Kat beginnende verminderde nierfunctie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Kat beginnende verminderde nierfunctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 18:45

Vandaag was ik met mijn 10-jarige cornish rex bij de dierenarts voor haar jaarlijkse controle en inenting. Sinds haar negende laat ik bij de check-up ook een “senioren” bloedonderzoek doen. Vandaag kwam daar uit dat de SDMA-waarde te hoog was. Creatinine en ook de rest van het bloedonderzoek, haar hartje en bloeddruk waren prima.

Maar dus: een beginnende verminderde nierfunctie.

Mijn dierenarts adviseerde om haar op een niersparende voeding te zetten, maar gaf ook aan dat dat vaak niet zo goed gesmaakt wordt.

Dus ik kom hier even horen of jullie ervaring hebben met welke merken wel graag gegeten worden. En uiteraard, andere ervaringen en advies zijn ook welkom! Alvast bedankt.

xoranlover

Re: Kat beginnende verminderde nierfunctie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:51

Vriendin had een kat die zou op nierdieet moeten. Zij heeft hem op rauw vlees gezet wat speciaal was gemaakt voor katten die last hebben van de nieren.

Is dat misschien een optie?
Hoeveel vlees geef je? En wat voor vlees?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 19:22

Ze krijgt nu ‘s ochtends natvoer en ‘s avonds brokken. Natvoer is geen rauwe voeding.

Natvoer varieert: wild freedom, granatapet, mac’s, animonda carny, almo nature HFC, …
Brok eet ze Farmina.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 12:21

Ik zou hiervoor eens contact opnemen met een Integraal voedingstherapeut (zoals Leo hier op bokt) of een orthomoleculair therapeut. Zij kunnen middels voeding en aanvullende zaken echt veel betekenen qua ondersteuning/goed advies op dit punt. Dan wordt er precies gekeken naar wat ook aansluit bij je dier als individu in deze fase en vooruitkijkend naar de toekomst :) Waar nodig, zullen zij ook met je dierenarts nog overleggen, aangezien ze complementair werken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:29

SDMA verhoogd kan ook andere oorzaken hebben.

Als creat ureum fosfor kalium calcium etc gewoon goed zijn zou ik niet zomaar nierdieet gaan voeren. Wel extra focus op vocht inname, en het bloedonderzoek vervroegen. Evt check nieren met echo.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:35

Ik zou meer natvoer gaan geven en minder brok. Dan krijgt ze in ieder geval meer vocht binnen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:42

Esther_ schreef:
Ik zou meer natvoer gaan geven en minder brok. Dan krijgt ze in ieder geval meer vocht binnen.

En durf daar ook gerust flink wat water door te mengen. Wij voeren MACs aan onze dames van 9 en 10 en ik ben sinds kort uit voorzorg ook gestart met 40ml water erbij per kat. Wordt hier zo opgelapt :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:46

Extra vocht is inderdaad wel fijn (eigenlijk voor alle katten op deels brok of volledig brok een must om preventief op te letten sowieso, maar in dit geval zeker). Zou dat ook bij het natvoer toevoegen.

Dat kun je aanvullend ook nog denken aan:
- bottenbouillon
- elektrolyten drankje (poezenparadijs . nl verkoopt die oa)
- gekookte lever fijnmalen met extra vocht als tussendoortje
Dat zit dan ook nog eens vol met waardevolle voedingsstoffen.

En mocht je het nog niet hebben: Een fontein kan ook stimuleren meer te drinken.

Katten halen van nature hun vocht inname voor het merendeel uit hun prooien dus wanneer er bv sowieso al deels of zelfs helemaal brok gevoerd wordt (waar ook weinig vocht in zit) heb je eigenlijk dubbelop te weinig vochtinname wat op langer termijn flinke aanslag op de nieren zijn oa. Dus alles wat er in gaat aan vlees is mooi meegenomen en ik zou dan inderdaad ook zeker proberen extra vocht inname te stimuleren nog. Zeker nu je op een punt zit dat er inderdaad nog best wat haalbaar is :j

Ik zou wat hananas ook al zegt eerst kijken dat je nog iets meer duidelijkheid hebt voor je overgaat op DA voeradvies. Evt dus met een therapeut erbij wie met je meekijkt bv :j < die kunnen ook meteen berekenen wat je kat nodig heeft zodat ze wel ook de benodigde nutriënten binnen blijft krijgen, als je gaat schuiven met bv minder brok geven en meer natvoer/vlees.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:59

