Kuikens bij volwassen kippen zetten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Kuikens bij volwassen kippen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 22:04

Hoi allemaal,

Wij hebben een aantal 9 weken oude sabelpoot kriel kippen in een konijnenhok binnen zitten en zijn langzaamaan aan het kijken hoe we de kuikens het beste kunnen over huizen naar de buiten kippenren waar al 4 volwassen Serama's zitten.

De kuikens beginnen elkaar te irriteren, waarschijnlijk omdat het hok wat klein is. Helaas is los binnen geen optie en zijn de gaten tussen de spijlen in de losse ren die we hebben te groot, waardoor ze zich bijna ophangen.

Hoe pak je zo'n verhuizing aan? Hoe oud zijn de kippen het beste, hoe koud mag het buiten zijn en hoe doe je dat met het voer? Op de verpakking staat dat ze dit kuikenvoer tot aan het eerste ei moeten krijgen, maar de volwassen kippen krijgen het vervolgvoer vanaf het eerste ei.

Alvast bedankt voor alle antwoorden! Dit is de eerste keer dat we kuikentjes zo hebben laten opgroeien.

pmarena

Re: Kuikens bij volwassen kippen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:56

Kan je de losse ren niet gewoon naast of in de grote kippen ren zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen...? Dan doe je om die ren toch even een rolletje iets fijner gaas...?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:00

Ze zijn nu in elk geval nog veel te jong.
Naar buiten kunnen ze pas als ze volledig in de veren zitten en het niet meer zo koud is zoals nu, zeker de overgang van in huis naar buiten is nu immens groot.
Ze zijn nu ook nog te jong om zich te kunnen verdedigen tegen de volwassen kippen.

Ik zou een ren kopen met zoals hierboven al geopperd, gaas langs de onderkant wikkelen en dan beginnen met ze als het zonnetje schijnt ze overdag af en toe naar buiten te doen, apart van de andere kippen dus en zo langzaam laten wennen.
Je zal zien dat als ze overdag een paar keer een half uurtje buiten lopen dat ze binnen vooral moeten bijslapen dus ook rustiger worden.

Hier zijn ze uiteindelijk eerst nog een paar weken apart gegaan, dus naast de volwassen kippen, om ze te laten wennen.

Veel plezier met ze, sabelpootjes zijn echt superleuk! Wij hebben ook een koppeltje en verwachten over 2,5 ook kuikentjes

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:02

Wat ik deed was inderdaad in een ren naast de grote kippen zodat ze elkaar kunnen zien. En als de kuikens dan wat groter en mondiger waren en ze een tijdje hebben kunnen ween, bij elkaar. Ze blijven vaak toch wel een beetje twee aparte groepen dat uiteindelijk wel naar elkaar toegroeit.
Ze kunnen in principe naar buiten als ze goed in de veren zitten. Dat is vaak na zes weken wel het geval. Buitentemperatuur is natuurlijk wel belangrijk.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:31

Ik heb een hele stabiele toom met 2 hanen en 450 m2 dus ruimte zat, daar kan ik redelijke jonge hennen (wel vol in de veren) bij zetten zonder dat ze vermoord worden, dan heb ik het over broedmachine kuikens, natuurbroed wordt meteen opgenomen in mijn toom. Ik zou niet zo gauw in een tuin bijvoorbeeld 9 weken kuikens bij zetten. Buiten dat het te koud is, is er pik orde zeker zonder haan is het gewoon gevaarlijk voor het jonge grut. Ik zou de ren in 2-emn verdelen of een kleine ren in de grotere ren plaatsen zodat ze naast elkaar kunnen leven. Dan is later de overgang een stuk minder groot.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 19:35

Ze hebben wel al veel veren. En stel we zetten de ren tegen de volwassenren aan of erin, kan het dan kwaad dat ze van binnen naar buiten gaan voor een half uurtje (langzaam aan wat langer)?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 10:20

Als je ze eerst in huis hebt +/- 20 graden is de overgang naar buiten +/- 10 graden wel groot. Ik zou dan even wachten dat de temperatuur verschillen minder groot zijn. Als je overdag met 15 graden in de zon ze in het rennetje zet buiten kan dat vast geen kwaad, maar de wind is nog erg koud. Heb je ze nu in een schuur zonder verwarming gaat dat al veel sneller.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:57

Volgende week gaan de temperaturen weer wat omhoog als het goed is :j

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 18:02

Ik heb kuikens van 7 weken oud. Die zijn afgelopen weekend naar de schuur verhuisd. Met mooi weer hebben ze al een paar keer even in de ren gezeten.
Mijn volwassen kippen lopen hier los over het terrein. Ik denk dat ik uiteindelijk de ren gewoon open zet, als ze wat ouder zijn uiteraard. En gewoon de hele dag buiten kunnen blijven.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 18:21

Hoe groot is je nachthok? Wij hebben de kuikens destijds in het nachthok ingevoegd met een apart gebouwd hokje en daar nog een warmtelamp in gehangen. Ik weet niet of dat een optie is?

Afbeelding

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 22:46

We hebben een nestera hok (de grootste), dus opsplitsen gaat lastig denk ik. Weet ook niet of stroom mogelijk is daar.

Ze zitten nu wel echt binnen, we hebben helaas geen schuur bij de stichting. Ze hebben nu geen warmtelamp meer, maar de verwarming staat wel aan binnen natuurlijk.