Nep Jack Russels?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Nep Jack Russels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 23:12

Ben me een beetje in het Jack Russelras aan het verdiepen omdat ik toevallig een rasechte jack heb aangeschaft, (nou ja bijna dan), ja zo eentje met stamboom enz., dat is echter toevallig, ik was op zoek naar een fijne hond en dit is er dus 1, al had die toevallig papieren erbij.

Nu ik wat aan het lezen ben en aan het praten met allerlei Jack R. liefhebbers kom ik er achter dat er heel wat hondjes voor een Jack Russell worden verkocht, maar het helemaal niet zijn, want bijvoorbeeld Black en Tan is geen JR-kleur, het wit MOET overheersen.
Toch stikt het van de Black en tan JRpups op bijvoorbeeld Marktplaats.
Dit soort pups zijn dan net even goedkoper dan echte JR's maar nog best duur. (in vergelijk; een JR pub kost 500,- een Black en Tan 300 meestal).

Wat vinden jullie hier nou van?

Mensen laten zich natuurlijk ook wel neppen door zich niet eerst goed te informeren over een ras, en een dure hond zonder papier te kopen, en de fokkers klagen dat het karakter van dit soort honden zo anders kan zijn door vermenging met allerlei andere invloeden door andere rassen zoals Tekkels enz.,

Maar blijkbaar willen veel mensen de Black en Tan kleur hond hebben, dus moet er maar een nieuwe JR ontstaan?

Ben benieuwe naar jullie opinie.
(en ik weet heel zeker dat kruisingen OOK heel lief kunnen zijn, daar gaat het niet om).

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 02:13

ik vind dat tegenwoordig in de wereld van de hondenfokkerij zoveel geknoeid word Rolleyes
en dan spreek ik niet alleen over de JR maar gewoon in elk ras.
Neem nu bv mij! Ik heb een rasechte Cavalier King Charles Spaniel
Maar meneer is zomaar even 2cm te groot voor de rasstandaard! Dus op keuringen word je gewoon de deur uitgekeken want ja die hond is echt te groot! Verder is mijn hond perfect kwa bouw etc. Toch zou hij dan niet 'echt' zijn... (nu moet ik zeggen tegenwoordig rijven we regelmatig Uitstekends binnen maar toch Scheve mond )

Nu heb je wel in alle rassen zoiets... en wat er op marktplaats staat zijn meestal honden van broodfokkers! Deze kopen 2 honden zonder stamboom aan! maakt niet uit of het een JR is als het er maar op lijkt! kweken een nestje en verkopen het dan als 'echte' (zonder stamboom) JR's

waar gaat de wereld naartoe! dat je zelfs in de hondenwereld al kan valspelen Gaaaap

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:15

ja wij hebben kennisen met een rodesion rigback ras echte met stamboom enz maar hij is eigelijk wat te groot

ik had een rasechte duitse herder (zie mijn profiel) die was weer wat te klein voor een reu.En sommige teven waren weer iets groter dan hem :S

hij had ook een heupziekte hd ofzo, kon hij helaas niet aan geholpen worden

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:39

het is jammer dat er zo veel B&T JRs worden verkocht als zijnde rasechte, ontzettend dure hondjes. Veel mensen weten dus eigenlijk niet wat ze kopen en hebben zich niet genoeg verdiept om te weten dat een B&T geen JR genoemd mag worden. Ik heb een JR, tenminste zo noem ik m als mensen er naar vragen. Hij heeft JR bloed, ziet eruit als een JR maar heeft niet de juiste kleur. Hij heeft ook geen stamboom en als mensen doorvragen krijgen ze ook altijd te horen dat het geen echte jack is maar een nepper Knipoog Voor leken maakt het niet uit wat je zegt, die vinden alles wat klein is met vlekken een JR Haha! Maar ik vind het zelf niet eerlijk, ik heb geen JR maar een erg knappe kruising JR.
Misschien een leuk forum: www.jackrussellforum.nl

patasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:41

een echte jack russel heeft nooit geen stamboom.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:49

leg uit patasja??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:57

de laagbenige JR is nooit erkent geworden in Nederland, de Parson JR wel (hoogbeen)

Ik verbaas me er altijd weer voer dat zxe kleine black&tan hondjes JR's noemen, dat zijn het namelijk niet en een voorlopig afstammingsbewijs zullen ze er ook nooit bijleveren, want dat krijgen ze namelijk nooit.

Een JR hoort van 2/3 e wit te zijn en de plaatsen van zwarte/bruine vlekken is ook nog voorgeschreven, maar dat heb ik hier zo snel niet onder handbreik.

