Ik heb een poes van ruim 6.5 jaar oud. In de zomer van 2024 begon zij kale plekken te krijgen rond haar handwortelgewricht (voorpoten) en kuitbeen/scheenbeen (achterpoten). Dit begon als kleine plekjes die niet weg gingen, maar ook niet groter werden. Daarom is besloten het eerst even aan te kijken, maar wel te stoppen met het geven van mensenvoer (ze kreeg af en toe een klein beetje yoghurt of kaas).
Toen ze bij haar volgende check bij de dierenarts nog niet weg waren (juni 2025), heb ik het toch maar even benoemd. De dierenarts gaf toen als advies: "kijk het maar even aan, mocht het erger worden kom dan maar weer langs". Zo gezegd, zo gedaan.
Rond september/oktober 2025 begonnen de plekken weer groter te worden en begon het ook op te vallen dat ze er wel veel aan likt (al lijkt dat eerlijk gezegd niet meer dan aan de rest van haar lichaampje). 11 november 2025 hebben we een afspraak bij de dierenarts gehad. Hier heeft ze twee middeltjes gekregen: ééntje tegen parasieten (vlooien en mijten, denk ik?) en ééntje tegen de jeuk. Die tegen de jeuk zou zo'n 14 dagen moeten werken, wat dus betekent dat er in de lengte van het haar verbetering te zien zou moeten zijn. Het leek echter niet zo veel te doen, want er ontstond geen nieuwe haargroei.
De dierenarts en het internet noemen een paar dingen die de kale plekken zouden kunnen veroorzaken:
- Parasieten; dit lijkt mij sterk. Ik heb in deze 1.5 jaar geen enkele vlo op haar lichaampje gezien en check dat wel regelmatig. Daarnaast heeft ze dat middeltje gekregen (ik moet de naam ervan even opzoeken in de factuur), wat dus zou moeten betekenen dat ze daar geen last meer van kan hebben. Ze wordt gewoon elk jaar ontwormd. Daarnaast vertelt internet mij dat de kale plekken dan voornamelijk rond de nek, rug en oren zitten. Dit is bij haar niet het geval.
- Huidinfecties of schimmel; de dierenarts heeft haar nagekeken en kon geen duidelijke tekens voor schimmels of infecties zien. Volgens het internet zou haar huid dan rood en schilferig moeten zijn, dit is niet het geval. De huid is wel eens geïrriteerd, maar dit komt (mijn inziens) door overmatig likken.
- Allergieën; een (voedsel)allergie is mogelijkheid, maar ook dit uit zich (volgens die dierenarts) normaal gesproken in kale plekken op en rond de kop. Ze eet normaal smolke sterilised, maar ze heeft ook een tijd smolke sensible geprobeerd. Dit veranderde niks. Door de atypische symptomen lijkt deze oorzaak ook af te vallen.
- Hormonale disbalans; kan zich uiten in symmetrische haaruitval. Haar haren vallen echter niet uit. Ze likt ze gewoon weg.
- Overmatig poetsen door stress; dit lijkt de meest waarschijnlijke optie (denk ik). Dit kan volgens het internet komen door verhuizing, nieuwe huisdieren etc. Dit is alleen allemaal niet het geval. We hebben nieuwe konijnen, maar die wonen hier pas sinds april 2025 (dus pas na de eerste kale plekken) en daar lijkt ze ook niet echt stress door te ervaren. We zijn niet verhuisd. Mogelijk zijn er wel nieuwe katten in onze wijk komen wonen. Die kan ze wel horen als ze buiten miauwen, maar ze zit zelf de hele dag binnen. Daar heeft ze dus geen contact mee. De buitenkat van de buren ziet ze wel eens en daar is ze ook echt wel bang voor, maar ze likt ook als ze die al in geen tijden heeft gezien. De enige stressbron die ik kan bedenken is de hond van mijn ouders, maar die is in januari 2023 bij ons komen wonen; bijna 1.5 jaar voordat de eerste kale plekken ontstonden.
De kale plekken zitten nu (nog steeds) op haar voor- en achterpoten, maar er ontstaat ook een klein plekje op één van haar enkels (achterpoot) en bij de start van haar staart. De foto's zijn van vandaag. Ze staan even in een spoiler. Het zijn geen vieze foto's oid, maar mocht je niet willen kijken, zou het al fijn zijn als je mee kunt denken.

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. De dierenarts heeft aangegeven dat we nog verder onderzoek kunnen doen, maar dat dit veel geld zou kosten en het dan wellicht nog steeds niet zeker is waarom ze haar poten kaal likt. Ik wil dit best onderzoeken, maar zou het toch fijn vinden als ik al wat (meer) dingen af heb kunnen strepen en nieuwe ideeën heb opgedaan.
De enige andere oorzaak die ik kan bedenken is dat ze wellicht pijn aan haar poten heeft, maar ze is nog zo jong en verder kerngezond. Ze houdt er van om samen met haar grote zus door het huis te rennen of lekker te stoeien. Ik heb het idee dat ze tegenwoordig wat vaker verkeerd springt, maar dat kan ook een frequentie-illusie zijn.
Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Er is wel veel stress in het huishouden en het zou inderdaad best kunnen dat ze daar gevoelig voor is. Ik zal daar ook even beter op gaan letten!