Trio katten: slechts 1 te dik, wie denkt mee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Trio katten: slechts 1 te dik, wie denkt mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:21

Misschien zijn er bokkers die eens even willen meedenken.
Wij hebben drie katten.
1 van hen is voedsel gevoelig: die reageert met diarree.
Voeding die we nu geven, gaat voor hem goed.

2 is een makkelijke poes: hoeft alleen niet dunner.
3 is een te dikke kater: die moet dus afvallen.

Op dit moment geven we brokjes in een voer automaat.
Dit werkt dus niet, omdat de dikkere kater op deze manier niet kan afvallen: hij pakt de meeste voermomenten brok.
Dierenarts stelde “ dieet brokjes” voor: dat vind ik prima. Maar in de automaat kan dat niet want kat 1 kan daar niet tegen ( diarree) en dan nog vrees ik dat de dikkerd alles op eet.

Losse momenten? Maar hoe vaak dan? Dan zouden we de slankere poezen hun ( diarree veilige)brokjes kunnen geven en de dikkere zijn eigen brok?

Mensen met creatieve ideetjes?

goldyc

Re: Trio katten: slechts 1 te dik, wie denkt mee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:24

in een huishouden met 5-6 katten (niet mijn huishouden, van een kennis), krijgen ook niet alle katten hetzelfde. Daar heeft elke kat zijn vaste voerplek. Ze krijgen 2x per dag eten en dan zet de eigenaar gewoon hun brokjes op 'hun' plek. 2 van de katten eten in een bench omdat ze anders het eten van de anderen afpakken. Als het eten op is, kunnen ze weer gaan. Misschien kan je ook zoiets doen?
Misschien zijn dieetbrokjes in zo'n geval ook niet nodig, als je beter kan controleren hoe veel de te dikke kat eet, valt hij misschien al van zichzelf af.

Mijn katten waren nooit te dik e hadden gewoon onbeperkt voer, dus k heb persoonlijk geen ervaring met het probleem.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:27

Hier ook nooit eerder ervaring gehad met een te dikke kat, maar helaas nu de eerste keer.. het is ook wel echt een reus van een kater, maar wel een kilo te zwaar..

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

Werken op chip? Dus voerbakjes op chip of ergens een luikje op chip en dan daarachter het voer voor de juiste katten zetten. Lijkt me het meest betrouwbaar.
Losse voermomenten en dan elke kat hun eigen voer geven en op wacht staan kan ook, maar dat zou ik als minimum wel 3x per dag doen en daar moet je wel tijd en zin in hebben. Als je 100% zeker weet dat de dikke kat ergens niet op kan komen en de andere katten wel dan zou je dat ook kunnen gebruiken om de katten zoveel mogelijk hun eigen voer te geven, maar dan moet je wel zo’n plekje hebben.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:29

Ja op chip was ik aan t zoeken. Luikje op chip, heb je voorbeelden?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Ik heb 2 katten op allebei eigen voer.
1 is echt een vreetzak, zij heeft een voer automaat waar 3 x per dag brokjes uit komen.
2 krijgt blaasgruis voer en kan prima zelf doseren. Hij heeft een surefeed waar zij dus niet bij kan.

Daarnaast krijgen ze 1x per dag beide hun eigen natvoer en doe ik nog 1x per dag iets met spel en brokjes.

Zij kan hierdoor elke paar uur wat eten, hij kan zelf kiezen wanneer hij eet. Heel af en toe pakt hij wel eens een brokje van haar want hij is wel de baas. Maar als dat zo is, is het een brokje of 3-4. Dat kan ze wel missen.
Als nu je dikste kat de baas is dan zou dit ook een oplossing voor jou kunnen zijn.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

Hoeveel beweging krijgt de kater? Misschien meer uitdaging bieden om hem in beweging te krijgen?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:41

Ik speel wel elke dag met hem, met z’n hengeltje dat vindt hij leuk. Verder speelt hij zelf graag met balletjes en veertjes. Hoe ik hem meer kan laten bewegen, heb je evt tips? Naar buiten gaan ze niet, we zijn wel aan het kijken om de tuin kat veilig te maken.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

En voerbakjes op chip? Met 3 katten nog wel te doen in aanschaf denk ik? Wij hebben alles op low calories staan en alles blijft eigenlijk keurig op gewicht (via PB wil ik aantal wel doorgeven).

