Het zieke/oude huisdieren steuntopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mo_86

Het zieke/oude huisdieren steuntopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 09:02

Onze huisdieren zijn vaak een onderdeel van het gezin. Als familie bijna misschien wel. En helaas leven ze veel korter dan wij en kom je onherroepelijk in de situatie te zitten dat je geliefde huisdier ziek wordt of door ouderdom verschillende kwalen krijgt. Tot het punt dat je moet gaan nadenken hoe lang je nog door wilt gaan. Waar trek je de grens? Wanneer is het genoeg geweest?

Dit topic heb ik gemaakt deels voor mezelf om m’n hart te luchten maar ook omdat ik niet de enige ben in deze situatie en het voor meer mensen fijn is om het hart te luchten en ervaringen te delen.

Wij hebben een hond en kat, beide erg op leeftijd. De kat is een jaar of 18 (weten we niet zeker, m’n man heeft m van marktplaats toen z’n vorige baasje hem wegens allergie van partner weg moest doen en heeft niet precies onthouden hoe oud hij toen was) en doet het goed, is kerngezond.

De hond is een heel ander verhaal. Zij is door een stichting gered uit een dodingsstation in Spanje (die had je daar toen nog) en komt van de straat. Zij is naar schatting een jaar of 16/17, wat voor een grote hond natuurlijk uitzonderlijk oud is. Ze heeft al een tijdje last van artrose maar met injecties is dat al een tijd heel goed te managen. En wat kleine kwaaltjes die horen bij de leeftijd. Ze was altijd heel actief en vrolijk. Ze staat al een tijd onder goede toezicht van de dierenarts en die gaf eerder al aan dat ze het nog erg goed deed en ook een blije hond zag.

Tot een week geleden ongeveer en sinds dit weekend is er echt een duidelijke achteruitgang. Zodanig dat we zijn gaan nadenken en dinsdag meteen de dierenarts bellen voor overleg. Zoals ze nu is is er geen echte kwaliteit van leven. Ze eet goed en drinkt goed maar wandelen heeft ze geen zin meer in. Ze sjokt naast ons in plaats van dat ze voor ons uit huppelt en keert meteen om nadat ze d’r behoefte heeft gedaan. Ik heb alles op een rij gezet zodat we voorbereid naar de dierenarts kunnen en het lijstje kwalen tegenover wat goed gaat is confronterend maar ook een eerlijk verhaal. Het is tijd. Zo willen we niet doorgaan, dat is niet eerlijk naar haar.

Wat zijn jullie ervaringen? En als er tips zijn deel die ook vooral!

Alja

Re: Het zieke/oude huisdieren steuntopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 09:17

Wij hebben vorig jaar onze twee hoogbejaarde honden tegelijk laten inslapen.
Het waren zussen en nooit ( zelfs niet voor een uurtje) uit elkaar geweest dus daarom de keuze om het tegelijk te doen.
Vanaf januari werden ze ( snel) minder en vanaf toen er ook tegen aan lopen hikken.
Begin april gebeld en de afspraak voor eind april gemaakt en dat gaf ook gewoon rust.
Inslapen was ook in alle rust en prettig, mijn toen net 7 jarige dochter was ook mee en was absoluut niet traumatisch ofzo.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 09:49

Dat is een goede, om een afspraak vast te maken zodat je er in alle rust naartoe kunt leven. mooi ook dat ze samen konden gaan en niet werden geconfronteerd met het verlies van de ander. Wel dubbel heftig voor jullie lijkt me.

Vandaag is ze wel wat actiever maar komt in de verste verte niet in de buurt van hoe ze normaal is. Wel weer goed gegeten. Zoals ze nu is kan het wachten tot dinsdag. Overigens is mijn schoonvader gepensioneerd dierenarts en hebben we dus altijd een mogelijkheid om met hem eerst te overleggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:54

Vreselijk om je geliefde huisdier langzaam te zien aftakelen ;( Je hoopt dat ze ooit rustig in hun slaap overlijden, maar dat gebeurt helaas niet vaak.
Maar wat hebben ze beide al een prachtige leeftijd bereikt!

Mijn eigen hond, Faizah, ging vorige zomer ineens hard achteruit. Bij haar was het benauwdheid wat vanuit het hart bleek te komen. Ze knapte gelukkig goed op met vochtafdrijver en prednison, en de prednison bleek ook nog heel effectief tegen de artrose, dus we hebben toen besloten om geen verdere onderzoeken te doen (ze was doodsbang bij de dierenarts), maar haar gewoon de laatste weken of maanden lekker te verwennen en met de dag te bekijken hoe het ging.
Uiteindelijk heeft ze nog ruim een half jaar geleefd. Ze leefde helemaal op op de prednison, nog heerlijk uit d’r plaat gegaan in de sneeuw.. en ineens werd ze van de een op de andere dag flink benauwd. Een dubbele dosis prednison had ook niet het gewenste effect, dus de dag erna heb ik ‘s morgens de dierenarts gebeld en is ze ‘s avonds thuis heel rustig ingeslapen.
Het was enorm moeilijk, maar ik ben heel blij met hoe het gegaan is.