Zou naast vocht ook fosfor gehalte van het voer in de gate houden. Vaak wordt dat alleen helaas bij kattenvoer niet weergeven omdat het niet verplicht is maar van fosfor weten we dat het slecht is voor de nieren. en de fosfor behoefde in katten (met uitzondering van kittens) is laag. daarnaast worden er bij natvoer nogwel eens inorganische phosphorbronnen gebruikt die ook schadelijk kunnen zijn al kan je dat vaak niet terugzien. Maar dat is nog zwaarder op de nieren dus ik zou in dit geval wel opzoek gaan naar een natvoer laag in phosphor.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 16:44

Oke, dankjewel voor de aanvullingen !

Het volgend bloedonderzoek is gepland over 6 maanden. Een echo vond de DA momenteel niet nodig.

Dus sowieso meer vocht dmv extra toevoegen icm meer natvoer en dan opletten op het fosforgehalte. Wat dat laatste betreft, is het dan mss beter om te focussen op “renal” natvoeding ?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 16:46

cursebreaker schreef:
Extra vocht is inderdaad wel fijn (eigenlijk voor alle katten op deels brok of volledig brok een must om preventief op te letten sowieso, maar in dit geval zeker). Zou dat ook bij het natvoer toevoegen.

- bottenbouillon

En mocht je het nog niet hebben: Een fontein kan ook stimuleren meer te drinken.

Katten halen van nature hun vocht inname voor het merendeel uit hun prooien dus wanneer er bv sowieso al deels of zelfs helemaal brok gevoerd wordt (waar ook weinig vocht in zit) heb je eigenlijk dubbelop te weinig vochtinname wat op langer termijn flinke aanslag op de nieren zijn oa. Dus alles wat er in gaat aan vlees is mooi meegenomen en ik zou dan inderdaad ook zeker proberen extra vocht inname te stimuleren nog. Zeker nu je op een punt zit dat er inderdaad nog best wat haalbaar is :j

Ik zou wat hananas ook al zegt eerst kijken dat je nog iets meer duidelijkheid hebt voor je overgaat op DA voeradvies. Evt dus met een therapeut erbij wie met je meekijkt bv :j < die kunnen ook meteen berekenen wat je kat nodig heeft zodat ze wel ook de benodigde nutriënten binnen blijft krijgen, als je gaat schuiven met bv minder brok geven en meer natvoer/vlees.

Zit in bottenbouillon en electrolyten ook niet meer zout? Want ook dat moest ik vermijden voor haar.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 16:48

Hannanas schreef:

Als creat ureum fosfor kalium calcium etc gewoon goed zijn zou ik niet zomaar nierdieet gaan voeren. Wel extra focus op vocht inname, en het bloedonderzoek vervroegen. Evt check nieren met echo.

Mag ik vragen waarom je niet meteen een nierdieet zou volgen? En maak jij hierbij een verschil tussen een K/d dieet zoals verkrijgbaar bij de dierenarts, en een “renal” zoals ook bv Farmina aanbiedt?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 16:55

Lukasje schreef:
cursebreaker schreef:

- bottenbouillon

Zit in bottenbouillon en electrolyten ook niet meer zout? Want ook dat moest ik vermijden voor haar.

In bottenbouillon specifiek voor dieren zit dat normaal niet toegevoegd (bv deze van ydolo https://ydolo.be/onze-merken/ydolo-bott ... c348eff9be), maar als je het helemaal safe wil; zelf maken kan dan bv ook (en dan gewoon kleine beetjes bij het natvoer erbij bv, dat zou je rustig aan kunnen toevoegen/opbouwen). Bottenbouillon bevat normaliter eigenlijk alleen maar voordelen. Maar dan inderdaad die geschikt voor dieren, niet voor humaan gebruik. Elektrolyten ligt eraan welke, maar in jullie situatie die misschien beter achterwege laten ja, tenzij bv een voedingstherapeut mee kijkt :j

Maar bv lever koken en pureren met extra water, bottenbouillon voor dieren, waterfontein, extra vocht bij natvoer < kan sowieso wel al helpen allemaal :)

Van boil & broth krijg je bv bouillon poeder wat je zelf kunt aanmaken; https://www.natuurlijkvoordehond.nl/boi ... eder-geit/

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 19:23

Top! Dankje!!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Lukasje schreef:
Hannanas schreef:

Mag ik vragen waarom je niet meteen een nierdieet zou volgen? En maak jij hierbij een verschil tussen een K/d dieet zoals verkrijgbaar bij de dierenarts, en een “renal” zoals ook bv Farmina aanbiedt?

