Kale plekken kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goner

Kale plekken kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 22:52

Beste bokkers, zouden jullie met mij mee willen denken?

Ik heb een poes van ruim 6.5 jaar oud. In de zomer van 2024 begon zij kale plekken te krijgen rond haar handwortelgewricht (voorpoten) en kuitbeen/scheenbeen (achterpoten). Dit begon als kleine plekjes die niet weg gingen, maar ook niet groter werden. Daarom is besloten het eerst even aan te kijken, maar wel te stoppen met het geven van mensenvoer (ze kreeg af en toe een klein beetje yoghurt of kaas).

Toen ze bij haar volgende check bij de dierenarts nog niet weg waren (juni 2025), heb ik het toch maar even benoemd. De dierenarts gaf toen als advies: "kijk het maar even aan, mocht het erger worden kom dan maar weer langs". Zo gezegd, zo gedaan.

Rond september/oktober 2025 begonnen de plekken weer groter te worden en begon het ook op te vallen dat ze er wel veel aan likt (al lijkt dat eerlijk gezegd niet meer dan aan de rest van haar lichaampje). 11 november 2025 hebben we een afspraak bij de dierenarts gehad. Hier heeft ze twee middeltjes gekregen: ééntje tegen parasieten (vlooien en mijten, denk ik?) en ééntje tegen de jeuk. Die tegen de jeuk zou zo'n 14 dagen moeten werken, wat dus betekent dat er in de lengte van het haar verbetering te zien zou moeten zijn. Het leek echter niet zo veel te doen, want er ontstond geen nieuwe haargroei.

De dierenarts en het internet noemen een paar dingen die de kale plekken zouden kunnen veroorzaken:
- Parasieten; dit lijkt mij sterk. Ik heb in deze 1.5 jaar geen enkele vlo op haar lichaampje gezien en check dat wel regelmatig. Daarnaast heeft ze dat middeltje gekregen (ik moet de naam ervan even opzoeken in de factuur), wat dus zou moeten betekenen dat ze daar geen last meer van kan hebben. Ze wordt gewoon elk jaar ontwormd. Daarnaast vertelt internet mij dat de kale plekken dan voornamelijk rond de nek, rug en oren zitten. Dit is bij haar niet het geval.
- Huidinfecties of schimmel; de dierenarts heeft haar nagekeken en kon geen duidelijke tekens voor schimmels of infecties zien. Volgens het internet zou haar huid dan rood en schilferig moeten zijn, dit is niet het geval. De huid is wel eens geïrriteerd, maar dit komt (mijn inziens) door overmatig likken.
- Allergieën; een (voedsel)allergie is mogelijkheid, maar ook dit uit zich (volgens die dierenarts) normaal gesproken in kale plekken op en rond de kop. Ze eet normaal smolke sterilised, maar ze heeft ook een tijd smolke sensible geprobeerd. Dit veranderde niks. Door de atypische symptomen lijkt deze oorzaak ook af te vallen.
- Hormonale disbalans; kan zich uiten in symmetrische haaruitval. Haar haren vallen echter niet uit. Ze likt ze gewoon weg.
- Overmatig poetsen door stress; dit lijkt de meest waarschijnlijke optie (denk ik). Dit kan volgens het internet komen door verhuizing, nieuwe huisdieren etc. Dit is alleen allemaal niet het geval. We hebben nieuwe konijnen, maar die wonen hier pas sinds april 2025 (dus pas na de eerste kale plekken) en daar lijkt ze ook niet echt stress door te ervaren. We zijn niet verhuisd. Mogelijk zijn er wel nieuwe katten in onze wijk komen wonen. Die kan ze wel horen als ze buiten miauwen, maar ze zit zelf de hele dag binnen. Daar heeft ze dus geen contact mee. De buitenkat van de buren ziet ze wel eens en daar is ze ook echt wel bang voor, maar ze likt ook als ze die al in geen tijden heeft gezien. De enige stressbron die ik kan bedenken is de hond van mijn ouders, maar die is in januari 2023 bij ons komen wonen; bijna 1.5 jaar voordat de eerste kale plekken ontstonden.