Mijn laatste JR is dit jaar gaan hemelen en ik kan vanwege mijn werk geen nieuwe hond meer aanschaffen, helaas... anders ging ik op zoek naar een kortharige, laagbenige JR met veel wit!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:02

Ik heb een hoogbenige Jack Russel.Volgens de DA is het een kruising maar ik heb geen idee wat er anders aan haar moet zijn.
[img]http://static.bokt.nl/upload/6204/staecy_007_(bijgesneden).jpg[/img]

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:15

patasja"]
[/quote]

dat snap ik idd ook niet.... Als je juist zeker wil zijn van een echte JR dan moet ie juist een stamboom hebben! Want dan is ier officieel erkend!

[quote="smurf schreef:
Ik verbaas me er altijd weer voer dat zxe kleine black&tan hondjes JR's noemen, dat zijn het namelijk niet en een voorlopig afstammingsbewijs zullen ze er ook nooit bijleveren, want dat krijgen ze namelijk nooit

Bedoel jij dat papier waarvoor je eerst 2x zeer goed (of meer) moet halen op een hondenkeuring? ik geloof dat dat een roze papier is

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:19

nee ik kreeg van de Raad van Beheer voorlopige afstammingsbewijzen, gelamineerde A-4tjes met stambomen erop, maar omdat het ras niet erkend was, mocht je het geen stamboom noemen.

Ik heb met 1 hond vrij veel shows afgelopen, dan kreeg ik altijd een roze papiertje met allemaal kreten erop wat er niet klopt aan je hondje.

Er werd dan gekeurd door Engelse en Ierse keurmeesters, zat er een Engelsman dan kon je met een forse JR wel weer naar huis, zat er een Ier dan maakte je kans. Maar dit is allemaal al zo'n jaar of 10 geleden hoor. Ik ben ermee gestopt omdat de club waar ikbij zat de laagbenen ook niet meer wilde.....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:32

Ik ben in het bezit van een JR zonder papier.
Een ruigharige Haha!
Of ze nou rasecht is of niet ze is MIJN meisje
Ik voor haar heel weinig betaald omdat ze gefokt is bij een kennis maar als ik nu weet wat ik aan haar heb had ik er zelfs veel meer geld voor neergelegd.
Zolang mensen die hondjes nog kopen blijven ze duur Knipoog
Mij geeft het niet.
Ik ken genoeg JR met papieren die lang niet zo mooi of lief zijn als mijn Looney dus wat zeggen papieren nou Verward
Wij hebben ook twee Cavalier King Charles Spaniels met papieren, hele mooie dieren maar ze hebben allebei wat wit op de borst wat dus niet toegestaan is voor shows, wat heb dan aan dat papier Verward

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:31

Mijn Jack Russells hebben ook geen papiertje! Ik heb ze dan ook niet bij een officiele fokker weg, maar gewoon bij mensen die een keertje een nestje wou hebben van hun hondje.

Tracy had een hoogbenige mams en een laagbenige paps! Er is een mooi hondje uit gekomen!

Lotje is wel van 2 laagbenige ouders die beide wel papieren hadden. Lotje is erg klein voor een "echte Jack Russell"

Foto's van mijn dames zijn in mijn profiel te bewonderen Knipoog

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:52

Ik ben dan toevallig in het bezit van zo'n 'nepper'. Een black & Tan jrt. Beide ouders waren volgens de rasstandaard en zijn broer en twee zussen ook, alleen onze jrt dus niet die is helemaal zwart met tan er door.

Voor mij maakt het geen flikker uit of hij een stamboom heeft of niet. Tijdens de stamboomloze hondenkeuring werd hij tweede. Hij heeft de bouw en karakter van een jrt alleen de kleur niet. En tja, je moet er iets meer voor betalen als je iets aparts wil.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:56

Taaclover schreef:
Ik ben in het bezit van een JR zonder papier.
Een ruigharige Haha!
Of ze nou rasecht is of niet ze is MIJN meisje
Ik voor haar heel weinig betaald omdat ze gefokt is bij een kennis maar als ik nu weet wat ik aan haar heb had ik er zelfs veel meer geld voor neergelegd.
Zolang mensen die hondjes nog kopen blijven ze duur Knipoog
Mij geeft het niet.
Ik ken genoeg JR met papieren die lang niet zo mooi of lief zijn als mijn Looney dus wat zeggen papieren nou Verward
Wij hebben ook twee Cavalier King Charles Spaniels met papieren, hele mooie dieren maar ze hebben allebei wat wit op de borst wat dus niet toegestaan is voor shows, wat heb dan aan dat papier Verward

Volgens mij is dit een jack russel terrier.. Jaja er zit veel verschil in die beestjes Lachen
en een jack russel moet een tricolor zijn. Zowel zwart, wit als bruin moet er te zien zijn.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:57

ik ben helemaal weg van die beestjes en verdiep me er ook redelijk in. Maar het is wel een feit dat er enorm veel verschillende zijn.
En het is inderdaad ook zo dat het niet wil zeggen dat je hondje geen papieren heeft dat het geen lieverd kan zijn...

