Van erfhond naar huishond, kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Van erfhond naar huishond, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:32

Zijn hier mensen met ervaring met het verhuizen van een erfhond naar een woonhuis in een woonwijk? Hoe heb je dit aangepakt, wat heb je voorbereid en waar liep je tegenaan? Is het gelukt of heb je uiteindelijk toch een andere plek voor je hond moeten zoeken?

Het gaat om een hond die van pup af aan gewend is om buiten te zijn, in de stal te slapen, op het erf te lopen en nooit in huis komt. Ze is 8 jaar en ontzettend lief en aanhankelijk maar wel gewend aan haar vrijheid.

Zou het nog mogelijk zijn om een hond op deze leeftijd om te vormen naar huishond? Ze blaft nu als er iemand aankomt of als er iets gebeurd in de omgeving, een soort wandelende deurbel is het. Het is hier heel rustig dus dat geblaf is niet vaak of lang. Nou zullen er in een woonwijk veel meer geluiden zijn en is het waarschijnlijk geen optie om haar de hele dag (en eventueel nacht) buiten te laten als ze daar ook gaat waken op omgevingsgeluiden. We kunnen het natuurlijk proberen maar ik weet niet of we de buren daar een plezier mee doen.

We hebben in het verleden een eenmalige poging gedaan om haar ‘s nachts in huis te houden. Ze was toen los in de bijkeuken en aan het krabben aan de deur dat ze naar buiten wou en dat hebben we toen toegestaan. Achteraf gezien niet handig natuurlijk, want succes voor de hond.

Dan zal ze binnen moeten leren om in een bench te slapen, dat is ze niet gewend. Leer ik haar dat nu al aan, op een bekende plek? Of straks in het nieuwe huis? Een paar keer per jaar zit ze in de buitenkennel, als er vriendjes komen spelen die bang zijn voor honden. Maar dat is niet echt vergelijkbaar met een bench. Ze is nu best vaak alleen, maar heeft dan wel alle bewegingsruimte.

Ik heb bij het maken van de verhuisplannen steeds gedacht dat het wel goed zou komen, we nemen haar mee en lossen alles op waar we tegenaan lopen. Maar nu heb ik steeds meer twijfels, zal ze het binnen wel fijn vinden? Kan ze daar aan wennen? Zou ze alleen in huis kunnen zijn of moet ik haar dan steeds in de bench doen? Dat zou ik best zielig vinden omdat ze nu altijd los is. Doe ik het wel goed om haar mee te willen nemen of zou ik er beter aan doen om weer een boerderij voor haar te vinden?

Hopelijk zijn er bokkers met ervaringen die ze willen delen.

AvHdG

Re: Van erfhond naar huishond, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Mijn ervaring is niet doen. Heb het gezien bij een kennis, die krabde alle deuren kapot om weer buiten te komen. Ook de warmte binnen vond de hond niet prettig. 8 jaar is natuurlijk al gewoon bijna zijn hele leven.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:51

Dat klinkt niet als een fijne ervaring voor de hond van je kennis AvHdG.

Die warmte had ik nog niet eens zo bij stil gestaan. We hebben wel een inpandige garage bij het nieuwe huis. Het kan zijn dat dat een fijnere temperatuur is, om te slapen dan in een woonkamer.

Misschien dat we een mix kunnen maken van overdag de hele dag buiten en ‘s nachts in de garage. Maar dan is in de winter het temperatuurverschil wel weer extra groot.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Sommige honden trekken dat prima en andere trekken dat nooit meer. Oftewel geen zinnig antwoord op te geven. Ga in geen geval met een bench werken. Neem dan een puppyren of zet een kennel in de schuur bijvoorbeeld.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:02

Wat is de reden om in dit geval geen bench te willen gebruiken? Ik dacht zelf als ik haar op de oude plek zou leren in de bench te zijn, kort opbouwen net als bij een puppy, dat ze dan in het nieuwe huis juist een vertrouwde plek kan hebben aan die bench. Eventueel op de nieuwe plek er naast slapen en dan mijn matras steeds verder weg. Alhoewel ze het misschien wel heel vreemd zou vinden als ik naast haar kom slapen.

