Bloedwaarden hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Bloedwaarden hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 18:30

Goedendag allemaal,

Aller eerste: alles gaat in overleg met de DA en er is al een buik echo ingepland.

Het gaat om een ongecastreerde Sheltie reu van 12 jaar. Heeft wat lichte, vage klachten: slaapt veel, soms ineens geen honger, verminderde spierkracht, misselijk (kwijlen), trillende achterpootjes, soms rusteloos, aankomen zonder verhoogde voedsel inname, licht kreupel op beide voorpoten na opstaan, drukt soms zijn rug weg. Ontlasting is over het algemeen erg goed, mooie vaste drol, heel soms ietwat slijmerig (2x per week ofzo).
Hij is over het algemeen vrolijk en blaft en rent soms gewoon nog - op zijn 12-jaars natuurlijk. Alles gaat wat rustiger aan tegenwoordig.

Hij krijgt momenteel geen medicatie. Zijn slijmvliezen zijn mooi roze en zijn oogwit is wit.
Hij heeft voorheen een te trage schildklier gehad maar deze waardes zijn nu weer goed (zonder medicatie).

Uit de urine komt een licht verhoogde eiwit uitscheiding, deze is ook ietwat te waterig door teveel drinken.

Hierbij het bloedonderzoek:
Afbeelding
Afbeelding
Van wat ik begrijp heeft hij bloedarmoede door ijzertekort.
En past de lage Natrium/Chloor bij meer drinken.

Een buik echo is gepland om tumoren uit te sluiten.

Als ik google zie ik veel opties voorbij komen van leveraandoeningen, ontstekingen, hormonaal, bloedingen tot kanker. Graag jullie bedenkingen bij dit bloedbeeld.

Tinka

Re: Bloedwaarden hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 19:04

Het beeld past er niet helemaal bij, maar misschien de ziekte van Addison uit laten sluiten, zou namelijk wel kunnen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 19:47

Vraag de DA ook zeker naar de sterk verhoogde leverwaarde, zeker ook in combinatie met het cholesterol dat aan de bovengrens zit en dat hij eerder last heeft gehad van een trage schildklier.

Door de scheve balans in de bloedzouten zou ik een ACTH test inderdaad ook overleggen (Addison).

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 20:35

Tinka schreef:
Het beeld past er niet helemaal bij, maar misschien de ziekte van Addison uit laten sluiten, zou namelijk wel kunnen.

Dit dacht ik ook :)

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 20:59

Ik denk niet gelijk aan addison maar juist eerder het tegenovergestelde (Cushing) in verband met de verhoogde AF en lymfopenie (laag aantal lymfocyten) mogelijk als gevolg van een verhoogde corticoïdenrespons. Bij Adisson zie ik vaker een juist een te hoog aantal lymfocyten.

En inderdaad wat je zelf ook zegt; leveraandoeningen, tumoren etc. Altijd lastig met zulke vage klachten en niet alle honden volgens precies het boekje wbt klinisch beeld

Denk dat echo buik een goede volgende stap is!