[Volg] herstel/operatie gebroken achterpoot kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Griffioen

[Volg] herstel/operatie gebroken achterpoot kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 21:07

Onverwachts kwam gister onze poes Fleur beneden met een dik poot. Ze bleef er best oké mee lopen dus ik hoopte dat de schade mee zou vallen. Maar helaas, het pootje is dusdanig gebroken dat 1 bot al bijna uit de huid steekt.

Mij lijkt het wel leuk een volgtopic te openen van het proces wat wij doorlopen incl de gemaakte kosten.

Fleur is 9, gesteriliseerd, 3,9 kilo en zusje van onze andere poes Rosy.

Volg je mee? :)

Dag 1: hop met poes Fleur naar de vertrouwde praktijk in ons dorp. Fleur liet braaf haar pootje voelen en de DA kwam tot de conclusie: te dik voor verdere beoordeling. Ik geef 1 spuit pijnstilling voor nu en maak een afspraak voor röntgenfoto's. Vanavond Novacam en morgen nuchter heen. Kosten: 75,15

Dag 2: ik laat Fleur achter voor het maken van de foto's. Aan de assistente vertel ik dat Fleur zich goed gedraagt. Fleur is nml best een lief poesje. Er worden 3 foto's gemaakt en deze hoop ik nog te ontvangen om hier te kunnen plaatsen. 2 teentjes gebroken en 1 bot dusdanig naar buiten gekanteld dat deze bijna door steekt.

De assistente contact mij voor overleg: de operatie zou rond de 1700 euro uitkomen en er komen meermaals afspraken voor het spalken en de controle à 75 euro per keer.

Ik vraag wat er gebeurd als je de operatie niet laat doen en dit moest de assistente navragen. De gehele poot zou dan geamputeerd moeten worden. Ik was vooral nieuwsgierig naar het antwoord maar schrok hier wel van.

Bij het ophalen reken ik 139 euro af en krijg ik het bericht dat Fleur bijzonder braaf was voor een drie-kleur poes. (Vandaar ook geen Narcose/Roesje) Zo komen we ze niet tegen, werd er gezegd. Thanx Fleur, niets zo vervelend een onopgevoedt projectiel elders af te moeten geven!

Ik bedankt weer vriendelijk, enorm respect heb ik voor mensen die dit werk doen. +:)+

In de avond ontvang ik de afspraakbevestiging en de factuur. De gehele dagopname was niet berekend, wat ik zeer netjes vind.
Wel lees ik dat Fleur 2 tot 8 weken in een Bench moet verblijven. Gelukkig mag ik er 1 lenen en staat deze al klaar voor morgen. De dag van de operatie.

Morgen om 08:00 breng ik haar naar de kliniek. (mijn DA doet dit niet)
Zelf ben ik hier nog nooit geweest maar de verhalen hierover zijn positief.

Fleur ligt nu lekker bij mijn benen op de bank, niet wetende wat er allemaal boven haar hoofd hangt. De kinderen zijn er vol van en de jongste van 2 wil dolgraag mee morgen naar de DA. Tegen iedereen die ze tegen komt zegt ze: 'Poes Au' :') Maar helaas, alleen de oudste kan mee omdat hij anders echt te laat op school komt en ik te laat op mijn werk.

Wordt dus vervolgt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 17:07

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:51

Hoe is de operatie gegaan?

4 jaar geleden, net 2 kittens 2 maanden ervoor opgehaald. Ene kitten gooit een plantenpot uit de vensterbank en het andere kitten loopt er onderdoor en krijgt de pot bovenop haar. Zij gilde het echt uit van de pijn, dus meteen (uiteraard op een zaterdag) naar de kliniek. Gebroken achterpoot en een gebroken ruggenwervel. Gebroken achterpoot zou een pin in komen en de ruggenwervel zou doordat ze sowieso 2 maanden in een bench moest, door rust vanzelf genezen. Omdat ze nog zo klein was, had ik een grote caviakooi als bench gekocht. Het was 2 maanden hel....Bridget in de ene kamer in de bench en Jones in de rest van het huis, want ze mocht niet gestresst raken doordat Jones rondom de bench haar zou gaan uitlokken tot spelen. Dag en nacht naar elkaar lopen mauwen en gillen. En Bridget was echt heel erg zielig in haar caviakooi, vond ze zelf ook.

Maar na 2 maanden kon ik haar bevrijden en het is helemaal goed gekomen. Ze rent, springt, speelt, dolt als een malle, is nergens in beperkt en inmiddels 4 jaar verder een kerngezonde en superfitte kat. Heel blij dat ik het gedaan heb. Alles bij elkaar was ik ruim 2000 euro kwijt aan operatie en nazorg.

