Iets meer dan een jaar geleden adopteerden wij een Beagle, Bobby, van 9 maanden. Dat was natuurlijk een uitdaging (hij is proefdier geweest dus alles was spannend), maar nu gaat het echt super goed.
Omdat Beagles echte meutehonden zijn denken we eraan nog een Beagle te adopteren.
Buiten de normale uitdagingen van een 2e hond hebben deze heren natuurlijk een extra aandachtspunt. Onze zorgen;
- Bobby snapt inmiddels heel goed wat ik van hem vraag en daardoor verlopen diverse situaties heel soepel. Er zijn echter een aantal honden waar hij een bloedhekel aan heeft en daar reageert hij nog wel op met verhoogde energie. Hij kalmeert wel steeds sneller en het is maar bij 3 honden (van de ca. 50 die we tegenkomen in de wijk), maar ik ben wel bang dat de nieuwe hond dat gaat overnemen. Én dat ze vervolgens reactief worden naar meer honden omdat ze elkaar dan aansteken.
- We zijn dagelijks even op de boerderij bij m'n ouders. Voordeel is dat hij lekker los kan lopen, nadeel is dat 1 van hun honden niet graag speeltjes en eten deelt. Niks ernstigs, maar ik merk dat Bobby dat nu ook een beetje overneemt. We moeten dus niet te lang wachten met een adoptie, voor het geval dit gedrag vaker voorkomt en hij het thuis ook gaat doen. Met een tweede hond thuis kunnen we bovendien beter oefenen en aan dit gedrag werken.
- Met de komst van een 2e hond kunnen we niet zo vaak meer naar mn ouders, ik weet dat ze dat te druk vinden en ik wil ze daar niet mee belasten. Het voelt nu zielig om dat Bobby te ontzeggen, al compenseren we dat natuurlijk wel met langere wandelingen in de natuur. En weegt dag en nacht een maatje niet op tegen minder vaak op de boerderij rondlopen?
----- ----- ----- ----- -----
Resumerend;
Bobby wil continue aandacht en contact, en wil heel graag spelen. Ook naar andere honden toe is hij vriendelijk en enthousiast, een maatje zal hem echt goeddoen.
Bovendien kunnen we nog een Beagle helpen dmv adoptie.
Anderzijds zou iets meer tijd om zijn gedrag 'perfect' te krijgen fijn zijn. Maar is dat realistisch? De kans is groter dat hij wat 'trekjes' houdt naarmate we langer wachten, waardoor een hond erbij nemen lastiger wordt.
Lastig allemaal!
Sorry voor het lange verhaal
Maar herkent iemand dit? Zijn er nog tips of verhelderende inzichten?
Alvast bedankt voor jullie reacties