Loes is overleden, Pip is nu alleen (kat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Loes is overleden, Pip is nu alleen (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:20

Afbeelding

Loes en Pip. Ze waren aardig bevriend. Soms even samenliggen en elkaar wassen, maar ook regelmatig een meningsverschil.
Loes is afgelopen donderdag ineens na een kort ziektebed overleden. Pip heeft dat gezien.
De eerste dag had Pip stress. Overgeven en niet eten. Gelukkig ging dat heel snel over.

En nu? Ik weet niet zo goed waar ik op moet letten.
Pip eet en drinkt goed. Wil ook wel wat aandacht, al is ze absoluut geen schoot- of knuffelkat.
Ik speel regelmatig eventjes met haar en verwen haar wat met wat extra snoepjes.

Pip is 9 jaar en nu dus alleen. Ik weet niet of dit zo prima is of dat ze eenzaam gaat worden.
Het is pas heel kort geleden, maar misschien hebben jullie tips waar ik op kan letten.
Het is voor mij fijn om haar alleen te houden. Maar ik zou het erg vinden als ik haar te kort doe. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze het wel lekker vindt om de aandacht voor haarzelf te hebben? Ik weet het echt niet.

Wie weet zijn er Bokkers die hier ervaring mee hebben en dat willen delen? Het welzijn voor mijn lieve Pip staat voor alles.

Groetjes Annemiek

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Ah, wat sneu. Sterkte hoor.
Zolang ze ontspannen is, zich normaal blijft gedragen en niet overdreven blij is als je thuiskomt of heel veel aandacht vraagt zou ik me geen zorgen maken. Veel poezen vinden het niet erg alleen te wonen. Kan ze ook naar buiten? Want dan komt ze wellicht voldoende andere katten tegen.

AnnemiekvM

Re: Loes is overleden, Pip is nu alleen (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:57

Ze komt niet buiten. Pip is snel angstig en ik woon vlakbij de snelweg.
Tot nu toe komt ze relaxt over.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

Wat verdrietig. Was het voor jullie onverwacht?
Ik zou de eerste periode geen nieuwe kat erbij doen. Het is voor iedereen wennen. Veel katten vinden het prima om solitaire huistijger te zijn.
Ik denk dat je vooral moet letten op het alledaags gedrag. Best kans dat ze de komende tijd meer naar jullie trekt, en/of uit haar schulp kruipt.
Mocht je na een paar maanden het gevoel hebben dat ze toch eenzaam is, kun je alsnog op zoek naar een passend maatje.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

Veel sterkte Annemiek.

Ik zou ook zeggen dat zolang Pip relax lijkt en goed eet, drinkt, plast en poept je het zolang kan aankijken.
Je kent haar het beste en het zal wel duidelijk worden moest ze al dan niet eenzaam zijn/worden.
Idd, sommige katten hebben geen tot weinig problemen met enige kat zijn.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:01

Ze was een weekje ziek. Donderdag geopereerd en donderdagavond overleden.
Maar katten laten weinig zien. Dus ik ga er vanuit dat het langer speelde. Ze was ook afgevallen.
Pip is altijd wat afwachtend en op zichzelf geweest. Nu Loes er niet meer is trekt ze wel al iets meer naar mij toe.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:02

Mijn plan is om het zeker twee a drie maanden aan te kijken en heel goed op te letten. Het heeft natuurlijk ook tijd nodig.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:00

Allereerst veel sterkte gewenst!

Fijn dat je nog geen verdriet bij je andere kat lijkt te merken. Mijn kat overleed ook plots na een operatie. Ze kwam thuis na de behandeling en leek prima. 5 uur later was ze dood. Mijn andere kat heeft geen afscheid kunnen nemen. De eerste paar weken merkte ik vrij weinig aan haar. Ze deed gewoon haar ding. Op een gegeven moment ging ze minder naar buiten, werd wat dikker en wilde continu aandacht of zat de hele dag voor het raam naar buiten te staren. Toen heb ik toch de gok genomen en een andere kat uit het asiel gehaald. Hierna leefde ze weer helemaal op. Ze voelde zich helemaal de baas in huis, speelde ineens weer en ging weer naar buiten. Ik vermoed dat ze toch wat depri was. Deze kat is trouwens ook 9 en de nieuwe kat is nu 1.5.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:08

Nadat mijn eerste kat overleed veranderde de overgebleven kat. Dus kwam er een kitten bij.

