Tips gezocht voor nieuw kitten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Tips gezocht voor nieuw kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 07:43

Goedemorgen,

ik zoek wat tips, we mogen zaterdag ons nieuwe kitten ophalen.

T is al lang geleden dat we een kitten hebben gehad, we hebben nu nog 1 kat van 10 jaar.
Deze gaat heel graag door het kattenluik naar buiten, gewoon normaal flapding zonder chipreader.

Hoe kan ik dit het beste doen met een kitten in huis?
Die mag eerste maanden niet naar buiten natuurlijk. Opsluiten in de keuken? Ik weet even niet wat handig is dus hebben jullie tips and tricks?

alvast bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Tips gezocht voor nieuw kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 07:50

Kattenluik met chipreader dan toch installeren? Of luikje dichthouden dus beide katten voorlopig binnen houden?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 07:52

Ja luikje dicht houden zou ik ook doen. Even vervelend maar zo weet je wel zeker dat de kitten er niet achteraan sneakt als de andere kat naar buiten gaat :j

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:07

Luik op chip.
Een kitten bij een oudere kat is heel intens voor de oudere kat. Zorg dat die naar buiten kan vluchten en haar dagelijkse routine kan houden.
Is ze wel gewend aan andere katten? Of vanwaar de keuze om nu een kitten te nemen?

Pet safe luikje heb je voor ongeveer 70 euro.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:10

Persoonlijk had ik dan 2 kittens genomen. (dat heb ik ook gedaan bij mijn 14 jarige poes)
Maar goed, dat was je vraag niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:31

Nyaleti schreef:
Luik op chip.
Een kitten bij een oudere kat is heel intens voor de oudere kat. Zorg dat die naar buiten kan vluchten en haar dagelijkse routine kan houden.
Is ze wel gewend aan andere katten? Of vanwaar de keuze om nu een kitten te nemen?

Pet safe luikje heb je voor ongeveer 70 euro.

Een kennis maakte mee dat de oude kat de deur ontvluchtte op de dag dat de nieuwe kat (kitten) in huis kwam.
Dus ja, een kitten is behoorlijk intens voor een oude kat.
(Die weggelopen kat werd vervolgens gecatnapt door een zelfbenoemde katten expert die de kat niet terug wilde geven aan mijn kennis...)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:58

ik zou de kitten niet opsluiten in de keuken. Luikje dicht doen en als alles goed gaat de oudere kat 'handmatig' naar binnen en buiten laten.

Laat ze rustig aan elkaar wennen, daarvoor heb je veel ruimte en veel verstopplekken nodig.

Als jouw oude kat een ex-kater is gaat het vaak wat makkelijker dan met een poes. Poezen zijn meestal wat minder tolerant. En overigens eens met Bellatrix, ik zou er ook twee hebben genomen, beter voor de kitten en ook voor de oudere kat.
Hoe dan ook, veel plezier met je katten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 09:18

Ik zou de oude kat júist binnenhouden om wat Zoolgangster zegt. Hoe meer de oude kat buiten is des te langer duurt het voor ze elkaar accepteren.
Overigens zou ik ze niet in dezelfde ruimte doen, maar gescheiden met zicht en geur waarneming (deur op een kier of gaas oid), dan merk je snel genoeg wanneer ze gewoon bij elkaar kunnen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 10:35

Er was helaas maar 1 kitten beschikbaar, die dingen gaan tegenwoordig als zoete broodjes, bizar gewoon! We willen er een kitten bij omdat de oudere kat nu alleen is sinds een paar weken en hij is juist nog super speels, kan heel goed met andere katten, altijd makkelijk met accepteren geweest. We hebben meerdere aanlopers gehad en ook de katten van de buren mogen gewoon in de tuin enz, hij vindt het juist heel gezellig en is nu echt erg alleen. Luik met chip durf ik ook niet want denk dat een kitten dan alsnog makkelijk mee glipt naar buiten, dus beter dan om het luik in zijn geheel maar dicht te houden komende tijd mits de oudste dat pikt, die was als kitten al niet te houden, hing in de gordijnen om door bovenlichtje naar buiten te piepen. Maar ja, we gaan wel zien hoe het gaat verder, ik verwacht geen problemen met het wennen aan elkaar. Alles in huis staat altijd open zodat de katten overal in kunnen...maar wil gewoon dat de oudste wel overdag als ik naar werk ben zelf in en uit kan...dus vandaar hier deze vraag...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:37

Geen kittens in het asiel nu?
Maar als je kat nog heel speels is dan lukt het misschien wel. Kittens willen ook graag spelen natuurlijk.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:43

10 is wel ouder maar ook weer niet hoogbejaard, als hij nog super speels is dan is een kitten echt geen probleem.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 10:56

Foaly schreef:
10 is wel ouder maar ook weer niet hoogbejaard, als hij nog super speels is dan is een kitten echt geen probleem.

Dat dus, mijn oudje die nu ingeslapen is paar weken terug, was 16 maar met veel medische problemen. Bodhi, die er nu nog is, dook heel vaak op hem, dat is echt een rooie boef, nergens van onder de indruk, heel relaxt maar wel van de gekke sprongen en spelen enzo...zal nooit echt vechten maar houdt van een dolletje...denk dat hij er heel blij van wordt...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:45

Ik zou kijken of het mogelijk is je oudere kat ook binnen te houden, dat is het veiligst (wellicht nu al mee beginnen?). Mocht dit niet kunnen is denk ik je enige oplossing een luik op chip.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 11:50

maar met een luik met chip kan zon kleintje zich toch makkelijk gelijk met een volwassen kat er door wurmen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:52

Loopt je kat er langzaam doorheen of snel? Want als hij snel loopt denk ik niet dat de kitten er ook achteraan kan...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:56

Ik zou voor de veiligheid je luik lekker even dicht houden en de oudere kat zelf naar binnen en buiten laten.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 12:04

Bellatrix schreef:
Loopt je kat er langzaam doorheen of snel? Want als hij snel loopt denk ik niet dat de kitten er ook achteraan kan...

rete langzaam, eerst duwen met een poot tot het luik tikje naar buiten gaat, dan dat hoofd er eerst halfscheef door en daarna de rest....

