bodembedekking cavia's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

bodembedekking cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 00:03

hoi , even een vraagje voor de cavia eigenaars
wat hebben jullie als bodembedekking?

ik ben gewend houtkrul te gebruiken ,
maar daar ben ik niet helemaal tevreden over, het kan beter naar mijn idee

ik heb een tijdje hemparade gebruikt, maar ik vind het muffig ruiken en toch wat stoffen

nu zat ik zelf aan koolzaadstro os vlas oid te denken
maar eten ze daarvan en als ze er van eten is dit schadelijk?

wat gebruiken jullie en waarom?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 00:09

Grappig Draum, nu Rain op rapsodie (koolzaadstro) staat wil mijn vriendin (cavia-fanatiekeling) dat eens proberen. Ik zal je haar ervaringen vertellen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 00:10

hee , das nog eens handig toeval Haha!
ik hoor het graag van je

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:24

mijn vriendin heeft als onderlaag kattenbakkorrels en daarover heen zaagsel.. Ik ben er nog niet uit wat ik ga gebruiken ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:46

Voor mijn hamster heb ik beukensnippers (de kleinste versie). Dit omdat ik zaagsel/ houtkrul veel te stoffig vind. Misschien is dat ook was voor cavia's? Mijn hamster past trouwens op een wc en daar heb ik sivo green korrels in liggen, en dat is ook geschikt voor cavia's (in een 'plashoekje'). Ik ben over deze combinatie supertevreden. De korrels absorberen vocht en geur supergoed, en de beukensnippers ruiken ook lekker naar het bos. Lachen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:48

Koolzaadstro is erg stekelig en de voetjes van een caaf erg gevoelig, geen goede combinatie dus. Ze krijgen er irritaties door.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:16

Ik heb nu gewoon zaagsel.
Bij mijn oude cavia had ik een onderlaag van houtkorrels (voor katten), daar boven op Sizzle. En aan 1 kant van de kooi nog een laag hooi erop.
Sizzle is gemaakt van papier en bij de dierenwinkel te krijgen. Anti allergisch en diervriendelijk.
Werkte perfect, is alleen wat duurder dan gewoon zaagsel. Maar je doet er redelijk lang mee en is makkelijk op te ruimen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:21

ik heb ze gewoon op zaagsel...
ik heb vroeger op een soort van cavia fokkerij gewerkt en daar zaten ze ook altijd op zaagsel en we hadden nooit problemen met de stoffigheid.
als je er maar voor zorgt dat het meeste stof is opgetrokken voordat je de caafjes weer in de kooi zet, dan is er niks aan de hand.

ik zou niet aanraden om ze op iets van een groffe korrel te zetten aangezien ze nog behoorlijk zwaar zijn (ongeveer 1 tot 1,5 kg volwassen cavia) en ze maar kleine tenen hebben, dat loopt niet echt prettig voor die beestjes.

1x in de week verschonen volstaat meestal wel maar als je er veel in 1 kooi hebt dan kan je beter tussendoor een keer opstrooien, dat doe ik ook altijd en ik heb er 3, in een kooi van 1m lang bij 50 cm breed.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:27

Wat ook nog kan zijn houtblokjes. Die zijn iets grover dan zaagsel. Alleen moet je dan wel af en toe de blokjes verwijderen bij de geslachtdelen. Is niet schadelijk voor ze maar gaat irriteren (is trouwens ook zo bij gewoon zaagsel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:41

Kel2004 schreef:
Wat ook nog kan zijn houtblokjes. Die zijn iets grover dan zaagsel. Alleen moet je dan wel af en toe de blokjes verwijderen bij de geslachtdelen. Is niet schadelijk voor ze maar gaat irriteren (is trouwens ook zo bij gewoon zaagsel)

Beukensnippers. Knipoog

Dydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:41

je heb ook iets nieuws dat heet cage-country neemt echt vet veel vocht op is heel handig Lachen
je heb het ook in de uitvoerig van Cat-country

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:43

Sammm schreef:
Voor mijn hamster heb ik beukensnippers (de kleinste versie). Dit omdat ik zaagsel/ houtkrul veel te stoffig vind. Misschien is dat ook was voor cavia's? Mijn hamster past trouwens op een wc en daar heb ik sivo green korrels in liggen, en dat is ook geschikt voor cavia's (in een 'plashoekje'). Ik ben over deze combinatie supertevreden. De korrels absorberen vocht en geur supergoed, en de beukensnippers ruiken ook lekker naar het bos. Lachen

precies hetzelfde met mijn hamsters (incl de wc's die ze echt gebruiken. Superhandig!)

