Wat doen met overleden kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Wat doen met overleden kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:38

Helaas gaat het op het moment niet zo goed met mijn bijna 15 jarige Maine Coon en lijkt het erop dat we binnenkort afscheid moeten gaan nemen. |(

Mijn hart breekt al bij het idee, maar toch moet je verder denken.

Sowieso wil ik niet dat ze als restafval weg zal gaan, begraven in de tuin vind ik geen optie aangezien we een kleinere tuin hebben en ik het niet aan zou kunnen als ze over 3 jaar bijv opgegraven wordt bij het ophogen van de tuin, cremeren met anderen vind ik weer zo onpersoonlijk, dus alleen cremeren in haar eentje blijft dan over.
Maar wat doe je met de as?
Uitstrooien in de tuin? Maar wat dan als de tuin vernieuwd moet worden, in een opzichtige urn op de kast vind ik ook niets.

Misschien weten jullie iets subtiels, iets persoonlijks, iets niet te opzichtigs? ( Geen sieraden).

Mijn hond heb ik laten cremeren en uitgestrooid in het bos waar hij zooooo dolgraag was, maar dit gaat over een voornamelijk binnen poes die ook graag met warm weer in de tuin lag.

Uiteraard denk ik hier liever niet aan, maar haar laten lijden zou ik nog erger vinden dan afscheid nemen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:45

Over het cremeren van huisdieren was toevallig afgelopen bij Kassa of Radar een item, dat is misschien interessant om van tevoren te kijken. Dat ging met name om slordigheid, niet op een waardige manier met de overleden huisdieren om gaan, leugens (bij dieren die individueel gecremeerd zouden worden toch andere dieren erbij doen om tijd te besparen...).

Geen leuk onderwerp helaas.

Sterkte met je katje, hopelijk is ze nog lang bij je :knuffel:

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:47

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:50

Voor huisdieren kies ikzelf voor de Rendac. En dan in huis een mooie ingelijste foto ophangen als herinnering bijvoorbeeld. :)
Als je perse wilt cremeren maar niet weet wat te doen met de as en het niet in het zich wilt hebben, dan kun je de urn wellicht gewoon op zolder zetten? En dan toch beneden een leuke foto ophangen?

Sterkte met de kat in elk geval! :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Elanor op Vandaag, 16:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:50

Als je haar persé thuis wil hebben en de urn niet wil zien, zou ik die gewoon in een kast zetten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:51

Telpeva schreef:
Over het cremeren van huisdieren was toevallig afgelopen bij Kassa of Radar een item, dat is misschien interessant om van tevoren te kijken. Dat ging met name om slordigheid, niet op een waardige manier met de overleden huisdieren om gaan, leugens (bij dieren die individueel gecremeerd zouden worden toch andere dieren erbij doen om tijd te besparen...).

Geen leuk onderwerp helaas.

Sterkte met je katje, hopelijk is ze nog lang bij je :knuffel:

Ging dat niet over dieren die via een dierenartsenpraktijk naar een crematorium moesten worden gebracht en daar nooit aankwamen en ook niet waren aangemeld?
Je kunt er ook zelf voor kiezen om je poes naar het dierencrematorium te brengen.

TS, er zijn ook dierenbegraafplaatsen. Dan hoeft poes niet in de tuin en heb je toch een plekje om te bezoeken.
Of je laat haar cremeren en kiest voor een mooie urn of eventueel assieraad. Een urn hoeft tegenwoordig echt niet meer op een urn te lijken! Ze kunnen daar hele mooie dingen van maken.

Heel veel sterkte! :(:)

Ragdollcat

Re: Wat doen met overleden kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:56

Overleden is overleden.
Bij leven altijd goed voor gezorgd en dat is het belangrijkste, daar kijk ik dus vooral naar.

Ik laat overleden dieren altijd bij de dierenarts achter.
Het is goed zo!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:58

We hebben al meerdere fotos van haar in huis hangen, in de huiskamer, op de overloop en in de kattenkamer.

