Kat hoest/niest al lange tijd (bloederig/pusserig) slijm.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Kat hoest/niest al lange tijd (bloederig/pusserig) slijm.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-26 20:59

Sinds oudjaarsdag heeft onze 10-jarige kat gezondheidsproblemen. Het begon met bloederig slijm opgeven/ophoesten. Uiteraard dezelfde dag nog bij de dierenarts geweest. Deze gaf aan dat hij vast gevochten had en bloed van de andere kat/het andere beest uitspuugde. Ik vertrouwde diagnose al niet helemaal.

Nadat er geen verbetering optrad, naar onze eigen dierenarts. Deze gaf aan dat het astma zou zijn (röntgenfoto's gemaakt) en heeft hem prednison gegeven. Nog geen verbetering.

Weer terug.. een behandeling tegen haarballen.. Nog geen verbetering.

Dosering prednison opgehoogd-> Nog geen verbetering.

Bronchoscopie -> geen afwijkingen.

Scopie van maag en slokdarm-> iets irritatie op overgang naar de maag, geen maagzweren.

De behandeling van nu is hypo-allergeen dieet en omeprazol-> geen verbetering.

Hij blijft slijm hoesten en niezen. Soms met bloed, meestal zonder. Vandaag leek het iets pussig. De kat is niet ziek, heeft iets waterige ogen lijkt het.

Ik ben er inmiddels helemaal klaar mee, met name omdat ik het zielig vindt voor het beestje, maar ook omdat hij alles onder hoest/niest. Het heeft al heel veel geld gekost en er is geen verbetering.

Herkent iemand deze symptomen en heeft iemand DE tip voor mij?

c_alsemgeest

Re: Kat hoest/niest al lange tijd (bloederig/pusserig) slijm.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 21:26

Is er een rx foto gemaakt om een adenocarcinoom uit te sluiten?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 21:38

c_alsemgeest schreef:
Is er een rx foto gemaakt om een adenocarcinoom uit te sluiten?

Ga je niet met een Rx uitsluiten. Volgende stap zou wat mij betreft CT-scan zijn. Is er al een rhinoscopie gedaan? Ik zie wel bronchoscopie gedaan, maar nog niet in de neus gekeken? Ook goed/uitgebreid achter het gehemelte gekeken?

Als de uitgebreide check achter het gehemelte nog niet is gedaan zou ik daar mee beginnen.
Laatst bijgewerkt door _xManadisx_ op 28-03-26 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 21:41

Eerste wat ik denk, zit er iets vast in de neus of achter gehemelte? Die van mij hoeste en niesde ook bloed. DA dacht gewoon niesziekte. Kwam na een maand ineens een grasspriet uit de neus..

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 21:42

Ik wilde ook zeggen, kijk nog eens goed in de neus en het gehemelte of daar niet iets zit te irriteren.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 21:48

Misschien geen leuke ervaring om aan te halen. Maar onze kater nieste bloed en na heel wat onderzoeken wat niets verbeterde had de dierenarts het simpele idee om een plukje watten voor zijn neusgaten te houden en toen bleek er eentje het niet meer te doen. Met een moeilijk te zien plekje in zijn bovenkaak was het vermoeden op een kwaadaardig tumor zo gemaakt. Door zijn, inmiddels, slechte conditie hebben we hem een paar dagen later laten inslapen.

Overigens zijn er in de weken daarvoor scans en foto’s gemaakt (ook om die grasspriet uit te sluiten) waarop niks te zien was.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 00:57

Rhinoscopie en rx'en van het hoofd, aangezicht en schedel om eventuele botoplossing thv schedel/neusrug/voorhoofd op te sporen en rx'en van het gebit/de kaak/mondholte

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 08:01

Mijn kat is afgelopen kerst erg ziek geworden. Niezen kwam daar ook bij. Binnen 2 weken 2x onder narcose (en daarnaast nog meerdere bezoeken en onderzoeken..). Bij de laatste keer onder narcose is er een rhinoscopie gedaan en een swabje op meerdere virussen en ook de mycoplasmabacterie. Deze laatste bleek de boosdoener. Met goede antibiotica, Metacam en Omeprazol is hij goed opgeknapt. Ik heb geen idee of je hier wat aan hebt en wil jou veel sterkte wensen en beterschap wensen voor jouw kat!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 09:00

Heel erg bedankt voor alle antwoorden.

Ik zal morgen gelijk contact opnemen of ze de neus ook bekeken hebben met de scopieen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 15:46

En heb je al een update?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 16:01

Eet hij wel normaal?
Mijn oude sokkie vond de brokken niet lekker dus ging ze steeds spugen omdat ze misselijk was vd honger. Dan is het ook wat rose spuug.
Nu ze weer normaal eet is dat over.