Afbeelding
Afbeelding

Flowerbomb

Re: [Volg] herstel/operatie gebroken achterpoot kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 20:48

Ach wat naar, sterkte!

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 22:52

Wat een leuke reacties, bedankt allemaal! :o

@Dennis, wat leuk ook een topic, die ga ik zeker bijlezen. Norrit is nog steeds extreem knap hoor op 3 poten!

@Oji, wat fijn dat het zo goed afgelopen is zeg maar wat een klunzige bedoening bij Bridget, ook gelijk zoveel schade. Heeft ze niet de bijnaam Bridget Jones gekregen? ;)
Superleuk te lezen hoe het gegaan is en de foto's te zien, het plekje in de Bench ziet er comfortabel uit. Waar heb je de kattenbak vandaan?

Nou hier is ie dan hoor, de update!

Dag 3:
In de ochtend heb ik Fleur al vroeg weg gebracht naar de Kliniek. Eind vd middag ben ik nog even snel langs de Action gevlogen voor een kattenbak.

Fleur is eind van de middag, later dan gepland geopereerd vanwege een spoedgeval. De operatie is helemaal goed gegaan! Ik werd vanuit de praktijk netjes opgebeld hierover.

Ik mocht haar om 20:30 ophalen en rekende 1426,05 af. Dit is inclusief het spalk-en controle traject wat wij nog in gaan. Er werd uitgebreidt de tijd voor mij genomen met een terugkoppeling vd operatie, uitleg over de prognose en het vervolgtraject.

Fleur heeft nu plakverband en een spalkje om. Thuis mocht zij wat voer en drinken en indien dat goed ging de start met 1 tablet antibiotica. Dit is gelukt!

Ze krijgt de komende dagen in de ochtend antibiotica en in de avond Novacam, naast weer een pil antibiotica.

Vrijdag wordt het spalkje voor het eerst verwisseld. De röntgenfoto's komen nog per mail zodat ik deze hier kan plaatsen.

Afbeelding

Ze heeft zich trouwens niet zo goed gedragen bij de Da. Nu in de Bench doet ze haar best te ontsnappen. Ik heb wel het idee, dat ze zich goed voeld. De Bench maakt veel herrie :')

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 23:17

Wij hadden ook een kat met een gebroken achterpoot en hebben er toen ook voor gekozen om de poot te proberen te behouden. Nick heeft toen een aantal weken in de bench moeten zitten, waar hij echt niet vrolijk van werd. Uiteindelijk is de breuk niet goed hersteld en is alles gaan ontsteken en moest de poot er alsnog af. Hij was eigenlijk direct weer helemaal zichzelf en kon alles weer. Hij ging gewoon weer op de vensterbank, via iets, maar katten zijn heel creatief en vinden wel een manier om te komen waar ze willen zijn. En nog steeds snel, en alle katten uit de buurt waren nog steeds bang voor hem en hij jaagde ze nog steeds weg als ze het lef hadden om bij ons op het terrein te komen _O- Hij is er 18 jaar mee geworden, vorig jaar in januari hebben we hem in moeten laten slapen vanwege andere redenen, met de luchtwegen en dementie. Ik zou er zelf niet weer voor kiezen om de poot te proberen te behouden maar voor amputatie gaan. Maar dat is puur door de ervaring met Nick, iedere kat is natuurlijk weer anders en ieder geval op zich ook. Ik hoop dat jouw Fleur snel herstelt! Wij hebben nu ook een Fleur thuis sinds 2 1/2 jaar, misschien ligt het aan de naam maar dat is ook echt een lieverd <3

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:01

Wat fijn dat de operatie goed is gegaan!! Op naar volledig herstel!

Die kattenbak in de bench/caviakooi had ik bij de Ranzijn gekocht. Daar had ik ook de caviakooi gekocht dus heb daar alles kunnen passen. Ha ha ze keken wel raar dat ik een kattenbak probeerde te passen in een caviakooi. Verder had ik er een schapenvachtje in gelegd, lekker comfi.

Griffioen schreef:
@Oji, wat fijn dat het zo goed afgelopen is zeg maar wat een klunzige bedoening bij Bridget, ook gelijk zoveel schade. Heeft ze niet de bijnaam Bridget Jones gekregen? ;)
Superleuk te lezen hoe het gegaan is en de foto's te zien, het plekje in de Bench ziet er comfortabel uit. Waar heb je de kattenbak vandaan?