Als het zover ik zal ik haar eerst mee naar huis nemen zodat de katten en mijn kleine meid van 7 afscheid kunnen nemen en zal ik haar daarna zelf afleveren bij het crematorium.

Zelf zat ik te denken of het niet mogelijk is om het as te laten verwerken in een beeldje bijv
Dus niet dat je het open kan draaien en leeg kan strooien, maar geen idee of dat bestaat en wat er betrouwbaar is.

@ ragdollcat, ze kreeg altijd het beste van het beste en dat is nu nog steeds zo. Daarom wil ik ook absoluut niet dat ze lijd, afscheid nemen zal sowieso gruwelijk veel zeer doen.

Haar achterlaten bij de dierenarts kan ik echt niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:01

Kimmie* (met nummers die ik steeds vergeet) van de grote Roedels en Wessel de Friese hengst laat haar honden namaken in een beeldje. Dus dat bestaat zeker
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Vandaag, 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Ach TS, wat zal dat zeer doen. Dikke knuffel :(:)

Er is volgens mij vanalles mogelijk. Ik ben laatst met een vriendin mee geweest om haar kat te laten cremeren. Daar zag ik subtiele dingen zoals een sieraad ook.

https://www.dierencrematoriumdomesticus.nl/urnen/

Carlaa

Ik heb het programma niet gezien, maar ik heb eind vorig jaar voor de tweede keer een paard laten cremeren bij dierencrematorium De Breborgh in Bentelo.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het gevoel heb dat ze daar uiterst zorgzaam om gaan met mijn overleden dieren. Van het brengen tot het halen. Ze hebben een fikse showroom met ontelbare opties voor de opslag van de as. Wij hebben een klein deel van de paarden in een mooi beeldje, de kinderen hebben ook allebei wat uitgezocht (van een mooi klein druppeltje tot een tweekleurig hart. Ze kunnen het in beeldjes, stenen, waxinelichthouders, enz enz verwerken.

De rest van de as krijg je in een doos mee en wij planten voor elk paard een boom op de in de grond gestorte as.

*edit: je hoeft op voorhand geen "urn" te kiezen, bij het brengen (of eerder/later, wat je wilt) krijg je alle tijd om rustig door de showroom te struinen, je kan dan het grootste gedeelte in het echt zien, even oppakken, enz.
Laatst bijgewerkt door Carlaa op Vandaag, 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

laura1987 schreef:
We hebben al meerdere fotos van haar in huis hangen, in de huiskamer, op de overloop en in de kattenkamer.

Als het zover ik zal ik haar eerst mee naar huis nemen zodat de katten en mijn kleine meid van 7 afscheid kunnen nemen en zal ik haar daarna zelf afleveren bij het crematorium.

Zelf zat ik te denken of het niet mogelijk is om het as te laten verwerken in een beeldje bijv
Dus niet dat je het open kan draaien en leeg kan strooien, maar geen idee of dat bestaat en wat er betrouwbaar is.

@ ragdollcat, ze kreeg altijd het beste van het beste en dat is nu nog steeds zo. Daarom wil ik ook absoluut niet dat ze lijd, afscheid nemen zal sowieso gruwelijk veel zeer doen.

Haar achterlaten bij de dierenarts kan ik echt niet.

Dat begrijp ik heel goed, het is ook erg moeilijk en erg verdrietig.
Maar als je veel dieren hebt gehad…. Waar laat je het allemaal?
Dus dat.

Dan is dit voor mij persoonlijk heel erg oke.