Een soort binnenren zit ik ook naar te kijken, dat is nog het overwegen waard. Er is nog geen schuur in de tuin, maar we willen wel een overkapping met tuinhuis. We zouden een deel daarvan goed kunnen isoleren en daar een verblijf voor haar maken. Alleen is dat er niet gelijk als we daar komen wonen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

Erfhond niet, maar mijn hond heeft de eerste 2,5 jaar van zijn leven in een kennel in de tuin gewoond. Hij was nog nooit in zijn leven binnen geweest, kende alleen een buitenleven in de tuin en kennel.
Eerlijk, het was echt een project. Hij werd overprikkeld van alles, kende niets. Geluid van de tv, stofzuigen, alleen al het lopen over laminaat. Maar ook aaien en er gewoon rustig bij zijn waren een ding. Ik heb hem vooral veel in de kleine, prikkelarme gang gehad en de woonkamer steeds iets langer opgebouwd. Dat werkte en hij ligt nog steeds heel graag in de gang.
Inmiddels is hij, nu 7,5 jaar verder, een echte huishond. Heel relaxt, slaapt graag op de bank :D
Toch merk je nog steeds dingen: hij is het liefst buiten, hij kan hele dagen buiten in de zon liggen ongeacht of ik ook buiten ben of niet.
Al met al kan het denk ik wel, maar vergis je niet, het gaat je veel tijd en energie kosten.
Het gaat in mijn geval trouwens om een labrador.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Is het mogelijk/ een optie om een hondenluikje te maken? Kan de hond zelf naar binnen en buiten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Onze vorige hond kochten wij toen hij een jaar was en had buiten met meerdere honden in kennel geleefd. (niet klein of zielig met genoeg aandacht voordat er conclusies getrokken worden :) )

Deze kwam bij ons als erfhond, maar ook als gezelschapsdier.
Maar bij ons binnen, nee vond hij niks aan.
Ook niet voor een uurtje lekker bij de tv.

Sliep buiten in een kennel met nachthok, maar die stond open dus lag hij ook onder de coniferen of net wat hem lekker lag.

Met stallen doen was hij binnen in de schuur, maar verder was hij daar niet.

We kregen toen een jaar met in de nacht -21.
Ik ga echt geen hond in een nachthok laten liggen met die temperatuur.
Dus in de schuur met de deur dicht.
Dus de hele ruimte voor zichzelf.
Een oud bankstel, hooi, dus ook plek genoeg.

Na 1 nacht heb ik hem de volgende nachten hem aangelijnd met de riem er in moeten leiden, want hij kwam echt niet.

Die kon daar dus niet aan wennen. Zelfs niet met alsnog zoveel plek.

Maar niet elke hond is hetzelfde natuurlijk.
Maar hij wilde gewoon alles kunnen zien, zijn terrein bewaken.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

Hier destijds een kennelhond opgevangen. Waarbij geprobeerd is, om er een huishond van te maken.

Stress emmer liep zo over, dat ze gevaarlijk/aggresief gedrag liet zien. Ineens mega reactief werd op alles wat bewoog etc. En wouden ze haar zelfs laten inslapen.

Bij ons zit ze in een grote kennel nu van 8 bij 2 m. En 's nachts ligt ze bij de koeien in de stal. Gaat regelmatig mee in de trekker en elke dag 1 grote wandeling.

In het begin had ze echt enorm vast ritme nodig en na veel trainen, valt ze alleen nog uit naar bepaalde honden. Dus loopt ook nooit los.

Zo buiten kan ze enorm goed overweg met mijn 2 andere honden. Ik had haar zoveel meer gegund, maar op haar manier is ze enorm blij/vrolijk

Afbeelding

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

Ik heb een 6 jarige duitse herder uit het asiel gehad die erfhond was.En gedumpt in het asiel omdat de mensen gingen verhuizen...het was de bedoeling dat het bij ons een erf hond bleef...maar na 2 uur in de tuin keek hij zo zielig door de ramen...waarop ik de tuindeuren open deed en zei kom maar kijken...hij is toen binnen gekomen en nooit meer buiten gegaan....deze hebben we nooit in een bench gehad...maar ik heb voor sommige honden wel een bench gebruikt..soms is dat handig sommige doen het prima zonder...ik heb er nu 1 staan ivm een pup..maar soms trekt 1 vd andere honden zich er in terug ivm even pup vrij zijn..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

