Tandvlees en vacht (gezondheid kat)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Tandvlees en vacht (gezondheid kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 00:05

Ja, ik plaats alweer een topic ipv naar de da te gaan, aangezien ik ruim een uur moet rijden naar de da ivm werkzaamheden... En dus niet 'zinloos' wil rijden.

Het zit zo. Ik heb een half jaar terug een topic geopend over mijn kat Elmo ([AM] Simpele buikpijn, of meer...? (kat)) Sindsdien heeft hij geen buikpijn meer gehad, alleen krijg ik de laatste tijd steeds meer het gevoel dat hij niet lekker in zijn vel zit.

Zijn vacht is vrij plukkerig vind ik, als hij zit te eten steekt het op zijn achterhand gewoon omhoog. Mijn andere kat, Koekie, heeft gewoon een 'soepele' vacht. Bij haar steken ook geen plukjes omhoog als ze zit te eten.

Daarbij heeft Elmo hele kleine bruine of zwarte vlekjes op zijn tandvlees. Ik heb altijd geleerd dat tandvlees helemaal roze moet zijn, dus ik maak me enigzins zorgen over een mondprobleem. Daarentegen lopen Koekies aftekeningen door op haar tandvlees, althans, zo komt het op mij over. Ze heeft flinke, zwarte vlekken erop. Het ziet er iig stukken beter uit dan bij Elmo.

Ik heb Elmo vandaag gewassen, ik hoopte dat dat het vachtprobleem op zou lossen. Maar nee, helaas niet...

Heeft Elmo een tekort aan het een of ander? Heeft hij een winterdipje? Of echt iets onder de leden? Ik weet 't niet... Foto's kunnen overigens wel geregeld worden, maar of ik 't probleem er goed op krijg weet ik niet.

Zowel Koekie als Elmo hebben op het moment licht overgewicht, maar ze zijn wel eens zwaarder geweest. Het lijkt me stug dat daar het probleem zit...

Iemand raad?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:48

Ik heb weinig verstand van katten, maar ik zou het eens met een wormenkuurtje proberen. Verder wat lijnzaadolie door zijn voer voor een gezonde vacht? Heb je al eens bloed af laten nemen? Heeft hij korstjes op zijn huid, kan het een hormoonprobleem zijn (of zijn het allebei jeweetwel katers?)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 00:56

Het zijn een je-weet-wel-poes en een je-weet-wel-kater Lachen Broer en zus. Korstjes heeft ie niet; bloed heb ik nog nooit af laten nemen. Die wormenkuur ga ik idd eens proberen, daar begon net op MSN ook al iemand over. Ik heb ze nog nooit ontwormt.

Ik vind 't gewoon zo moeilijk... Elmo is echt een kat die het liefst zo uitgestrekt mogelijk ergens ligt te slapen en alleen beweegt om te eten. Hij is niet speels, niet actief... Gewoon lekker rustig. Maar ik vind de zieligheid ervanaf stralen - dat kan ik me natuurlijk ook verbeelden Bloos Vind 't gewoon zo sneu...

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:32

Die vlekjes op het tandvlees hoef je je waarschijnlijk geen zorgen over te maken. Het zijn gewoon pigment vlekken, heeft mijn hond ook. Maar dan het roze gedeelte moet rose zijn. Als je erop drukt en het blijft lang wit heeft hij bloedarmoede.
Het kan ook zijn dat hij een gebrek heeft in de voeding, maar als hij normaal te eten krijgt zal dat niet snel gebeuren.
Wormenkuur zou ik dan zeker eens toedienen, dat kan ook al veel verschil uit maken.
En wij hadden ook 2 katten, een voorjaarskat (altijd mooie vacht) en een najaarskat (ander soort vacht, stekelig terwijl hij verder gezond was)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:51

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, sorry. Bloos
Maar voor een mooie huid en vacht kun je Royal Canin Hair & Skin gaan voeren (wel prijzig, 18 euro per 2 kilo). Onze poes krijgt dat ook omdat ze van ouderdom ineens een voedselallergie had gekregen en dus allemaal korstjes kreeg.

snowkuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:43

Hoi Sylvia,
Ik zou je toch aanraden om met je kat naar de dierenarts te gaan, omdat hoe jij die vacht beschrijft bij mij overkomt als een tekort aan vocht.
Als je toch twijfelt zou ik in jou geval even de dierenarts bellen.
Bellen kan nooit kwaad i.m.o.

In ieder geval, dit is mijn advies, omdat ik zelf bij de dierenambulance heb gezeten en er toch wel verstand van heb.
Veel succes met je kat.

Groetjes Claudia ( snowkuss )

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 23:12

Ik geloof niet dat hij een vochtgebrek heeft, sorry. De huid is nl gewoon soepel. Daarbij krijgt hij ook met enige regelmaat vlees en melk, dus als ie écht niet drinkt krijgt hij toch vocht binnen. Maar hij zat vanmorgen nog aan de vijver te lurken, dus dat valt imo wel mee.

Ik ben vandaag bij een dierenspeciaalzaak vlakbij het werk geweest, waar ze me heel erg goed hebben geholpen toen Koekie met d'r gebroken bekken zat. Het 'resultaat':

- vlooiendruppels (ze zijn overigens vlo-vrij hoor, dit is preventief -> het hele jaar door)

- een wormenkuur (waarvan ik ze net allebei iets teveel gegegeven heb)

- diepvriesvlees om de goede darmbacterieen die de wormkuur óók doodmaakt weer te herstellen - voor morgen

- dieetbrok van Royal Canin. Ze meenden dat hij misschien een allergie aan het ontwikkelen is voor de brok die ik nu voer (Kittekat). Daar zitten schijnbaar erg veel geur- en smaakstoffen in, én ze verwerken er hele kippen in ipv alleen wit vlees? Als dat het probleem was moet ik iig aan het einde van de maand resultaat zien...

snowkuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:49

Oke Sylvia, je weet zeker dat je kat drinkt.
Ik wens je verder succes met je kattebeest Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:11

ik lees dat hij melk krijgt?
gewone melk is heel slecht voor katten, de lactose die erin zit kunnen ze niet verteren, daar worden ze mager van slechte vacht etc..etc..
gewoon normaal water geven,

een drupje sla-olie over het voer is goed voor de darmen en de vacht.
en je hebt nu ander voer, dat helpt enorm.
royal canin is heel erg goed. hills is ook een supervoer.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:18

Kattenmelk, geen gewone melk.