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Wij hebben ook voerbakken op chip, omdat die van ons ook andere voerbehoeften hebben.
Werkt heel goed en je weet precies wie wat eet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:34

Welke voerbakken op chip bevallen goed?

Lara
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

https://www.zooplus.nl/shop/katten/voer ... eed/479582

Deze is goed. Maar hierbij moet je wel opletten: Ik ken er wel van waarbij de te dikke kat dan wachtte tot een ander ging eten en dan snel zijn snoet er in duwde als ie open was gegaan voor een ander.

Wat dat aangaat raad ik dus aan om bijv een kastje om te bouwen met een toegang op basis van microchip. Zoiets dus. Maar dan met zo'n kattenluikje op chip als entreepunt. Zo kun je het instellen dat de 2 katten die gewoon mogen eten daarin onbeperkt brokjes hebben. De oversized kat kan dan met de automaat op vaste momenten zijn dieetvoer krijgen.

https://dierenartsenkringhaaglanden.nl/ ... n-foto.jpg

https://www.tiktok.com/@poezenparadijs. ... 5449925910
Zoiets precies!

Zoe_97
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Ingenting
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:54

Hier ook goede ervaringen met de surefeed voerbakken, heb hier ook katten met verschillende brokken.

In jouw geval zou je met 2 bakken al uitkomen, 1 voor de dikke kater en 1 voor de andere 2 katten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Muze schreef:
Welke voerbakken op chip bevallen goed?

Wij hebben ook Surefeed, niet goedkoop maar fijne voerbakken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:57

Maar die surefeed geeft geen porties? Daar leg je de hele dagvoorraad in 1 keer in het bakje klaar?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:58

Surefeed geeft inderdaad geen porties. Als je dat wil houden is denk ik een afgebakende ruimte of kist met een chipluik beter.

Ik heb hier zelf ook voor een van de twee een surefeed op chip, de ander een gewone bak die porties geeft. De surefeed gaat hier inmiddels al bijna zeven jaar mee en draait nog als een zonnetje. Ik heb er ook een extra kap achterop zitten zodat de andere kat er niet van de andere kant in kan duiken.

Ze zijn hier allebei recentelijk 500g afgevallen (was de bedoeling met overstap op ander voer), dus het gaat goed!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:03

Ons idee was om de twee katten die op gewicht zijn bij de surefeed toegang te geven en spekkie afgepaste porties te geven. Die lust ook graag natvoer, dus dat kan ook en dan nog een heel klein beetje brokjes.
Lees wel wisselende verhalen over de surefeed, over meeeten ( al kan je dat aanpakken door een kap erop idd), te traag sluiten van de klep…

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Hij blijft hier heel soms inderdaad hangen, maar dat geeft zelden problemen. In het begin zal spekkie wellicht vaker erbij gaan zitten en proberen erin te komen, maar hier is de andere al snel volledig de interesse kwijtgeraakt omdat ze doorhad dat de chipbak haar niks ging geven. Dus geeft hier geen problemen op lange termijn. De sluitingssnelheid kun je ook instellen, die staat hier gewoon zo kort mogelijk.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:20

Wij zijn ook enthousiaste surefeedgebruikers. Wij hebben ze inmiddels twee jaar en werken nog heel goed. Ze krijgen beiden een afgemeten dagportie in hun bak en reguleren het dan verder zelf. Bij de oudste poes waren we wat sceptisch want die is angstig en had haar voer als een stofzuiger op. Maar ook dit is heel snel goed gekomen. Wij hebben de bakken in zo een open vakje van de Eket serie van IKEA staan. In het verleden heeft de kater flink geprobeerd mee te snoepen maar het is nooit gelukt.

Ingenting
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Het mee eten met elkaar via de surefeed zal per kat verschillen. Met mijn eigen katten heb ik daar namelijk geen problemen mee, die vissen niet bij de ander.

tinkaforever
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

Wij zijn ook tevreden gebruikers van de surefeed automaten. Na een paar weken had ons dikkertje wel door dat eten stelen niet meer lukte

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:20

Mijn dikkertje gaan gewoon met de anderen mee eten met de surefeed. Helaas voor ons geen succes.