Advies gevraagd~Welk hondenras voor gezin-

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Advies gevraagd~Welk hondenras voor gezin-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 11:34

We zijn een gezin met een full/ en part/time werkende ouder.
Kinderen zijn 9 en 12. 1 zit er al op de Middelbare school.

We overwegen aanschaf van een hond, niet te groot, niet te druk, hoeft helemaal geen pup te zijn, wel goed opgevoed.

Welk ras zou geschikt zijn, we willen wel graag lekker wandelen en een trainingscursus volgen, iets meer doen met de hond dus dan alleen maar uitlaten, maar de hond moet paar uurtjes alleen kunnen zijn en niet snel aanslaan.

Is een teefje fijner dan een reu, en als je een reutje neemt, moet je hem dan castreren....sorry vraagteken doet het niet........

Bedankt voor evt. tips......

ps ik hoef ook nog niet eens een rashond per se natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Biepmiep op 11-10-04 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:38

een labrador kan een optie zijn!
ze zijn lief, waaks en slaan niet heel snel aan, toch niet die van mijn moeder Haha! alleen als ze iets ouder worden zijn ze wel heel erg lui!
een berner sennen is ook een optie, de grote valt ook wel mee, zijn lief en waaks en speels en wandelen hoe meer hoe liever!
wil je naar een kleinere soort!
een mops hondje of franse bulldog! heel kortharig maar als ze in de rui zijn hou de borstel maar in de hand! verliezen enorm veel haar! maar ook heel speels en lief
anders kun je ook nog gaan voor de papillon, hele leuke uitziende hondjes maar wel heel erg druk en enorm speels! niet de echte schoothondjes zeg maar maar eerder de speelsere!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 11:40

We vallen nogal op kleinere types ook i.v.m. de ruimte in ons huis en de auto.
Jack Russels en Westland High Terriers vind ik leuk om te zien.
Ik las dat King Charels spaniels erg geschikt zijn voor gezin, maar hun uiterlijk trekt me minder vanwege de droeffe oogjes...

Pinootje

Berichten: 1595
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: achter 'n en in A.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:44

isabelle schreef:
een labrador kan een optie zijn!
ze zijn lief, waaks en slaan niet heel snel aan, toch niet die van mijn moeder Haha! alleen als ze iets ouder worden zijn ze wel heel erg lui!
Dat is waar.. Onze mickey van 8,5 jaar oud was laatste jaren enorm lui, maar als wij met haar uitlaten dan is ze ineens druk Haha!

Nu hebben wij een Border collie-pup, is heel aanhankelijk, maar kan zeker paar uurtjes alleen thuis zijn en heel integellinent (weet ff niet hoe je dat moet schrijven Verward ) en wil van alles leren (kunstjes, zit, lig etc...) Voor Cheese! van onze bordercollie, zie mijn onderschrift...

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:46

jack russels blijven tot op hoge leeftijd heel actief

maar waarom loop je niet eens een dierenasiel binnen ?
daar weten ze precies welk hondje welk gedrag vertoont en zou kunnen passen in jullie huishouden

mijn vuilnisbakje is ruim 17 geworden en ik denk dat als ik ooit weer een
hond neem hij toch daar van daan gaat komen
een wat oudere hond , al over de puber tijd heen en zindelijk
heeft toch ook wel veel voordelen

daarbij bij een ras eigenschap hoeft tie niet bij elke hond er even goed in te zitten !!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:52

wij hebben een engelse bulldog.
ze zijn behoorlijk prijzig,maar ik kan me geen fijnere gezinshond/kindvriendelijkere hond voorstellen.
onze zoon is nu 2 jaar oud,en al gaat hij op hem zitten(paardje rijden) dan vind Beau het nog oké!
ze staan bekend als luie hond,maar Beau houd een lange wandeling gerust vol,en speelt hele dagen met onze zoon in de tuin.
wel snurken ze het hele huis bij elkaar!
beau is nog een echte heer,en we hebben nu een echte dame te logeren,en hij probeert zelfs niks,dus dat gaat prima.