MizzMontana schreef:
Misschien dat we een mix kunnen maken van overdag de hele dag buiten en ‘s nachts in de garage. Maar dan is in de winter het temperatuurverschil wel weer extra groot.
Als je hond snel aanslaat ga je geen vrienden maken als je die de hele dag buiten laat in een woonwijk.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:37

Katja dat denk ik inderdaad ook niet. Het is nu echt weinig geblaf en zodra ze ons ziet is het klaar. Maar ze is wel waaks. Omdat er zo weinig te doen is hier is ze bijna altijd stil. Het is maar de vraag hoe dat in een woonwijk zal zijn en of ze kan wennen aan de geluiden daar. Ben sowieso van plan de buren in te lichten dat het voor de hond een overgang is en dat het mee kan vallen maar ook tegen kan vallen. Als het echt uit de hand loopt moeten we een andere oplossing bedenken, maar als nieuwe buren bij mij zoiets zouden melden zou ik de eerste periode al wel milder zijn.

Haha1995 ik hoop dat het met onze hond ook zo gaat. Ze staat wel eens bij de deur te kijken of ze binnen mag, en komt wel eens in de hal. Maar verder sturen we haar zelf eigenlijk altijd weer naar buiten toe. Bench heb ik bij mijn vorige hond ook goede ervaringen mee dus vandaar mijn vraag aan dierenfan waarom je dat nu helemaal niet zou willen.

Goof wat goed om te horen dat het bij jou wel gelukt is, ook al heeft het wat inspanning gekost. Ik denk dat we in het nieuwe huis wel rustige plekken voor haar kunnen maken. Op zich is onze hond veel aanraking gewend van onze kinderen en komt ze buiten graag bij je liggen. Verder is ze niet bang aangelegd voor geluiden, als we met de trekker, bladblazer of ander lawaai apparaat bezig zijn dan schrikt ze niet weg. Misschien onderschat ik dat gedeelte, maar daar ben ik nog niet zo bang voor.

From dat zou technisch gezien een oplossing zijn, maar mijn “angst” zit er dan in dat ze in de nacht naar buiten gaat en de buren wakker blaft.

DP zo als jij het omschrijft leeft onze hond nu ook. Lekker chill liggen in de zon en af en toe een rondje over het erf om te kijken of alles in orde is. Deze winter met die sneeuwperiode ook geen krimp gegeven dat ze het koud had ofzo.

Daghara dat is sneu voor de hond als ze het blijkbaar zo moeilijk vindt binnen dat ze dat gedrag laat zien, gelukkig is het goed gekomen nu ze in een grote kennel zit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Leuke vraag en ja hoor kan prima. Ik heb kettinghonden, zwerfhonden, jachthonden uit meutes, asielhonden, van allerlei leeftijden allemaal opgevangen en hebben nog jarenlang bij mij in huis gewoond.

Aanpak, altijd met lekker eten, belonen, consequent zijn en veel TLC en veel wandelen. De hond moet het nut ervan inzien binnen te wonen en dat moet meerwaarde voor hem bieden dan aan buiten zijn.

Zonder uitzondering waren ze allemaal niet zindelijk, dus ik train ze eigenlijk alsof ze nog pup zijn. Dus meerdere keren kleine beetjes eten per dag en meteen na het eten naar buiten. Afhankelijk van de slimheid van de hond en reu of teefje, heb ik na een week geen ongelukjes meer. En dan het aantal keren eten afbouwen naar 4x per dag en dan naar nog wel 4x pd uitlaten, maar niet meer een volle bak eten.

Veel succes!

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Onze waakhond (Mechelaars x bouvier) heeft 13 jaar buiten geleefd, nooit in huis geweest. Inmiddels is hij oud en wat versleten en ligt hij sinds een jaar in huis.
Nooit een enkel probleem gegeven, 3 keer van de bank gehaald en dat was het. Hoewel wij hem nooit zindelijk gemaakt hebben in huis, omdat hij simpelweg nooit binnen was, is hij dat wel, niks aan gedaan.
Overdag loopt hij wel nog buiten, op hetzelfde terrein als voorheen, dat scheelt misschien. Maar hij komt heel graag mee naar binnen rond etenstijd.
Wat ook wel scheelt is dat hij 14 jaar oud is, inmiddels behoorlijk doof en ook het zicht laat te wensen over, hij slaapt het liefste uren aan een stuk. Het is geen jonge spring in het veld meer.
Dus zelfs na een heel hondenleven buiten lijkt het mij wel mogelijk.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:07

