kom rond of vierkant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

More

kom rond of vierkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 20:22

ik wil graag een vis (goudvis). Haha!
En nu moet ik dus een kom kopen, er staan heel veel ronde kommen in direnwinkel en die vind ik wel mooi alleen nu zei een vriendin van mij dat het beter is om een goudvis in een vierkante kom te zetten? Is dat waar? Ze weet zelf ook niet waarom maar ikke ook niet weet iemand dit? miss omdat ze anders rondjes gaan zwemmen de hele dag? Verward

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:24

Als je ze in een vierkante kom zet, gaan ze vierkantjes zwemmen. Gok ik. Knipoog

Anyway, je zou eens op internet kunnen zoeken of het verschil maakt. Maar ik denk zelf dat de grootte van de kom belangrijker is dan de vorm. Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:25

ik heb ook weleens gehoord dat vierkant beter is, zal inderdaad zijn zodat ze geen rondjes gaan zwemmen maar vierkantjes.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:25

Vissen zouden daar gejk van worden, omdat alles heel anders reflecteerd.
Ofzo iets, maar wel tegenstrijdig als ze dat toch weer in 3 sec vergeten zijn Haha!
Maar ik zou voor een vierkante gaan, heb je in betere formaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:26

Je kunt ook een klein aquariumpje kopen,is ook erg leuk,wel ff wat duurder. Ik heb 3 goudvissen in mijn aquarium.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:32

Overigens heb ik dit topic naar BB verplaatst, daar past het beter. Lachen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:06

En zet zo'n visje alsjeblieft niet alleen in een kom, maar geef hem wat gezelschap! Ik vind het altijd zo zielig, eenzame vissen, heel onnatuurlijk Huilen

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:11

Je kan inderdaad beter een vierkant of een rechthoekig aquarium/bak nemen.
Bij een kom kunnen de vissen nergens schuilen, er zijn geen donkere plekken.
Verder is het wateroppervlakte te klein. De kom is bovenin kleiner dan in het midden, daardoor komt er ook niet genoeg zuurstof bij het water en krijg je sneller gifstoffen etc.
En verder moet je ervoor zorgen dat je genoeg planten erin hebt (waterpest groeit snel en levert ook veel zuurstof) daar kunnen ze in schuilen en ze eten het ook.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:15

Vierkante bak heb ik altijd geleerd, maar heb daarna ook geleerd dat vissen maar een geheugen hebben van 3 sec. Of dit waar is zou ik niet weten...

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:32

Ik zou een vierkanten nemen...het liefst een bak. Mijn goudvisjes gingen steeds dood in een kom omdat ze dan minder zuurstof hebben door die rand:? Nu zitten ze in een bak en is er een bijna 3 en de ander 2..!!

Oomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:44

omdat vissen maar een kort geheugen hebben, dus in een vierkante bak hebben ze genoeg tijd eer ze dat rondje voorbij zijn, weten ze de beginplek al niet meer, bij een ronde is dat welzo en raken ze in paniek, omdat ze dan egt weten dat ze opgesloten zijn, zoiets dacht ik... veel succes ermee, en koop er gelijk een maatje bij Tong uitsteken

xxx naomi

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:16

soesita schreef:
En zet zo'n visje alsjeblieft niet alleen in een kom, maar geef hem wat gezelschap! Ik vind het altijd zo zielig, eenzame vissen, heel onnatuurlijk Huilen

Die van ons is ook eenzaam, zat met 2 anderen in een grote bak maar heeft ze uitgemoord, dus zit er nu al maaaanden alleen in *lekker voor hem* Knipoog

Nadjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:37

en een vierkante kom hebben ze niet echt veel, maar toch meer ruimte dan in een ronde kom(stond op het internet) Tong uitsteken

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:06

rond was toch de meest voordelige vorm? Daarom zijn waterdruppels ook rond enzo Tong uitsteken

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:53

goudvissen leven gezonder in een vierkante bak dan in een ronde kom aangezien het licht raar reflecteerd in een ronde kom waarvan de vissen erg veel last kunnen hebben en zo eigenlijk meestal vrij vlot dood zijn ...
in een vierkante bak moet je ook zorgen dat ze schuilplaatsjes hebben en wat stenen onder in om in te wroeten ... ook natuurlijk een paar plantjes voor de zuurstof in het water en om op te eten...

