Ervaring gevraagd met de Anniek Winters methode

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Ervaring gevraagd met de Anniek Winters methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 05:50

Ik ben opzoek naar ervaringen uit eerste hand van mensen die bij een trainingsschool van Anniek Winters les hebben gehad of een gedragsconsult hebben gehad. Hoe was jou ervaring? Heeft het wel/niet geholpen? Ik ben heel erg benieuwd.

kiwiwitje

Re: Ervaring gevraagd met de Anniek Winters methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 06:07

Ik denk dat het handig is om ook te weten dat het niet haar methode is, maar die van Cesar Milan. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 06:56

kiwiwitje schreef:
Ik denk dat het handig is om ook te weten dat het niet haar methode is, maar die van Cesar Milan. :)

Precies, en om die reden vooral wegblijven. Net zoals Cesar is het vooral 'social media Schauspiel'. Er zijn tegenwoordig genoeg andere opties te vinden voor hulp en/of training.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 07:17

Geen ervaring mee. Ik heb me er pas wel een klein beetje in verdiept, omdat ik met een trekkende hond zit. Zij heeft filmpjes op Facebook waarin de hond eerst trekt en na een korte sessie netjes meeloopt.

Dat klinkt fantastisch, maar toen ik beter keek naar die
Filmpjes hadden die honden zo’n extra lijntje om. Dus een strakke lijn om de nek.

Dat past niet bij mij en mijn hond. Ik wil wandelen zonder trekken, maar ook zonder mijn hond te wurgen of pijn te moeten doen. Hij trekt uiteindelijk met een reden en dat leer je niet af door hem heel strak te houden. Beetje het idee dat je een hond niet afleert te bijten met een muilkorf, je voortkomt alleen dat er iets gebeurt.

Ik ben daarom verder gaan zoeken.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 07:38

Heel in het begin ,toen Cesar Milan net op TV hier verscheen,vond ik hem en zijn methode geweldig. Maar je zag natuurlijk alleen en klein stukje van de trainingen en uiteraard het resultaat.
Zoals bij velen die reclame maken - ook in Nl.

Cesar's kleine riemtje of het porren met de fingerof de kik met de voet naar achteren vind ik helemaal niet zooo verkeerd, want het is hetzelfde als bvb een bit bij een paard- alltijd zo scherp als die die het h gebruikt...
En een kort signaal kan wel degelijk
resultaat geven.
Ik heb het zo gehouden als ik het altijd doe - dingen van die ik vind dat ze in mijn situatie passen overnemen en de rest laten liggen.

Maar sorry, dat is offtopic.

Mijn advies is : ga gewoon kijken.
Een ding heb ik namelijk echt geleerd ( en met mijn eerste Tervueren had ik mega problemen):
Een goede trainer laat je even kijken, legt je uit en laat je dan beslissen of je in training wilt gaan.
En dat is overal hetzelfde, bij paarden of bij honden.
Iemand die alleen achter gesloten deuren traint of eerst geld vraagd is voor mij niet serieus

Maar dat is off topic

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 07:49

Ik denk dat toen Cesar Milan pas op TV was veel mensen dit graag keken en bewonderingswaardig vonden, maar het eerste seizoen op TV is van 2004, dat is 22 jaar geleden. 22 jaar geleden werd ook nog op een hele andere manier honden gehouden en ermee omgegaan, sinds 2019 zit er een extreme verandering in het 'houden van honden' en dat verschilt ook nog per werelddeel.

Cesar Milan heeft ook best wat veranderingen in zijn methodes doorgevoerd, het is zeker niet meer zo extreem als twintig jaar geleden maar het is inmiddels ook niet meer bewonderingswaardig. Gelukkig verdiepen tegenwoordig de meeste mensen zich in hun hond en heeft iedereen wel een minimale basis aan honden lezen en dan valt hij, en daarmee Anniek Winters al snel door de mand. Zijn fanbase is niet meer wat het geweest is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 08:29

Jammer dat er alleen mensen reageren die het over CM hebben. Zover ik weet heeft Anniek haar eigen methode die idd deels gebasseerd is op CM, maar niet 100% hetzelfde.

Jammer dat niemand de OP leest en daarbij ongevraagd zijn mening dropt. Ik zou het fijn vinden als je daarvoor een eigen topic aanmaakt zodat hier alleen mensen reageren met eigen ervaringen met AW. Bedankt alvast

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:48

Ik weet niet of mijn ervaring voldoende is, maar heb het zelf meegemaakt (was zelf er een keer bij) bij de hond van een van mijn beste vriendinnen. Het ging niet om Anniek zelf, maar wel iemand opgeleid door haar en ook officieel werkend onder de naam van AW.
Vriendin en hond zag ik natuurlijk veel vaker.