Wil hem niet buiten hebben als ik niet thuis ben en hij kan er niet in, dus dat wordt binnen en buiten laten als we wel thuis zijn...

Hij is namelijk als de dood voor vuurwerk, dan komt hij wel plankgas door het luik naar binnen...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:10

Hmm dan zou ik idd het luikje dichthouden. Want als hij zo langzaam loopt gaart de kitten er wel achteraan. Als die ondernemend is tenminste.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 12:17

tja dat risico ga ik dus niet nemen, dus het is of overdag als ik ben werken even kitten in een slaapkamer met eten drinken en bakje, wat misschien toch handiger is als je er niet bij bent als ze nog moeten wennen aan elkaar. of luik dicht...buuf stelde nog een bench voor maar weet niet of dat handig is...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:23

Ik hou niet van een bench. Dan zou ik kitten idd even apart in je slaapkamer zetten als je niet wil dat ze bij elkaar zitten als jij er niet bent.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 12:27

ik heb nog nooit een bench gebruikt, zowel voor onze honden als katten niet...vindt het al vervelend dat mijn paarden in de nacht in stal staan...dus inderdaad met je eens...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:26

BarbaraNova schreef:
Er was helaas maar 1 kitten beschikbaar, die dingen gaan tegenwoordig als zoete broodjes, bizar gewoon!

Apart aangezien er altijd wel ergens een kitten te vinden is. Ik heb mijn 2 kittens ook uit 2 verschillende nestjes gehaald en ze op dezelfde dag opgehaald en geïntroduceerd.

Zorg in ieder geval er wel voor dat de kleine gechipt is. Misschien kun je het luikje de eerste weken afsluiten?

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:37

BarbaraNova schreef:
Goedemorgen,

ik zoek wat tips, we mogen zaterdag ons nieuwe kitten ophalen.

T is al lang geleden dat we een kitten hebben gehad, we hebben nu nog 1 kat van 10 jaar.
Deze gaat heel graag door het kattenluik naar buiten, gewoon normaal flapding zonder chipreader.

Hoe kan ik dit het beste doen met een kitten in huis?
Die mag eerste maanden niet naar buiten natuurlijk. Opsluiten in de keuken? Ik weet even niet wat handig is dus hebben jullie tips and tricks?

alvast bedankt!

ik zou inderdaad toch wel een chipgeactiveerd luik kopen, of zoals bij ons (bij ons is er geen kattenluik mogelijk) de kant alleen nog "handmatig" naar buiten doen, dus zelf de deur steeds openen. Je kat leert dan gauw zat hoe het werkt.

nog een tip: onze katten hebben ook chip geactiveerde voerbakken, zodat ze geen voer stelen van elkaar, en de oudere kat niet het voer van de kitten op gaat eten. Ik weet niet of TS daar al over na had gedacht, maar ik dacht ik zet het er in elk geval bij.

De eerste dag dat onze nieuwe kat (nu 4) er bij kwam hebben wij hem appart gehouden van onze oude kat (nu 11) en vervolgens de dagen erop eerst door een deur geintroduceerd, en in een mandje zodat de oudere kat kon snuffelen van dichtbij. Omdat het wennen goed ging hebben we ze maar bij elkaar gezet. Nu moet ik zeggen dat onze oude kat nooit echt helemaal van onze nieuwe kat is gaan houden, ze slapen nooit in dezelfde mand (op hetzelfde bed of op de bank is wel prima) en af en toe krijgt de nieuwere kat zonder enige aanleiding (Oké, hij bestaat, en dat is soms al vervelend volgens onze oude kat..) een mep (wél net ingetrokken nagels). Mijn punt is: doe het echt heeeel rustig aan, zodat ze gewoon goed wennen.
Laatst bijgewerkt door paardjebont op 04-02-26 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:42

Heb je ergens zo'n bovenraam wat je open kunt zetten, op een plek waar je kitten niet bij kan en je volwassen kat wel? Dan zet je er aan de buitenkant een kliko oid onder zodat je kat ook weer terug naar binnen kan.

Disclaimer: ik heb geen inspiratie hoe je dan inbrekers buiten je huis moet houden :+

Als kattenluik de enige optie is, of de enige optie die je kat accepteert, zou ik dat voorlopig ook dicht houden, en als ze wat gewend zijn die paar maanden voor portier spelen.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:47

Koper schreef:
Heb je ergens zo'n bovenraam wat je open kunt zetten, op een plek waar je kitten niet bij kan en je volwassen kat wel? Dan zet je er aan de buitenkant een kliko oid onder zodat je kat ook weer terug naar binnen kan.

Disclaimer: ik heb geen inspiratie hoe je dan inbrekers buiten je huis moet houden :+

Als kattenluik de enige optie is, of de enige optie die je kat accepteert, zou ik dat voorlopig ook dicht houden, en als ze wat gewend zijn die paar maanden voor portier spelen.

Uitsmijter, haha