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:44

ik gebruik nu hennepstrooisel. Ik vind het heel fijn spul alleen het is vrij prijzig. 6 euro voor een baaltje waar ik 3 keer mee doe als ik ze een beetje een dikke laag wil geven. Hiervoor gebruikte ik zaagsel maar dat wil ik echt niet meer. Veel te stoffig en teveel troep. Dit spul gooien ze ook nog wel wat uit de kooi, maar het prettigste vind ik dat de bovenkant altijd droog blijft en dat de kooi niet zo gaat stinken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:45

Wij hebben ook altijd beukensnippers gebruikt. Super spul! OK dan!

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:36

Ik gebruik zaagsel. Waarom? Het is lekker zacht, ze kunnen hun eigen ligkuil er makkelijk in graven (doen ze bij mij wel eens), het ruikt lekker, het ziet er goed uit en het neemt veel vocht op. Enigste nadeel is dat het stoft met het verschonen. Hooi doe ik verder altijd in een ruifje, omdat dit weinig vocht opneemt. Ook is het niet bepaald fris als ze erop plassen, en dan ook nog opeten.. Stro neemt niet zoveel vocht op als zaagsel, ligt niet lekker, kan snel in de ogen gaan zitten en ik vind het er niet schoon en netjes uit zien.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:41

ik heb het hooi een in metalen bal zitten die je in de kooi kan ophangen. Dan ligt het ook niet op de grond en zijn ze een beetje bezig als ze het hooi uit die bal proberen te krijgen Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:48

Brendageene schreef:
ik heb het hooi een in metalen bal zitten die je in de kooi kan ophangen. Dan ligt het ook niet op de grond en zijn ze een beetje bezig als ze het hooi uit die bal proberen te krijgen Haha!

Die heb ik ook nog ophangen.
En hooi los in de kooi, daar kunnen ze lekker onder kruipen Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 15:53

hooi geef ik als voeding en probeer ook een beetje af te passen wat er per dag gegeten word
hooi als matrasje of schuilplekje is leuk als je zomaar 1 a 2 knuffelkaafjes hebt
niet als het er iets meer worden Tong uitsteken
dat kost wel errug veel hooi op weekbasis

als strooisel neemt het naar mijn idee ook veel te weinig vocht op , stinkt snel

maar ja, iemand nog meer ideeén
dan kan ik eens gaan testen

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:32

Mijn Hamster & Caaf staan op Linabox. Vlas dus. Mijn paarden staan er ook op, dus dat haal ik even van achter Knipoog Lekker makkelijk, paarden aan huis Tong uitsteken

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:07

ik gebruik voor mn gerbils de kleinste beukensnippers

niet duur en weinig stof

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:24

Die van mij zit op zaagsel en het hooi los erbij.. Heerlijk vind ze dat.. Lekker er in weg kruipen..

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:42

gewoon op houtkrullen (zaagsel dus) en door de week heen komt er ook een laag hooi op te liggen wat ze niet meer opeten en als bed gebruiken. Kranten zou ik niet gebruiken in combi met houtkrullen.... die van mij spitten altijd de krullen aan de kant en beginnen aan de krant te vreten. Kattenbakkorrel en houtkrullen wordt wel erg duur, zeker als je 3 grote hokken hebt......
Kun je dan geen baal hooi bij een boer kopen ofzo? Doe ik ook en de dieren zijn er gek op, willen het zelfs niet eens meer uit de winkel vandaan hebben Bloos

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:47

ik gebruik kattenbak korrels en dan doe ik een paar stro sprietjes erover heen en onder die kattenbak korrels doe ik kranten

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:44

ik heb gewoon zaagsel erin

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 22:46

hooi zie ik niet zo zitten als bodembedekker
neemt geen vocht op en is heel snel vies Scheve mond