Ging om een uitvallende hond.
Deze kreeg een "gentle" leader om en ook een sliplijntje hoog in de nek.
Er wordt dus gedrag "gecorrigeerd" (eigenlijk bestraft) , maar niets aan het onderliggende probleem gedaan.

De eerste paar keer wilde de hond liever niet eens meer wandelen, werd angstig. Uiteindelijk hielp het inderdaad, maar voor een korte periode en helaas werd het uiteindelijk alleen maar erger.

Om het onderliggende probleem aan te pakken is ze uiteindelijk naar een andere gedragstherapeut gegaan en is op een andere manier (positieve bekrachtiging en volgens BAT) gaan trainen. Dat was géén quick fix, maar wél een blijvende.
Dit gaat nu al een aantal jaren supergoed en ze kunnen nu echt fijn weer wandelen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 09:04

Heel erg bedankt voor je ervaring. Dit zijn de reacties waarnaar ik opzoek ben, ervaring uit de eerste hand. Nogmaals bedankt!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:29

Ik heb een gedragsconsult bij anniek zelf gedaan met mijn honden (+- 7 jaar geleden), 4 jaar geleden een puppycursus en de vervolgcursus bij een trainer van haar en 3 jaar geleden nogmaals een puppycursus gedaan bij een gedragsdeskundige van haar. Misschien onnodig om nog te zeggen dat ik positief ben.

De methode van Anniek is inderdaad niet 1 op 1 gelijk met CM, dus alleen daarop oordelen is niet eerlijk.

Wat ik echt heel erg fijn vond aan de puppy en vervolgcursus is dat je de hond geen kunstjes aanleert maar dat je echt met gedrag aan de gang gaat. Een keer de markt op, naar een tuincentrum, een kopje koffie doen op een terras.. Zorgen dat de hond daarbij kalm en op zijn gemak is. Voor mij is het veel belangrijker dat mijn hond een kalme, sociale hond is dan dat hij allerhande trucjes kent. Daarbij is die strakke, hoge lijn waar sommige hierboven het over hebben echt nauwelijks voorgekomen.

De filmpjes die vaak getoond worden zijn van de gedragsconsulten. Soms moet je daar inderdaad iets meer doorpakken omdat het een hond met een gedragsprobleem is. Dat wordt inderdaad vaak vanuit die hoge lijn gedaan. Er wordt echter ook gehamerd op ontspannen en alleen kort bijsturen als de spanning opbouwt. Ik denk dat dit vaak vriendelijker is dan het eindeloze trekken en rukken aan een riem wat ik hier mensen in de buurt zie doen. Bovendien ga je dat van veel honden gewoon niet winnen en loopt de spanning op in plaats van dat deze afvloeit.

Als laatste noot, ik vond de kwaliteit van de cursus die ik bij de gedragsdeskundige heb gedaan echt veel hoger dan die ik bij de reguliere trainer heb gedaan. Echter, de ene trainer is de andere niet en de persoon waarbij ik het heb gedaan geeft nu geen cursussen meer. Wellicht zijn andere trainers wel heel goed.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 10:45

Zelf niet de cursus gevolgd, maar een vriendin van mij wel. Die is er helemaal tevreden over. Die heeft inmiddels meerdere cursussen erop zitten en hond luistert perfect!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 11:24

Als je kijkt naar de wetenschappelijke kennis over hondengedrag anno 2026, is wat Anniek Winters doet niet gebaseerd op hondenpsychologie maar op oude kennis die al lang niet waar bewezen is. Het zal in veel gevallen vast werken wat ze doet, maar het is vaak een hondonvriendelijke tijdelijke oplossing omdat ze niet aan de kern van het probleem werkt.
Ze zegt ook echt wel goede dingen, maar in zijn geheel zou ik er mijn hond ver van weghouden.
Als je een gedragstherapeut zoekt kijk dan even bij Tinley of Dogvision. Dat zijn allemaal gedragstherapeuten die zijn opgeleid volgens de laatste bewezen kennis.

