Vraag over Goudvissen!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lavanta

Vraag over Goudvissen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 00:22

Ik heb een vraagje. Ik ga morgen voor het eerst in me leven 2 goudvissen kopen, alleen nu vraag ik me af of ik nog meer dingen moet kopen dan: een kom, waterplantjes, eten en steentjes??

En waar moet ik verder op letten?? Bvb de hoe moet de watertemp zijn??

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:29

laat je goed informeren door de verkoper van de vissen,
de goudvissem mag je niet te vak van water wisselen,
daar kunnen ze niet tegen,

verder kreeg ik blauwe druppeltjes mee om in de vissenkom te doen,iedere keer nadat ze verschoont worden,
goudvissen kunnen er ook niet tegen als het water steeds verschilt van temperatuur,

dus lauw water,
niet te warm,
en als je ze verschoond moet het nieuwe water net zo warm zijn...
anders kan het zijn dat ze de volgende dag dood liggen...

succes met blub en blubbie !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:30

Koop geen kom, maar een gewoon aquaruim / bak. Zo'n kom is toch wel te klein.

En verder heb je dan wel alles, een netje is ook handig, om de visjes eruit te halen met het schoonmaken van de bak.

Watertemp, koud water, niet steenkoud natuurlijk.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 01:35

Een kom is inderdaad niet geschikt voor vissen.
Ze zijn te klein en verder is het wateroppervlakte te klein om de kom van voldoende zuurstof te voorzien.
Je moet koud water uit de kraan erin doen en dat minimaal 1 dag laten staan zodat het op kamertemperatuur komt. Dit doe je ook met verschonen.
Geen warm water erbij doen, want dan gaan de visjes ook dood of worden ziek. (spreek uit ervaring).
En zorg dat je genoeg planten hebt. Daar kunnen de vissen tussen schuilen en hier krijgen ze zuurstof van.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:53

Voervelletjes onder water duwen. Heb wel eens gehoord dat ze anders luchtmee naar binnen happen en dan kunnen gaan rugzwemmen. Om de ene dag een paar velletjes per vis je geeft al gauw te veel en dat voer gaat dan op de bodem rotten.
Verder heb ik niet veel tips bij mij waren ze altijd binnen 2 weken dood.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:03

Een bak is ook veel leuker dan een kom. In het begin is het even lastig, maar als het eenmaal 'rustig' is, hoef je alleen een keer in de 2 weken ongeveer 1/4 of 1/5 deel water te vervangen.
Mijn 2 goudvissen zijn nu zo'n 2,5 jaar oud denk ik.

Overigens gebruik ik wel lauw water uit de kraan om te verversen. Gaat prima hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:10

gouda schreef:
Voervelletjes onder water duwen. Heb wel eens gehoord dat ze anders luchtmee naar binnen happen en dan kunnen gaan rugzwemmen. Om de ene dag een paar velletjes per vis je geeft al gauw te veel en dat voer gaat dan op de bodem rotten.
Verder heb ik niet veel tips bij mij waren ze altijd binnen 2 weken dood.

Dat is volgens mij alleen bij sluierstaarten, althans, dat was bij die van mij en bij die van een vriendin van mij zo. Voor sluierstaarten kun je apart voer kopen (korreltjes) zodat ze geen lucht opeten.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:55

Deze week vier ik de 6de(!) verjaardag van mijn 2 goudvissen en 2 sluierstaartjes.

Goudvissen kunnen wel 20 jaar worden! Dus weet waar je aan begint! Knipoog

Goudvissen kunnen zowel drijvend voer als zinkend voer, ik zweer nog steeds bij sluierstaart voer. Van een Japans merk, ideaal voer!

Om te beginnen zou ik een grote glazen bak kopen, prijs ligt aan de grootte. Koop hem lekker ruim!

