Konijnen en cavia's samen gehuisvest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Konijnen en cavia's samen gehuisvest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:46

Zijn er meer mensen die een cavia en een konijn samen in 1 hok/kooi hebben zitten?

Veel mensen weten niet dat dit kan, maar het is echt een geweldige combinatie. Bijna nooit problemen (enkel sommige rammelaars rijden de cavia af, dan is het niet verstandig).

Wij hebben ook een rammelaar en een beer samen en een voedster en een beer en vooral de rammelaar en de beer zijn grooooootste vrienden. Ze slapen samen, eten samen en wassen elkaar, super!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:15

Vrienden van ons hebben het...ze hebben er nooit problemen mee. Hoor ook wel eens dat het niet kan zou niet weten waarom niet.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:22

Ik had eerst 3 ongekastreerde mannetjes bij elkaar itten, ging erg goed nooit ruzie gehad, alleen als ze zin hadden om te paren moesten ze wel ff beslissen wie waar moest ;S iewww whahaha maarja

xxx naomi

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:21

Het gaat lang niet altijd goed. Er zijn helaas al heel wat cavia's doodgebeten door konijnen.
Ons vrouwtjes konijn begon de cavia's ook echt aan te vallen op het moment dat haar hormonen begonnen te werken, daarvoor ging het hartstikke goed.
Het kan goed gaan, maar een konijn is nog altijd het gelukkigst met een konijn als maatje en een cavia met een cavia.

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:59

Mijn mannetjes konijn zat bij 2 vrouwtjes cavia's.
Ze hebben zo 5 jaar gezeten, en het ging goed.

Ze hadden dan ook een super groot hok (maar hoe groter hoe beter Haha!).
In een klein(er) hok zou ik niet weten hoe ze zouden reageren, ze zitten dan wel meer op elkaar..

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:28

Mn konijn en cavia zaten ook een tijdje bij mekaar in.
Zie avator, maar nadat het konijn een tijdje apart heeft gezeten gaat het niet meer goed samen. Scheve mond

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:43

Pluck het is niet helemaal waar wat je zegt.
zeker de mensen in een gewoon huis hebben vaak niet een gigaruimte om hun konijnen te huisvesten.
ik had een kooi van 1 meter bij 1 meter en daar 2 voedsters inzitten die elkaar dus afmaakten.Toen we gingen verhuizen en ik nu hokken van 1.5 bij 3 meter heb gaat het wel goed en heb ik 4 voedsters bij elkaar zitten.
Mijn rammen zitten echter apart die vreten elkaar op.

Voor 3 weken terug heb ik nog een ram opgevangen omdat iemand dacht dat een gecastreerde ram wel bij een andere ram in 1 hok kon. ze hebben nog geen 10 min. bij elkaar in gezeten maar deze is wel overleden aan zijn verwondingen.

Mijn rammen (gecastreerd en ongecastreed) zitten dus bij cavia's in dat vinden ze een stuk leuker dan alleen en ze overleven het ook nog Haha!
een maatje van hun eigensoort heeft 1 van hen al een oor gekost.

kortom cavia's en konijnen samen gaat prima let alleen even op je voer dat de cavia wel genoeg vit.c binnen krijgt omdat je nu welgemengd knaagdieren voer moet geven.
in alleen caviavoer zit niet genoeg voor je konijn.
daar waar het goed gaat zitten de cavia's bij de cavia's en de konijntjes bij de andere nijntjes. maar in de meeste gevallen waarin dat vechten word stop[ ik caafjes bij nijntjes in dat is totnu toe nog nooit fout gegaan bij mij
al heb ik wel voor hetgeval dat een schuilhokje waar de cavia in kan maar het konijn niet in past

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:34

Op zich kan het wel, maar je moet het wel even goed in de gaten houden, want het gaat niet altijd goed.

En wat Nimber zeg, het nadee; is dat cavia's ander voer nodig hebben dan konijnen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:22

Dit gaat zeker weten niet altijd goed. Om de simpele reden dat Konijnen en Cavia's NIET elkaars taal spreken. Een cavia communiceert met geluiden, piept, knort en vertelt zo hoe hij zich voelt.
Een konijn daarentegen doet ditzelfde met lichaamstaal. Ze kunnen elkaar dus onmogelijk verstaan en elkaar dus ook niet duidelijk maken als ze zich aan elkaar ergeren. Als het konijn zich aan de cavia ergert,zeg dan maar dag tegen je cavia, want die wordt geheid doodgebeten. Je konijn kan een keer naar achter trappen, ook dan is het leven van je cavia nietmeer zo zeker. Zeker niet zomaar aannemen dat dit kan, en heel goed opletten. Ken genoeg combinaties die het goed samen kondne vinden, maar nog veel meer die het NIET konden vinden. En altijd was de cavia de pineut.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:33

Dat ben ik helemaal met je eens Nimber. Bij ons zit een gecastreerde ram samen met een voedster op een groot terrein met een supergroot ondergronds binnenhok en dat gaat prima.
Maar ons idee is of 2 konijnen of geen. Hetzelfde geldt voor cavia's of met zijn tweeen of geen een. Het zijn en blijven groepsdieren die echt ongelukkig zijn als ze alleen moeten zitten.
Als het goed gaat is de combinatie konijn/cavia echt heel leuk, maar als het fout gaat gaat het ook echt goed fout is mijn ervaring en dan is de cavia altijd het slachtoffer.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:39

Mijn konijnen zaten onder de kale plekken door mijn cavia's!
Die krengen plukten dus mijn konijnen kaal.