Ik zou graag een hond willen die naar me luistert omdat hij het leuk vind en omdat hij er wat mee kan verdienen. Als ik naar mijn werk ga doe ik dat namelijk ook met die reden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 12:39

Borisje schreef:
Als je kijkt naar de wetenschappelijke kennis over hondengedrag anno 2026, is wat Anniek Winters doet niet gebaseerd op hondenpsychologie maar op oude kennis die al lang niet waar bewezen is. Het zal in veel gevallen vast werken wat ze doet, maar het is vaak een hondonvriendelijke tijdelijke oplossing omdat ze niet aan de kern van het probleem werkt.
Ze zegt ook echt wel goede dingen, maar in zijn geheel zou ik er mijn hond ver van weghouden.
Als je een gedragstherapeut zoekt kijk dan even bij Tinley of Dogvision. Dat zijn allemaal gedragstherapeuten die zijn opgeleid volgens de laatste bewezen kennis.

Ik zou graag een hond willen die naar me luistert omdat hij het leuk vind en omdat hij er wat mee kan verdienen. Als ik naar mijn werk ga doe ik dat namelijk ook met die reden.

Sorry TS, dit is dan even geen ervaring meer (maar had al wel inhoudelijk met ervaring gereageerd), maar ben het met bovenstaande eens. Voortschrijdend inzicht. :)

Een hond heeft altijd een reden(gevoelens) om iets te doen, daar komt gedrag uit voort. Dan kun je het beste het onderliggende probleem aanpassen.

Ik ben bijvoorbeeld bang voor spinnen. Ik ga eerder een hok in met een spin dat ik weet dat er niets gebeurd en dat ik juist heel iets leuks/lekkers krijg dan dat ik erin getrokken/geduwd wordt met bijvoorbeeld een strak lijntje om mijn nek. :))

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:14

Myfairytale schreef:
Ik ben bijvoorbeeld bang voor spinnen. Ik ga eerder een hok in met een spin dat ik weet dat er niets gebeurd en dat ik juist heel iets leuks/lekkers krijg dan dat ik erin getrokken/geduwd wordt met bijvoorbeeld een strak lijntje om mijn nek. :))

Maar als je daarna leert dat het niet eng is, dan heeft dat lijntje wel geholpen. Soms helpt altijd maar lief doen niet.
Ik denk dat het een methode is die bij sommige dieren perfect werkt en bij andere dieren maar tijdelijk en soms helemaal niet.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:26

idylle schreef:
Jammer dat er alleen mensen reageren die het over CM hebben. Zover ik weet heeft Anniek haar eigen methode die idd deels gebasseerd is op CM, maar niet 100% hetzelfde.

Jammer dat niemand de OP leest en daarbij ongevraagd zijn mening dropt. Ik zou het fijn vinden als je daarvoor een eigen topic aanmaakt zodat hier alleen mensen reageren met eigen ervaringen met AW. Bedankt alvast

Ik heb veel ervaring met haar (methode) maar de laatste keer dateert van 2015. We hebben gehad: privéconsult, workshop, privéconsult én roedelopname. Dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik veel ervaring heb met haar (methode). Laat ik het zo zeggen dat ze commercieel heel erg handig is, wat je ook kan lezen als vreselijk duur. Uiteindelijk heeft het weinig tot niets opgeleverd. Daar liggen natuurlijk meerdere oorzaken aan ten grondslag en niet alleen haar werkwijze.

Voortschrijdend inzicht bij mij: de aanpak past niet bij mij en mijn honden. Ik merk wel dat ik nog steeds last heb van de focus op dat het altijd aan de baas ligt omdat die spanning zou overbrengen. Ik weet dat dat niet zo is. De hond heeft echt ook z'n eigen emoties waar hij mij echt niet voor nodig heeft.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:43

germie schreef:
Myfairytale schreef:

Maar als je daarna leert dat het niet eng is, dan heeft dat lijntje wel geholpen. Soms helpt altijd maar lief doen niet.
Ik denk dat het een methode is die bij sommige dieren perfect werkt en bij andere dieren maar tijdelijk en soms helemaal niet.

Het gaat niet om lief doen, het gaat om de hond positief te trainen.
En dat lijntje draagt daar niet aan bij, sterker nog, ze kunnen niet anders op die manier en vraag me af of dat bijdraagt aan uiteindelijk iets niet eng vinden.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 14:18

Methode van 40 jaar geleden. Zou bij mijn onzekere hond geheel averechts werken.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 14:38

Een vriendin van mij is er geweest met haar Duitse herder wegens erg trekken.Hij weegt ook 48 kg en is een enorme hond....
Mijn vriendin is zelf best een ervaren honden mensen en heeft ook meerdere Duitsers gehad...
Wat haar irriteerde is dat er vooral op haar houding gelet werd ,recht op lopen zelfbewust zijn...dingen die ze ook best al is,ze doet IPO met haar honden ,dus dan sta je je mannetje wel...Verder was het een jachtlijntje wat dan hoog achter de oren word geplaatst en wat je strak moet houden...
Ze zegt dat is mijn methode niet,ik wil gewoon dat hij aan een losse langere lijn kan snuffelen als ik hem uit laat....