als je toch iets actievers wil,met kinderen rons die leeftijd zou ik gaan voor golden retriever,of omdat je net iets kleiners wil,een cocker spaniel!!
jack russels zijn wel erg fanatiek hoor!?
Laatst bijgewerkt door ikkemetwikke op 11-10-04 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:52

Een Beagle,
hele vriendelijke honden, jachtinstinct.
Onze is een kruising, maar niemand gelooft dat hij bijna 12 is, zo actief als hij is.
Is er geen asiel in de buurt waar je kunt gaan kijken? Ze kunnen je daar vaak een goede karacterbeschrijving geven, je kunt een hond uitlaten en je hebt zo al een heel beeld van het dier. En je verricht een goede daad Knipoog

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:59

een duitse herder? .Ze zijn actief en lief voor kinderen. gaan dan voor een duitse herder.maar duitse herders kunnen heel lief zijn alleen je moet wel consuquent zijn.bij elke hond.en duitse herders zijn gek op wandelen en curses ze willen egt voor werken.

En met kinderen kunnen ze ook goed opschieten.Ik was 7 toen ik me herder kreeg.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:02

Wij hebben zelf al jaren een cocker Spaniel en dan de Engelse. Fijne gezinshonden, makkelijk in de omgang en leergierig. Heb diverse cursussen met haar gedaan en vind het qua karakter en qua grootte echt een fijne hond (past ook in de rugzak als je haar niet mee mag nemen het winkelcentrum op Haha! ) Maarja, die heeft net als de King Charles Spaniel ook droevige ogen Knipoog

Verder denk ik dat als je aan een hond wilt beginnen dat je je goed moet laten informeren over karaktereigenschappen. Terriers staan er vaak om bekent dat als je ze niet goed opvoed ze erg dominant en vooral erg fel kunnen zijn en bijvoorbeeld de Beagle die ik hier ook al langs zag komen vind ik niet echt geschikt voor mensen die nog nooit een hond in het gezin hebben gehad. Het zijn vaak eenlingen en willen graag hun neus achterna. Ik ken zegge en schrijven maar 1 Beagle die "los" kan lopen zonder er in het bos uren vandoor te gaan!

Dit is onze Engelse cocker Spaniel van inmiddels 10 jaar oud.

Afbeelding

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:04

Wij hadden vroeger een bassethound, wat een top hond was, maar in alle opzichten lastig.

Nu hebben wij twee Tibetaanse Terriers:

Afbeelding

Het zijn vrolijke, pittige hondjes, die erg gewillig en afhankelijk zijn. Dus niet zo een die zijn neus achterna gaat. Die van ons zijn nu 6 en 12 en die twaalfjarige is nog in een topconditie! Ook heeft de komst van mijn broer zijn tweeling absoluut geen problemen veroorzaakt. Op iedere foto die mijn moeder van de heren neemt staat die zwart witte met d'r grote snoet tussen. De kinderen lopen al van jongs af aan aan haar te slepen en trekken en aaien etc. Met de oudste hond doen we wel altijd voorzichtig, want die is toch nog net even iets feller...

Als je geen ervaring hebt met honden lijkt me een Jack Russel nog best lastig. Dat zijn toch vaak drukke, felle hondjes. Grote herdershonden zou ik ook niet aan beginnen, want die hebben toch vaak een wat strakke hand nodig. Overigens worden erg grote honden vaak ook minder oud dan kleinere honden.

Een hollandse schapendoes is mischien ook een optie.

Ik zou inderdaad ook eens in het asiel gaan kijken. Daar zitten vaak hele leuke honden en die zijn ook niet zo duur als rashonden met stamboom. Een pup lijkt me ook een hele opgave als je geen honden gewend bent. Soms is het ook een idee om de dierenartsen af te bellen, die weten soms wel eens honden van "particulieren" die herplaatst moet worden, bvb ivm allergie of ouderdom van het baasje...


Succes!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:06

Net als Ethelate raad ik een Beagle aan.

