Nierdieet kat: hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Nierdieet kat: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 10:23

Omdat er geen recent/algemeen topic was doe ik het maar even zo.

Na in korte tijd veel te zijn afgevallen is mijn lieve kat Skip (7 jaar) afgelopen vrijdag na een middagje dierenarts gediagnosticeerd met nierfalen, stadium 2/3. Hij heeft een SDMA van 24, kreatinine 271, ureum 29,4 en natrium/kalium zijn licht uit balans (natrium 167, kalium 3,4). Hij heeft een infuusje gehad om hem een eerste zetje te geven met het afvoeren van afvalstoffen, maar al met al dus ook genoeg redenen om snel te switchen naar nierdieet.

Ik heb brokjes en natvoer van Trovet meegekregen. Het natvoer gaat er wel in, de brokjes heel matig. Ik heb het (volgens advies DA) gemengd met het oude droogvoer, maar ik merk dat het er met de dag minder goed in gaat. Ik heb besloten mijn andere kat mee te laten gaan in het nierdieet. Ze krijgen onbeperkt droogvoer en 1x per dag natvoer.

Iemand nog tips voor droogvoer wat graag gegeten wordt door nierpatiënten? En nog tips over waar het natvoer enigszins betaalbaar te krijgen is? Want kanonne dat is duur :=

Muze

Re: Nierdieet kat: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 10:45

Wij hebben onze inmiddels overleden nierpatiente smilla gegeven.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 12:35

Je kat die geen nierproblemen heeft zou ik absoluut niet mee laten eten met je kat met nierproblemen. Dat is vragen om problemen. Eigenlijk mag je het meeste nierdieet voer maar een week een of 6 voeren.

En als de brok zo slecht gegeten wordt waarom dan niet kijken naar vlees. Dat is zoveel beter voor katten met nierproblemen.

Ik ga je een stukje hier neer zetten dat mijn vriendin me stuurde over nierdieet. Zij zijn al meer dan 30 jaar bezig met voeding van katten.

Katten krijgen geen nierfalen omdat het, zoals vele dierenartsen beweren, "normaal is dat het gebeurt". Het begint natuurlijk bij structureel niet goed voeren en in dit geval zal brokjes een aandeel hebben (bevat te weinig vocht tegenover wat een kat nodig heeft) waardoor er structureel onderhydratatie is en de nieren hier een klap van krijgen, structureel teveel belasting is geweest omdat granen niet verteerd kunnen worden door een kattenlichaam, dus er constant heel hard gewerkt wordt door de nieren en soms ook chronische ontstekingen in het gebit mee kunnen spelen. Dan wordt er gezegd; er moet een eiwitarm dieet opgezet worden met een aangepast fosfaat- kalium- en vetgehalte. Dat klopt, maar ze vergeten erbij te zetten dat eiwit van een vetarm dier prima is, maar eiwit van plantaardige producten fors omlaag moet. Dat laatste kan natuurlijk niet uitgesproken worden, want al die nierdieetmerken bestaan voornamelijk uit granen en dus is de eiwitbron niet de eiwitbron die je nodig hebt. Kortom: veel vleeseiwitten is veel beter, maar bestaat niet. De enige die eniszinds oke is qua natvoer is animonda. Het liefst geef je versvlees zonder eiwitten van bijvoorbeeld de smaak kip. Onze kat heeft nierfalen gekregen door de vele ontstekingen in zijn gebit. 3 jaar geleden afgeschreven door de dierenarts, moest aan de medicatie en zou dan binnen 3 maanden overlijden. Ik ben zijn voeding helemaal aan gaan passen en hij krijgt uitsluitend vers vlees en voila: we zijn ruim 3 jaar verder en hij is gezonder dan ooit. Alleen als hij ook maar 1 brokje jat van de andere katten is hij een week lang aan het kotsen. Dit laat zien hoe goed vers vlees is tegenover de nierdieet. Want met de nierdieet zoals de dierenarts voorschreef had hij nog max 3 maanden. De dierenarts is nu in de war, want "hoe kan hij het zo goed doen op uitsluitend eiwitten". Simpel uit te leggen: een kat is een vleeseter en het gaat niet om de hoeveelheid eiwitten, maar de kwaliteit van de eiwitten. Daarom begrijp ik ook niet waarom er nog steeds geen nierdieet bestaat met voornamelijk vleeseiwitten.