Achteraf twijfel ik of de destijds overgebleven kat de overleden kat wel miste. Ze tolereerden elkaar maar waren geen vrienden. Ik denk nu dat hij veranderde omdat hij vanaf dat moment de status "eerste kat" had en niet persé omdat hij eenzaam was.

Hij is vorig jaar overleden. Er bleef een kat over (de kitten die ik hierboven noemde, en die op dat moment 11 was). Ze veranderde als een blad aan een boom. Vraagt (en krijgt) veel meer aandacht, want die is nu helemaal alleen voor haar. Komt regelmatig op schoot liggen en maakt meer geluid (miauwen) als ze iets wil. Ze is opener en aanweziger. Hier heeft ze bijna 12 jaar op gewacht :(:)

Als je katten vrienden zijn kunnen ze elkaar zeker missen. Maar mijn ervaring is dat ze het alleen ook best prima vinden. Mijn katten lieten verschillende dingen zien, en de eerste keer dacht ik ook dat nieuw gezelschap leuk of zelfs nodig was. Nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Vooral niet bij wat schuchterder katten.
Natuurlijk moet de kat die hier nu woont nu dingen alleen oplossen waar ze eerst een grote kater voor had. Hij was geen vechtersbaas maar dwong wel respect af. Zo joeg hij honden en egels van het erf en nam haar op sleeptouw als er iets spannends was. Nu rent ze bij dat soort dingen gauw naar binnen. En als het gevaar geweken is weer naar buiten :D

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:29

Het ligt een beetje aan wat de behoefte van Pip is. Als je merkt dat de aandacht die jij haar geeft voldoende is, dan kan ze heel gelukkig worden/blijven als enigste kattenkind. Als je merkt dat ze zich verveelt en dus gaat klooien, of meer stress heeft (bijvoorbeeld: Ze slaapt minder, ze wast zichzelf overmatig, ze loopt veel rond of ze blijft roeppen) dan is het misschien toch leuk voor haar om een maatje te hebben die qua karakter goed past, zolang dat haalbaar is natuurlijk!

Maar voor nu zou ik het nog even aankijken. Waarschijnlijk duurt het een aantal weken voordat je echt ziet of Pip zich als enigste kattenkind nog goed voelt.

Gecondoleerd met het verlies van Loes, het klinkt alsof het een heel fijn kattenduo was.. :(:)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:36

Heel veel sterkte met het verlies van je kat, dat is echt vreselijk!

Wij hebben onze 5 jarige kater onlangs moeten laten inslapen en ook hier bleef Pip alleen. Pip is nu 6 en ze was 1 toen we Woezeltje erbij namen, destijds beet ze mij vooral uit het niets en trok zich veel terug. Sinds Woezeltje was dat voorbij. Direct na het overlijden van Woezel begon het bijten van Pip weer. Ze werd ook heel mauwerig, terwijl het samen echt geen dikke mik was. Sinds 3 weken hebben we een kitten erbij en direct is het bijten van Pip weer gestopt. Ze mauwt ook weer minder. Inmiddels gaat het prima tussen deze twee. Mollie (de kitten) daagt Pip regelmatig uit om te spelen. De ene keer wil Pip wel, de andere keer zit ze er nog niet op te wachten en dat accepteert Mollie ook, ze blijft dan niet aandringen.
Wij hebben ook wel veel getwijfeld hoor, want waar doe je goed aan? Maar wij denken dat we de juiste keus gemaakt hebben door toch een kitten erbij te nemen.

Overigens hebben wij, bewust, gekozen voor een raskat erbij, omdat je op die manier redelijk goed het karakter kan gaan inschatten (binnen de marge van het ras natuurlijk). Pip is enigszins een lamme tak, niet snel onder de indruk, maar houdt wel van spelen op zijn tijd. Wij hebben gekozen voor een Ragdoll, omdat die vrij goed aansluit bij dat karakter. Wij wilden er absoluut geen stuiterbal bij plaatsen. Nu als kitten is het natuurlijk 1 bonk energie, maar uiteindelijk gaat dat er vanaf en blijft er een rustige, stabiele kat over (hopen we :D ).