Kattenvoer overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

KuilderR

Kattenvoer overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:21

Hallo!

Ik ben opzoek naar goed(!) Kattenvoer voor onze 2jarige voer obsessieve (gesteriliseerde) binnenpoes.
Momenteel krijgt ze afwisselend Iams Adult en/of Purina one Sterilcat.

Maar helaas valt ze niet af, ondanks onze moeite (veel actieve spelletjes, afgewogen voer, nauwelijks/geen snoepjes tenzij het toegevoegde waarde heeft,etc.)

Nu wil ik het voer aanpassen naar hoger kwaliteit … maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Prins? Hills? Smølke? Edgard Cooper? Jarco??
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Aatrox

Re: Kattenvoer overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:15

Wij voeren Low Calories van Royal Canin, alle katten zijn hierdoor op goed gewicht en blijven dit ook, ook degene die té dik waren.. :-)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:37

Ik ben zelf erg te spreken over Purizon sterillised kip en vis. Bij zooplus te bestellen. Ik vind het qua inhoud een kwalitatief voer, qua prijs okee en goed verkrijgbaar. Ze eten het ook graag.

Maar, hoog of laag in kwaliteit, als een kat niet teveel aan kcal binnenkrijgt en verder gezond is zou je verwachten dat ze af moeten vallen. Ik zat zelf ook met katten die veel te dik waren die nu eindelijk gewicht zijn verloren. Mijn grote fout die ik nooit meer zal maken (en die veel mensen maken)
- voeren wat er fabrikant voorschrijft op de zak ipv zelf gaan rekenen. Ik ben er inmiddels achter dat, hoog aangeschreven merk of niet, de fabrikant in veel gevallen een te grote hoeveelheid voer voorschrijft (om duidelijke redenen…). Het beste kan je zelf uitrekenen hoeveel kcal je kat nodig heeft en hoeveel gram aan brok dit is, en op de gram nauwkeurig afwegen (dus niet met maatscheppen werken). Bijvoorbeeld met deze sites

https://petnutritionalliance.org/resour ... ?type=dogs

https://www.ukpetfood.org/spotlight-on- ... s-new.html

Ik zat aan de lage kant van de aanbevolen hoeveelheid op de zak maat m’n katten kregen dus gewoon zo’n 15 gram voer per kat per dag teveel. Logisch dat ze geen gewicht kwijtraakten… maar ik wilde wel graag het huidige voer blijven geven omdat ik geen speciaal dieetvoer vond waar ik tevreden over was. Nu dus met aangepaste lagere hoeveelheid en het werkt.

En dan nog iets wat mensen vaak doen: voeren voor huidige gewicht ipv voor het gewenste gewicht; dus als de kat 8kg weegt maar je wil hem naar 5 dan voer je voor 5 kg. Als het verschil tussen huidig en gewenst gewicht erg groot is kun je uiteraard wel het beste in stapjes verlagen om ziekte te voorkomen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Het is net als met mensen, minder voeren. Zelf hebben we een tijd Royal Canin Satiety via de dierenarts gegeven, dat zou een voller gevoel moeten geven.

Nu voeren we beperkt via een voerautomaat verschillende soorten en merken brokjes en dat gaat goed. Ze zal altijd doen alsof ze uitgehongerd is en je moet echt alles goed opruimen anders eet ze het op. Dat is eerder haar achtergrond als zwerver dan dat ze echt honger kan hebben.
Ze eet net zo goed brood, komkommer of sla als ze de kans krijgt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:13

Voer je ook vlees?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:17

Onze kat viel met geen mogelijkheid af, we hebben het uiteindelijk via de dierenarts gedaan, fantastisch begeleid, wel wat duurder voer maar we doen er veel langer mee.
Door de begeleiding mochten we ook regelmatig op controle komen (zonder verdere kosten) en dan meteen ook wegen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:45

Vers vlees bevat minder calorieën dan brok, daar kun je dus meer van voeren. Neem dan compleet natvoer en vervang een deel brok

Ondanks dat je minder wilt gaan voeren denk wel aan het aantal voer momenten. Katten eten van nature meerdere keren per dag kleine porties. Je zou het brok bijvoorbeeld in een voer automaat kunnen voeren die elke keer een kleine hoeveelheid afgeeft met daarnaast dus natvoer

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:16

Goed voer bij overgewicht is hoog in eiwitten(verzadiging), laag in koolhydraten en beperkt in calorieën.
Je kunt ook beter natvoer voeren dan brok. Of een combi hiervan, want natvoer vult beter en is meestal hoger in eiwitten, lager in koolhydraten en kun je dus in verhouding meer van voeren dan van brok. En krijg je geen zeurende kat. Je kan ook qua ingrediënten beter geen weightmanagement voer kiezen, maar regulier voer dat lager in calorieën is.

Voor geschikt natvoer zijn de calorieën lager dan 0,85 per gram. Bijv Mac’s cat superfoods kuipje kip/ eend kalkoen en kip, Sam’s field true meat in sausage beef, trive compleet rund met groenten, Feringa pure meat konijn, Feringa single meat kitten kip of konijn.
Voor brok ligt dit onder de 3,6 per gram bijv de orijen trim en fit, purizon sterilized kip &vis, wellness core original kalkoen/kip of farmina adult gecastreerd kip & granaatappel, lam of de kwartel
Eiwitten liefst boven de 42%
Koolhydraten onder de 15%, voor brok max 25%

En kijk of het lukt om meerdere porties (4-6) per dag kan voeren. Alleen maar minder voeren, maar niet naar de samenstelling kijken, levert een niet happy en zeurende kat op.

Ik heb even naar het voer gekeken dat je nu voert. De Purina zit vrij hoog in koolhydraten en wat te laag in eiwitten. De calorieën zijn redelijk oke.
De Iams zou ik zelf nooit meer geven, deze zit heel hoog in koolhydraten en veel te laag in eiwitten.

Succes!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:34

Katten zijn vleeseters en in goed kattenvoer hoort geen of maar heel weinig koolhydraat te zitten.
Carnilove is wel goed als brok. En Orijen, en er zijn nog wel wat merken die hoogwaardig zijn in vleesgehalte.

In die Royal Canin Satiety zit minder eiwit dan in de Carnilove.
Nou ben ik sws niet van de Royalmeuk, maar als er minder eiwit in zit, dan zit er dus meer in het produkt wat een kat niet nodig heeft.

Voer met minimaal 50% vlees(gehalte). De analyses lezen en controleren of er genoeg vlees in zit.
Of vers diepvries gaan voeren, dan zijn ze beter verzadigd, en gaan niet bunkeren omdat ze nog niet voldoende voeding en voedingsstoffen binnen hebben gekregen.