Goede anti-schrokbak kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Goede anti-schrokbak kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:41

Wie heeft er tips voor een goede anti-schrokbak?

Mijn kater is echt (veel) te zwaar en moet op dieet. Momenteel krijgt hij al dieetbrokken, maar hij kan zelf geen maat houden en blijft eigenlijk eten. De dierenarts raadde een anti-schrokbak aan.

Afbeelding

Ik heb bovenstaande gekocht op aanraden van een vriendin. Echter lijkt het alsof hij zoveel dopamine krijgt op het moment dat het hem lukt een brokje te pakken dat hij door blijft eten. Ik zet de bak ook geregeld weg, want hij kan zich er gerust mee vermaken tot het leeg is (en dan doe ik er al niet veel brokjes in). Maar iedere keer wegzetten of steeds kleine beetjes voeren is niet haalbaar, aangezien ik ook weleens weg ben. Ik heb nog een andere kat en die eet gewoon heel netjes wat brokjes en stopt dan. Ik zet voor haar ook een bakje brokjes op de vriezer, zodat ze wel beschikking heeft tot voer. Heel af en toe springt de kater er ook op, maar dan heeft hij maar lichaamsbeweging gehad zullen we maar zeggen :+

Op dit moment kan ik beter een gewoon bakje deels vullen en dat voor hem neerzetten, want dat is minder bevredigend dan deze voerbak := Dus als iemand een gouden tip heeft hoor ik het graag!

tamary

Re: Goede anti-schrokbak kat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:22

Optie 1 : eetrem is bij deze kat inderdaad stuk.
Optie 2 : kat komt iets tekort qua voeding (mineralen, essentiele aminozuren) of in het hele ritueel rondom eten.
Optie 3 : kat heeft nu eindelijk wat te doen en is er gezien de beloningswaarde lichtelijk aan verslaafd.
2 & 3 kan tijdelijk zijn, 1 is een stuk lastiger.
De bak die je hebt houdt hem in elk geval bezig, kan zijn dat de fixatie wat afzakt, maar dat kan even duren. Hoe lang voer je inmiddels op deze manier?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:25

Een voerbal is evt een optie. Moet ie er ook achterna lopen.
Weeg je nu zn dieetbrokken af op t gewicht dat hij zou moeten wegen? Voor dagen dat je weg bent zou je evt over kunnen gaan op een voerautomaat.
Want de optie dat ie dus te veel binnen krijgt is nu een optie, anders is er medisch misschien meer aan de hand. Of de voeding is niet passend.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 45 min geleden

Een automatische voerbak? Die geeft kleine porties en je kan zelf instellen hoe vaak per dag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19 min geleden

Goof schreef:
Een automatische voerbak? Die geeft kleine porties en je kan zelf instellen hoe vaak per dag.

Dat wilde ik ook zeggen. Mijn schrokkop kreeg die ook en dat geeft zoveel rust. Paar x per dag een klein beetje.

Daarnaast geef ik best wel wat blikvoer en weinig brok. Hij jrijft 2x per dag 40 tot 50 gram daarvan. Dat helpt hem ook op gewicht te blijven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18 min geleden

Wat voor mij de oplossingen waren (ik heb 5 katten, 2 te dik, 2 goed en eentje was nog jong dus mocht evt aankomen)
Ik heb Catmoneo ingehuurd om me hierbij te helpen, dat was voor mij heel fijn.

1: 2-3x per dag natvoer. 33-50 gram per keer. Uiteindelijk is dat 1-2x per dag geworden. Hierdoor zitten ze veel voller en eten ze minder brokjes. Brok heeft veel meer calorieën maar minder vulling.
2: afgepaste gewrichten in brokjes.

3:
Life savers:
Voor de te dikke katten een voerautomaat op tijd die je in porties in kunt stellen. Bonus: uiteindelijk komt hij minder bij jou zeuren om brokjes want jij bent niet meer de voerder.

Voor de andere katten een Surefeed op chip, die konden dan eten wanneer en hoe vaak ze wilden. Zet er aan de achterkant een kap op tegen jatten.

Helaas heb ik de combi nog nergens kunnen vinden maar zo werkt het goed voor mij.

Beide zijn soms wel op Marktplaats te koop.

Bonus tip, als ik de Surefeed vul smijt ik altijd wat brokjes door de kamer, dat is altijd feest. Je kunt ook de brokjes een voor een gooien. Dan krijgt hij beweging en heeft wat te doen. En omdat het maar 1 brokje per keer is kan hij ook niet schrokken.