Sterkte voor jou voor wat er nog gaat gebeuren, het went nooit!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:13

Achterlaten bij de dierenarts... snap ik wel dat je dat niet wilt. Al snap ik ook wel dat mensen het wel doen (heb het genoeg gezien ook in mijn tijd in de praktijk en bij de dierenambulance deden wij ook bij dierenartsen overleden dieren ophalen en naar het crematorium brengen)

Ik heb er zelf echt gruwelijk spijt van dat ik het heb gedaan met onze vorige hond, mijn zielshond; alles ging zo snel toen het eenmaal tijd was om afscheid te nemen, en ik zat zo hoog in emotie dus ik heb gewoon niet meer nagedacht. Maar ik heb er achteraf zoveel spijt van gehad, en dat beeld van hem op de tafel na inslapen en hem zo achterlaten staat op mijn netvlies gebrand, net als de missende ervaring dat we hem naar crematorium konden brengen waar we afscheid konden nemen in een kamer en dat kan ik helaas nooit meer terugdraaien. Jammer genoeg deed onze toen dierenarts ook niet thuis inslapen bv, dat was toen sws nog minder normaal maar daar zou ik vandaag dan graag voor kiezen (mits dat een optie is, want soms is die optie er gewoon niet ook als je met spoed in de praktijk zit) en dan zelf weg brengen naar crematorium bv. Ondertussen heb ik door onze ervaring dus wel een beeld van wat ik met onze huidige hond en kat dus zou willen doen daardoor.

De as kun je bv in een urn doen (wij hebben een handgemaakte urn waar de as in zit en ik heb een sieraad/ketting laten maken + pootafdrukken) of het blik waar het standaard in komt, en uit zicht zetten en dan kun je bijvoorbeeld altijd later nog iets ermee doen als je dat wilt. Dat je het dan wel hebt in ieder geval. Het kan ook zijn dat je er na cremeren nog niet aan toe bent om de as meteen te laten verwerken in iets- al snap ik wel dat je er al over na wil denken :j

Het is zo persoonlijk, en ook moment afhankelijk hoe je er zelf onder bent qua emoties. Snap wel dat je hier nu vooraf al over nadenkt met die leeftijd en misschien kan dat wel helpen met al plannen/beslissingen maken. Ik weet niet of je er waarde aan hecht, maar je zou ook al wat haar kunnen verzamelen bv. als je het mooi vindt om zoiets als fysieke herinnering te hebben later, of wat je kunt laten verwerken in een herinnering product bv.

Het idee van een beeld te laten maken is ook erg mooi!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op Vandaag, 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:16

Misschien iets om te overwegen, je kunt je kat ook thuis laten inslapen ipv bij de dierenarts.
Vond ik voor mij, en de kat, erg fijn.

Had daarna ook alle tijd om afscheid te nemen en heb hem daarna zelf naar het crematorium gebracht.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:20

Goof schreef:
Als je haar persé thuis wil hebben en de urn niet wil zien, zou ik die gewoon in een kast zetten.

Dit heb ik ook met de urnen van mijn honden gedaan.
En voor mij is dat de "beste manier".
Maar dat is voor iedereen anders.

Luister naar je hart en heel veel sterkte TS.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:20

11 maanden geleden toen ik mijn hond heb moeten in laten slapen ben ik door de showroom gerend om de as aan te pakken en heel heel heel hard weggerend.
In zo'n situatie breek ik echt echt heel hard, net zoals op begrafenissen, de dood en ik kunnen echt niet samen.
Fijner vind ik het dus om thuis iets uit te zoeken.

Buiten mijn hond die ik heb uitgestrooid heb ik dus nu nog 3 katten. Het is dus niet zo dat de hele kast vol zal komen te staan.

@cursebreaker, wat vreselijk dat je er zo'n spijt van hebt.
Van mijn hond heb ik dus de "mooie" herinnering dat ik hem samen met zijn andere baasje ( we hebben allebei met hem gewerkt en hij heeft zijn pensioen hier gewoond) uitgestrooid heb op 1 van zijn favoriete plaatsen.
Van hem heb ik nog een pootafdruk waar ik misschien een tattoo van wil laten zetten.
Ik ga ook regelmatig naar de plek waar hij uitgestrooid is en ( hoe stom ook) praat dan ook af en toe tegen hem.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:24

Ja ik ben dan bv wel weer blij dat ik een mooie urn heb - handgemaakt, van keramiek- en hij bij ons terug thuis is. Dat vond ik wel heel prettig weer. Maar ja, soms maak je gewoon beslissingen op zo'n moment die je niet zou maken als je meer rust/minder emotie had gehad. Niks aan te doen maar is wel iets wat ik altijd mee zal dragen.