Geloof dat goudvissen naast gedroogd voer het beste ook maden (ofzoiets) moeten hebben om ze echt gezond te laten leven ... heb laatst nog een artikel hierover gelezen in het boekje van pets place ...
kan wel eens kijken of ik het artikel nog kan vinden ...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:17

Gevonden en eventjes gescand heb het niet helemaal gescand aangezien niet alles nodig was er staat nog een stukje over de aanschaf en een stukje algemeen.... komt het:

Goudvissen zijn koudwatervissen. Ze hebben dus geen speciaal water nodig en het hoeft ook niet verwarmd te worden, zoals bij tropische vissen. Goudvissen zijn redelijk goedkoop en na de aanschaf van het aquarium kost het niet veel om goed voor ze te zorgen. Goudvissen houden in een ouderwetse ronde kom is niet gewenst. Ze hebben dan niet genoeg ruimte om te zwemmen en niet genoeg zuurstof om te ademen. Het ronde glas weerkaatst het licht bovendien op een manier die hen zenuwachtig maakt. Ze zijn gelukkiger en gezonder als ze in een groot, rechthoekig aquarium worden gehouden. Een goudvis waar goed voor gezorgd wordt, kan wel twintig jaar worden.
Zorg ervoor dat aquarium groot genoeg is voor het aantal vissen dat u wilt houden. Gebruik grind voor op de bodem, maar pas op voor stenen met scherpe randen want een vis kan zich hieraan verwonden.
Goudvissen voelen zich lekker bij een temperatuur tussen 18 en 22 graden Celsius, al kunnen ze ook leven bij een andere temperatuur, als de veranderingen maar geleidelijk aan plaatsvinden, dus niet meer dan twee of drie graden per dag. Voor het aquarium gebruikt u leidingwater. Het is belangrijk om goed te kijken waar u het aquarium neerzet. Het moet nooit op de vensterbank staan. Daar wisselt de temperatuur teveel. Zet het ook niet in de volle zon. Zonlicht is voor vissenogen te fel. Het water wordt veel te heet en er ontstaat zuurstofgebrek. Ook gaan de algen veel sneller groeien. Plantjes in het aquarium zijn er niet alleen voor de kleur maar ze zorgen ook voor zuurstog in het water. vissen kunnen er natuurlijk ook van eten. En ze kunnen zich er lekker tussen verstoppen. Doe niet te veel vissen in een auarium de dieren groeien en het wordt al gauw te vol.
Haal regelmatig voedsel resten en dode blaadjes uit het aquarium. Een goed waterfilter helpt u om het water schoon te houden. Of u kunt een vloeibaar filter gebruiken om het water helder te houden. De algengroei te verminderen en de schadelijke bacterie cultuur te binden.

Voeding.

Goudvissen hebben ander voedsel nodig dan andere vissen. Gedroogd voedsel is een goed basisvoedsel maar goudvissen hebben ook levend voedsel nodig. Zoals rode muggen larven en tubifex. Geef een keer per dag droogvoer steeds op het zelfde tijdstip. Geef nooit te veel. Geef zoveel als de vissen opeten in vijf minuten. Geef een keer per week levend voedsel. Ook eet een goudvis graag de algen van de water planten af. Let op dat de goudvis niet te eenzijdig voedsel krijgt. Hier kan een vis ziek van worden en op den duur dood aan gaan.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:24

minka schreef:
Vierkante bak heb ik altijd geleerd, maar heb daarna ook geleerd dat vissen maar een geheugen hebben van 3 sec. Of dit waar is zou ik niet weten...

Dat dacht ik dus ook, en toevallig gister in een Quest gelezen dat er uit een groot onderzoek is gebleken dat goudvissen helemaal niet zo dom zijn als we dachten, en dat ze hele sterke banden onderling hebben. Vissen zijn ook een van de langst levende organisme, en hebben dus lange tijd gehad om dat te ontwikkelen en het is dus helemaal niet afhankelijk van het gewicht van de hersenen.