Dan een filterpompje, (kijk naar het aantal liters wat in de bak gaat en naar het aantal liters wat het pompje filtert) Geen te krachtige filter, want dan kunnen de goede bacterien ook niet overleven.

Verder bodembedekking (zand, steentjes, grind etc) En plantjes (waterpest etc) Dat eten ze nl ook!

Schoonmaken is simpel, ik maak elke week het filter schoon en haal ik wat water mbv slangetje eruit en doe er vers bij. eens in de maand haal ik het helemaal leeg. Doe het niet te vaak helemaal leeg, want dan gaan alle goede bacterien er ook uit!

Het mooie van goudvissen is dat ze zich super kunnen aanpassen aan temperatuurverschillen. Dus ik ben het niet eens met de bak een dag laten staan, het maakt helemaal niets uit! Zeker niet als ze wat ouder zijn!

Heel veel plezier me je goudvissen!

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:27

Thnx voor alle informatie. Ik heb ze vandaag nog niet gekocht, had geen tijd ervoor. Maybe morgen.
Ik ga waarschijnlijk geen kom kopen, ik heb wel eens gehoord dat vissen dan helemaal hun orrientatie kwijt kunnen raken. Dat is niet helemaal de bedoeling. Dus waarschijnlijk wordt het gewoon een mooie vierkante bak

amandatjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:45

Mijn broer werkt in een dierenwinkel en heb wel wat dingentjes geleert van hem Tong uitsteken

1: de vissen Tong uitsteken
2: de kom of bak ( bak is beter )
3: plantjes * best wel belangrijk
4: pomp
5: begin zetje ( bacterien )
6: voer

Naja zo iets Tong uitsteken

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:04

Goudvisjes moeten toch gewoon in lauw water? Ik heb verder een plastic bak, kom zou ik niet aanraden..want die van mij gingen steeds dood in kom.., waterplantjes, evt. zuurstofpomp en steentjes...

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 23:56

Maar sommige mensen die hebben toch goudvissen zonder een zuurstofpompje?? Scheve mond
Hoe overleven die beestjes dan??

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:43

Lavanta schreef:
Maar sommige mensen die hebben toch goudvissen zonder een zuurstofpompje?? Scheve mond
Hoe overleven die beestjes dan??

Je kan wel vissen houden zonder pomp.
Dan moet je zorgen voor voldoende waterplanten. (vooral waterpest is een goede zuurstofplant)
Ook moet het wateroppervlakte groot genoeg zijn, daarom zijn kommen niet geschikt, omdat de bovenkant kleiner is dan de rest van de kom.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:19

ik heb nog wel een leuk verhaal waarom je geen kom moet gebruiken Haha!
als je een kom met water en vissen neemt, en je zet hem bv op de vensterbank, krijg je hetzelfde effect als je een vergrootglas in de zon houd met een stuk papier eronder..... het staat in de fik... Dus je vissen worden dan levend verbrand Lachen (m'n tante had dit 2X meegemaakt..oeps)

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:58

Dat lauw water bij goudvissen snap ik niet helemaal Verward

Ik heb zelf 2 goudvissen van nu 8 jaar en wij verschonen de boel elke week ondanks dat er een pompje inzit met koud water.... wij hebben nooit problemem ze leven nog steeds ook hebben mijn vissen geen waterplanten ben ik nu niet goed voor mijn vissen ??

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:16

ik qoute mezelf even uit een ander topic dat ook over goudvissen ging:

BeNGeL schreef:
Gevonden en eventjes gescand heb het niet helemaal gescand aangezien niet alles nodig was er staat nog een stukje over de aanschaf en een stukje algemeen.... komt het:

Goudvissen zijn koudwatervissen. Ze hebben dus geen speciaal water nodig en het hoeft ook niet verwarmd te worden, zoals bij tropische vissen. Goudvissen zijn redelijk goedkoop en na de aanschaf van het aquarium kost het niet veel om goed voor ze te zorgen. Goudvissen houden in een ouderwetse ronde kom is niet gewenst. Ze hebben dan niet genoeg ruimte om te zwemmen en niet genoeg zuurstof om te ademen. Het ronde glas weerkaatst het licht bovendien op een manier die hen zenuwachtig maakt. Ze zijn gelukkiger en gezonder als ze in een groot, rechthoekig aquarium worden gehouden. Een goudvis waar goed voor gezorgd wordt, kan wel twintig jaar worden.
Zorg ervoor dat aquarium groot genoeg is voor het aantal vissen dat u wilt houden. Gebruik grind voor op de bodem, maar pas op voor stenen met scherpe randen want een vis kan zich hieraan verwonden.
Goudvissen voelen zich lekker bij een temperatuur tussen 18 en 22 graden Celsius, al kunnen ze ook leven bij een andere temperatuur, als de veranderingen maar geleidelijk aan plaatsvinden, dus niet meer dan twee of drie graden per dag. Voor het aquarium gebruikt u leidingwater. Het is belangrijk om goed te kijken waar u het aquarium neerzet. Het moet nooit op de vensterbank staan. Daar wisselt de temperatuur teveel. Zet het ook niet in de volle zon. Zonlicht is voor vissenogen te fel. Het water wordt veel te heet en er ontstaat zuurstofgebrek. Ook gaan de algen veel sneller groeien. Plantjes in het aquarium zijn er niet alleen voor de kleur maar ze zorgen ook voor zuurstog in het water. vissen kunnen er natuurlijk ook van eten. En ze kunnen zich er lekker tussen verstoppen. Doe niet te veel vissen in een auarium de dieren groeien en het wordt al gauw te vol.
Haal regelmatig voedsel resten en dode blaadjes uit het aquarium. Een goed waterfilter helpt u om het water schoon te houden. Of u kunt een vloeibaar filter gebruiken om het water helder te houden. De algengroei te verminderen en de schadelijke bacterie cultuur te binden.

Voeding.

Goudvissen hebben ander voedsel nodig dan andere vissen. Gedroogd voedsel is een goed basisvoedsel maar goudvissen hebben ook levend voedsel nodig. Zoals rode muggen larven en tubifex. Geef een keer per dag droogvoer steeds op het zelfde tijdstip. Geef nooit te veel. Geef zoveel als de vissen opeten in vijf minuten. Geef een keer per week levend voedsel. Ook eet een goudvis graag de algen van de water planten af. Let op dat de goudvis niet te eenzijdig voedsel krijgt. Hier kan een vis ziek van worden en op den duur dood aan gaan.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:27

Tropico schreef:
Dat lauw water bij goudvissen snap ik niet helemaal Verward

Ik heb zelf 2 goudvissen van nu 8 jaar en wij verschonen de boel elke week ondanks dat er een pompje inzit met koud water.... wij hebben nooit problemem ze leven nog steeds ook hebben mijn vissen geen waterplanten ben ik nu niet goed voor mijn vissen ??

Dat lauw water is ook onzin, ik verschoon ook gewoon met koud water!

Waterplanten zou ik af en toe wel geven die vinden ze ook erg lekker! Maar ik heb er ook niet continu waterplanten in hoor!

Wellicht hoef je ze ook niet eens elke week te verschonen, ik zuig altijd het vuil weg en verschoon het filter, scheelt een hoop tijd! Knipoog En is beter voor de waterhuishouding!

Enne 8(!) jaar! Dat doe je goed!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:05

Goudvisjes zijn koudwatervissen. Alleen als je bak in de kamer staat dan wordt dat water gewoon kamertemperatuur dus dat is lauw.
Goudvissen in de vijver doen het ook goed als het koud is, en in de zomer wordt het warmer en dan gaat het ook goed.
Alleen hoe warmer het water wordt hoe minder zuurstof erin zit. Dus dan moet je voor meer waterplanten of een zuurstof pompje zorgen.