Ha ha ze heetten al Bridget & Jones. Bridget is de cyperse poes en Jones de rode kater. Dit was 2 weken voordat Bridget de plantenbak op haar kreeg.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:00

Geen ervaring met spalk, wel amputatie. herstel ging op een ontsteking na goed en hij heeft er nog vele jaren mee rondgehuppeld. Hopen dat het spalkje goed aanslaat en je kat volledig hersteld
Wat een bedragen !

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:55

Een paar jaar geleden heeft onze ex-kater zijn voor- en achterpoot gebroken door een aanrijding. Voorpoot kon gespalkt. Achterpoot is geopereerd en daar is een pen in gezet. Dat kostte toen "slechts" ongeveer € 1000.

Hij moest ook 6 weken benchrust. Wij hadden een mega-bench, die op een tafel bij het raam gezet naast de bank. Kon hij fijn naar buiten kijken en wij konden gezellig naast hem zitten. Bovendien zitten katten graag wat hoger. De eerste dagen was het bewegen voor hem moeilijk, vooral vanwege de gespalkte voorpoot, maar hij was een rustige, lieve patiënt. De grootte van de bench was ook erg fijn, ruimte zat voor hem om gestrekt te liggen en een kleine kattenbak.

Inmiddels zijn we ruim 4 jaar verder en hij is helemaal ok. Allebei de poten zijn goed genezen en hij beweegt als iedere andere kat.

Ik wens je een goede genezing voor jouw poes, dat ze maar weer helemaal de oude mag worden.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:22

@Texas02: Wat balen dat de operatie voor niets geweest was maar gelukkig heeft hij zo te lezen een onwijs lang superfijn leven gehad bij jullie!

Stom he, en dan zeggen ze dat katten altijd weer goed op hun pootjes terecht komen. :')

Wat leuk dat jullie nu ook een poes Fleur hebben en idd, wie weet ;)

@Oji: Bedankt voor de tip, wat zijn ze prachtig samen! <3

@Lynn_Nikita: Dat is goed te horen.

@Criollo-yess: Bedankt! Wat fijn dat het zo goed gegaan is en leuke tip om de Bench hoog neer te gaan zetten. Momenteel oogt Fleur tevreden maar wie weet doe ik dat op een later moment.

Hier is ie weer: de update

Vanmorgen vroeg de oudste of hij al naar beneden mocht (hij wist dat Fleur thuis was gekomen terwijl hij sliep)

Dat ik beneden kwam vond ik hem druk bezig aan de tafel met deze zelfgekozen kleurplaat. Hij heeft de tekening bij haar neergelegd. Het leeft hier echt!

Afbeelding

Afbeelding

Het pootje.

Afbeelding

Het gaat enorm goed moet ik zeggen. Fleur is rustig, de medicatie gaat goed en zij heeft er geen bende van gemaakt vandaag. Het verbandje blijft mooi zitten ook.

Morgen om 13:00 gaat ze weer naar de praktijk voor de eerste spalkwissel. Daarvoor moet ze min.12 uur nuchter zijn. Ik hoor net vd assistente dat ze wél haar antibiotica mag in de ochtend.

Hier zijn de röntgenfoto's: je kunt duidelijk de twee breuken zien zitten.

Afbeelding

Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Ik ben bezig met de opleiding tot paraveterinair, ik ga zeker volgen. Leuk om een keer zoiets te lezen van de andere kant, hoe en wat na de operatie.

Fijn dat het goed is gegaan! Op de foto is het inderdaad duidelijk te zien, arm ding :(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Veel beterschap voor poes !

Ik heb er ook eentje in de bench zitten -O- . Dotje, stalkat van 11 maanden, kwam 10 dagen geleden heftig mankend thuis. RX toonde aan dat ze een breuk had in haar rechterachterpootje, haar voetje eigenlijk. Metatarsaal 3 is gebroken. Spalken of operatie was niet nodig maar dus wel benchrust en metacam. Ze verblijft nu in een grote hondenbench waaraan ik een stukje puppyren heb gemaakt. Maar, Dotje is wel wat down, eet slecht. ‘s Avonds stop ik wel haar broertje bij jaar zodat ze wat gezelschap heeft.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:51

Ojeetje, dat is ook balen voor Dotje. Gelukkig heb je het opgemerkt en kan zij zonder operatie herstellen. Maar wel sneu dat ze zo last heeft van de Bench. Hopelijk gaat dat toch met de tijd beter.

Veel sterkte en beterschap voor haar!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

Wat lief van de kleurplaat zeg! <3 Ik hoop echt dat het goedkomt met Fleur en ze haar pootje mag behouden! Ik ga heel hard voor jullie duimen!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:03

Wat fijn dat het zo goed gaat <3

Ja bench hoger zetten zodat ze ook uit het raam kunnen kijken had ik ook gedaan op advies van de DA.