Die tattoo wil ik ook nog heel graag- was ook de voornaamste reden voor de afdrukken. Ondertussen bijna 7 jaar verder heb ik het jammer genoeg nog steeds niet gedaan omdat ik heftige eczeem heb ontwikkeld sinds een jaar of 6 nu.

Heel mooi en fijn juist dat je zo'n plek hebt om naartoe te gaan en tegen hem te praten <3 Maar snap ook wel dat dit dan nu met de kat inderdaad lastiger is zo. Wij hebben ook een binnen kat en dan is uitstrooien op een speciale plek inderdaad ook niet echt een optie wat dat betreft.

Misschien, aanvullend, ook een fotograaf laten komen om eens een fotoshoot te doen? Er zijn katten fotografen die zo aan huis komen bv. Misschien is dat nog een mooi aandenken ook?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:31

Je kan de as ook uit laten strooien vaak bij het crematorium, ze hebben meestal wel een "as- tuin" , ik laat inderdaad mijn honden namaken als urn, maar dat is heel persoonlijk, en ook wel heel prijzig..

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:32

Afbeelding

Madam hangt al groot met haar "broer en zus" in de woonkamer.
Heb pas nog wel fotos gemaakt dat ze zo lekker lag te knuffelen en genieten

Afbeelding

Het liefst zou ik gewoon al mijn dieren en geliefden bij mij houden en dat we dan in 1x allemaal gaan

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:49

Ik heb de honden en kat in de tuin liggen. Als je ze diep genoeg begraaft vind je ze niet weer. Dus daar zou ik niet zo bang voor zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:53

Sterkte :(:) Hopelijk mag ze nog lang bij je zijn.

Ik zou gewoon rustig je ogen open houden, uiteindelijk kom je zeker iets tegen wat bij je past. Een keramieken beeldje klinkt prachtig! En tot die tijd kan de as prima in een busje in de kast worden gezet :)

Ik heb sinds een paar weken de as van mijn overleden hond terug, en die staat in het busje naast de pootafdruk en het plukje haar. Ik wil er ook ooit iets mooi mee doen of van maken, maar dat komt wel.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:59

Wij hebben onze dieren allemaal daar uit laten strooien en een klein beetje as gevraagd. Dit kan heel mooi verwerkt worden in glas bijvoorbeeld.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:10

Ik heb zelf
https://amzn.eu/d/06428VGy

Voor mijn hond vorig jaar gekocht. Kan niet veel in, resterende gedeelte uitgestrooid op plekken waar ze graag kwam.
Beeldje lijkt niet op een urn, vind ik zelf, en heb je in meerdere kleuren. Erg blij mee!

Die hierboven heb ik ook staan in het wit, die is ook niet zo heftig/urnig.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:19

Wij hebben onze rode kater uitgestrooid in de tuin. Het was een binnenkat maar ontsnapte nog wel eens en liep dan bij de appelboom in de tuin. Dus was dat de mooiste plek om hem uit te strooien. Onze andere kat die 4 maanden geleden overleden is hebben we in een mooie strooikoker in de vensterbank staan. Het idee was ook om haar uit te strooien in de tuin maar ze was het liefste binnen. Dus ze blijft voorlopig nog op de vensterbank staan.
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:25

Ik weet hoe je je voelt....
Ik heb in oktober onze Maine Coon in laten slapen en heb hem laten resoneren.
Ze zijn hem na het thuis inslapen op komen halen, ging allemaal erg fijn...
Na een aantal dagen kon ik hem weer ophalen en was hij weer thuis.
Ik heb een gedeelte in een kleine urn en nog een klein strooi busje.. Die staat boven op een kast

Afbeelding