De kale plekken zitten nu (nog steeds) op haar voor- en achterpoten, maar er ontstaat ook een klein plekje op één van haar enkels (achterpoot) en bij de start van haar staart. De foto's zijn van vandaag. Ze staan even in een spoiler. Het zijn geen vieze foto's oid, maar mocht je niet willen kijken, zou het al fijn zijn als je mee kunt denken.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. De dierenarts heeft aangegeven dat we nog verder onderzoek kunnen doen, maar dat dit veel geld zou kosten en het dan wellicht nog steeds niet zeker is waarom ze haar poten kaal likt. Ik wil dit best onderzoeken, maar zou het toch fijn vinden als ik al wat (meer) dingen af heb kunnen strepen en nieuwe ideeën heb opgedaan.
De enige andere oorzaak die ik kan bedenken is dat ze wellicht pijn aan haar poten heeft, maar ze is nog zo jong en verder kerngezond. Ze houdt er van om samen met haar grote zus door het huis te rennen of lekker te stoeien. Ik heb het idee dat ze tegenwoordig wat vaker verkeerd springt, maar dat kan ook een frequentie-illusie zijn.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door Goner op 02-02-26 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Re: Kale plekken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:02

Stress kan een optie zijn.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:05

Ik zou toch echt eerst in het voer zoeken. Mogelijk is ze allergisch voor granen. Zit in beide brokken behoorlijk in. Kan ook kip zijn zit ook in beide brokken in. En ja vaak wordt de kop kaal maar vaak genoeg ook andere plekken gezien (buik, poten, borst).

Dus ik zou persoonlijk kijken naar een graanvrije brok zonder kip. En dat echt een flinke tijd voeren minimaal 6 weken zonder toevoegingen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 00:14

Dit is exact wat mijn kat gehad heeft. Bij mij denk ik inmiddels erachter dat het door stress kwam grotendeels, maar mijn kat staat wel standaard al op graanvrij voer. Ik zou daar eens mee starten.

Hier heb ik langere tijd dexacortone gegeven en ben ik recentelijker gestart met Zylkene voor de rust, maar het is pas gaan opknappen sinds mijn partner meer thuiswerkt. Hier was het dus echt stress door alleen zijn..

Ze heeft altijd Applaws gegeten, krijgt nu Wild Freedom sterilized. Beide graanvrij, ben wel fan van de Wild Freedom. Hoger eiwitgehalte, lager vetgehalte. Ze moet er beduidend minder van eten om vol te zitten en valt er ook van af (dat mocht hier wel). Aanvullend natvoer krijgt ze nu nog Mac's (te koop bij Zooplus), 80% vleesaandeel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 00:48

Bij een voedselallergie kan het zeker ook op andere plekken als koper en nek.
Kip en graan zijn beide zaken waar katten met een allergie op kunnen reageren en zit ik beide varianten die je gevoerd hebt.
Zou eerst starten met een graanvrij voer zonder kip.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 01:06

Onze poes heeft dit dus juist met vlooien. 1 is al genoeg om haar gek te maken van de jeuk en dan bijt ze ook echt in dr vacht en trekt hele plukken uit. Hier meteen verschil, een opluchting, na d injectie tegen jeuk. E sinds zij behandeld wordt met de nieuwste combo-pipet (next guard oid heet het) geen last meer.

Onze stalpoes had het echter door hormonale disbalans. Is te behandelen maar erg duur. Bij haar was dat niet te doen (want nogal wild) en dat is op den duur vanzelf weg gegaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 07:52

Ik denk ook aan een allergie, kan ook een contactallegie zijn, begroeiing waar ze doorloopt of iets waarop ze ligt.

Heeft jouw dierenarts geen huidschraapsel genomen van zulke plekken? Als mijten of schimmel een rol spelen is dat dan te zien. Soms is het echt heel moeilijk te herkennen.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 09:01

Ik vind dit niet echt typische plekken voor stresslikken maar zou kunnen.
Maar zou allergieen ook echt niet uitsluiten. Likken bij de poten is hierbij echt niet ongekend.
Zowel een vlooien allergie (en een beet kan een enorme reactie geven) of voedselallergie.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:30

Mijn kat kreeg vorige jaar ook kale jeukende plekken wel op de rug en hoofd, en oorzaak was dat ze allergisch bleek voor de andere brokjes die ik gaf. Had in de aanbieding wat zakjes iams brokjes gekocht, ipv de almo nature die ik normaal voer. Prik gehad en nog lotion tegen de jeuk en anti mijt en vlooien pipetje, en terug naar de oude brokjes en problemen opgelost. In verleden had ze ook wel is af toe een zakje iams brokjes gegeten maar nu reagerde ze er dus wel op. Zou zeker een voedsel allergie kunnen zijn plotseling kalen jeukende plekken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:38

Als je brok wilt zonder kip en graan kan ik je macs mono proteïne paard en konijn aanraden. Onze kat met een intolerantie, wat zich uitte in diaree, doet het erg goed op dit voer. Ondertussen ben ik bezig met andere brokken toevoegen waar geen kip in zit.

