Bloedoor kat, wel of niet opereren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Bloedoor kat, wel of niet opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:09

Long time no see!

Maar nu toch even een serieuze vraag.

Sinds vorige week maandag heeft onze 10-jarige maine coon een bloedoor.

Dinsdag is hij hiervoor naar de DA geweest en is zijn oor leeggezogen, hebben ze een swab afgenomen en daaruit kwam dat hij een schimmeltje had, waar hij nu uiteraard ook voor behandeld wordt.
Verwachting was dat zijn oor weer vol zou lopen, dus woensdagochtend hebben we hem weer naar de DA gebracht zodat ze het oor konden monitoren om 's middags te gaan opereren. Uiteindelijk is hij niet geopereerd omdat zijn oor niet vol genoeg zat.

Donderdagochtend was toch zijn oor weer vol, dus vrijdagmiddag weer naar de DA. Oor weer leeggezogen en cortisol erin. Dit gedaan omdat onze kat zo mak is dat hij dit super makkelijk toelaat. In de hoop dat het toch nog werkt zodat hij niet onder narcose hoeft.

Maar helaas, dit weekend liep zijn oor weer vol. Vandaag contact gezocht met de DA maar geen gehoor. Via de mail alleen een prijsopgave gehad van de operatie... €650 8)7

Morgen bellen we uiteraard weer om te overleggen of opereren wel zin heeft. Zijn levensverwachting is ivm andere gezondheidsproblemen namelijk ook niet al te lang meer. En in hoeverre gaat hij er wel of geen last van hebben als we het zonder opereren laten genezen? Want operatie geeft ook geen 100% kans van slagen, en ook weer risico ivm narcose.

Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten? Wat zijn jullie ervaringen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:16

Ia het een mogelijkheid het lichaam zelf het bloed te laten opnemen.
Het oor wordt uiteindelijk zo'n rimpelig oortje.

Ik heb geen ervaring met katten.
Wel met honden, mijn hond van 13 5 jaar heeft nu al 3 x een bloedoor gehad.
Het beste is toch hem rust te geven zodat het lichaam zelf het bloed kan opnemen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op Vandaag, 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:17

Wel bij een hond, maar we hebben de lagen in het hoor aan elkaar laten hechten, maar hij had er ook vrij veel last van.

Bij een kat zou ik het zelf niet zo snel doen. Het oortje loopt uiteindelijk wel leeg en dan is het niet zo mooi, maar dat boeit me niet zo.

Little_Gift

Re: Bloedoor kat, wel of niet opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:07

Afblijven. Het lichaam lost dit zelf op. Het wordt een minder mooi oor ja maar op zijn leeftijd en met de andere gezondheidsissues, zou ik liever een minder mooi oor verliezen dan de risico's van een operatie en narcose.

Bovendien is zo'n operatie ook lang niet altijd succesvol. Genoeg voorbeelden bekend van dieren waarbij zelfs na de operatie het oor gewoon weer vol liep.

Dus, gewoon met rust laten. In de gaten houden dat er geen infectie in ontstaat en het niet te pijnlijk wordt maar verder met rust laten.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:24

Mijn kat heeft toen die nog op straat in grienkenland woonde waarschijnlijk een bloedoor gehad waar niets aan gedaan is.
Ik vind juist dat het hem karakter geeft <3

Afbeelding
Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:43

tinker_sally schreef:
Mijn kat heeft toen die nog op straat in grienkenland woonde waarschijnlijk een bloedoor gehad waar niets aan gedaan is.
Ik vind juist dat het hem karakter geeft <3

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Aw dat lipje ook erbij. Wat een schatje <3

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:45

Little_Gift schreef:
Afblijven. Het lichaam lost dit zelf op. Het wordt een minder mooi oor ja maar op zijn leeftijd en met de andere gezondheidsissues, zou ik liever een minder mooi oor verliezen dan de risico's van een operatie en narcose.

Bovendien is zo'n operatie ook lang niet altijd succesvol. Genoeg voorbeelden bekend van dieren waarbij zelfs na de operatie het oor gewoon weer vol liep.

Dus, gewoon met rust laten. In de gaten houden dat er geen infectie in ontstaat en het niet te pijnlijk wordt maar verder met rust laten.

Daar neigen we ook naar inderdaad. Hij lijkt er ook niet echt last van te hebben verder. En een minder mooi oor maakt ook niks uit. Hoop alleen niet dat hij er last van gaat krijgen qua oorontstekingen etc.

Thincla

Re: Bloedoor kat, wel of niet opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:27

Onze Maine Coon heeft ook een bloedoor gehad. Dit is leeggezogen, maar liep toch 2x weer terug. De dierenarts raadde een operatie aan. Zijn oor is toen leeggezogen en 'aan elkaar genaaid' Zijn oor is hierna alsnog veranderd (wat voor ons niks uit maakt natuurlijk)

Het herstel vonden wij voor hem wel heel vervelend! Hij moest een kap op die heel gauw vies werd door het oor. Door zijn grote oren schuurde deze tegen de kap aan waardoor de randen van zijn oren gingen irriteren (andere opties zoals zo'n band etc kon hij toch bij komen) Het herstel duurde ook best even. Ik weet niet of ik het weer zo zou doen..

Afbeelding