Geiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Geiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:56

We zijn erover aan het nadenken om 2 geitjes aan te schaffen, maar...
We hebben er helemaal geen ervaring mee.

Wat zijn leuke geitjes?
Maken ze veel lawaai?
Hoe gaat het onderling? Vrouwtje-vrouwtje of mannetje-mannetje?
Of vrouwtje-mannetje?
Als je er 2 wilt hebben, wat is dan de beste combinatie?
We zijn er het nog niet helmaal over eens of het een combinatie vrouwtje-mannetje kan worden, want willen we het bij die 2 houden of mogen het er meer worden Knipoog ?!
Hoeveel ruimte hebben ze nodig?
Wat voor voer?
Entingen ed.
Hoe gaan ze om met andere dieren?
Met kippen, konijnen, paarden?
Koeien?
Dragen ze niet het een of ander bij zich wat schadelijk voor koeien kan zijn? (Klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.)
En wat kost een geitje ongeveer (mannetje en/of vrouwtje)?

En wat ik verder allemaal vergeet...
Alle informatie is welkom!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 01:44

Geiten kunnen veel lawaai maken, maar ik denk dat als ze met zijn 2en zijn, dat dat wel scheelt.
Ik heb zelf alleen ervaring met de dwerggeiten die we op stal hadden. Het mannetje moest gecastreerd worden omdat hij overal zijn geur afzette door overal tegenaan te plassen. (overheen).
Met eten was hij makkelijk, de geit kon met de gekste paarden in een stal staan. Ook met de honden ging het goed. Alleen als het hem niet aanstond dan ging hij even met zijn hoorntjes op iemand in staan beuken, best grappig moet ik zeggen.
Ze moeten ook geent worden, maar daar kan je denk ik beter de DA eens over bellen welke enting etc.
Maar die geit zat overdag aan een ketting zodat hij altijd gras had. Wel met een overkapping erbij, want de meeste geiten houden niet van regen.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:31

Vrouwtje vrouwtje gaat prima...voor zover ik weet kuinnen mannetjes niet goed samen of je moet ze castreren.
In mijn ogen is het belangrijkste dat je een hele goede afrastering hebt want ze weten bijna overeal uit te ontsnappen...je kunt ze dus niet zomaar in een wei gooien maar ze moeten een speciaal stukje afrastering hebben.
Succes!!!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:07

Geitjes maken vooral herrie rond etenstijd.
RUIM rond etenstijd!
Geen 2 mannetjes bij elkaar nemen hoor, ook niet gecastreerd. Dat gaat de hele dag door met ruzie maken. Wij hadden 2 bokken, toen er eentje doodging was er ineens rust in de tent.
Mannetje/vrouwtje gaat prima, wel eerst de bok castreren als je geen kleintjes wilt want het is meteen raak.... Haha! En 2 vrouwtjes is helemaal het makkelijkst.
Ze zeggen wel eens dat als je wilt leren vloeken je een geit moet nemen; zorg dus voor een goede omheining eventueel met een schrikdraadje er langs.
Ik heb een weitje van 200 m2 voor 4 geiten, ze komen er zelden op, ze zitten het liefst in de stal. Zorg wel voor klimspeelgoed,dat vinden ze veel belangrijker.
Als je kippen hard kunnen lopen houden ze hun staart
Ik had de geiten en de pony's eerst samen staan maar de staarten en manen werden vakkundig gekortwiekt.
Maar mijn buurman heeft een weitje van 50 m2 met geiten, kippen, konijnen en een varkentje en dat gaat prima samen.
Of ze samen gaan met koeien weet ik niet wat betreft schadelijkheid.
Ik heb mijn geitjes voor weinig gekocht; 25 gulden voor de bok en 35 voor de geit. Bokjes zijn altijd wel goedkoper. En in het voorjaar heb je de grootste keus.
Als je ze koopt op een kinderboerderij zijn ze al helemaal mak, en dat is wel handig. Kijk uit als er kleine kinderen rondlopen met geiten met horens. Ze geven graag af en toe een kopstoot.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:37

Het staat 'n beetje door elkaar.