Monique wat goed om te horen dat jij er meerdere positieve ervaringen mee hebt. Ik heb het idee dat ze best zindelijk is, hopelijk valt dat gedeelte inderdaad mee. Als ze in de winter ‘s nachts met dichte deuren in de stal slaapt dan ligt er in de ochtend geen plas of poep. Als we haar in de kennel hebben overdag ligt er ook geen poep of plas. Dit is maar sporadisch als we er niet zijn en de poort open laten omdat we een pakketje verwachten.

We wandelen ook gewoon met haar. Sowieso elke ochtend en avond. Soms in de middag. Dus in de basis hebben we haar als pup geleerd om met wandelingen te plassen en te poepen. Maar goed, als we een hele dag weg gaan en super vroeg wandelen en erg laat thuis zijn kan ze wel op het erf plassen en poepen. Dat laatste gebeurt niet vaak, maar ja, het kan wel en soms doet ze het ook.

Bedenk me net dat ze als puppy wel in de bench is geweest op stal. Om haar aan de slaapplek te laten wennen en om te zorgen dat ze niet zou weglopen, niet zou plassen of poepen in de stal of iets slopen in de nacht. Dit is toen goed gegaan, dus de bench heeft ze toen positieve ervaringen mee gehad.

Rochiril, wat fijn dat die overgang zo soepel ging voor jouw oude hond. Wel op bekend terrein inderdaad. Wij hadden het er thuis net over dat we onze hond in de periode dat we hier wonen nog zoveel mogelijk kunnen laten wennen aan binnen zijn zodat ze alvast wat binnen ervaring heeft als we naar het nieuwe huis gaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

MizzMontana schreef:
Monique wat goed om te horen dat jij er meerdere positieve ervaringen mee hebt. Ik heb het idee dat ze best zindelijk is, hopelijk valt dat gedeelte inderdaad mee. Als ze in de winter ‘s nachts met dichte deuren in de stal slaapt dan ligt er in de ochtend geen plas of poep. Als we haar in de kennel hebben overdag ligt er ook geen poep of plas. Dit is maar sporadisch als we er niet zijn en de poort open laten omdat we een pakketje verwachten.

We wandelen ook gewoon met haar. Sowieso elke ochtend en avond. Soms in de middag. Dus in de basis hebben we haar als pup geleerd om met wandelingen te plassen en te poepen. Maar goed, als we een hele dag weg gaan en super vroeg wandelen en erg laat thuis zijn kan ze wel op het erf plassen en poepen. Dat laatste gebeurt niet vaak, maar ja, het kan wel en soms doet ze het ook.

Bedenk me net dat ze als puppy wel in de bench is geweest op stal. Om haar aan de slaapplek te laten wennen en om te zorgen dat ze niet zou weglopen, niet zou plassen of poepen in de stal of iets slopen in de nacht. Dit is toen goed gegaan, dus de bench heeft ze toen positieve ervaringen mee gehad.

Rochiril, wat fijn dat die overgang zo soepel ging voor jouw oude hond. Wel op bekend terrein inderdaad. Wij hadden het er thuis net over dat we onze hond in de periode dat we hier wonen nog zoveel mogelijk kunnen laten wennen aan binnen zijn zodat ze alvast wat binnen ervaring heeft als we naar het nieuwe huis gaan.

Volgens mij klinkt het alsof je hond er al helemaal aan toe is om binnen te wonen! Ik zou zeggen gewoon doen, en als je onverhoopt tegen moeilijke situaties aanloopt kun je het toch weer terugbrengen naar de oude situatie?
Voor al mijn honden gold, hoe dichter ze bij de bron van eten krijgen zijn, zijnde de persoon die ze voedt, hoe liever ze het hebben. Voor een hond is veiligheid en eten het belangrijkst en als jij dat binnen kunt bieden, why not.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

Geen bench omdat ik zelf een hekel aan benchen heb.
Afbeelding

Een binnenren is zoveel leuker!!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:13

Dierenfan dat ziet er wel heel gezellig uit inderdaad. Hoe hoog is die van jou? En proberen ze ooit er overheen te komen?

