Vraagje voor bokkers met een hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:17

Ilindra schreef:
Honden die bij ons trekken aan de lijn corrigeren we met een prikband.
Dat werkt veel beter dan een slipketting of een gentle leader, na 2 a3x een goede correctie doen ze het, over het algemeen, nooit meer.
[image]


Ik geloof dat deze verboden zijn in Nederland Scheve mond
Vind het trouwens ook verschrikkelijke dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:22

Tinkelbel schreef:
Ik geloof dat deze verboden zijn in Nederland Scheve mond
Vind het trouwens ook verschrikkelijke dingen.


Nee hoor, ze zijn gewoon legaal.
Ik vind het veel erger als honden standaard met een slipketting lopen waarmee ze zichzelf half wurgen of andere halfbakken "oplossingen".
Je kan ze beter een paar keer goed corrigeren zodat ze goed onder commando staan, ze weten waar ze aan toe zijn en wie de baas is.
Deze banden zijn dan ook niet voor permanent gebruik maar voor correctie.
Hier in het bos verbaas ik me alijd over het aantal honden dat de baas uitlaat ipv andersom.

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:24

Vandaar hebben wij ook de gentle leader.
Dat is zeker geen "halfgebakken oplossing" Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:26

Kun je je hond dan gewoon laten volgen aan een losse riem zonder dat ding om te doen, ongeacht wat hij ziet of ruikt?

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:30

Jazeker Lachen
Maar meestal heb ik hem los lopen en heb ik de riem niet eens nodig.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:36

Ik vind die prikkettingen ook verschrikkelijke dingen.. Verdrietig Als een hond gewurgt wordt voelen ze het heus wel. Dus ook dit is een correctie ketting maar naar mijn idee toch echt veel zachter. Je moet een hond die trekt ook iedere keer naar je toe trekken zodat hij even geen lucht krijgt (1 seconde). Maar dit moet je zowiezo altijd wel doen. Als je de hond niet naar je toe trekt wordt hij dus wel gewurgt. Een wurgketting, maar vooral een prikketting heb je naar mijn mening ook niet nodig als je je hond van pup af aan goed heb getraind..

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:50

Inderdaad.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:41

wij hebben gewoon een simpele lederen politie lijn en een gewone halsband ... op het moment dat hij wat groter is (nu nog maar 16 weken) krijgt hij een sliphalsband om... (ook van leer)

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:02

Ilindra schreef:
Nee hoor, ze zijn gewoon legaal.
Ik vind het veel erger als honden standaard met een slipketting lopen waarmee ze zichzelf half wurgen of andere halfbakken "oplossingen".
Je kan ze beter een paar keer goed corrigeren zodat ze goed onder commando staan, ze weten waar ze aan toe zijn en wie de baas is.
Deze banden zijn dan ook niet voor permanent gebruik maar voor correctie.
Hier in het bos verbaas ik me alijd over het aantal honden dat de baas uitlaat ipv andersom.

Er zijn ook andere manieren om een hond op te voeden/te corrigeren.
Dmv pijn kan je toch geen hond opvoeden, worden ze alleen maar bang van.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 23:41

Mijn hond heeft zo'n slipketting, maar dat is verplicht voor de cursus die ik volg met haar. En dan met een leren riem van een meter bij.
Dit brand niet in je handen als het perongeluk weg schiet.
Verder heb ik ook zo'n katrolriem met een halsband, die gebruik ik in de gebieden waar ze niet los mag lopen, maar niet bij verkeer.
Maar meestal loopt ze los in het hondenuitlaatgebied in het bos/hei en op stal.
Maar ik heb met mijn hond geen problemen dat ze mij uitlaat i.p.v. andersom. Kwestie van goed opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 07:29

Spirit schreef:
Dmv pijn kan je toch geen hond opvoeden, worden ze alleen maar bang van.


Wij hebben hier aardig wat KNPV cq diensthonden zitten en geloof me die zijn geen een van alle bang Knipoog
Bovendien heb ik het niet over opvoeden maar over corrigeren van trekkende honden en dat kun je beter in een keer goed doen.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:41

Relliej schreef:
Een wurgketting, maar vooral een prikketting heb je naar mijn
mening ook niet nodig als je je hond van pup af aan goed heb getraind..


Dus dit was toen die puppy was.. Scheve mond En ja, als je hond maar blijft trekken ook al heb je een jaar(!!) lang hard
getraind met uhm, dan is dit wel een optie. Maar heb je de wurgketting zelf dan wel eens geprobeerd?!..