Sterkte :(:)

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 11:01

Wat fijn dat ze toch een opleving nog had na de prednison, zo te lezen heeft ze een mooi en lang leven gehad! Ze ging ook altijd mee op de boot toch? Die van ons vindt varen heerlijk, die zie je echt genieten (behalve als we echt hard gaan en veel helling maken en als het heftig weer is).

Vandaag gaat het weer een stukje beter, er zit weer wat leven en blijdschap in. Dit is ook echt de moeilijkste fase: ze gaan achteruit maar leven ook steeds weer op waardoor het des te moeilijker wordt de knoop door te hakken. Je wil ook niet te laat zijn. Maar ook niet te vroeg, al ben je dat niet vaak denk ik. Wij hopen ook dat ze een keer er tussenuit piept in d’r slaap maar dan denk ik ook weer: als je daar op wacht, ben je dan niet per definitie te laat? We gaan in ieder geval dinsdag bellen met de dierenarts voor overleg, wellicht is er nog iets te doen met medicatie, als willen we ook weer voorkomen dat het pappen en nathouden wordt. Moeilijk, moeilijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 13:40

Klopt, Faizah ging heel vaak mee aan boord, ze vond alles prima haha! Ze is 13,5 jaar geworden, dus voor zo’n grote hond is dat een mooie leeftijd, al had ik haar het liefst nog een paar jaar langer bij ons gehad natuurlijk!

Wat fijn dat het inmiddels beter gaat.
Bij artrose gaat het natuurlijk met vlagen beter en slechter, zowel bij mensen als bij dieren.
Ik weet hoe je je voelt, het is zo moeilijk om het juiste moment te kiezen.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 14:10

Snap ik! Ook al is het oud voor een grote hond, alsnog is het te kort voor je gevoel dat ze bij je zijn. Die van ons vindt ook alles prima, als ze maar bij ons is.

Vandaag gaat het echt veel beter, ze is weer actief, huppelt en rent en wil spelen met andere honden. Toen we het magische woord ‘wandelen’ uitspraken sprong ze enthousiast op en moesten wij gewoon moeite doen haar bij te houden. Ze keek ook steeds achterom van: “kom nou!” Zo zal het nog wel een tijd doorgaan, goed en slechte dagen die elkaar afwisselen. We gaan het goed in de gaten houden natuurlijk.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 14:30

Het is een grote hond maar wat voor type hond?
Fotootje als je dat niet te heftig vind?

Wij hadden twee Berner sennen honden en ze zouden anders in augustus 15 zijn geworden maar we hadden ze dus al in april laten inslapen

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 15:36

Het is geen rashond, een Spaanse afvalbak dus. En redelijk onverwoestbaar. We grappen wel eens dat het een kruising is tussen een Duitse herder en een Beagle. Zeker ook qua karakter, ze is regelmatig oostindisch doof :') . Echt heel groot is ze niet maar valt wel net onder ‘grote honden’.

Afbeelding

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 17:07

Mo wat een leuke hond en kat.
Wat een respectabele leeftijden hebben ze.

Bij een aantal dieren de dierenarts gebeld om ze rustig te laten inslapen. Ze waren oud en op.
Maar ook wel met spoed bij de dierenarts gestaan met een senior dier.
En waar ik dacht pijnstiller en antibiotica bleek het direct inslapen te zijn vanwege accuut hartfalen of iets anders heftigs.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:12

Dankjewel! We zeggen ook altijd tegen elkaar dat ze wel gelukkig moeten zijn en dat we ze een goed leven geven aangezien ze allebei zo stokoud zijn :').

Wel heftig zeg dat je naar de dierenarts gaat met het idee medicatie te krijgen en dat je dan ineens afscheid blijkt te moeten nemen. Dan is het ergens toch fijner als je er naartoe kan leven zodat je fatsoenlijk afscheid kunt nemen en je er ook op kunt voorbereiden.

Met de hond gaat het weer goed inmiddels. We zijn vandaag gaan zeilen en ze ging mee en vond dat ook heerlijk! Ze toont verder op het moment ook geen ongemak. Dit kan natuurlijk zomaar weer omslaan maar voor tellen we onze zegeningen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Wat fijn dat het weer goed ging vandaag!

Het was ook heerlijk weer, dat helpt vast ook bij de artrose.

Kwam je nog vooruit op zeil? Bij ons in de haven stond echt totaal geen wind, 2 knopen ofzo :') Maar een beetje dobberen is voor de honden natuurlijk heerlijk haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Alja schreef:
Wij hadden twee Berner sennen honden en ze zouden anders in augustus 15 zijn geworden maar we hadden ze dus al in april laten inslapen

Heel verdrietig dat jullie ze hebben moeten laten inslapen maar WAUW wat een leeftijd, en al helemaal voor dit ras! _/-\o_

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:01

Sorry hier heb ik overheen gelezen, maar inderdaad 15 is extreem oud voor dit ras, wat mooi dat ze zo oud hebben mogen worden!

8nnemiek, er was net genoeg wind om vooruit te komen. We waren nu zeilen met onze kleine Dehler, dat is een klein licht bootje, dan kom je al snel vooruit haha. Met de Grand Soleil 52 hadden we het niet eens hoeven proberen, die is 25 ton, voordat dat in beweging komt…