Wie doet er nog meer reddingswerk met de hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Wie doet er nog meer reddingswerk met de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:01

Ik ben echt nog een nieuweling, maar ik vind het boven verwachting leuk!

Mijn hond is bijna 11 maanden en we zijn echt nog bezig met de basis. Over een aantal maanden hoop ik het basisdiploma te halen waarna we verder kunnen naar RH1 levend. Verdere doelen daarna zijn nog SIN en uiteindelijk eventueel dood zoeken. We hebben nog een weg te gaan, sowieso voor we inzetbaar zijn.

Wij trainen voornamelijk vlakte, puin lijkt me wel eens leuk om via een workshop oid te doen.

Ik ben benieuwd of er meerdere actief zijn in het zoekwerk. En oh ik zoek nog een goede handschoenentip!

Foto vanuit het SO/VP
Afbeelding

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

Ohh dat lijkt me zo gaaf!!
Ik had het met mijn poedel ook willen doen, maar de vereniging hier in de buurt was redelijk intensief wat inzet aan uren betreft. Dat lukt me niet naast een baan, kinderen en de paarden.
Maar ik volg jullie graag!!

daantjuhhh

Re: Wie doet er nog meer reddingswerk met de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Dit lijkt mij zo ontzettend leuk om te doen.

Ik wil mij hier ook in gaan verdiepen, weet niet of het ooit wat voor mijn hond gaat zijn. Hij is behoorlijk onzeker maar tegelijkertijd een werk ethiek. Dat zit elkaar momenteel een beetje in de weg

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Hoi,

Met mijn witte herder doe ik aan puinzoeken en trainen we met groepje ook voor reddingswerk. Momenteel alleen recreatief, maar in de toekomst hoop ik met een jongere hond eerder te starten en dan ook bij het SIN. Mij herder is al ruim 6, en staat rederlijk onder appel, maar het echte appelwerk heeft ie een hekel aan :roll:

Het puinzoeken doe ik dm v workshops in Emmen. Echt gaaf om te doen!

@Daantjuhhh: juist voor onzekere honden kan speur- en zoekwerk enorm helpen in hun onzekerheid. ook mijn witte was onzeker, maar sinds hij speur- en zoekwerk doet is jij gegroeid in zijn zelfvertrouwen. Gaaf om te zien bij hem :o

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

Tanald schreef:
Hoi,

Met mijn witte herder doe ik aan puinzoeken en trainen we met groepje ook voor reddingswerk. Momenteel alleen recreatief, maar in de toekomst hoop ik met een jongere hond eerder te starten en dan ook bij het SIN. Mij herder is al ruim 6, en staat rederlijk onder appel, maar het echte appelwerk heeft ie een hekel aan :roll:

Het puinzoeken doe ik dm v workshops in Emmen. Echt gaaf om te doen!

@Daantjuhhh: juist voor onzekere honden kan speur- en zoekwerk enorm helpen in hun onzekerheid. ook mijn witte was onzeker, maar sinds hij speur- en zoekwerk doet is jij gegroeid in zijn zelfvertrouwen. Gaaf om te zien bij hem :o

Ja dat geloof ik graag hoor.
Maar mijn hond is wel enorm onzeker.
We zitten momenteel midden in gedragstherapie.
Eerste doel is normaal een rondje lopen en prikkels kunnen verwerken.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

Wat leuk miepmiept! Ik was me eind vorig jaar gaan oriënteren om dit met onze hond te gaan proberen, helaas is er doordat ik ziek werd niets van gekomen. Ga je ons meenemen in een volgtopic? :))

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:00

Wat leuk dat hier een topic over is! Rh1 levend, is dat via de igp/ipo?
Pas net een jaar doe ik met mijn aussie Ivy reddingshonden werk, wij zijn dus ook nog erg nieuw in het wereldje. Destijds via een workshop aan kunnen sluiten bij een team waar wij met veel plezier 1a2 x per week trainen.
Veel vlakte (nu wat moeilijker ivm toestemming/broedseizoen) maar tussendoor ook in gebouwen, puin en andere locaties.
Ivy is echter al wat ouder, nu 8, wij hopen volgend jaar examen te kunnen doen voor de sin, zelf ben ik wel al inzetbaar als buddy.
Voor volgend jaar staan we op de lijst voor een pup, doel is om die mooi vroeg kennis te laten maken met het zoekwerk.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Super leuk
Met mijn hond doe ik detectie werk. Dat vind mijn onzekere hond echt onwijs leuk.
Maar niet op een professioneel nivo. Zou opzich wel verder willen uitbreiden

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:37

Leuke reacties!

Kaplaars; Het is idd wel aardig intensief en daarbij ook veel kilometers met de auto.

Daantjuhhh; Je kan altijd vrijblijvend eens meekijken met een vereniging in je buurt. Bij onze vereniging kijk je eerst een aantal keren mee of je het zelf leuk vindt, maar ook of ze de hond voldoende geschikt vinden om door te gaan. Ica heeft ook zo haar onzekerheden, ze vond het bij het begin écht heel gek dat er ineens iemand in de struiken lag. :') Maar gelukkig genoeg drive. Gisteren liepen we langs een voetbalveld en bleef ze ook even kijken toen ze hard een bal tegen het hek schopten, ik heb even afgewacht en toen ze uitgekeken was pakte ze geur en dook de bossen in.

Tanald; Leuk! Jullie doen er ook appel bij? Afgelopen zaterdag heb ik so/vp gelegen bij de SIN examens, was ook erg leerzaam om dat eens te doen. Emmen is voor mij wat ver weg en misschien ook beter voor mij om nog even te wachten, omdat ze nu leert verwijzen door middel van bringselen en op puin blaffen handiger is.

Whizz; Wat jammer, misschien eens een workshopje?

Megane; Leuk dat je ook actief in de wereld bent. Nee, geen igp. Het is een beetje voor een overkoepelende organisatie dus ze noemen het wel basisdiploma, dan RH1 en na dat examen krijg je een boekje waarin je alles kan afvinken zodat je kunt aantonen dat je stabiel inzetbaar bent. SIN examen is ernaast. Toevallig wel so/vp gelegen afgelopen zaterdag voor de examens, eerst nog wat ervaring opdoen en dan ga ik ook voor buddy examen.

Broedseizoen is lastig idd, maar ik vind de andere locaties ook wel erg leerzaam. Bedrijven, campings e.d. En is het best verslavend he, ga je weer voor een aussie? Maar wel mooi dat je eerst ervaring met Ivy op heb kunnen doen, dan kan je je ervaringen mooi meenemen naar je pup.

Boedjang; Detectie is inderdaad ook heel erg leuk!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:27

Yep, al 5,5 jaar gecertificeerd en inzetbaar bij de SIN met mijn Hollander van 7. Zowel vlakte als puin.
En een jonge Cocker in opleiding, die hopelijk volgend jaar inzetbaar is en het stokje kan overnemen.
Naast instructeur bij onze reddingshondengroep geef ik ook workshops voor particulieren om er eens aan te ‘snuffelen’. :)

Afbeelding

Afbeelding