Help hoe kitten opvoeden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Help hoe kitten opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 08:58

Ik heb sinds zaterdag een kitten van 9.5 weken oud. De 1e 2 dagen was hij rustig en een beetjes ziekies van de ontworming en ontvlooiing. Nu is hij echter een beetje wild geworden. Heeft al in mijn oor gehangen en speelt zo wild dat hij je aanvliegt en sist enzo. Word zelfs een beetje bang van hem op zijn tijd. Vanavond gaan we naar de da voor de inentingen en op hem/haar na te laten kijken.
Hoe straf je een kitten nu het beste als hij je aanvliegt, sist of bijt?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:29

Flesje water. Helpt bij onze kitten heel goed, zodra ie weer je handen wil aanvallen flesje te voorschijn, helpt dat neit goed genoeg dan water spuiten, dan zijn ze heel gauw weg Haha! ze krijgt ook wel eens een tik maar die van ons is nogal doorgedraait dat het flesje water veel beter helpt. Tis een agressief dingetje, zodra ze iets niet mag vliegt ze je kwaad aan en begint te brommen, nouja dan nog maar een keer spuiten. Het helpt wel want ze klimt al niet meer in het behang en klimt ook niet meer in je benen omhoog Haha!

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:43

Ja inderdaad met een plantenspuit of waterpistooltje nat spuiten zodra ze iets doen wat niet mag, en als hij je aanvliegt mag je hem ook wel even in zijn nekvel pakken en op zijn plek zetten, want dat is geen spelletje meer.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:46

water idd en duidelijk néé zeggen. Verder kan je die kittens ook in hun nekvel vastpakken als ze érg stout zijn.
Wij gooiden ook weleens een slof of een bos sleutels (bij geen water voorhanden). Nu hoef je maar naar je voet te grijpen (slof pakken) en ze weten précies wat ze niet mogen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 14:06

Mijn vriend heeft gister al geprobeerd hem in zijn nekvel te pakken, we hebben hard nee geroepen, in de handen klappen maar niets hielp. Hij lijkt wel vals ofzo. Blazen, rug omhoog, heel eng kijken en echt gericht naar je hoofd vliegen brrr echt om eng van te worden. Heb hem zelfs per ongeluk een keer naar de andere kant van de kamer zowat geslingerd Bloos! Scheve mond omdat hij me aanvloog weet het heel fout maar het was een schrik/reflexreactie. Hier keek hij ook niet van op en ging gewoon weer verder. Durf het licht niet eens uit te doen als ik ga slapen en heb hem dan ook vanacht op hoop van zege (snoeren zijn nog niet helemaal weggewerkt) in de woonkamer laten overnachten.Ken hem gewoon niet terug van het weekend was hij zo aanhankelijk en leuk speels. Lekker op je schoot liggen en knorren en nu

Weet niet hoe veel strenger we hem nog aan moeten pakken ben bang dat hij dan helemaal vals word en bang van ons word. Probeer de plantenspuit nog en vraag de da vanavond even. Dit is mijn 1e kitten (en kat) mijn vriend heeft er al meerdere gehad maar dat maakt je ook wat onzeker.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:14

Hmmm op zich wel apart gedrag hoor. Normaliter mag een kitten best speels zijn en zijn grenzen verkennen maar je aanvallen.... nee dat is vreemd.

Misschien komt het omdat hij alleen is? Kittens onderling stoeien en vechten ook en dat gaat er ook niet altijd even zachtaardig aan toe. Zijn jullie overdag niet thuis en verveelt hij zich, kan hij wel of niet naar buiten?

Water in een plantenspuit en duidelijk nee of met iets zachts gooien (softballetje) of dmv hard geluid een schrikeffect bewerkstelligen zodat duidelijk wordt wat wel en niet mag en met speeltjes en voldoende ruimte en afwisseling zorgen dat hij zijn overtollige energie kwijtraakt.

Helemaal radeloos, snuffel dan ook eens rond op het kattenforum (kattenplaza.nl geloof ik).

Veel succes en sterkte met de kleine belhamel! Ik vind het erg sneu voor je kittens horen juist hartstikke lief en schattig te zijn en heerlijk bij je op schoot al knorrend in slaap te sukkelen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 15:02

Hij zit inderdaad alleen. Misschien ga ik wel eens bij een asiel informeren voor een speelkameraadje dan(als mijn vriend instemt). Hij is pas zaterdag bij ons gekomen (weet nog geen eens of het een poes of kat is Bloos ) dus voorlopig zit hij nog even binnen tot hij wat ouder is.
Ook zit hij door de weeks vanaf 8.00 uur tot 16.00 uur alleen. Wel met ruimte en speeltjes maar het zal wel een hele overgang zijn. Had het van een stal waar veel kinderen hem ook oppakten. De laatste 2 weekjes zat hij alleen (met bezoek van ma poes natuurlijk) hij was de overblijver van het nest.

Ik ga ook eens op het kattenforum kijken bedankt voor de tips OK dan!

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:21

In jouw geval zou ik hem zeker een speelkameraadje geven en dan liefst een kitten uit een gezin die in huis met kinderen is opgegroeid (zulke kittens zijn shockproef Knipoog veel gewend en waarschijnlijk al helemaal verrot geknuffeld opgepakt en gespeeld en vrij handelbaar in vergelijking met jouw belhamel). En een hele dag alleen opgesloten is voor zo'n kleintje ook niet echt bevoordelijk om gezellig huiselijk gedrag te gaan vertonen.

Op één of andere manier zijn katten die buiten of in een stal "wonen" een stuk minder aan ons huiselijk leven aangepast, staan dichter bij de natuur en zijn wilder, beter ontwikkeld instinct. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, uitzonderingen bevestigen de regel...

Aan de andere kant is het nog maar heel kort dag hij moet vast nog even wennen aan de nieuwe situatie, omgeving en jullie. Vast en zeker met een beetje doorzettingsvermogen, liefde en geduld hebben jullie in no time een leukerd in huis. Heeft "het" Haha! ook al een naam?

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:25

Een speelkameraadje is wel belangrijk. Voor het schrikeffect kun je ook met een opgerolde krant op de tafel/bank/been/hand slaan. Plantenspuit is ook altijd goed (zelfs op vervelende neefjes Haha! )

=^.,.^=

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 15:32

Het heeft nog geen naam nee. Vanavond laten we hem/haar nakijken en enten bij de dierenarts en dan komt er vast wel iets naar boven.

Op zich dacht ik dat het katje wel snel zou wennen. Daar op stal verbleef hij ook echt in een stal van 3x3. Het poesje van mijn zus uit hetzelfde nest is wel een stuk rustiger denk ik een heel andere karaktertje ook.