Italiaanse windhondjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Italiaanse windhondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:58

Ons huidige chihuahua vuilnisbakje wordt deze zomer alweer 18 jaar en langzaam maar zeker moeten we toch na gaan denken over wat voor een hond er na haar gaat komen. Mijn vriend is zijn hart verloren aan het Italiaanse windhondje en ik moet zeggen dat het ras mij ook wel aanspreekt. Maar windhonden zijn toch echt wel andere honden dan je gemiddelde gezelschapshondjes en ik zou dan ook graag wat ervaringen uit eerste hand horen, zowel de leuke dingen als de minder leuke dingen.

Even wat info over ons:
De hond blijft hier weinig alleen thuis, een uurtje of 4 per keer, misschien 1 keer per week.
We hebben geen kinderen en leven dus voor de hond.
Ik zou graag wat gaan trainen (agility, obedience, speuren) maar twijfel of dit iets is waar je een windhond gelukkig mee maakt.
Moeilijk zindelijk worden, slecht gebit en hondenkleding hebben we al ruimschoots ervaring mee. :+

Ik ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen op bokt te vinden zijn, het ras lijkt (nog) niet echt veel voorkomend.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Wat leuk!

Ik heb geen italiaantjes maar wel windhonden (een whippet en een Windsprite) waar ik ook mee naar de renbaan ga en ik vind de italiaantjes toch altijd zo geweldig om te zien! Kleine felle donders :D

Ik weet niet of je Instagram hebt maar iggy_diary is een Nederlandse vrouw met 8 iggy’s die er ook heel actief mee is. Ik ken haar ook van de renbaan.

Veel mensen hebben wel een verkeerd beeld bij windhonden, namelijk dat je er uren op een dag mee moet lopen en dat ze erg nerveus zijn. In werkelijkheid zijn het chille couch potatoes, het zijn echt sprinters en dan slapen ze de rest van de dag (windhonden hebben meer slaap nodig dan niet-windhonden).

Verder zijn windhonden hartstikke leuke veelzijdige honden! Ook die kleintjes! We hebben een gezellig windhonden topic hier op Bokt: [BB] Windhonden liefhebbers!

Edit: over het alleen thuis zijn; windhonden zijn echt Velcro dogs maar hier is het met rustig aan opbouwen geen probleem om 4 uurtjes alleen thuis te zijn.
Laatst bijgewerkt door Warboel op Gisteren, 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

Hopelijk kan je hondje nog even mee, maar wat een mooie leeftijd al!

Ik heb geen ervaring met Italiaanse windhonden, maar wel andere rassen uit de windhonden groep.
De meeste windhonden zijn in principe heel makkelijk in huis, en meer vergelijkbaar met katten dan honden :)) In huis heerlijk rustig en lui, maar buitenshuis vol energie.. Eigenwijs, maar ook erg slim.. Je ziet wel eens windhonden in de agility, maar de meeste windhonden zien er het nut niet van in :+
En het zijn zichtjagers, dus speuren is meestal niet voor hun weggelegd.
In plaats van speuren en agility zou je wel eens kunnen kijken of coursing niet iets is voor je. Daar worden windhonden héél blij van!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Mijn whippet vindt agility absoluut geweldig maar alleen als hij er zelf ook wat bij mag verzinnen (lees: overal eerst overheen springen en keihard racen tussen de hindernissen) dus wedstrijden worden hem niet maar hij heeft er wel veel plezier in :')

Lucia88

Re: Italiaanse windhondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

O zo leuk! Hier ook (uit de kluiten gewassen) whippet, maar heerlijk die windhonden! Zoals hierboven ook gezegd wordt zeker eigenwijs en kan ook heerlijk lui zijn. Op de hondenschool was hij het beste jongetje van de klas maar thuis deed hij alleen de oefeningen als hij er zelf ook zin aan had en alleen voor lekkere koekjes, en hij bepaald of hij die dag ze lekker genoeg vindt.

T andere topic kende ik niet! Ga ik ook aansluiten!