bijten uit angst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

bijten uit angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:38

mijn hond had vanochtend het kattenvoer opgeten en hij weet heel goed dat hij dan straf krijgt.
Ik kwam beneden en ik betrapte hem op heterdaad dus ik zegt heel boos: foei, ga je mand in. Maar in plaats dat hij zijn mand in gaat begint hij te grommen. Ik word dus echt kwaad op hem, en grijp hem in zijn nekvel en sleur hem naar zijn mand. Maar onderweg naar zijn mand deed hij verschillende pogingen om te bijten en ook toen ie in zijn mand was beet hij naar mijn hand. (wel mis gelukkig!) Ik heb hem toen maar met rust gelaten en genegeerd verder.
Maar nou vraag ik me af of dit uit angt is geweest of niet.
Het is verder absoluut GEEN dominante hond hij is heel onderdanig altijd en eigenlijk een beetje een bangerd (labrador die aan de loop gaat voor een jack russel Knipoog )
Weet iemand of dit uit angst was of iets anders? Ik vond het namelijk best wel eng dat mijn hond zo deed.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:40

uhm.... misschien word ie agressief van kattevoer? Tong uitsteken

ik heb eigenlijk geen idee..
misschien voelde hij zich bedreigt ofzow...

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:42

Is hij daarna wel in zijn mand gebleven tot hij er weer uitmocht van jou?

Ik denk dat het toch "opstandigheid" geweest is en in elk geval heb je er goed aan gedaan door hem na het grommen bij zijn nekvel te pakken en in zijn mand te zetten.
De volgende keer (als hij probeert te bijten terwijl je dat doet) zou ik zijn nekvel blijven vasthouden en hem "naar beneden duwen" (gewoon heel duidelijk "letterlijk" jezelf boven hem stellen) tot hij stopt met bijten en grommen.

Ik denk dat hij bij angst ev. wel gegromd/lip opgetrokken zou hebben, maar ondertussen toch meteen zijn mand ingegaan was.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:42

angst-agressie is dat..... t vervelende is alleen, als je dat bestraft wordt het nog erger, maarja als je wordt gebeten en je straft niet, voelt dat voor veel mensen ook weer niet goed aan.

onze hnd uit t asiel doet het ook, maar dan alleen aar andere honden, en de ridgeback van mn ouders bijt uit angst ook menen.

t enige wat je kan doen, is er voor zorgen dat je niet meer bedreigend bent voor je hond(bv niet over hem heen hangen, of bukken en over zn kop aaien, of met je hand richting bovenkant van zn kop gaan, of boos tegen hem toen terwijl hij in een hoek staat en dus geen vluchtweg heeft)

als een hond zich zo bedreigd voelt, en geen vluchtweg heeft, ziet hij geen andere oplossing dan maar te bijten, voor de hond niet leuk en voor jou ook niet leuk!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:45

Wat ik me af vraag is hoe logisch het voor je hond is dat dat voer niet voor hem is... als hij bijvoorbeeld het idee heeft dat het zijn voer is... begrijpt hij dan wel waarom je hem straft of zou het voor hem onterecht straffen zou zijn? Staat het voer voor de katten op een andere (hogere) plek waar hij 'moeite' voor moet doen om er bij te kunnen of staat het zeg maar voor het grijpen?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:46

leentje wat jij dus zegt klopt niet, een hond met angst agressie vertoont ambivalent gedrag, hij geeft dus meerdere signalen die tegenstrijdig zijn, hij kan wel grommen en zn tande laten zien, maar ondertussen zn staart erg laag hebben en een lage houding hebben, juist die honden zijn het 'gevaarlijkst' omdat ze uti pure angst bijten, en niet omdat ze gewoon opstandig zijn...

verder is een hond naar beneden duwen de allergrootste correctie dieje kan geven, doe je dat op het verkeerde moment, en kan de hond de link niet leggen met de correctie en het gedrag wat hij vertoonde waarvoor hij die correctie verdiende, ben je nog veel verder van huis. dan is ze hond het vertrouwen in jou kwijt, en is de kans op vervelend gedrag nog groter.

dat je hem hebt genegeerd is het beste, roep hem daarna naar jou toe om het aandacht te geven, daarmee bevestig je dat jij bove hem staat(ranglaagste komt altijd naar de ranghogere toe en niet andersom)
wil je je hond aaien, laat hem naar jou toekomen ipv dat jij naar hem loopt en hem aait terwijl hij lekker ergens ligt(dan denkt hij nml dat hij hoger is dan jou, hij hoeft immers niets te doen en jij komt hem lekker aaien...)

zo zijn er nog honderden kleine dingetjes die ja kan doen, waarmee je voor de hond duidelijk maakt dat jij boven hem staat, en daar kan zn gedrag alleen maar op vooruit gaan.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:52

Gromde je hond terwijl hij bij het voer stond? Dan zou hij wel eens voedernijd kunnen hebben. Hij verdedigt dan zijn voer. In de natuur is dat niet meer dan normaal om dat te doen naar roedelgenoten die lager in rang staan. Maar jij, als baas zijnde hoort eigenlijk boven hem te staan. Wat ook wel helpt is gewoon heel erg boos worden en zelf een hele zware, grommende stem opzetten. Het is niet echt raadzaam om hem op dat moment ook nog eens in zijn nekvel te pakken, want dan loop je het gevaar dat hij je grijpt. Een alpha-man of alpha-teef in een groep wolven hoeft ook alleen maar luid te grommen en zijn/haar lippen op te trekken om het gewenste effect te bereiken Knipoog

