Ik heb vanmiddag een afspraak staan bij de dierenarts, maar omdat de klachten zo vaag zijn ben ik op zoek naar tips wat ik het best kan laten onderzoeken / welke dingen ik moet laten checken. Omdat ik bang ben dat ze me met pijnstilling naar huis sturen, maar goed, als dat de beste weg is doen we dat

Situatie:
Hond ~19 kg, piept sinds gisteren bij proberen op en van de bank af te springen. Ook bij andere onverwachte beweging, maar vooral tijdens het op of af springen. Loopt ook zielig met zijn staart omlaag en laat zijn oortjes hangen of trekt ze naar achter. Is erg aanhankelijk. Normaal is het een energieke en vrolijke hond en hij draagt zijn staart altijd hoog. Dit is sinds gisteravond pas echt acuut aan de hand, ik trok mijn stoel opzij waar hij naast lag en hij piepte toen hard, ik denk door de acute beweging die hij toen maakte om de stoel te ontwijken (hij staat altijd zsm op wanneer dat gebeurt, ik heb niet het idee dat ik mijn stoel op hem zette / tegen hem aan stootte. Maar zou kunnen).
Hij is 4 jaar, het is een labradoodle. Ik moet erbij zeggen dat ik ca 2 maanden geleden ben verhuisd en sindsdien woon ik 1 hoog, dus loopt hij 3 kleine trappen op en af met elke uitlaatbeurt. Daarnaast fiets ik veel meer met hem dan voorheen, denk aan 4-5 keer per week 10 minuten heen en terug. Ik breng hem namelijk regelmatig naar mijn ouders voor oppas. Daarnaast heb ik al iets langer, zeg 2 weken, het idee dat hij niet helemaal lekker loopt met zijn achterpoten en / of heupen. Heel minimale dingen die alleen mij als eigenaar opvielen. Hij sprong daarnaast al een kleine week niet meer heel graag de bank op of de auto in, maar hij lag toch elke ochtend op de bank dus het is wel spontaan erg verergerd sinds gisteravond.
Verder wilt hij best wandelen maar met minder enthousiasme. Waar denken jullie aan? Ik dacht toch wel aan foto’s, maar een echo is weer nuttiger als het evt banden zijn. Ik hoop dat de dierenarts kan vinden wat zijj exacte pijnplek is, ik vermoed linksachter, maar durf niet uit te sluiten dat het niet uit zijn rug of heup komt.