In de fressnapf in Duitsland heb je ook nog brokken zonder kip en ook meerdere soorten natvoer met maar 1 proteïne bron

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:39

Ik denk ook aan een vlooien allergie. Zij zit binnen maar de hond komt buiten. Ik heb ook een poesje gehad met vloallergie en bij 1 beet kreeg ze weer op alle oude bijtplekjes jeuk. Mss daarom een keer stronghold geven? Je merkt het effect echt heel snel.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 17:18

Allereerst allemaal bedankt voor het meedenken! :)

De dierenarts heeft geen huidschraapsel genomen, maar ze heeft dus wel een middel tegen mijten en vlooien gehad. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat is waar ze last van heeft aangezien ik in al die tijd geen enkele vlo heb gezien en onze andere dieren nergens last van hebben, maar ik zal voor de zekerheid nog een keer ontvlooien.

Overstappen op ander voer kunnen we zeker nog wel proberen. Is de Macs Mono dan het beste voer om dit mee te doen? Er zijn zo veel merken dat ik ook niet echt weet wat verder een goede optie zou zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 17:21

Als het een contact allergie is, ivm de plekken op haar lijf. Voorpootjes dicht bij de grond, achter dicht bij de grond als ze zit. Ik zou het daarom ook zoeken in oppervlakken: vloer, wasmiddel, reinigers, type stoffen kleden, schoonmaakmiddelen enzovoort.

Hebben ze een anti-histamine geprobeerd bijv voor een maandje?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 17:24

Ja dat is in Nederland eigenlijk het enige brok wat maar 1 proteïne bron heeft. In Duitsland zijn er meerdere maar ik weet niet of dat in de buurt is.

Ik ben begonnen met alleen paard en vergeet niet het natvoer te wisselen en de snoepjes. Die zijn ook te vinden met alleen paard als bron.

Het is op de lange termijn niet goed om maar 1 proteïne bron te voeren, daarom ben ik momenteel dingen aan het toevoegen. Maar ik heb dus wel echt lang gewacht tot het stabiel werd en bleef en voeg heel langzaam dingen toe zodat ik kan observeren wat de klachten geeft

Op de facebookpagina natuurlijke katten kun je advies vragen en dan wordt je getagd in een post over eliminatie dieeten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 17:51

Amber_anne schreef:
Ja dat is in Nederland eigenlijk het enige brok wat maar 1 proteïne bron heeft. In Duitsland zijn er meerdere maar ik weet niet of dat in de buurt is.

Ik ben begonnen met alleen paard en vergeet niet het natvoer te wisselen en de snoepjes. Die zijn ook te vinden met alleen paard als bron.

Het is op de lange termijn niet goed om maar 1 proteïne bron te voeren, daarom ben ik momenteel dingen aan het toevoegen. Maar ik heb dus wel echt lang gewacht tot het stabiel werd en bleef en voeg heel langzaam dingen toe zodat ik kan observeren wat de klachten geeft

Op de facebookpagina natuurlijke katten kun je advies vragen en dan wordt je getagd in een post over eliminatie dieeten

Purizon had ook altijd wel brokken met 1 proteïne bron. ( ze hadden yoen verschillende, Vis, paard, hert, eend) maar weet niet of ze het nog steeds hebben?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:10

Vet-concept heeft ook veel mono-proteïne diëten, nat en droog. Gemakkelijk te bestellen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:30

Sinds ik mijn kat vers vlees voer is het helemaal weggegaan.

Ook het likken is gestopt.
Dus het was voer gerelateerd, maar toen een buurtkat veel stress opleverde was het wel erger. En ook ontwormen en ontvlooien blijft belangrijk.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:44

Er wel meer merken die maar 1 eiwit bron hebben.

Carnis, amanova bijvoorbeeld. Vers vlees is inderdaad ook een optie wel zorgen dat je compleet voert dan.

En ontwormen heeft echt alleen maar zin als een kat wormen heeft. Anders ga je de nieren weer extra belasten. Beter kun je dan een ontlasting onderzoek doen om te kijken of ze wormen heeft.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 08:37

xoranlover schreef:
Er wel meer merken die maar 1 eiwit bron hebben.

Carnis, amanova bijvoorbeeld. Vers vlees is inderdaad ook een optie wel zorgen dat je compleet voert dan.

En ontwormen heeft echt alleen maar zin als een kat wormen heeft. Anders ga je de nieren weer extra belasten. Beter kun je dan een ontlasting onderzoek doen om te kijken of ze wormen heeft.

Wat bedoel je met compleet voeren?
En ik wist niet dat katten ook ontlastingonderzoek hebben, doe dat bij mijn schapen wel.

Mijn kat had een tijd hypo allergeen voer van royal cabin maar dat werkte na een paar jaar echt averechts.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 10:23

Niet in al het verse vlees zit een compleet palette aan de benodigde vitamine, mineralen etc.
Je moet bij vers goed variëren om dat allemaal in balans te krijgen en te zorgen dat je kat geen tekorten krijgt.
Gelukkig zijn er ook veel aanbieders van vers die dat al voor je gedaan hebben, dan is het een stuk makkelijker voeren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 11:09

c_alsemgeest schreef:
Niet in al het verse vlees zit een compleet palette aan de benodigde vitamine, mineralen etc.
Je moet bij vers goed variëren om dat allemaal in balans te krijgen en te zorgen dat je kat geen tekorten krijgt.
Gelukkig zijn er ook veel aanbieders van vers die dat al voor je gedaan hebben, dan is het een stuk makkelijker voeren.