Super vriendelijk honden, ze moeten alleen wel consequent worden opgevoed *zijn behoorlijk eigenzinnig*. Haha!
Wij hebben thuis ook een Beagle, een gouden beestje. Doet geen vlieg kwaad, is super met kinderen en altijd dol op spelen Lachen

Ze hebben alleen wel hun beweging nodig (net als iedere andere hond natuurlijk) dus een wat ruimere tuin of flinke wandelingen zijn wel een must.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:13

Beagles zijn heel lief, maar ze zijn wel lastiger te trainen.
Wat verwachten jullie van een hond? Moet hij waaks zijn of juist niet? Baasgericht of graag met alles en iedereen spelen? Mag er vachtonderhoud nodig zijn, lang haar, kort haar, ruw haar? Een zelfstandige hond of een baasgerichte hond? Erg knuffelig of niet?
Er zijn zoveel vragen waar je eerst voor jezelf antwoord op moet krijgen voor je een ras kan uitkiezen. Ook hiervoor is op internet leuke informatie over te vinden bijvoorbeeld op: http://www.hondkopen.nl/

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:22

ga eens naar het asiel !
daar lopen genoeg hondjes die wachten op een nieuw gezinnetje !
daar weten ze vast wel karakters en dergelijke !
vaak zijn de hondjes ook geholpen !

succes met het uitzoeken !

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:31

Onze wannebe-beagle wordt zonder riem uitgelaten, luistert super, ik heb hem allerlei maffe kunstjes geleerd, en kreeg hem toen ik 6 was.
Beagles staan er wel om bekent eigenwijs te zijn, maar dat is een kwestie van goed opvoeden, zoals je met elke hond moet doen.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:37

Klopt, onze hond luistert ook gewoon goed. Soms is ze wel eens oost indisch doof, maar goed Haha!

Kan ook de meest maffe kunstjes Lachen

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:16

Als je niet per se een pup wilt, kan het asiel idd een goede optie zijn. Ze weten daar ook ongeveer wat 't karakter is van de hond.
OP www.dierenasiel.nl staat een lijst met asiels.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:20

Ethelate schreef:
Onze wannebe-beagle wordt zonder riem uitgelaten, luistert super, ik heb hem allerlei maffe kunstjes geleerd, en kreeg hem toen ik 6 was.
Beagles staan er wel om bekent eigenwijs te zijn, maar dat is een kwestie van goed opvoeden, zoals je met elke hond moet doen.



Waarheid als een KOE!!!!!!!!!!!
Alles valt of staat met een goede opvoeding. Wij hebben ook 2 kinderen waarvan de oudste ADHD heeft....en wij hebben een boxer. Boxers staan bij veel mensen bekend als zijnde giga druk en kwijlers, dus zou je zeggen een ADHD-er met een boxer ----> niet doen (toch?)
Wij hebben hem gekregen met 6,5 week en, met name ik, ben erg consequent geweest het hele eerste jaar (want dat is verschrikkelijk belangrijk). We hebben dus nu een hond die feilloos luistert, nooit aan de riem loopt (ook niet naar de DA), niet kwijlt en ontzettend maar dan ook ontzettend lief is. Ik vind deze criteria heel erg belangrijk als je een gezin bent MET kinderen (en dus ook spelers over de vloer krijgt).
Hoe groot hart ik ook voor beesten heb.....maar een hond uit het asiel vind ik toch te riskant want je kent zijn voorgeschiedenis niet tot in de puntjes.
Ben je gewoon met 2 volwassenen dan zou ik ook kiezen voor een asielhond en waarschijnlijk ook voor het lelijkste asbakkenrasje. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat je nu voor een vol ras moet kiezen maar wel voor een pup die bij JULLIE(!!) zijn 6e t/m zijn 12e levensweek heeft doorgebracht.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:34

Van een asielhond kan de voorgeschiedenis ook bekent zijn. Het hangt er maar net vanaf hoe de hond in het asiel gekomen is. Wij hadden een zwervertje en dat is de beste hond van de wereld geweest. Ik deed er vanalles mee. Dus ook zonder dat je de voorgeschiedenis weet kan je er heel leuke honden aan hebben.

Sommige rassen zijn nu eenmaal minder goed in gehoorzaamheid. Je kan er wel een gehoorzame huishond aan hebben, maar als je als doel hebt om ermee te gaan trainen moet je jezelf wel even achter de oren krabben. En van elk ras heb je uitzonderingen. Ik ken ook wel friese stabij's die in de G&G2 liepen, maar dat zijn uitzonderingen.

