Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gouda schreef:Voervelletjes onder water duwen. Heb wel eens gehoord dat ze anders luchtmee naar binnen happen en dan kunnen gaan rugzwemmen. Om de ene dag een paar velletjes per vis je geeft al gauw te veel en dat voer gaat dan op de bodem rotten.
Verder heb ik niet veel tips bij mij waren ze altijd binnen 2 weken dood.
Lavanta schreef:Maar sommige mensen die hebben toch goudvissen zonder een zuurstofpompje??![]()
Hoe overleven die beestjes dan??
BeNGeL schreef:Gevonden en eventjes gescand heb het niet helemaal gescand aangezien niet alles nodig was er staat nog een stukje over de aanschaf en een stukje algemeen.... komt het:
Goudvissen zijn koudwatervissen. Ze hebben dus geen speciaal water nodig en het hoeft ook niet verwarmd te worden, zoals bij tropische vissen. Goudvissen zijn redelijk goedkoop en na de aanschaf van het aquarium kost het niet veel om goed voor ze te zorgen. Goudvissen houden in een ouderwetse ronde kom is niet gewenst. Ze hebben dan niet genoeg ruimte om te zwemmen en niet genoeg zuurstof om te ademen. Het ronde glas weerkaatst het licht bovendien op een manier die hen zenuwachtig maakt. Ze zijn gelukkiger en gezonder als ze in een groot, rechthoekig aquarium worden gehouden. Een goudvis waar goed voor gezorgd wordt, kan wel twintig jaar worden.
Zorg ervoor dat aquarium groot genoeg is voor het aantal vissen dat u wilt houden. Gebruik grind voor op de bodem, maar pas op voor stenen met scherpe randen want een vis kan zich hieraan verwonden.
Goudvissen voelen zich lekker bij een temperatuur tussen 18 en 22 graden Celsius, al kunnen ze ook leven bij een andere temperatuur, als de veranderingen maar geleidelijk aan plaatsvinden, dus niet meer dan twee of drie graden per dag. Voor het aquarium gebruikt u leidingwater. Het is belangrijk om goed te kijken waar u het aquarium neerzet. Het moet nooit op de vensterbank staan. Daar wisselt de temperatuur teveel. Zet het ook niet in de volle zon. Zonlicht is voor vissenogen te fel. Het water wordt veel te heet en er ontstaat zuurstofgebrek. Ook gaan de algen veel sneller groeien. Plantjes in het aquarium zijn er niet alleen voor de kleur maar ze zorgen ook voor zuurstog in het water. vissen kunnen er natuurlijk ook van eten. En ze kunnen zich er lekker tussen verstoppen. Doe niet te veel vissen in een auarium de dieren groeien en het wordt al gauw te vol.
Haal regelmatig voedsel resten en dode blaadjes uit het aquarium. Een goed waterfilter helpt u om het water schoon te houden. Of u kunt een vloeibaar filter gebruiken om het water helder te houden. De algengroei te verminderen en de schadelijke bacterie cultuur te binden.
Voeding.
Goudvissen hebben ander voedsel nodig dan andere vissen. Gedroogd voedsel is een goed basisvoedsel maar goudvissen hebben ook levend voedsel nodig. Zoals rode muggen larven en tubifex. Geef een keer per dag droogvoer steeds op het zelfde tijdstip. Geef nooit te veel. Geef zoveel als de vissen opeten in vijf minuten. Geef een keer per week levend voedsel. Ook eet een goudvis graag de algen van de water planten af. Let op dat de goudvis niet te eenzijdig voedsel krijgt. Hier kan een vis ziek van worden en op den duur dood aan gaan.
Tropico schreef:Dat lauw water bij goudvissen snap ik niet helemaal
Ik heb zelf 2 goudvissen van nu 8 jaar en wij verschonen de boel elke week ondanks dat er een pompje inzit met koud water.... wij hebben nooit problemem ze leven nog steeds ook hebben mijn vissen geen waterplanten ben ik nu niet goed voor mijn vissen ??