Wat is nou gewoon goed hondenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vigo_is_lief

Wat is nou gewoon goed hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 14:31

Wat is nou gewoon goed hondenvoer? Ik zie de bomen het bos niet meer! En we willen allemaal natuurlijk het beste voor ons dier. :j

Mijn Border Collie teefje van ruim 1 jaar oud geven we op het moment Prins. (dit gaven we altijd al aan onze vorige Border) Alleen ze verliest vrij snel interesse in haar voer, dus we zaten te denken om wat anders te proberen. We krijgen binnenkort een proefzak Renske hondenvoer van de hondenuitlaatservice om te proberen. Mensen die daar ervaring mee hebben?

Ik geef haar zelf ook af een toe een gekookt kipje of een ei erbij, dat vindt ze heerlijk. Verder heb ik geen ervaring en kennis van kvv.

Voor de leuk plak ik even een foto van mijn knappe kind erbij! <3

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Re: Wat is nou gewoon goed hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:40

Hier zijn echt heel veel topics en heel veel meningen over.
Er staat genoeg leesvoer op bokt wat dat betreft.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:29

Mijn border en aussie:

's ochtends kleine portie graanvrije brok. Merk maakt me weinig uit, zolang het een relatief hoog vleesgehalte heeft.

's avonds kvv als hoofdvoer.
Ik vind Wolf's Menu bijvoorbeeld erg handig, kwaliteitsvol en betaalbaar, maar geef soms ook gewoon Smuldier en Rodi uit de Jumbo.

Laat je niet afschrikken door kvv, het is even een gewoonte om het op tijd klaar te leggen, daarna is het net zo makkelijk en snel als brok. En ze vinden het heerlijk.

Van granen krijgt mijn border spijsverteringsproblemen, maar mijn vorige borders konden alles eten.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:37

Voer is zo goed als je hond het erop doet.
Niet alle honden zijn gelijk en ze hebben allemaal wat anders nodig.
Hoog vleesaandeel is het belangrijkste

Is de ontlasting goed?
Vacht mooi?
Genoeg energie?
Goed gewicht?

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:42

Hangt heel erg van de hond af. Onze dwergkezen doen het bijvoorbeeld heel slecht op Hill’s (van de dierenarts) en Farmfood, maar op Edgar & Cooper doen ze het super. Is echt een duidelijk verschil te merken, maar er zijn om genoeg mensen die niet per definitie te spreken zijn over E&C.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:45

Daar waar je hond het goed op doet. Wat voor de één goed is kan voor de ander niet voldoende zijn.
Onze honden krijgen 's ochtends kvv met gestoomde groenten, later op de dag krijgen ze een graanvrije brok met hoog vlees gehalte.
Wat wil je gaan voeren? Met graan of zonder? Als je dat voor jezelf al weet wordt de keuze al kleiner.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:46

Dat is hond afhankelijk, niet voer afhankelijk

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:48

Goof schreef:
Hier zijn echt heel veel topics en heel veel meningen over.
Er staat genoeg leesvoer op bokt wat dat betreft.

Dat en het is per hond verschillend. Onze hond doet het heel slecht op graan vrije voeding, dus hebben we de sensitive van Sjef's cuisine. Lekker iedere grote zak een andere smaak. Glanzende vacht en super goede ontlastig. :D

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:57

Tussen Prins en Prins zit ook nog veel verschil, alleen al tussen geperst en krokant.

Maar wat goed voer is? Dat verschilt letterlijk per hond, jouw hond moet het er goed op doen.
Het hangt van meerdere factoren af.

In mijn ogen is Renske geen topvoer, maar misschien doet jouw hond het er wel super op.
Je kunt eventueel overwegen om eens een voedingsdeskundige mee te laten kijken. Dat hoeft niet eens zo duur te zijn, want het gaat zo te lezen om een basisadvies. :)

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:07

Heel veel verschillende meningen en ervaringen natuurlijk. Onze corgi's doen het goed op de combinatie van geperste brokken en vers vlees, beide van Kivo. En Kivo bezorgt het aan huis, vinden we ook fijn!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:10

Het is hond afhankelijk en wat zelf je voorkeur heeft. Ik heb de voorkeur voor graanvrij bijv.
Hier krijgen ze vers vlees en daarnaast brok. Waarbij ik heel tevreden ben over Farmina pumpkin en carnilove. (Krokant)
Graanvrij doet ydolo t ook goed in de markt maar is een semi moist en vind ik zelf niet ideaal. Net als dat ik hier ooit geperst geprobeerd hebben en mijn honden het slecht aten of niet goed op deden. Dus geperst

Maar je hebt ook mensen, honden en bijv dierenartsen of andere professionals die met bovenstaande niks hebben en zweren bij hills of RC

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:13

vigo_is_lief schreef:
Alleen ze verliest vrij snel interesse in haar voer, dus we zaten te denken om wat anders te proberen.