Citaten uit rassenboeken:
"Buiten zijn beagles over het algemeen bijzonder ongehoorzaam en eigenwijs."
"De beagle is nu niet meteen het gehoorzaamste hondenras."
Het is gewoon maar wat je wilt en wat jij verwacht van een hond.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:43

Ontzettend lieve en betrouwbare honden idd, maar ook honden die graag hun neus achterna lopen (jachthonden)...

Voor een beginnende hondeneigenaar lijkt het mij nu niet direct het slimste ras om te nemen.

Een stabij is trouwens ook geen gek idee Knipoog

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:48

Wij hebben een jack russel. Echt super leuke hondjes, en nemen ook niet veel plaats in beslag Haha!

Ze zijn gek op aandacht en spelen, maar je kan ze ook rustig alleen laten.

Maar wat al gezegd is, opvoeding is gewoon ontzettend belangrijk welk ras maakt daarbij niets uit.

Zelf vind ik een boxer een leuke gezinshond. Lachen
En dogo-argentino's vind ik mooie honden (weet alleen niet of ze goede gezinshonden zijn, want het ras is nog niet zo bekend in Nederland)

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:54

manic schreef:

Voor een beginnende hondeneigenaar lijkt het mij nu niet direct het slimste ras om te nemen.


Dat probeer ik nou ook te zeggen, het zijn wel honden die een concequente baas nodig heeft met zeker enige ervaring. Vind ik trouwens over het algemeen ook voor herders en terriers gelden.

Friese stabij vind ik ook erg fijne honden, lief karakter over het algemeen makkelijk in de omgang.

Maargoed, denk dat iedereen wel een beetje zo zijn eigen lievelingsras aan het promoten hier. Belangrijkste is wel wat ik al eerder hier las, zoek heel goed uit wat voor karakter bij je past en wat je verwacht van je nieuwe huisgenoot. Je koopt een hond niet voor maar een jaartje maar wel voor langere tijd neem ik aan. Dus als ik jullie was zou ik eerst eens kijken naar uiterlijk en naar grootte dan selecteer je uit die keuze de karakters die je aanspreken en daarna zou ik gewoon eens gaan kijken bij clubdagen enzo.

Ik heb met mijn ex-vriend bijna een jaar allerlei informatie ingewonnen over een bepaald hondenras. Na o.a. een jongenhonden dag en een keuringsdag zijn we uiteindelijk wezen kijken bij een nest puppies. Achteraf heel blij dat ik geen hond heb genomen aangezien ik anders met hond en paard samen bij mijn ouders moest komen wonen Haha! maar wel volgens mij de juiste weg om voor een bepaald ras te gaan!

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:49

Een Cavaliertje (Cavalier King Charles Spaniel) !!

Wij hebben 2 jonge kinderen, dus wij wilden een echte gezinshond die ook makkelijk af en toe alleen kan zijn, niet blafferig is en toch goed te trainen....dus een cavaliertje is perfect. Reutje, want dat zijn de echte knuffels...en met die droevige oogjes valt het toch wel mee?

Afbeelding

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:51

AM -> BB.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:53

mopshonden slapen 80% van hun leven, een klasgenoot van mij is gek op die dieren en kan niet wachten totdat ze een huis krijgen. Verder kijk eens in het asiel. Daar staat vaak ook aangegeven of ze bij kinderen kunnen of ze alleen thuis kunnen zijn en noem maar op (als de voorgeschiedenis bekend is) en als je er een hebt gezien waarmee het op papier klikt kun je een wandeling maken om te zien of het ook in de praktijk klikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:55

Wij hebben herders die we gebruiken voor de sport (KNPV) en het werk.
Ik ben hondengeleider bij de politie en mijn vader is herder.
De honden die meegaan met de kudde hebben tevens hun KNPV certificaat Haha!
Ik vind het fijne leergierige honden maar ze hebben wel een consequente baas nodig die ze, indien nodig, goed op hun plaats weet te zetten.
Momenteel hebben we nog 2 pups te koop, zie link in onderschrift Haha!