Mijn ervaring met meerdere katten is dat SDMA enorm fluctueert. Het zegt iets, maar niet alles. Belangrijke tool maar geen leidraad. Naast mijn eigen ervaring lees ik bij lotgenoten van nierfalers hetzelfde. Bij veel katten (in dit geval allemaal nierpatiënten) fluctueert het en ook vaak genoeg al jaren nierpatiënt maar sdma normaal. Het Sdma zegt niets in zijn eentje, altijd pas in het totale plaatje incl alle andere tests. En het SDMA is ook zeker niet (altijd) hetgeen wat als eerste stijgt! Ook niet als bijv creat en ureum en urine-dichtheid al nierfalen vaststellen, het komt dan voor dat SDMA normaal is. Plus het kan ook fals positief verhoogd zijn door niet-nier oorzaken o.a. bij infectie.

Een nierdieet (bijv commercieel) is heftig gezien het lage gehalte aan eiwit (noodzakelijk bij serieus nierfalen). Zo laag, dat ik dat pas zou toepassen bij vastgesteld nierschade. Alleen een SDMA is geen 1 en 1 is 2. Specificity is niet 100%.

In dit artikel wordt later op de pagina een aantal onderzoeksresultaten kort besproken over de verschillende uitkomsten van sdma als je googled bijv op

https://eclinpath.com/chemistry/kidney/ ... 0al%202020).

https://www.thevetiverse.com/en/latest/ ... e-in-pets/

https://www.iris-kidney.com/reassessmen ... s-and-cats

Ik zou er geen verschil in dieet in maken als de gehaltes nierdieet waardig zijn. Zowel veterinary als “normale” renal diëten, altijd op de achterkant kijken. Bij een nierdieet wil je veel calorien, lage fosfor (droogvoer rond de 0,5%), hoge kwaliteit eiwitten (de mate van verteerbaarheid) in aangepaste hoeveelheid, en ook zit er een verschil in mineralen (o.a. calcium, kalium, magnesium). De farmina vetlife renal zit daar prima in. Hoog calorien, laag eiwit, laag fosfor etc. Maar wel voor echte nierfalers.

Ondanks dat ze met de website bezig is blijft dit de meest informatieve website over nierfalen: Tanya crf. Deze twee pagina’s gaan bijv in over de voeding:

https://felinecrf.org/diet/nutritional-requirements/

https://felinecrf.org/diet/which-foods-to-feed/

Misschien is een half jaar wel te lang voor de volgende controle? Zelf zou ik dat over drie maanden doen, alles incl urine herhalen. Doet zij het verder goed? Niet afgevallen? Net zo exact kwa gedrag hetzelfde als vorig jaar? Niet knuffeliger? Of slomer? Kattenbakken niet natter of droger? Tanden?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:13

Wow, wat een info! Dankje! Hier ga ik me strakjes eens aanzetten !

Om op je laatste vraag te antwoorden. Nee niets veranderd, ze is nog steeds hetzelfde qua gedrag, eten, drinken, … Het gewicht is hetzelfde gebleven en voor haar tandjes kreeg ik een complimentje. Mijn DA heeft een bijstudie voor tanden van honden en katten gevolgd, dus dat is echt haar dada zeg maar. Ze zei dat ze zelden op die leeftijd zulk een mooi gebit ziet.

Al de andere nierwaardes zoals creatinine en ureum waren tiptop. Ze gaf ook geen infectiewaardes in het bloed. Schildklier was trouwens ook goed.

De urine op zich werd niet onderzocht. Ik zal volgende keer zeker vragen dat erbij te nemen.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:11

Ipakitine ? Is ook voor katten , mijn oude hondjes met verminderde nierfunctie kregen dit over hun eten heen .