Maar jouw bezwaar tegen een bench is dan uit persoonlijke overtuiging en niet specifiek voor deze situatie als ik het goed begrijp.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

misschien zou je nu alvast kunnen gaan oefenen met haar meer binnen te laten zijn. binnen voeren, af en toe eens een tijdje mee naar binnen nemen als je erbij bent. alvast aan een eigen mand binnen wennen oid.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, onze erfhonden komen ook binnen, maar verhuizen naar een woonwijk zou ook voor onze honden best een uitdaging zijn denk ik. Kleine dingen zoals lopen aan de lijn doen ze hier nooit, dus dat kennen ze niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Wij hadden een erfhond op de boerderij die wel binnen kwam. Dus niet helemaal het zelfde.

Mijn ouders zijn naar de bouw gegaan en hebben hem meegenomen. Dit ging heel goed. Ze hebben ook niet aparte maatregelen ofzo genomen.
Maar het verschil is natuurlijk wel dat hij wel gewend was om binnen te slapen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:33

Juval het wandelen zelf zie ik niet zo tegenop. Onze hond kan wel aan de riem, en ook goed los naast je lopen. In de vakantieperiode lopen hier veel andere honden en dan wandelen we ook wel met haar, dat gaat prima. Komende week zijn we zelf op vakantie en is hier een oppas in huis. Zodra we terug zijn willen we beginnen met binnen laten wennen. Binnen voeren is daarbij wel een goed idee.

Daantjuhh dat binnen laten slapen wordt voor die van ons denk ik de grootste verandering.

Ik voer haar trouwens de laatste tijd vaak restjes eten bij de voordeur. Dat deden we nooit en je kan echt merken dat ze nu veel vaker bij de voordeur ligt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:45

1 2 3 test

Even het huis binnen bekijken, klittenbandje met haar poot op mijn voet.
Afbeelding

Zelf rustig op de bank zitten, nog steeds een klittenbandje.
Afbeelding

Een knuffel van je favoriete mens doet wonderen.
Afbeelding

En rustig :D
Afbeelding

Alles waar we bij zijn gaat vast goed komen. Dus vooral het nachtverblijf en het alleen in huis zijn ga ik over puzzelen hoe we dat aan moeten pakken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Ja ik denk dat je dat heel rustig moet opbouwen. Net zoals je met een pup doet.

Eerst ff alleen naar de wc.
Dan een paar minuutjes langer. En steeds verder uitbouwen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Ik heb 2 pyreneese berghonden lopen maar die hoef ik echt niet binnen in huis te gaan houden :') die hebben nu 15ha om rond te rennen.

Mn borders heb ik weleens in huis gehad ivm operatie van 1 maag dat was ook geen groot succes. Alles werd ondergepist en bij het minste geluid raakten ze in de stress (en daardoor weer de kinderen en dus de honden weer meer etc)

Dus hier geen succes _O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

MizzMontana schreef:
Dierenfan dat ziet er wel heel gezellig uit inderdaad. Hoe hoog is die van jou? En proberen ze ooit er overheen te komen?

Maar jouw bezwaar tegen een bench is dan uit persoonlijke overtuiging en niet specifiek voor deze situatie als ik het goed begrijp.

Klopt. Mijn herder is nu 12 maanden en 41 kg en nog in de groei. Hoe moet die comfortabel in een bech liggen met nog de mogelijkheid op of zonder kleedje slapen als de grootste bench 120 cm lang is? Vandaar mijn aversie tegen benchen. Mijn vorige herder was ook 40 kg die kon echt geen rust vinden in een bench. Wel in de pupren. Ik heb 10 panelen dus denk een ruimte van ruim 2 bij 2 meter. Kussens, koude tegels, waterbak, speelgoed er is overal ruimte voor. Deze herder ook als pup al in pupren gehad van toen 80 bij 120 cm. Daar keurig zindelijk in geworden zonder ongelukjes. Ik haat het om mijn dieren klein op te sluiten.
Mijn ren binnen is 100 cm hoog. Heb er ook 1 van 120 cm hoog maar die is te aanwezig dus ligt als reserve. De kennel buiten is 150 cm hoog.
Mijn terrier springt uit stilstand makkelijk die 150 cm maar nog nooit een hond gehad die de ren uit kwam. Ook mijn husky's toentertijd niet.