met SPOED advies gevraagd!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

met SPOED advies gevraagd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:49

Mijn zusje haar vriendje heeft een boerderij, daar is de moeder van 2 jonge katjes gisteren doodgereden. Wij mogen ze nu verder grootbrengen tot ze oud genoeg zijn om een goed plekje voor te zoeken.

Weet iemand wat we deze katjes te eten kunnen geven?
(zelf dachten we aan pap?)

Foto's volgen natuurlijk snel!
Groetjes, Nynke.

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:19

misschien even bij een dierenwinkel langs gaan...
ik heb zelf een keer een cavia met babymelk grootgebracht en dat ging heel goed maar misschien is het beter als je het even navraagt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:30

koeien melk of iets degelijks en dat met een mililiter spuitje in de mond aanbrengen dan slikken ze het vanzelf door!!

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:33

Bij een dierenzaak kun je een flesje en kittenmelk kopen. Dat zit in een blikje en dan moet je dat aanmaken met gekookt water en af laten koelen tot dat het drinkbaar is voor de jonge katjes. Koe melk is niet goed voor kittens, kunnen ze diaree van krijgen. Suc6

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:33

Je kunt ze normale pap voeren, Brinta heet dat geloof ik, dat kun je gewoon in de supermarkt halen, heb het vroeger ook gegeten als klein kindje en ze kunnen het ook makkelijk hebben en het is ook goed voor ze Lachen
Wij gebruiken het ook voor onze kleintjes.
Gebruiksaanwijzing staat op verpakking, er moet ook warme melk in Lachen
Veel plezier met ze OK dan!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:02

Onyx schreef:
Je kunt ze normale pap voeren, Brinta heet dat geloof ik, dat kun je gewoon in de supermarkt halen, heb het vroeger ook gegeten als klein kindje en ze kunnen het ook makkelijk hebben en het is ook goed voor ze Lachen
Wij gebruiken het ook voor onze kleintjes.
Gebruiksaanwijzing staat op verpakking, er moet ook warme melk in Lachen
Veel plezier met ze OK dan!

Idd. ik zou ze ook Brinta geven.
Het is goed voedend en gezond.
Ik heb vroeger ook wel eens jonge katjes die geen moeder meer hadden er mee opgevoed. Lachen

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 19:03

Hartstikke bedankt allemaal! Omdat ze (denken we) al 4 weken oud zijn, proberen we om ze niet met een fles te voeren mr ze zelf te laten drinken!
Nog een vraagje: In de brinta moet melk toch? Maar is dat dan niet slecht voor ze? Of moeten we er kattenmelk in doen?

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 20:23

Je kunt er dan het beste inderdaad kattenmelk in doen, ook kun je het gewoon met water aanmaken. Onze kitten hebben we gekregen dat ze 5 weken was. Naast de melk van de dierenwinkel kreeg ze dus ook brinta en zijn we langzaamaan begonnen met het geven van vast voedsel ( wel geweekt in het begin).

Denk er aan om zachtjes de buik te stimuleren na het eten en plaats ze na het eten ook op een kattenbak zodat ze hun behoefte kunnen doen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 20:39

Ga er ook even mee naar de da om te laten controleren of ze gezond zijn, die kan meteen bekijken hoe oud ze precies zijn. En zorg dat ze warm zat blijven.

Je kunt trouwens ook al kittenbrok voeren als ze een maand oud zijn, met wat kattenmelk zacht laten worden en klaar...

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:39

Koemelk moet je voorzichtig mee zijn, ook door de brinta, ze kunnen er diarree van krijgen, beter is om kittenmelk te halen bij de dierenwinkel!

Als ze al 4 weken zijn kan je ze ook vleesvoeding geven, speciaal kittenvoer,blikjes kan je gewoon in de winkel kopen, zorg dat het goed fijn geprakt is, brokjes ook voor kittens zijn kleiner kun je proberen of ze het eten, zo niet kan je ze weken.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:53

Inderdaad met kittenmelk geven en met 5 weken kun je ze geloof ik al van die brokjes uit blik voeren, iig de kittens van mijn vriendin die aten met 5 weken ook al brokjes uit blik.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 13:59

Hartstikke bedankt allemaal, ze hadden ineens veel meer energie nadat we ze gisteren gevoerd hadden (ook wel logisch na 2 dagen geen eten )
Ze liggen nu lekker te slapen Lachen

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:17

denk er wel om dat als je ze te eten hebt gegeven je over hun buikjes en anusjes enz enz moet wrijven met een vochtige warme (klamme doek ) om ze hun ontlasting te laten doen en verder is er speciaal kitten melk te koop bij de dierenarts succes

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:20

Koemelk veroorzaakt diarree, kijk daar dus mee uit.
Kittenmelk uit de dierenwinkel is vaak ook niet goed, je kan het beste even naar de dierenarts gaan.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:44

koemelk is idd riskant, wij hebben t thuis er wel eens kittens meegevoert, maar dan verdunt met water en een schep suiker erdoor heen, dat ging prima. maar ik denk dat kittenmelk wel beter is, liefst van een da, en je moet ze op deze leeftijd ook bijna voor t eerst enten is wel verstandig om te doen als ze zonder moeder opgroeien

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:46

Nimmy schreef:
koemelk is idd riskant, wij hebben t thuis er wel eens kittens meegevoert, maar dan verdunt met water en een schep suiker erdoor heen, dat ging prima. maar ik denk dat kittenmelk wel beter is, liefst van een da, en je moet ze op deze leeftijd ook bijna voor t eerst enten is wel verstandig om te doen als ze zonder moeder opgroeien

Dat enten is pas vanaf 9 weken echt nodig.
Ze krijgen altijd antistoffen mee via de biest, dus de eerste weken zijn ze wel beschermd.
Ontwormen is wel erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:55

Seventje schreef:
Koe melk is niet goed voor kittens, kunnen ze diaree van krijgen. Suc6

mijn kittens en katten krijgen altijd koemelk met brood erdoor en kattenbrok.
ze hebben nooit diaree hoor!!!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:21

0ojannekeo0 schreef:
mijn kittens en katten krijgen altijd koemelk met brood erdoor en kattenbrok.
ze hebben nooit diaree hoor!!!

Dan heb je geluk.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:41

Inderdaad geen koemelk, dan is kittenmelk beter. Het allerbeste blijft melkpoeder bij de dierenarts weg, dat lijkt het meest op moedermelk.
Je kunt een lekker warme kruik bij ze neerleggen, houd ze maar goed warm. Elke paar uur moeten ze gevoerd worden, en daarna idd even wrijven om de darmen ed te stimuleren. Na een paar dagen hoeft dat meestal niet meer.
Succes!