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:58

de ouders van m'n vriend hebben paar weken geleden een jr-pup gekocht. Maar hij heeft ook geen papieren en is een schatje !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:10

Citaat:
een jack russel moet een tricolor zijn

ik had een tricolor reu die altijd afgekeurd werd en een geheel wit teefje dat enorm geod scoorde op shows Verward

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:19

smurf schreef:
ik had een tricolor reu die altijd afgekeurd werd en een geheel wit teefje dat enorm geod scoorde op shows Verward

idd JRs mogen pas sinds kort tricolor zijn, onlangs is de rasstandaard aangepast namelijk

Ik blijf het zeggen, leuk forum voor discussies mbt de JR
www.jackrussellforum.nl

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:28

ik heb ook een jack russel, maar dan op héle hoge benen Haha! hij is een beetje een uit-de-kluiten-gewassen-jack-russel Haha! Haha! beetje teveel melk gehad bij de mama ofzo Tong uitsteken

Ilse1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:29

patasja schreef:

Ze hebben dus altijd een stamboom
Erg flauw, sorry, kon het niet laten.

Mij is altijd verteld dat die hoogbenige ruwharigen (van de laatste serie foto's) dat dat de "echte" zijn. Op zich zijn de "neppers" ontzettend leuke hondjes, maar verkoop ze dan niet als een echte, denk ik dan. Maar ja, dat scheelt natuurlijk weer zo'n 200 euro Knipoog

Maar zoals al werd gezegd, tegenwoordig fokken ze overal mee. Wel erg zonde, want zo komt er steeds meer "rommel" tussen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:33

Citaat:
idd JRs mogen pas sinds kort tricolor zijn, onlangs is de rasstandaard aangepast namelijk

mijn JR's zijn al geruime tijd geleden overleden..... maar voor zover ik altijd begerpen heb,mochten ze wel tricolor zijn, staat zelfs op z'n papieren, die heb ik net ff opgezocht.
Hij werd afgekeurd op z'n bouw: te lange neus, Franse stand voorpootjes, te kort staatje en te grote oren....

Ik ga maar niet naar een JR forum, voor ik het weet wil ik er weer eentje en dan kom ik echt in de problemen met mijn werk Verdrietig

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:37

smurf schreef:

tjah... Schijnheilig

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:28

smurf schreef:
nee ik kreeg van de Raad van Beheer voorlopige afstammingsbewijzen, gelamineerde A-4tjes met stambomen erop, maar omdat het ras niet erkend was, mocht je het geen stamboom noemen.

Ik heb met 1 hond vrij veel shows afgelopen, dan kreeg ik altijd een roze papiertje met allemaal kreten erop wat er niet klopt aan je hondje.

Er werd dan gekeurd door Engelse en Ierse keurmeesters, zat er een Engelsman dan kon je met een forse JR wel weer naar huis, zat er een Ier dan maakte je kans. Maar dit is allemaal al zo'n jaar of 10 geleden hoor. Ik ben ermee gestopt omdat de club waar ikbij zat de laagbenen ook niet meer wilde.....

die bedoelde ik
maar als je 2 maal zo'n papiertje hebt met min. ZG op dan kan je je teef/reu laten dekken en de pups krijgen dan een stamboom

Joeybabe: alle JR's moeten niet persee tricolors zijn Blenheim's zijn ook toegestaan voor zover ik weet toch...

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:29

smurf schreef:

das wel vreemd!
En werd ie telkens door verschillende keurmeesters afgekeurd? of door dezelfde?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:39

Ideale hoogte: 25 cm (10 inch) tot 30 cm (12 inch).
Gewicht: Dusdanig dat 1 kg gewicht met 5 cm hoogte overeenkomt. Dat houdt in dat een hond van 25 cm hoogte ongeveer 5 kg behoort te wegen en een hond van 30 cm 6 kg behoort te wegen.
LICHAAM:
Algemeen: Rechthoekig.
Rug: Recht. De lengte van schoft tot staartaanzet moet iets groter zijn dan de hoogte van schoft tot de grond.

De z.g. hoogbenigen zijn de Parson Russell terriers daar is de ideale hoogte bij teven 33 en reuen 36 cm.