Ah ok goeie
Ik voer van de bio slager maar dat is wellicht niet compleet. Maar daarnaast heb ik wel een goede brok voor haar.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 22:58

Ik heb ondertussen een nieuwe brok besteld die geschikt is voor een eliminatiedieet (vet concept). We gaan dat eerst maar even een paar weken aankijken (en daarnaast nog een keertje alle dieren ontvlooien). Dank voor jullie hulp!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 13:34

Ik heb twee katten gehad (eentje is er nog) die kale plekjes kregen. Bij één komt het door stress. Bij de andere door een allergie.

Goed dat je stress meeneemt in je lijstje, en ook alvast wat mogelijke stressfactoren benoemt. Het kan natuurlijk dat je kat stress heeft van iets anders dan jij op je lijstje hebt staan. Heb je zelf bij voorbeeld stress, of iemand in je huishouden, en dat je kat daar gevoelig voor is? Zijn er routines veranderd, bij voorbeeld dat vaste dingen ineens op een ander tijdstip gebeuren, of wisselende tijdstippen? Het ligt ook aan het karakter van je kat, als het een hoogsensitief dier is heeft die er waarschijnlijk wat eerder last van als er ergens stress is.

Mijn andere kat kreeg kale plekken door een allergie. Het bleek geen voedselallergie te zijn. Ze was allergisch voor de hooistofmijt. Vlak voordat ze zich kaal begon te krabben had ik mijn paard verhuisd van 24/7 buiten naar een stalling waar hij 's nachts op stal moest. Het probleem voor de kat was opgelost toen ik bij thuiskomst van stal meteen mijn jas, laarzen, broek en alles wat met paard en stal in contact was gekomen uittrok en neerlegde op een plek waar de kat niet kon komen, en mijn handen waste.

Dus misschien handig om even te kijken of daar iets in veranderd is bij jou. Of dat er bij je konijnen een parasiet zit ofzo, of mijt als je kippen/vogels hebt ook.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 15:35

Koper schreef:
Ik heb twee katten gehad (eentje is er nog) die kale plekjes kregen. Bij één komt het door stress. Bij de andere door een allergie.

Goed dat je stress meeneemt in je lijstje, en ook alvast wat mogelijke stressfactoren benoemt. Het kan natuurlijk dat je kat stress heeft van iets anders dan jij op je lijstje hebt staan. Heb je zelf bij voorbeeld stress, of iemand in je huishouden, en dat je kat daar gevoelig voor is? Zijn er routines veranderd, bij voorbeeld dat vaste dingen ineens op een ander tijdstip gebeuren, of wisselende tijdstippen? Het ligt ook aan het karakter van je kat, als het een hoogsensitief dier is heeft die er waarschijnlijk wat eerder last van als er ergens stress is.

Mijn andere kat kreeg kale plekken door een allergie. Het bleek geen voedselallergie te zijn. Ze was allergisch voor de hooistofmijt. Vlak voordat ze zich kaal begon te krabben had ik mijn paard verhuisd van 24/7 buiten naar een stalling waar hij 's nachts op stal moest. Het probleem voor de kat was opgelost toen ik bij thuiskomst van stal meteen mijn jas, laarzen, broek en alles wat met paard en stal in contact was gekomen uittrok en neerlegde op een plek waar de kat niet kon komen, en mijn handen waste.

Dus misschien handig om even te kijken of daar iets in veranderd is bij jou. Of dat er bij je konijnen een parasiet zit ofzo, of mijt als je kippen/vogels hebt ook.

Routines zijn hetzelfde gebleven, ik ben zelf ook een enorm routinedier dus zou daar ook niet tegen kunnen :+ Er is wel veel stress in het huishouden en het zou inderdaad best kunnen dat ze daar gevoelig voor is. Ik zal daar ook even beter op gaan letten!

Mijn angst is inderdaad dat de (mogelijke) allergie niet in het eten zit. De konijnen hebben we pas een klein jaar, dus dat kan de oorzaak niet zijn (maar het kan de situatie natuurlijk wel verergeren). Kippen en/of vogels hebben we niet. Ik hoop dat het wisselen van de brokken voldoende effect gaat hebben, anders moeten we wellicht nog gaan kijken naar het wisselen van wasmiddels/zepen etc. Ik zat zelf ook nog te denken aan iets als huisstofmijt. Zijn er bokkers die daar ervaring mee hebben?