Hoe oud is de hond op dit moment? Als hij nog erg jong is dan kan ik me voorstellen dat hij zijn grenzen aan het verkennen is en aan het kijken hoe ver hij kan gaan. Nogmaals... om dit de kop in te drukken is het gewoon heel belangrijk om als leider op te treden en hem te laten merken dat je heel, heel erg boos bent! Laat hem maar eens met z'n staart tussen z'n benen naar de mand toe vluchten Knipoog
Laatst bijgewerkt door Maarten op 20-10-04 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:53

het naar beneden duwen en blijven vasthouden is de correctie voor het bijten en die link maak je hem ook heel duidelijk door los te laten van zodra hij stopt

grommen en toch aan het commando gehoorzamen lijkt mij anders ook een vorm van ambivalent gedrag/tegenstrijdige signalen geven, of niet soms Verward

De hond van mijn vriend weet dondersgoed wat mag en wat niet mag, en als ze wat uitspookt en een standje krijgt en ze gaat dan grommen/bijten mag ze zeker zijn dat ze bij haar nekvel gepakt wordt en naar beneden geduwd wordt. Van zodra ze zich overgeeft mag ze weer los, wordt ze uitgenodigd om te komen en wordt er even geknuffeld.

Zo'n actie moeten mijn vriend of ik misschien een paar keer per jaar doen, en dat dier luistert super naar ons en is gek op ons. Zijn moeder gaat er heel wat minder consequent mee om en ja die is al een paar keer gebeten toen ze toch eens "streng" wou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:54

klinkt als angst. Goed opletten als het weer gebeurd en in welke situatie. Als het grenzen verkennen is zal hij het vaker gaan doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:57

ben het met je 1e stukje eens maarten, maar je laatste zin van het 2e stukje dus absoluut niet....een hond straffen heb ik geen problemen mee, mots je weet hoe je moet corrigieren en of je correctie wel past bij 'de overtreding' die de hond heeft gemaakt.
als hij voor zijn beleving een klein foutje maakt, of zelfs niet eens snapt dat hij het fout deed, en jij gaat zo tekeer dat je hem zover krijgt dat ie angstig met zn staart tusse zn poten naar zn mand gaat(zn mand hoor zn eigen rustige slaap-plaatsje te zijn, per definitie fout om hem voor straf heen te sturen, stuur hem dan bv ff naar buiten ofzo....) en hij snaot niet waarom hij nou zo op zn kop heeft gekregen, dan krijg je een hond die aan zn baas gaat twijfelen en zelf onzeker wordt, waardoor je de angstagressie nog meer opwekt.

wat je wel kan doen zijn kleine rangorde regeltjes maken, jij roept de hond naar je toe als je wil aaien/spelen etc voor wat hoort wat, dus voor ie zn eten of zn speeltje krijgt moet ie iets doen bv zitten/liggen/pootje geven etc. loop je in de kamer en zit de hond in de weg, ga niet om hem heen maar zorg dat hij voor jou aan de kant gaat(ranglagere moet aan de kant gaan voor ranghogere) en als je al deze kleine dingetjes tot vaste gewoonte maakt, heeft je hond meer duidelijkheid, hij weet dat hij lager is dan jou, en maak van zn hele dag een vast ritme, wat zich iedere dag herhaalt, dan heeft hij nog meer zekerheid, en zal zich meer op zn gemak voelen en zich evenwichtiger gedragen en dan verdwijnt die angst agressie dus ook.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:50

Ik heb je topic verplaatst naar Beestenboel.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 23:40

Maarten schreef:
Gromde je hond terwijl hij bij het voer stond? Dan zou hij wel eens voedernijd kunnen hebben. Hij verdedigt dan zijn voer. In de natuur is dat niet meer dan normaal om dat te doen naar roedelgenoten die lager in rang staan. Maar jij, als baas zijnde hoort eigenlijk boven hem te staan. Wat ook wel helpt is gewoon heel erg boos worden en zelf een hele zware, grommende stem opzetten. Het is niet echt raadzaam om hem op dat moment ook nog eens in zijn nekvel te pakken, want dan loop je het gevaar dat hij je grijpt. Een alpha-man of alpha-teef in een groep wolven hoeft ook alleen maar luid te grommen en zijn/haar lippen op te trekken om het gewenste effect te bereiken Knipoog

Hoe oud is de hond op dit moment? Als hij nog erg jong is dan kan ik me voorstellen dat hij zijn grenzen aan het verkennen is en aan het kijken hoe ver hij kan gaan. Nogmaals... om dit de kop in te drukken is het gewoon heel belangrijk om als leider op te treden en hem te laten merken dat je heel, heel erg boos bent! Laat hem maar eens met z'n staart tussen z'n benen naar de mand toe vluchten Knipoog

Ik kwam beneden en hij stond het kattenvoer op te eten.
Hij weet dondersgoed dat hij dat niet mag, staat ook op een hogere plek dan zijn eten.
Maar omdat ik hem op heterdaad betrapte gaf ik hem op zijn donder.
Niet eens heel erg maar ik riep gewoon "Foei, ga je mand in"
Daarop begon hij te grommen en toen werd ik wel heel boos en pakte hem in zijn nekvel, waarop hij probeerde me te bijten, echt gericht bijten!!
Verder is het echt geen dominante hond, hij is heel gehoorzaam en onderdanig, daarom snap ik er niks van Verward
Hij is nu 2 jaar.
Had ik hem misschien niet in zijn nekvel moeten pakken? Maar ik dacht van: hij gromt naar me dus moet ik hem daarvoor straffen. Ik snap er niks van.
Hij is verdr wel de hele dag heel onderdanig tegen me geweest.
maar alvast bedankt voor alle reacties. Lachen