Bij ons loopt alles samen: koeien, paard, ezels, geiten, schapen en gaat allemaal goed. Ze worden eigenlijk nooit geënt, alleen ontwormd (dit gaat bij ons dan wel met 'n soort enting, maar goed). Volgens mij hebben ze ook geen schadelijke ziektes, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik heb er iig nog nooit van gehoord. Voor de zekerheid zou ik daarvoor toch even naar de DA bellen.

Dat van die omheining: wij hadden 'n landgeit (= ong 70 cm hoog), die sprong over álles heen. Ze heeft minstens 1m30 gesprongen toen ze gespeend werd en graag terug wilde naar haar kleintjes. Maar ook als het gras aan de andere kant van het hek groener leek sprong ze met gemak 1m10.
De rest van de geiten zou zoiets ook wel kunnen, maar waren er gewoon te lui (en dik Knipoog ) voor. Zorg dus voor schrikdraad of een echt hoge omheining.

2 bokken samen is ruzie ruzie ruzie. En dat kan er best hard aan toe gaan. Bovendien stinken bokken als de pest. Echt, in het dekseizoen (=nu) wil je niet in 'n stal met bokken staan Misselijk

Qua ruimte: als je een tuur van 'n meter of 5 hebt en die om de zoveel tijd verplaatst hebben ze genoeg te grazen. Bij ons lopen ze op 1 hectare grond (gesplitst in 'n aantal stukken), maar dat is niet echt vergelijkbaar, omdat er zoveel beesten op lopen (kinderboerderij).
Hoeveel je precies per geit nodig hebt, dat weet ik niet precies. Het klim-klauter-springtoestel is wel echt nodig, want het zijn hele avontuurlijke nieuwsgierige beesten. Ze zijn ook echt heel slim. Als er maar een kleine opening in de draad is, zijn ze zo weg. Ze wurmen zich er gewoon door. Ze zijn behoorlijk vindingrijk. En je kunt ze ook kunstjes leren.

Geiten eten alles, wortels, sla, halstertouwen, kattenvoer, biks, hooi, leren halsters, komkommer, echt alles Tong uitsteken . Niet dat het allemaal even goed voor ze is, maar goed, het geeft wat aan.
Bij ons krijgen ze een handje schapenbiks. Maar op paardenbrok doen ze het ook goed. Verder krijgen ze natuurlijk hooi en ook nog groente en brood (wat kinderen meebrengen). Een liksteen vinden ze ook echt geweldig. Ze worden wel heel snel dik, terwijl geiten juist 'n beetje mager horen te zijn.

Oja, over de herrie, vooral ritsige (=hengstig, maar dan voor geiten Knipoog ) geiten schreeuwen als 'n gek. Ook als ze net gespeend zijn is het lawaai belachelijk. En verder met eten af en toe, maar over het algemeen valt dat nog wel mee hier.

De kosten weet ik niet precies, maar ik geloof dat wij in de zomer/herfst bij het afspenen voor een jonge geit 20 euro krijgen en voor een bokje 12. Maar dit is giswerk hoor, want daar ga ik niet over.
De prijs hangt ook nog af van het ras. Dwerggeitjes zijn een heel stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een raszuivere landgeit, toggenburger of melkgeit. Dwerggeitjes komen zoveel voor, daar is 'n overschot aan. Voor bonte beestjes (echt mooi bont) betaal je soms ook meer dan voor een saaie bruine.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:18

Inderdaad bokken zijn af te raden.
Wij hebben ook een bok op de boerderij en 1 weiland verder ruik je Elvis Rock-on, dudes! ( zo heet hij )nog.
Ze worden bij ons om de 6 weken ontwormd, de ene keer via een onderhuidse injectie of via een spuit via de mond.
Verder worden ze ook regelmatig bekapt.
Ook krijgen ze af en toe een leverbot behandeling. (leverbot is een klein plat slakje)
Verder krijgen ze bij ons A-brok bijgevoerd.
Ik vind de Nubische geiten erg leuk.
Dat zijn geiten met hele lange oren.
Ik zou gewoon eens op het net zoeken, daar zul je vast wel meer info vinden.
Horen we nog wat het is geworden?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:35

Ik vind de kleine dwerggeitjes heel schattig...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:38

ze maken inderdaad veel lawaai tijdens etenstijd, bij mijn verzorgpony hebben ze nu ook 4 geiten, en die weten precies wanneer ze hun voer moeten krijgen. Verder krijgen ze altijd hooi. De kleinere geitjes vind ik zelf er liever uit zien. Ze hebben volgens mij niet zo heel erg veel ruimte nodig, bij Saar is t 5 bij 5 meter ongeveer.

Oomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:51

dwerggeitjes, w8 ik ga me moeder ook ff ompraten Haha!, veel succes ermee

xxx naomi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:18

Nubische geiten zijn gaaf! *LOL*

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 17:04

We hadden ondertussen al gehoord dat bokjes heel erg konden stinken, dus was het plan al om 2 geitjes te nemen.
Wat voor ras weten we nog niet zeker, maar geen grote, dus zullen het waarschijnlijk wel dwerggeitjes worden.
Al hoewel die geitjes met die draadvacht (mohair wol/vacht oid) er ook wel leuk uitzien.

Het is gewoon voor de 'leuk', niet voor een of ander iets (fokken of keuringen oid).

Assie, tuur is een stik (pen in de grond met een ketting eraan)?
We waren van plan om een ren te maken, daar kunnen de eventuele toekomstige kipjes dan ook meteen in.
Die kunnen niet los lopen, tesamen met onze honden, die gaan dus de ren in, en de geitjes dan dus ook.
Waar dan ook een of ander klimding instaat.
Plan was gaas met een schriklintje oid erboven (waar eventueel stroom op zou kunnen staan) (eventueel een stukje de grond in voor eventuele konijntjes, maar dat is mijn idee, weten ze hier nog niks van Knipoog maar ach, als er een ren is...).
Voor extra gras zouden we ze dan idd aan een stik kunnen zetten.

Wat voor hok hebben ze nodig?
Voldoet een schuilhok?
Moeten ze in de winter naar binnen of kunnen ze ook (dag en nacht) buiten blijven lopen?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:10

Bij ons lopen ze dag en nacht buiten in de winter en in de zomer. Geen probleem met die speklaag die ze hebben door al het brood wat de kindjes meenemen Knipoog . Voor de zekerheid kun je wat extra hooi bijvoeren, voor de extra warmte energie.

Tuur is idd wat jij stik noemt Lachen

Schuilhok is in principe voldoende, iets waar ze droog kunnen staan en liggen. Het zijn van nature hele geharde dieren. Maar ik merk toch wel dat de geiten 's avond bijna allemaal binnen liggen. Ook omdat daar de hooiruif is, maar toch ook wel voor de warmte/gezelligheid.

Oja, wat ik nog vergeten was. Geitenhoefjes moeten ook bekapt worden af en toe. Gemiddeld 2 keer per jaar, maar dat ligt ook heel erg aan de ondergrond waar ze op lopen en het is ook wel een beetje individu-gebonden hoor.
En als je ze op gras gaat houden, wat een beetje modderig wordt in de winter/herfst, let dan heel erg goed op of ze niet kreupel gaan lopen. Als ze dat namelijk gaan doen is er een redelijke kans dat ze tussenklauwontsteking/rotkreupel hebben. Dan stinkt het tussen de klauwtjes heel erg en zie je ook dat het wegrot. Mijn ervaring is, dat ze als ze er eenmaal last van hebben gehad, ze het snel weer krijgen én dat de gevoeligheid voor rotkreupel erfelijk lijkt (maar dat is alleen maar mijn ervaring, dus niet wetenschappelijk ofzo Knipoog )

Het zijn iig hartstikke leuke beestjes.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:00

Zal mijn verhaal ook even toevoegen Haha!

Denk goed na voordat je een geit neemt. Tegenwoordig moet alles geregistreerd worden, ook met vervoer e.d. komt een heel papier werk bij kijken.

Die geitjes met dat "wol" die jij bedoeld zijn Angora geiten en moeten 2 x per jaar geschoren worden. Dus lijkt me niet handig als je die als hobbygeit wil Haha!

