Onze kat plast in huis, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Onze kat plast in huis, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 21:40

Wij hebben 3 katten en 1 daarvan die plast sinds een paar dagen telkens in de huiskamer (op vloerbedekking) en in de hondemanden. Zou die misschien ergens last van hebben? Wie heeft dit ook gehad? Ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken omdat hij het daarvoor wel altijd netjes op de bak deed.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:43

Misschien een blaasontsteking?
Ik zou even langs de dierenarts gaan Haha!

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:15

of je afvragen of het door stress is, ander kattenbak vulling, ruzie met de andere katten misschien? Een keer vreselijk geschrokken of zich erg pijn gedaan op of bij de bak?

Depny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:34

Ik heb in de vakantie meegeholpen bij de dierenarts. Toen kwam er ook iemand die daar last van had. Het kan liggen aan ander kattenbakvulling, dus dat het "vreemd" is en dat ie dan liever ergens anders plast. Dat was niet het geval bij diegene. De tip die zij toen meekreeg was om op de plek waar die poes plaste een andere kattenbak neer te zetten. Zij had 2 katten en dan kon het ook zijn dat de andere kat in de kattenbak wat had gedaan en dat daarom de andere het niet meer in de bak wou doen. Er zijn verschillende dingen die je kan doen, maar ik weet niet wat er bij jou is qua kattenbakvulling, meerdere kattenbakken enz. Lachen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:55

Als ze eerst normaal op de kattenbak plaste is mijn eerste ingeving ook een blaasontsteking. Katten plassen dan steeds kleine beetjes en kunnen als het echt erg is erg klagelijk miauwen tijdens het plassen.

Als het komt door stress (bv. nieuwe kat in huis of andere verandering in thuissituatie) heb je bij de dierenarts feliway te koop. Dit is een verdamper waardoor katten zich rustig en prettig gaan voelen. Deze verdamper bevat feromonen, dit zijn hormonen waar alleen katten op reageren en die niet schadelijk zijn, mits ze in een grote ruimte worden gegeven...

Een andere oplossing als de kat steeds op dezelfde plaats plast is het voeren van de kat op deze plaats of aluminiumfolie neerleggen.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 23:33

Wij hebben sinds kort een traphekje opgehangen zodat onze pup niet telkens naar beneden kukelde en daar staat de kattenbak. Maar wij hebben zitten proberen en de kat past er makkelijk onder. Mijn moeder denkt aan nierstenen dus ik denk dat ze de dierenarts morgen wel eventjes zal bellen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:11

ja het zou blaasgruis kunnen zijn, maar dat zie je wel aan de kat zelf hoor! Het kan ook stress zijn en als ze op de vloerbedekking plast blijft ze het ruiken en is er de kans dat ze er telkens over heen blijft plassen.

Hiervoor ging ze dus wel op de kattenbak? Zodra ze geplast heeft of liever tijdens het plassen, pak je haar bij haar nekvel en laat haar haar plas ruiken en zet haar gelijk op de bak! Dat werkt zo'n beetje altijd!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:31

Ik zou naar de Da gaan!!
Die van ons heeft het oko 2x gedaan, we zijn naar de dierenarts gegaan,
bleek dus dat ze hersenvliesontsteking had!!!
En het rare is dat wij niks aan haar gedrag gemerkt hadden, alleen dat ze
meer binnen bleef en iets aanhankelijker.. Maar ze bleef gewoon fit, het
was gewoon Mogly. Echt heel apart...

En idd, zoals de anderen al zeggen...Die redenen kan het ook allemaal hebben!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:49

Het is een hij dus.
Issie gecastreerd?

Zo niet: hormonen.

Blaasgruis kan zeker een optie zijn. Lachen
Dat kan alleen de dierenarts constateren. Lachen