Je kan kijken naar een voer welke meerdere smaken in het assortiment heeft waardoor je makkelijker af kunt wisselen. Dat doen wij ook, als de zak op is geven we een andere smaak waardoor ze lekker blijven eten. Dan hoef je niet steeds van merk te wisselen als je merkt dat ze het daar goed op doet.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:48

Persoonlijk voer ik Darf vol brok (geperste brok met hoog vleesgehalte) en daarbij KVV van voornamelijk dogmeat, kivo en kb raw. Je kunt KVV met of zonder ‘premix’ voeren, met premix is het niet erg moeilijk. Zonder moet je opletten dat je genoeg diersoorten afwisselt, hier zou ik dan wel even induiken. Als je halfhalf met brok voert is de kans op tekorten wel lager natuurlijk.
Mijn hond vindt te lang op hetzelfde voer ook niks, dan neemt zijn eetlust aanzienlijk af. Brok is al jaren dezelfde smaak maar omdat hij met kvv wisselende diersoorten krijgt geeft dat hem genoeg afwisseling om alles smaakvol op te eten.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:03

Goed voer is waar je hond het goed op doet...Zelf voeren we kvv verschillende merken...en 1 hond staat helaas op een hyperallergeen brok.
Wil je bij brokken blijven voeren ,dan zou ik voor een brok kiezen met hoog vleesgehalte...Op zich zijn renske en ook prins al best goede brokken...Wat de mijne bv niet lekker vinden zijn geperste brokken zoals van Farmfood...
Bij mij lusten ze graag Wolfs...ik train daar zelfs mee ....

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:06

Je zult heel veel meningen en merken horen waarschijnlijk, waar het niet persé duidelijker van wordt.
Natuurlijk is hoe een hond het er op doet leidend, maar helaas zijn er ook heel vaak zaken die niet direct zichtbaar zijn of heel onschuldig lijken en op lange termijn grotere problemen kunnen geven.

Een hond heeft dierlijke eiwitten nodig, zo'n hoog mogelijk aandeel. Bij brok is dat bij voorkeur een combinatie van vers vlees en gedroogd vlees. Een hoog gehalte van enkel vers vlees vertekent enorm in de analyse, omdat ze deze mogen vermelden inclusief het vocht (wat er na bereiding van de brok grotendeels uit is).
Een brok bevat altijd koolhydraten, maar kies gericht voor een functionele bron (zoete aardappel, pompoen...) en vermijd hele hoge gehaltes zetmeel (granen, rijst, grote hoeveelheden peulvruchten...) een hond heeft vaak niet genoeg verteringsenzymen om grote hoeveelheden zetmeel te verwerken, waardoor het onverteerd in de dikke darm komt en daar tot gasvorming leidt (borrelbuik, winden, onrust en ongemak enz.)

Er is heel heel veel te zeggen over voeding en etiketten.
Als Voedingstherapeut werk ik graag met verse voeding, mits goed samengesteld voor het individu.
Ik werk ook veel (deels) met brok omdat het eerlijk is eerlijk toch vaak is waar mensen graag voor gaan, om welke reden dan ook. Het is vooral vaak praktischer.
De merken waar ik 9/10 keer bij uitkom zijn Farmina (stip op 1), Celtic Connection, soms Ydolo. :) maar een brok laat ik altijd aanvullen met functionele toppings, waar ik uiteraard goede uitleg bij geef. Vooral waarom en hoe (en hoe veel) :j En dat hoeft zeker niet ingewikkeld te zijn.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:46

Hier krijgen ze in de ochtend kvv met wat groenten.
In de avond Orijen. Hoewel ze nu momenteel Farmina krijgen. Ik had een zak gewonnen en wilde het wel eens proberen, maar ook hier doen ze het goed op. Na deze zak weer terug op de Orijen, heb nog een zak staan.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:01

Hier zeven honden. Vijf doen het heel goed op KVV (we voeren hiervan verschillende soorten van de merken Carnibest en Barfmenu). Een deed het echt niet goed op KVV en krijgt nu al een poos Wolfsblut Kangoeroe waar ze het super op doet. Dan hebben we ook nog een hele lastige eter en die kiest de ene keer voor brok en de andere keer voor KVV. Brok kan voor hem de Wolfsblut zijn maar ook brok die we als prijs hebben gekregen op een show. Het is iedere dag weer een verrassing waar hij voor kiest.

De ene hond is de andere niet dus kijk gewoon waar jullie hond het goed op doet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:31

Ik geef Ydolo brok (varieer tussen duck en iberico)
Ook krijgen ze regelmatig natvoer van Herrmanns er bij.

Ik vind de brok en het natvoer beide van goede kwaliteit.
Ons kleine hondje is allergisch voor veel dingen en zelfs hij doet het er heel goed op.