Dwergjes zijn super leuk (vooral de lammies Haha!) en die kan je leuke kunstjes leren (alleen mijne ontsnapt nu telkens tot grote ergernissen van mijn collega's LoL) Witte melkgeiten, bonte geiten zijn ook wel allemaal sociale geitjes. Nederlandse landgeiten en wallische geiten zijn van nature niet echte knuffelgeitjes.

Je kan een keer in de zoveel tijd je geit een injectie met Ivomec geven tegen parasieten e.d. en je kan ze gewoon dmv speciale brokjes ontwormen.

Verder moeten ze natuurlijk bekapt worden en moeten ze hooi te eten hebben. (bij ons krijgen ze dat in prencipe onbeperkt) Onze geitjes krijgen ook geitenbrok, is gewoon bij de voerleverancier te verkrijgen gemengd met graan. Qua groente eten ze veel, alleen zijn aardappelschillen niet erg goed voor ze. Ook moet je beslist geen eikels voeren, deze zijn giftig voor herkauwers (en uiteindelijk ook voor niet herkauwers Haha!) Wat kan ik nog meer zeggen? Ow ja.. Geiten kunnen absoluut niet tegen regen Knipoog ze denken namelijk dat ze van suiker zijn.. Bij een druppeltje die ze voelen rennen ze al met zijn alle de stal in. Een schuilhok moet er dus zeker zijn!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:03

assie schreef:
Als ze dat namelijk gaan doen is er een redelijke kans dat ze tussenklauwontsteking/rotkreupel hebben. Dan stinkt het tussen de klauwtjes heel erg en zie je ook dat het wegrot. Mijn ervaring is, dat ze als ze er eenmaal last van hebben gehad, ze het snel weer krijgen én dat de gevoeligheid voor rotkreupel erfelijk lijkt (maar dat is alleen maar mijn ervaring, dus niet wetenschappelijk ofzo Knipoog )

Het zijn iig hartstikke leuke beestjes.

Ja volgens mij klopt dat ook hoor Assie. Het schijnt ook dat het in de grond kan gaan zitten.. Maar daar geloof ik niet zo in!
Mijn geitje is erg gevoelig voor rotstraal etc. Nou gaat het de laatste tijd gelukkig al veeel beter *klopt af* Haar lammeren hebben nergens last van (ze heeft ook oudere lammeren lopen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:22

Wat betreft die landgeiten, wij hebben 'n stel ontzettende knuffels, dus eh ja, denk dat dat ook gewoon afhankelijk is van opvoeding e.d.

En over Ivomec. Dat spul brandt inwendig. Het is een heel naar gevoel voor het dier (heb ik geleerd afgelopen week op school Knipoog ). Wij gebruiken dit ook op onze kinderboerderij, maar nu ik weet dat het brandt, wil ik eigenlijk toch wel iets anders gaan zoeken, iets wat geen pijn doet.
Volgens mij he, ontwormt Ivomec ook (tenminste dat werd mij verteld)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:49

Ja das waar het brand wel erg. Wij hebben 1 landgeit die is wel lief, de andere beukt als ze het zat is Scheve mond Ze is trouwens ook absoluut niet lief voor de rest van de geiten terwijl de rest een hele hechte groep is!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:15

Melissa schreef:

Je kan een keer in de zoveel tijd je geit een injectie met Ivomec geven tegen parasieten e.d. en je kan ze gewoon dmv speciale brokjes ontwormen.

Wat zijn dat voor brokjes?
Heb namelijk de geiten ooit geprobeerd te ontwormen met zo'n pil....
Maar ja, herkauwers he.
Achter in de bek gestopt en ze laten slikken - zo, dat zit er in!
Maar ze boerden hem op; dat ging effe te snel, kon niet proeven wat het was....en tuften het gewoon weer uit!
Op brokjes zijn ze gek, dus dat wil ik eigenlijk wel eens proberen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:33

Zal eens navragen wat de naam is!
Je kan er ook paarden en herten en koeien enzo mee ontwormen Lachen