Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Waar nodig, zullen zij ook met je dierenarts nog overleggen, aangezien ze complementair werken. Esther_ schreef:Ik zou meer natvoer gaan geven en minder brok. Dan krijgt ze in ieder geval meer vocht binnen.

< die kunnen ook meteen berekenen wat je kat nodig heeft zodat ze wel ook de benodigde nutriënten binnen blijft krijgen, als je gaat schuiven met bv minder brok geven en meer natvoer/vlees. cursebreaker schreef:Extra vocht is inderdaad wel fijn (eigenlijk voor alle katten op deels brok of volledig brok een must om preventief op te letten sowieso, maar in dit geval zeker). Zou dat ook bij het natvoer toevoegen.
Dat kun je aanvullend ook nog denken aan:
- bottenbouillon
- elektrolyten drankje (poezenparadijs . nl verkoopt die oa)
- gekookte lever fijnmalen met extra vocht als tussendoortje
Dat zit dan ook nog eens vol met waardevolle voedingsstoffen.
En mocht je het nog niet hebben: Een fontein kan ook stimuleren meer te drinken.
Katten halen van nature hun vocht inname voor het merendeel uit hun prooien dus wanneer er bv sowieso al deels of zelfs helemaal brok gevoerd wordt (waar ook weinig vocht in zit) heb je eigenlijk dubbelop te weinig vochtinname wat op langer termijn flinke aanslag op de nieren zijn oa. Dus alles wat er in gaat aan vlees is mooi meegenomen en ik zou dan inderdaad ook zeker proberen extra vocht inname te stimuleren nog. Zeker nu je op een punt zit dat er inderdaad nog best wat haalbaar is
Ik zou wat hananas ook al zegt eerst kijken dat je nog iets meer duidelijkheid hebt voor je overgaat op DA voeradvies. Evt dus met een therapeut erbij wie met je meekijkt bv< die kunnen ook meteen berekenen wat je kat nodig heeft zodat ze wel ook de benodigde nutriënten binnen blijft krijgen, als je gaat schuiven met bv minder brok geven en meer natvoer/vlees.
Hannanas schreef:SDMA verhoogd kan ook andere oorzaken hebben.
Als creat ureum fosfor kalium calcium etc gewoon goed zijn zou ik niet zomaar nierdieet gaan voeren. Wel extra focus op vocht inname, en het bloedonderzoek vervroegen. Evt check nieren met echo.
Lukasje schreef:cursebreaker schreef:Extra vocht is inderdaad wel fijn (eigenlijk voor alle katten op deels brok of volledig brok een must om preventief op te letten sowieso, maar in dit geval zeker). Zou dat ook bij het natvoer toevoegen.
Dat kun je aanvullend ook nog denken aan:
- bottenbouillon
- elektrolyten drankje (poezenparadijs . nl verkoopt die oa)
- gekookte lever fijnmalen met extra vocht als tussendoortje
Dat zit dan ook nog eens vol met waardevolle voedingsstoffen.
En mocht je het nog niet hebben: Een fontein kan ook stimuleren meer te drinken.
Katten halen van nature hun vocht inname voor het merendeel uit hun prooien dus wanneer er bv sowieso al deels of zelfs helemaal brok gevoerd wordt (waar ook weinig vocht in zit) heb je eigenlijk dubbelop te weinig vochtinname wat op langer termijn flinke aanslag op de nieren zijn oa. Dus alles wat er in gaat aan vlees is mooi meegenomen en ik zou dan inderdaad ook zeker proberen extra vocht inname te stimuleren nog. Zeker nu je op een punt zit dat er inderdaad nog best wat haalbaar is
Ik zou wat hananas ook al zegt eerst kijken dat je nog iets meer duidelijkheid hebt voor je overgaat op DA voeradvies. Evt dus met een therapeut erbij wie met je meekijkt bv< die kunnen ook meteen berekenen wat je kat nodig heeft zodat ze wel ook de benodigde nutriënten binnen blijft krijgen, als je gaat schuiven met bv minder brok geven en meer natvoer/vlees.
Zit in bottenbouillon en electrolyten ook niet meer zout? Want ook dat moest ik vermijden voor haar.

Lukasje schreef:Hannanas schreef:SDMA verhoogd kan ook andere oorzaken hebben.
Als creat ureum fosfor kalium calcium etc gewoon goed zijn zou ik niet zomaar nierdieet gaan voeren. Wel extra focus op vocht inname, en het bloedonderzoek vervroegen. Evt check nieren met echo.
Mag ik vragen waarom je niet meteen een nierdieet zou volgen? En maak jij hierbij een verschil tussen een K/d dieet zoals verkrijgbaar bij de dierenarts, en een “renal” zoals ook bv Farmina aanbiedt?