Ook hier staat goede informatie:

https://www.renske.com/nl/kat/krijgt-jo ... t-je-weten

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 13:33

Onze kat is een half jaar terug gediagnosticeerd met chronisch nierfalen, ook fase 2/3.
We hebben heel wat voer uitgeprobeerd en uiteindelijk gaan zowel de brokjes als het natvoer van Royal Canin Feline Renal er prima in. Daarnaast krijgt ze
Kattovit Spezial-Cream Nieren/Renal als extraatje.
Onze andere kat eet de brokjes en natvoer gewoon mee, wel voerem we haar extra eiwitten bij omdat ze die anders tekort zou komen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 00:02

Mijn kat was 13/14 jaar toen ze de diagnose nierfalen kreeg. Ik werd naar huis gestuurd met een flesje semintra, advies nierdieet, en de hoop het nog een half jaartje, hooguit een jaar te rekken. Ze is uiteindelijk net geen 19 geworden.

Alleen de Royal Canin Renal brokjes at ze goed. De medicatie ging er het beste in als ik het over nat voer deed maar ze was echt een moeilijke eter. Het Royal canin renal natvoer ging redelijk maar liet ze toch te vaak liggen. Ik denk dat ik alle nier dieet natvoer wel geprobeer heb maar ze wilde het allemaal niet. Vers vlees wilde ze al helemaal niet, heel af en toe wat gekookte witvis maar ook dat was een paar hapjes en dan liet ze de rest liggen. Ik heb zoveel geprobeerd, was echt frustrerend om iets te vinden wat ze goed at en wat niet slecht was. Uiteindelijk in overleg met de dierenarts toch maar gewoon natvoer gaan geven, ze at de blikjes gourmet in saus wel heel goed dus daar kreeg ze een half blikje per dag van met de medicatie erover. Daarmee is ze dus nog jaren goed gebleven.
Alleen het laatste half jaar verslechterde ze wel ineens, nog wat aanpassingen qua medicatie gedaan waarmee het nog een aantal maanden goed is gegaan maar dat was reteduur en alleen uitstellen van wat er toch aan zat te komen dus besloten haar in te slapen voor ze echt af zou takelen.

JornaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 03:16

Wat een naar nieuws! Twee weken terug heeft mijn 11 jarige kat ook de diagnose gekregen. Advies renal voeding van royal canin of hills. Normaal voer ik mijn katten brok/natvoer met een zo hoog mogelijk vleesgehalte, zonder granen. Het voelde voor mij daarom nogal tegenstrijdig om over te stappen op voer vol met granen. Ik ben uiteindelijk op het nierdieet van animonda gekomen. Stukken goedkoper en betere ingrediënten dan de dierenartsvoedingen. Het belangrijkste is dat je kat iets eet en waterinname stimuleren. Mocht hij nou niks lusten van nierdieet merken, kan je eventueel nog kijken naar fosfaatbinders wat je door het voer heen kan geven.

Helaas is mijn kat ineens zo snel achteruit gegaan in 2 dagen tijd, dat hij helaas afgelopen donderdag is ingeslapen.. Het kan heel snel gaan, maar gelukkig zijn er ook katten die met de juiste aanpassingen regelmatig nog langere tijd vooruit kunnen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:01

Mijn poes moest ook ooit speciaal voer en ik ben toen ook begonnen met Solidago druppels van A Vogel en na een maand kon ze weer alles eten.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:13

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 22:21