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 14:39

Ik heb ervaring met een les bij iemand die bij haar aangesloten is. Inderdaad met een jachtlijn hoog in de nek (die dan aan het einde van de les bij bosjes verkocht worden). Hoewel ik er uiteindelijk wel iets uit gehaald heb, zou ik het echt niet aanraden.

Mijn probleem kort samengevat is dat mijn hond soms uitvalt als hij losloopt in een bepaalde omgeving. Dat werd dus geoefend aan de jachtlijn, met korte rukjes corrigeren. Dat werkt dus wel goed om de hond uit z'n geobsedeerde gedrag te halen. Maaar goed, toen ik vroeg "maar hoe pak ik dit aan als de hond losloopt?", want dat was het probleem waarvoor ik kwam, was het antwoord "niet meer los laten lopen".

Dat vind ik echt veel te makkelijk. Ze leren je dus wat (hardhandige) trucjes waardoor het tijdens de les lijkt of je vooruit komt, maar met het aanpakken van het onderliggende probleem hielpen ze me niet.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 14:41

Serendipity1 schreef:
Ik heb ervaring met een les bij iemand die bij haar aangesloten is. Inderdaad met een jachtlijn hoog in de nek (die dan aan het einde van de les bij bosjes verkocht worden). Hoewel ik er uiteindelijk wel iets uit gehaald heb, zou ik het echt niet aanraden.

Mijn probleem kort samengevat is dat mijn hond soms uitvalt als hij losloopt in een bepaalde omgeving. Dat werd dus geoefend aan de jachtlijn, met korte rukjes corrigeren. Dat werkt dus wel goed om de hond uit z'n geobsedeerde gedrag te halen. Maaar goed, toen ik vroeg "maar hoe pak ik dit aan als de hond losloopt?", want dat was het probleem waarvoor ik kwam, was het antwoord "niet meer los laten lopen".

Dat vind ik echt veel te makkelijk. Ze leren je dus wat (hardhandige) trucjes waardoor het tijdens de les lijkt of je vooruit komt, maar met het aanpakken van het onderliggende probleem hielpen ze me niet.

Dat was waar mijn vriendin ook tegen aanliep, je leert niet het ontspannen wandelen aan...

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 22:47

Het ziet er allemaal onwijs spectaculair uit. Van een uitvallende hond, naar een hond die aan een los lijntje mee loopt.
Als die lijn op spanning komt, dan heb je dus een hond die heel veel pijn lijdt op dat moment en bevriest. Die leert daardoor vooral heel snel dat die lijn niet op spanning moet komen.

Net als een hond die uitvalt naar een andere hond snel ervaart dat er afstand volgt. Dat is precies wat je hond wil..

Maar waarom wil je hond afstand? Heeft hij een nare ervaring meegemaakt? Is hij “uitgescholden” door een andere hond? Dan is het niet heel aardig om hem dan op die manier toch bloot te stellen aan gewoon doorlopen bij andere honden zonder wat aan die leerervaring te doen. Je hond loopt misschien mee en daarmee is het probleem voor een eigenaar opgelost.

Of maakt je hond zich zorgen omdat hij (chronisch) pijn heeft? En heeft een eerdere ervaring met honden hem geleerd dat dit belastend voor je lijf is? Dan breng je nog meer pijn toe met die methode… Daar gaat je hond op anticiperen.

Als argument hoor ik dan vaak dat ze gewoon mee lopen en geen angst zien. En dat is ook het nare van die methode. Het stamt nog uit de vorige eeuw, toen dachten we nog dat we angst konden bevestigen/versterken door er voor onze hond te zijn. We moesten dus ook angst negeren en ze er doorheen trekken.

Het is gericht op het probleem van de eigenaar oplossen. Maar de hond is er vaak fysiek, maar ook zeker mentaal veel slechter aan toe.

Kan het anders? Ja zeker mijn eigen hond is daar onder andere een voorbeeld van. We zijn een jaar verder, maar inmiddels kunnen we als wij dat willen kennismaken met andere honden. En over straat aan een ontspannen lijn lopen zonder uit te vallen. Daar heeft hij soms nog wel hulp bij nodig. Maar door echt te kijken naar wat de oorzaak was in dit geheel hebben we het op de lange termijn echt geheel kunnen ombuigen. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn hond.