden, hebben die gewoon in een kooitje zitten. De meeste van deze kooien die verkocht worden zijn behoorlijk klein, ik verbaas me er regelmatig over dat die dierenwinkels dat dúrven te verkopen. Is dat dan niet onnatuurlijk? De meeste parkieten komen nooit uit hun kooi, en vliegen nauwelijks los. Wat hebben ze dan aan hun vleugeltjes? Als ik parkiet was, zou ik dan liever gekortwiekt zijn, zodat ik de hele dag veilig bij m'n baasje op de schouder kan zitten. Mijn parkiet is dus tam, en vind het heerlijk om lekker meegenomen te worden, en aandacht te krijgen. Hij gaat gerust mee naar de winkel voor een paar boodschapjes. Mensen roepen snel dat hij zielig is, puur omdat hij gekortwiekt is, maar hij krijgt volop aandacht, heeft een gezellig hok, goed voer, en is altijd hardstikke vrolijk. Hij kan alleen niet vliegen. Nee, als parkiet heb ik dat denk ik liever dan dat ik meestal in een klein kooitje zit, mét vleugels waar ik weinig aan heb.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:08

Ik vind vogels in gevangenschap ALTIJD zielig...tenzij ze een flinke voilaire ter beschikking hebben.
Maar zo te lezen heeft die van jou het nog best goed, die komt er tenminste nog een beetje uit. (dit is geen aanval op jou, hetzelfde geld vind ik voor vissen in een te kleine kom, hamsters die nooit uit hun kooi komen enz)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:05

Volgens mij is het verboden...

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:13

Nee, nu worden er dingen door elkaar gehaald. Lachen

Er wordt niks van de vleugels afgehaald (ik noemde het 'geen vleugeltjes' maar dat is niet letterlijk bedoeld) alleen de veren worden er afgeknipt. Dus niet van de vleugel zelf, de vogel voelt er niks van.
Na 1 ruiperiode is het weer zoals het normaal is. Lachen
Als je een stuk van de vleugel haalt (dat is dus wel blijvend) heet het leewieken.
Dat is verboden.

amandatjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:13

Is niet verboden hoor.. de vorige eigenaar van mijn valky heeft ook zijn vleugels gekortwiekt, om haar eerder tammer te maken ( kan zij tenminste niet wegvliegen )
kijk zo zien ze er nu uit ( zij is in de rui dus der langere kommen alweer door Tong uitsteken ze waren dus echt heel kort )
Afbeelding

en wat Fonnie zegt vindt ik dom want kijk mijn kooi is

Afbeelding
( even hoofd draaien Tong uitsteken )

Maarja ik vindt als jij je er "veiliger" erdoor voelt moet je het gewoon doen.. als mijn Sisi volgend jaar weer irri is.. ( met wegvliegen ofzo ) wordt ze ook weer gekort wiekt hoor.. maar denk het niet ( is nu heel tam dus.. )

( voor meer foto`s kijk mijn profiel..

kusjes..

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:21

amandatjuh88 schreef:

en wat [**] zegt vindt ik dom want kijk mijn kooi is

Dan heb je niet goed gelezen (helaas!) want ik zeg dat ik het niet zielig vind als ze een voilaire hebben. Knipoog Die kooi waar jou vogel is zit vind ik dus nog redelijk groot, je hebt ze ook van nog geen 1/10 van jou kooi. En dat vind ik dus dierenmishandeling. }>
Maar goed Lindy had een vraag over kortwieken en niet over hoe groot welke kooi wel niet is. Clown

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:38

Als ik aan parkieten zou beginnen zou ik er al nooit van zijn leven eentje nemen maar altijd minimaal twee. Aan kortwieken zou ik niet eens denken, de diertjes zouden bij mij een superruime voliere krijgen waar ze heerlijk in rond kunnen vliegen.
Ik vind dat je dieren een bestaan moet geven wat zoveel mogelijk overeenkomt met hun natuurlijke bestaan. "Knuffelen" met mensen is absoluut niet natuurlijk voor vogels, dat is alleen maar gebrek aan soortgenoten.

amandatjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:30

ThePast03 schreef:
Als ik aan parkieten zou beginnen zou ik er al nooit van zijn leven eentje nemen maar altijd minimaal twee. Aan kortwieken zou ik niet eens denken, de diertjes zouden bij mij een superruime voliere krijgen waar ze heerlijk in rond kunnen vliegen.
Ik vind dat je dieren een bestaan moet geven wat zoveel mogelijk overeenkomt met hun natuurlijke bestaan. "Knuffelen" met mensen is absoluut niet natuurlijk voor vogels, dat is alleen maar gebrek aan soortgenoten.

ik vindt dat je gelijk heb.. vogels Moeten eigenlijk altijd met zijn 2e of meer zijn.. ( ik heb er ook 2 Tong uitsteken ) en als je dat niet doet.. MOET je hem/haar iedere dag eruit halen en knuffelen... Maar wat jij zegt over dat knuffelen.. voor mij hoeft het niet maar mijn vogels vragen er zelf om dus.. Verward

kusjes

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:46

Inderdaad, parkieten kunnen zich net zo goed hechten aan mensen, als je ze maar genoeg aandacht geeft. Dan kunnen ze ook alleen, alleen de meeste mensen hebben hiervoor niet genoeg tijd en kunnen dan idd beter 2 nemen.
Tamme parkieten worden meestal juist graag aangehaald.
Als het aandacht geven al te onnatuurlijk zou zijn kunnen alle huisdieren beter afgeschaft worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:15

Aandacht geven vind ik niet onnatuurlijk. Ik vind het onnatuurlijk om een dier wat gewend is in groepen te leven alleen te houden omdat die dan zogenaamd tammer zou worden.