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:37

Zo'n wurg/slipketting is bij ons op de honden gehoorzaamheidscursus trouwens ook verplicht.
De puppy cursus mag het niet, dan een leren bandje. De vervolg cursussen A tot eind is het verplicht.
En als je de wurg/slipketting goed omdoet kan je hem niet wuren na een rukje eraan te hebben gegeven omdat de ketting na de ruk weer terug gaat naar eind positie, dus de hond merkt alleen iets van die ketting met een correctie, en daar is hij voor!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:32

Normaal gesproken mag je geen wurgketting gebruiken bij cursussen, maar pas als je trainster zegt dat dat het beste is voor jullie. Het hoort dus niet verplicht te zijn, want bij sommige honden is het totaal niet nodig en worden ze meteen 1 sec. gewurgt, terwijl ze ook luisteren naar een normale halsband. Dus eerst proberen met een normale halsband, lukt dit niet dan zou je idd verder moeten met een wurgketting. Maar gebruik dan geen prikketting terwijl je nog geen wurgketting geprobeerd heb..

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:58

Senna hoeft niet uitgelaten te worden, lekker makkelijk Lachen !

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:13

Oja, niet denken dat wij zo gemeen zijn dat we Senna niet uitlaten, alleen Senna laat zichzelf uit Tong uitsteken . We wonen op een boerderij dus Senna die struint de hele dag zo'n beetje rond in het land .

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:16

[quote="Rellie] want bij sommige honden is het totaal niet nodig en worden ze meteen 1 sec. gewurgt, terwijl ze ook luisteren naar een normale halsband. [/quote]

Het is ook niet echt wurgen wat je doet hoor.
Het idee is dat je de hond een beet in zijn nek geeft, erg hondentaal.
Ik heb niet anders geleerd met mijn oude honden dan met een slipketting, en dat was op een kynologenvereniging met best een softe aanpak.
Nu ik met mijn pup weer ben begonnen zie ik hoe die inzichten weer totaal zijn veranderd.

Moet je eerlijk zeggen dat ik met mijn asielherder (die totaal kon flippen als ze een andere hond in het vizier kreeg) toch wel erg blij was met het bestaan van een slipketting.
Heb ook wel eens een haltie (gentle leader) geprobeerd toen, maar ze was zó gefixeerd op andere honden dat ik gewoon bang was om haar nek te breken als ze ineens uitviel..... bovendien dachten mensen ook dat het een muilkorf was en daar kwam veel (niet leuk) commentaar van.

Met het pupje wil ik het op de nieuwe methode gaan doen.

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:54

ik gebruik gewoon een halsband en een paardentouw
voor de rest heb ik niets nodig,meestal zelfs dat niet!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:26

Relliej schreef:
Normaal gesproken mag je geen wurgketting gebruiken bij cursussen, maar pas als je trainster zegt dat dat het beste is voor jullie. Het hoort dus niet verplicht te zijn, want bij sommige honden is het totaal niet nodig en worden ze meteen 1 sec. gewurgt, terwijl ze ook luisteren naar een normale halsband. Dus eerst proberen met een normale halsband, lukt dit niet dan zou je idd verder moeten met een wurgketting. Maar gebruik dan geen prikketting terwijl je nog geen wurgketting geprobeerd heb..


Je wurgt je hond niet met een slipriem. Het is zoals al werd gezegd een soort van beet in de nek, zoals ze dat kennen in de hondentaal.
Als je de slipriem op een goede manier gebruikt is er niks mis mee. En als je hond gehoorzaam is, dan loopt hij aan de riem, zonder dat deze strak staat. Dus als de riem met een boogje hangt, dan wurgt de hond zich ook niet.

En ik heb bij verschillende hondenverenigingen en kynologenclubs mee gekeken en bij allemaal is vanaf de A groep een slipketting verplicht!
En dat kan dus ook helemaal geen kwaad als je er goed mee omgaat, maar dat schijnt voor sommige mensen nogal moeilijk te zijn. Jammer.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:35

Dat had ik allemaal al gezegd:

Relliej schreef:
Ik vind die prikkettingen ook verschrikkelijke dingen.. Verdrietig Als een hond gewurgt wordt voelen ze het heus wel. Dus ook dit is een correctie ketting maar naar mijn idee toch echt veel zachter. Je moet een hond die trekt ook iedere keer naar je toe trekken zodat hij even geen lucht krijgt (1 seconde). Maar dit moet je zowiezo altijd wel doen. Als je de hond niet naar je toe trekt wordt hij dus wel gewurgt. Een wurgketting, maar vooral een prikketting heb je naar mijn mening ook niet nodig als je je hond van pup af aan goed heb getraind..