Mijn konijnen zijn erg vriendelijk en deden ook helemaal niks aan de plukkende cavia's.
Mijn vorige cavia deed dit niet.

Mijn konijnen en cavia's zitten dus nu helaas apart van elkaar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:50

Hier zitten nu ook een konijn en cavia bij elkaar, ze waren nog erg jong toen ze bij elkaar kwamen. Ik heb ook zitten twijfelen omdat ze elkaar niet kunnen "verstaan" en wat ander voer nodig hebben maar het gaat erg goed.
Ze zijn dol op elkaar, cavia slaapt altijd bovenop het konijn en konijn gaat daar speciaal languit voor liggen.
Ik geef ze elke dag een bakje caviavoer en een bakje gemengd knaagdierenvoer en verder hooi en veel groente voor de vit. c.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:07

Het vitamine C probleem kun je oplossen door je cavia gewoon vitamine C tabletjes te voeren. Als ze de smaak eenmaal te pakken hebben zijn ze er gek op en kun je ze makkelijk uit de hand voeren.
Dan weet je in ieder geval zeker dat ze voldoende vitamine C krijgen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:11

ThePast03 schreef:
Het vitamine C probleem kun je oplossen door je cavia gewoon vitamine C tabletjes te voeren. Als ze de smaak eenmaal te pakken hebben zijn ze er gek op en kun je ze makkelijk uit de hand voeren.
Dan weet je in ieder geval zeker dat ze voldoende vitamine C krijgen.

Bedoel je gewoon de "mensen"variant? Ik geef haar nu snoepjes met extra vit. C maar die andere zijn natuurlijk wel wat goedkoper

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:13

Percy schreef:
Bedoel je gewoon de "mensen"variant? Ik geef haar nu snoepjes met extra vit. C maar die andere zijn natuurlijk wel wat goedkoper

Ik geef gewoon de menselijke variant van Kruidvat. Ze zijn er gek op en ik weet zeker dat ze voldoende vitamine C krijgen.
Verder krijgen ze ook nog caviavoer met extra vit. C en vaak paprika's waar ook veel C inzit.
Het teveel aan C wordt gewoon uitgeplast dus het kan geen kwaad.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:16

Hoeveel mg. geef je ze dan? Zelf koop ik namelijk altijd die met 1000 mg. en dat is misschien wat erg veel voor een cavia, plast ze alleen nog vit. C Haha!

Wel een goede tip, ze eten samen een flinke zak caviavoer in de week op plus nog eens het andere voer. Een echt tekort zal ze dan ook waarschijnlijk niet krijgen maar zekerheid voor alles.

Ik heb namelijk ooit een cavia met rachitis gekregen van iemand, met heel veel zorg is het weer goed gekomen met dat diertje maar het kon nauwelijks lopen toen ik het kreeg. Dat wil ik liever niet meer meemaken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:22

Best wel veel Bloos!
Een stuk of zes per dag!

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:11

Het kan wel een konijn en cavia bij elkaar. Wij hadden dit heel vroeger 1x gedaan. Maar verder nooit meer! Het nadeel is o.a. dat cavia ander voer nodig heeft dan een konijn. Ook is er kans dat de konijn een x naar achter trapt, en de cavia dood kan trappen.. Natuurlijk zijn er hele lieve konijnen bij die dit nooit zullen doen, maar dan nog zou ik het nooit meer doen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:04

ThePast03 schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens Nimber. Bij ons zit een gecastreerde ram samen met een voedster op een groot terrein met een supergroot ondergronds binnenhok en dat gaat prima.
Maar ons idee is of 2 konijnen of geen. Hetzelfde geldt voor cavia's of met zijn tweeen of geen een. Het zijn en blijven groepsdieren die echt ongelukkig zijn als ze alleen moeten zitten.
Als het goed gaat is de combinatie konijn/cavia echt heel leuk, maar als het fout gaat gaat het ook echt goed fout is mijn ervaring en dan is de cavia altijd het slachtoffer.

het grote probleem is dat 80 % van de mensen die een konijn of cavia nemen helaas niet over de ruimte beschikken die 2 konijnen nodig hebben.Ik geef ze geen ongelijk hoor ik had op mijn kamertje een hok van 1 bij 1 en dat nam mijn halve kamer in beslag dus een groter hok kon echt niet.
tuurlijk kun je roepen neem dan geen huisdieren maar zeker voor kinderen denk ik dat het heel goed is om met huisdieren op te groeien, geef ze zorg over het dier en geef ze normen en waarden mee wbt de dierenwereld.
volgens mij scheeld dat al een stuk in dierenmishandelingen.
Ik heb het geluk dat ik op een mega grote boerderij woon, als ik dat niet had gedaan had ik ook een konijntje en een cavia genomen omdat ik ze niet de ruimte kan geven die ze nodig hebben voor soortgenootjes maar wel omdat ik dol op die beesten ben.

