Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Borisje schreef:Als je kijkt naar de wetenschappelijke kennis over hondengedrag anno 2026, is wat Anniek Winters doet niet gebaseerd op hondenpsychologie maar op oude kennis die al lang niet waar bewezen is. Het zal in veel gevallen vast werken wat ze doet, maar het is vaak een hondonvriendelijke tijdelijke oplossing omdat ze niet aan de kern van het probleem werkt.
Ze zegt ook echt wel goede dingen, maar in zijn geheel zou ik er mijn hond ver van weghouden.
Als je een gedragstherapeut zoekt kijk dan even bij Tinley of Dogvision. Dat zijn allemaal gedragstherapeuten die zijn opgeleid volgens de laatste bewezen kennis.
Ik zou graag een hond willen die naar me luistert omdat hij het leuk vind en omdat hij er wat mee kan verdienen. Als ik naar mijn werk ga doe ik dat namelijk ook met die reden.
Myfairytale schreef:Ik ben bijvoorbeeld bang voor spinnen. Ik ga eerder een hok in met een spin dat ik weet dat er niets gebeurd en dat ik juist heel iets leuks/lekkers krijg dan dat ik erin getrokken/geduwd wordt met bijvoorbeeld een strak lijntje om mijn nek.
idylle schreef:Jammer dat er alleen mensen reageren die het over CM hebben. Zover ik weet heeft Anniek haar eigen methode die idd deels gebasseerd is op CM, maar niet 100% hetzelfde.
Jammer dat niemand de OP leest en daarbij ongevraagd zijn mening dropt. Ik zou het fijn vinden als je daarvoor een eigen topic aanmaakt zodat hier alleen mensen reageren met eigen ervaringen met AW. Bedankt alvast
germie schreef:Myfairytale schreef:Ik ben bijvoorbeeld bang voor spinnen. Ik ga eerder een hok in met een spin dat ik weet dat er niets gebeurd en dat ik juist heel iets leuks/lekkers krijg dan dat ik erin getrokken/geduwd wordt met bijvoorbeeld een strak lijntje om mijn nek.
Maar als je daarna leert dat het niet eng is, dan heeft dat lijntje wel geholpen. Soms helpt altijd maar lief doen niet.
Ik denk dat het een methode is die bij sommige dieren perfect werkt en bij andere dieren maar tijdelijk en soms helemaal niet.
Serendipity1 schreef:Ik heb ervaring met een les bij iemand die bij haar aangesloten is. Inderdaad met een jachtlijn hoog in de nek (die dan aan het einde van de les bij bosjes verkocht worden). Hoewel ik er uiteindelijk wel iets uit gehaald heb, zou ik het echt niet aanraden.
Mijn probleem kort samengevat is dat mijn hond soms uitvalt als hij losloopt in een bepaalde omgeving. Dat werd dus geoefend aan de jachtlijn, met korte rukjes corrigeren. Dat werkt dus wel goed om de hond uit z'n geobsedeerde gedrag te halen. Maaar goed, toen ik vroeg "maar hoe pak ik dit aan als de hond losloopt?", want dat was het probleem waarvoor ik kwam, was het antwoord "niet meer los laten lopen".
Dat vind ik echt veel te makkelijk. Ze leren je dus wat (hardhandige) trucjes waardoor het tijdens de les lijkt of je vooruit komt, maar met het aanpakken van het onderliggende probleem hielpen ze me niet.