Een reis naar het asiel in Roemenië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Hettieheks

Een reis naar het asiel in Roemenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:09

Dag 1 Roemenië

Omdat er hier regelmatig gesproken wordt over buitenlandse adoptiehonden, leek het me interessant om onze reis hier ook te delen.

Wij zijn momenteel in Roemenië en bezoeken het asiel waar we mee samenwerken en andere plekken waar honden vandaan komen. Niet om een discussie te starten, maar om met eigen ogen te zien hoe het er hier aan toe gaat dacht ik… Ik deel onze reis hier.

De vlucht was perfect en de zon scheen bij aankomst. Dat begon goed. Op de chagrijnige chauffeur na die ons de auto moest overhandigen, maar goed… daar komen we wel overheen. Ben met twee collega’s en normaal zijn we niet snel klein te krijgen.

Tot je in het asiel staat.

En je je realiseert dat dit voor Roemeense begrippen nog een goede plek is.

Ik heb vaker zwerfhonden gezien, maar nog nooit bewust een reis gemaakt om hier echt in het asiel te stappen. En hoewel ik wist dat het pittig zou zijn, overvalt het me toch. Maar als gedragstherapeut in opleiding (bijna klaar) die veel ook met buitenlandse honden werkt vind ik dat ik dit ook moet doen.

Het is goed om dit te zien. Het zet ook weer in perspectief hoe goed wij het in Nederland eigenlijk hebben voor onze honden.

Het is hier een uur later dan thuis. Maar voor je gevoel stap je zo’n zeventig jaar terug in de tijd. Op alle fronten.

Ik ga proberen iedere dag een korte update te plaatsen van wat we hier zien en meemaken.

Vandaag vooral veel kijken, luisteren en indrukken verwerken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

senna21

Re: Een reis naar het asiel in Roemenië

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:45

Wat een bijzondere reis.
Kenden jullie de asiels al langer? Heb je een speciaal doel voor deze reis?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:56

Knap van je. En ik denk goed om dit topic te openen, mensen hebben vaak verkeerde beelden.

Er zitten echt een aantal prachtige hondjes daar. <3 Ik hoop dat ze eruit komen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 06:57

We kennen het asiel al een aantal jaar. Het team waar ik mee samenwerk komt er minimaal 4 keer per jaar. Alleen zo hebben we zicht op wat is goed te plaatsen en wat niet.

Dat laatste ga ik nu zelf ook bekijken. En we gaan het gewoon ervaren. Gewoon zijn… voelen en meemaken. Als hondenprofessional die veel met buitenlandse honden werkt moet je het gewoon allemaal eens gezien en meegemaakt hebben. Niet alleen het zwerven wat ik al vaker zag. Maar ook de andere kant. Het is echt opdoen van kennis.

Tegelijkertijd hoop ik ook dat ik de rescuers hier nog iets mee kan geven…. Dat er honden zijn zonder perspectief. En dat die niet in het asiel horen te blijven. Gered is niet hetzelfde als gelukkig… en wat daar de opties in zijn. Maar dat is een hele ingewikkelde.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:14

Wat goed dat je het doet, gaan jullie er ook helpen?

En ja wat hebben onze hondjes het dan goed, en er zitten echt hele leuke hondjes daar , ik hoop dat ze allemaal een goed huis vinden

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

Onze honden hier in NL hebben het doorgaans inderdaad heel goed.

Ik ken de beelden uit Botosani -Roemenië, daar word je niet goed van.
Wetende dat de mensen daar met de beperkte middelen wat ze hebben doen wat ze kunnen.

Goed dat je ter plaatse gaat en je er zelf een beeld van maakt, succes en veel wijsheid gewenst!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:39

Yes we zijn vanmorgen vroeg opgestaan en gaan zo onze handen uitsteken in het asiel. Daarnaast gaan we met de honden aan de wandel en proberen we ze allemaal waar mogelijk aandacht te geven. Het is een druppel op een gloeiende plaat. Maar alle kleine beetjes helpen..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30 min geleden

Wat een bijzondere reis, zo mooi om een inkijkje te krijgen! Dankjewel dat je dit doet!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26 min geleden

Wat dapper dat je zo bij die honden in het hok durft.
Oké ik ben zelf bang voor honden, maar ben jij dan niet bang dat ze gaan vechten of jou bijten ineens? Helemaal omdat je zo laag zit tussen al die onbekende honden.

Hoe is het daar dan geregeld met dierenartsen? Geven ze daar ook wel euthanasie met een injectie zoals wij gewend zijn? Ivm de honden die je noemt die geen perspectief hebben?
Is het vooral het ontbreken van geld, of ook het ontbreken van kennis en medische middelen?

Zelf (maargoed zoals ik al zei, ik ben echt geen hondenmens) zou ik vooral ‘aan gaan’ op de paarden daar. Dat paardje met een ingezakte rug voor die wagen.. :knuffel:
Staan die de tijd dat ze niet voor de kar staan wel gewoon in een weiland met genoeg eten? En hoe gaat het er met de hoefverzorging en passend tuig enzo?

Spreek je de taal ook wel een beetje? Dat kan helpend zijn in je contacten en het proberen iets van onze modernere denkwijze daar over te brengen.
Gek eigenlijk op zich he, dat zo dichtbij (op zich), de wereld zo heel anders is. Polen vond ik lijken op de jaren ‘80. (Noord Polen, denk oosten al een stuk verder terug in de tijd vanuit ons gezien).
Roemenië dus zoiets al de jaren ‘50?
Maar daar is wel toch ook internet?