Tja nu hebben ze de ruimte en nog gaat het niet altijd goed.
dus liever een cavia bij een nijn in mits ze wel een beetje de ruimte hebben dan 2 van de zelfde soort die elkaar afmaken omdat ze niet samen gaan of omdat de ruimte te klein is..

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:07

Ik zal mijn verhaal ook even delen Haha!

Bij mij gaat het liefste ook konijnen bij konijnen en cavias ij cavias (zoals secricible zegt!)

Ik werk op een kinderboerderij en daar worden veel knagers gedumpt. Meestal proberen we te koppelen en ja ook konijnen met cavias (al ben ik er niet zo een voorstander van)

Mijn konijn is ook gedumpt bij de boerderij. Ik vond hem zoo leuk dat ik hem heb meegenomen. Hij heeft eerst in een normaal hok gezeten en mocht lekker elke dag even loslopen. Daarna is mijn vader een voliere gaan bouwen met onderin ruimte voor het konijn. Meneer had dus lekker de ruimte maar ik merkte toch (ondanks dat hij bij vogels zit Haha!) dat hij zich eenzzm begon te voelen.
Dus ik denk doe lief en neem (jawel!!) enen cavia mee van de boerderij. Zo gezegd zo gedaan, beestje erbij konijn helemaal gelukkig.. Alleen de cavia niet zo.. Die werd helemaal platgefietst. Dus Cavia er weer uitgehaald en terug gebracht naar de boerderij waar hij wel weer is gekoppeld met een konijn (alleen een voedster Knipoog) Dus ik heb besloten om mijn rammetje een behandeling hakkie-takkie ala weeg zakkie te geven en na 2 weken mocht er een vrouwtje bij. Weer een dumpertje uitgezocht op de boerderij en meisje mocht mee.. Alleen toen hadden mijn kanaries een nest met 5 kuuks die net leerde vliegen. De volgende dag telde ik er echter maar 4... Heeft dat nieuwe konijn gewoon 3 van de 5 kanaries vermoord. Bij de derde heb ik haar betrapt en helaas was vogeltje niet meer te redden :'( Dus tja.. Wat doe je dan.. helaas voor beide konijnen maar mevrouw moest weg.
Toen heb ik besloten om er een jong konijntje bij te nemen (dit keer uit dierenwinkel) en dat gaat harstikke leuk samen, ze eten samen, wassen elkaar, spelen samen, slapen samen en ze zijn allebei harstikke gek!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:43

Cavia's en konijnen kunnen wel samen, als je het maar goed in de gaten houd. Ze 'spreken' idd een andere taal, en konijnen zijn veel sterker dan cavia's. Ook het voer is lastig, maar als konijnen en cavia's door elkaar zitten kun je het beste caviavoer geven. Konijnen kunnen beter caviavoer, dan cavia's konijnenvoer. Wat die vitC betreft, daar moet je niet teveel van geven, dat is echt niet gezond. Ik heb zelf naast de cavifit druppels ook gewone vitC tabletjes van 1000 mg. Die mogen ze nooit zo hebben, het is wel zo dat een teveel aan vitC weer uitgeplast wordt, maar daar zit wel een max aan. Ik vermaal de tabletten in een koffiemolen, en doe dan een beetje van het poeder door het drinkwater.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:24

ThePast03 schreef:
Het gaat lang niet altijd goed. Er zijn helaas al heel wat cavia's doodgebeten door konijnen.
Ons vrouwtjes konijn begon de cavia's ook echt aan te vallen op het moment dat haar hormonen begonnen te werken, daarvoor ging het hartstikke goed.
Het kan goed gaan, maar een konijn is nog altijd het gelukkigst met een konijn als maatje en een cavia met een cavia.

2 mannetjes konijnen gaan (vaak) vechten, dus dat gaat al niet op...

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:27

mijn vriend had eerst zijn caafje bij een konijn zitten
dat ging dood en het caafje was heel stil enzo geworden
toen hebben ze hem bij een ander konijn gedaan
en dat gaat ook hartstikke goed
de caaf slaapt zelfs op het konijn :d

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:40

wij hebben het altijd wel gedaan in de zomer dat ze samen in de buitenren zaten

Niet bij iedere combi lukt het

En niet elke cavia eet ander voer als het konijn hoor
onze cavia at ook gewoon gemengd konijnenvoer

het is maar net wat je je dieren aanwent
als je cavia maar wel genoeg vitamine C krijgt

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:57

Wij hebben al meer dan 14 jaar cavias en konijn samen gehuisvest. Dit is altijd goed gegaan. Het is wel een vereiste dat ze echt de RUIMTE hebben!!!! Qua voer kun je of caviavoer geven (korrel) of konijnenkorrel aangevuld met een vit. c pilletje 50 mg van Roter. Wij hebben altijd een ram met een caaf gehad. en dat is dus echt nog nooit fout gegaan!