Schapen smossen veel hooi - tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Schapen smossen veel hooi - tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 10:59

Hoi allemaal,

Ik heb al een aantal jaar een kudde van 7 schaapjes. Ik heb 2 swifters, 1 suffolk, 2 kruisingen New Hampschire/Swartznase en 2 Scottisch blackfaces.
Het is echt een vrolijke bende samen :)

Het grootste deel van het jaar lopen ze op verschillende stukken gras en is er dus geen probleem.
Maar wij zitten in een vrij nat gebied dus vanaf eind oktober ongeveer tot begin april staan ze in een "winterweide". Deze is heel droog, maar uiteraard niet groot genoeg om ze de hele winter gras te kunnen laten eten. Ik voer dus onbeperkt hooi bij in deze periode. En laat nu hier net het probleem zitten... :Y) ze smossen zo ongelooflijk veel... ik moet in deze maanden best veel hooi op de mesthoop kieperen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Eerst hadden ze een open bak met hooi in, maar daar gingen ze gewoon instaan en dan plassen ze en keutelen ze daarin en werd het niet meer opgegeten.
Daarna hebben mijn man en ik een grote hooiruif gebouwd en dat ging natuurlijk beter, maar ook hier trekken ze heel veel uit waar ze dan op rond trippelen en niet meer eten. We hebben nu ook het bovenste deel van de ruif al dichtgemaakt met worteldoek zodat ze enkel aan het onderste gedeelte hooi kunnen, maar nog steeds smossen ze vrij veel op de grond wat niet meer wordt opgegeten.

Heeft er hier iemand nog tips of de gouden oplossing voor mijn kudde?
Alvast bedankt!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:17

Ik voer ze uit hooinetten. Helemaal ideaal is het ook niet. Mijn schapen met hoorns zaten soms vast in het hooinet met een hoorn.
Nu heb ik hoornloze schapen, maar vond ik laatst een oormerk in het hooinet. Die was dus blijven hangen en uitgescheurd.

Maar het scheelt wel veel knoeien. Mocht iemand een ideale tip hebben, dan hoor ik het ook graag.

Is smossen een typisch Belgisch woord, of dialect? Ik kende het niet :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 11:23

Smossen is inderdaad een Belgisch woord...beetje dialect denk ik wel ja :+ Ik bedoelde dus inderdaad knoeien (maar daar kwam ik dus niet dadelijk op)

Hooinetten durf ik inderdaad niet omdat de blackfaces hoorns hebben en 1 vd kruisingen ook.
Ik heb het trouwens wel eens 1x geprobeerd, maar die swifters snapten het principe van het net ook niet echt en aten dan veel te weinig hooi.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:24

Zou het beter zijn met een stuk verharding om het voerpunt heen? Zodat het nog van de grond gegeten kan worden?

Nimmy

Re: Schapen smossen veel hooi - tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:27

Wij hebben een ruif met voerbak eronder, alles wat daarin valt eten ze wel op. Hooi wat de grond heeft aangeraakt eten ze niet meer op.

Hooinet 1x geprobeerd, nooit meer nadat ik er een oormerk in vond.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 11:32

Nimmy: thx voor de tip, is misschien inderdaad wel eens het proberen waard. Ik heb nog oud hout genoeg liggen.

Wel "fijn" om te horen dat niet enkel die wolbollen van mij zo kieskeurig zijn :D

Tenman: ze lopen het hooi dat ze uit het ruif trekken echt door de hele stal rond. Dat eten ze niet meer op. Dus ik denk dat verharding niet veel gaat uithalen.
Laatst bijgewerkt door Charisma op 20-02-26 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:32

Misschien porties geven, zodat ze het een beetje op hebben als ze nieuw krijgen? Kost wel meer tijd :=

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 11:35

Sintara: wij vullen meestal 1x per week de ruif tot boven. Om elke dag een paar keer te gaan voeren hebben we helaas niet de tijd voor gezien werk etc. En ik ben bang als ik kleine porties voer en ze evenveel knoeien ze te weinig te eten hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:04

Wij gaven de schapen wel elke dag vers hooi maar inderdaad knoeiden ze heel veel. Ze sliepen ook vaak in het gevallen hooi. Wij hadden een grote ruif onder een afdak. Eens per jaar werd het plateau met een shovel helemaal schoongeveegd/geschept. Als je het elke week bijhoudt dan kan dat ook natuurlijk maar dan heb je wel een kruiwagen met vies hooi per week op de mesthoop. Ja het is zonde inderdaad maar ik weet niet beter of ze doen dit. Paarden doen dit ook trouwens en op zand is dat nog vervelender want dan gaat je hele drainage of bodem verstopt zitten door het hooi. Op een stelconplaat heb je dat probleem niet. Die hadden we liggen onder het afdak van het hok. Dat maakt handiger schoon.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 20:22

Suzanne: het schoonmaken is het minste van mijn zorgen. :+ Ik probeer idd elke dag een beetje op te ruimen en het geknoeid hooi wat er nog goed uitziet gooi ik terug in de ruif. Maar desalniettemin moet ik echt veel weggooien vind ik.
Ik weet wel dat we sowieso wat verlies gaan hebben, dat is idd bij onze paarden ook zo. Maar die zijn toch nog heel veel netter dan de schapen }:0

Mijn man vind de bak onder de ruif maken wel een goed idee, dus als de stal gemest wordt gaan we knutselen :D