Ik heb al een aantal jaar een kudde van 7 schaapjes. Ik heb 2 swifters, 1 suffolk, 2 kruisingen New Hampschire/Swartznase en 2 Scottisch blackfaces.
Het is echt een vrolijke bende samen
Het grootste deel van het jaar lopen ze op verschillende stukken gras en is er dus geen probleem.
Maar wij zitten in een vrij nat gebied dus vanaf eind oktober ongeveer tot begin april staan ze in een "winterweide". Deze is heel droog, maar uiteraard niet groot genoeg om ze de hele winter gras te kunnen laten eten. Ik voer dus onbeperkt hooi bij in deze periode. En laat nu hier net het probleem zitten...
ze smossen zo ongelooflijk veel... ik moet in deze maanden best veel hooi op de mesthoop kieperen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Eerst hadden ze een open bak met hooi in, maar daar gingen ze gewoon instaan en dan plassen ze en keutelen ze daarin en werd het niet meer opgegeten.
Daarna hebben mijn man en ik een grote hooiruif gebouwd en dat ging natuurlijk beter, maar ook hier trekken ze heel veel uit waar ze dan op rond trippelen en niet meer eten. We hebben nu ook het bovenste deel van de ruif al dichtgemaakt met worteldoek zodat ze enkel aan het onderste gedeelte hooi kunnen, maar nog steeds smossen ze vrij veel op de grond wat niet meer wordt opgegeten.
Heeft er hier iemand nog tips of de gouden oplossing voor mijn kudde?
Alvast bedankt!
Ik bedoelde dus inderdaad knoeien (maar daar kwam ik dus niet dadelijk op)