Voerverrijking voor hongerige katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Voerverrijking voor hongerige katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:05

Hoi!

Ik merk de laatste tijd dat mijn 2 katten steeds hongeriger worden.

Mijn ene kat Eevee krijgt koperarm voer Hills Liver Care. Omdat ik beide katten niet gescheiden eten kan geven, krijgen ze het beide. Chloe krijgt daarnaast ook 1x per week wat extra natvoer zodat ze alle stoffen die niet in het dieetvoer zit, aan kan vullen met dit eten. Ze krijgen 5x per dag wat droogvoer uit de automaat. Netjes afgewogen op wat er op de verpakking staat. Ik weeg ze ook elke week, en ze blijven beide stabiel op het zelfde gewicht. Ik maak daarop uit dat ze genoeg binnenkrijgen. Soms krijgen ze een snoepje of bijvoorbeeld een lickit.

Nu merk ik echt dat ze van voerbeurt naar voerbeurt leven en vaak lopen te mekkeren dat ze honger hebben :+ Vooral Chloe kauwt nauwelijks op het voer omdat het echt kleine brokjes zijn.

Ik ben daarom dus opzoek naar voerverrijkingen wat niet zomaar op is en waar ze echt even zoet mee zijn.

Ik heb voerpuzzels, maar die hebben ze zo door en zijn ze na 5 minuten klaar mee _O- Hebben jullie nog andere gezonde voertips (waar weinig koper in zit) die ik toe kan passen op ze? Ik ben benieuwd naar jullie tips!

De monsters in kwestie :D

Afbeelding

Afbeelding

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:30

Ik ben heel benieuwd naar de tips die mensen hebben.

Zelf heb ik ook meerdere puzzels en wissel ik deze regelmatig af. Ik heb enkel hondenpuzzels, want als ik kattenpuzzels zie, weet ik al dat ze die vrij snel gaan hebben. De een heeft de motivatie om een puzzel te ontdekken en de ander gaat ergens anders slapen want; te veel moeite.
Van die schuifdeksels of deksels die je er helemaal af kan halen gaan hier altijd rap. De omklap deksels zijn wat lastiger en kan soms wat meer gepriegel zijn (dus top). Ik heb hier ook de classic wc-rol in doos puzzel maar die maken ze snel stuk. Wat ik ook wel doe is snoepjes in een deken wikkelen & die deken dan oprollen. Daar doen ze ook wat langer over omdat het wat meer een klusje is.

De meeste kunnen ze wel uit futselen, maar de eend-dispenser blijft een lastige. Dat heeft dan vooral te maken met de kracht die je moet gebruiken op de dispenser. Dat is deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/1-artikel-s ... 0QEALw_wcB

https://www.bol.com/nl/nl/p/mister-mill ... oductImage zoiets als deze vind ik dan wel weer interessant, dan moet het middelste console gedraaid worden om bij die andere oranje compartimenten te komen

Over het type snoepje heb ik geen tips, ik heb twee reuzen van maine coons die voor het goede eigenlijk meer moeten aankomen. Ze hebben onbeperkt brokjes maar staan alsnog altijd klaar als ik in de keuken ben. Iets lekkers gaat er altijd in natuurlijk.

tamary

Re: Voerverrijking voor hongerige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Die puzzels kun je gewoon met de droge brokjes vullen, dan zijn ze langer bezig met eten ipv hap slik weg. En ja dan is van 15 sec. naar 5 minuten al heel wat, maar zo lang duurt een muis besluipen nu ook weer niet. Mentale stimulans en meer kans geven dat signaal buikje vol doorkomt voordat eten op is doet veel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

Hier wissel ik de voerspellen af. Of maak t lastiger door delen af te plakken oid. Wat ook nog wel eens leuk is is een likmat gebruiken. Een keer een beetje kwalitatief goed natvoer oid. Al dan niet bevroren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:43

Ik vul mijn puzzels inderdaaad met droge blokjes maar vooral Eevee is erg pienter en heeft het binnen een paar minuten op. Chloe geeft al snel op en blijft eromheen zitten.

Ik zag in een video dat iemand een lickit op een bord uitgesmeerd had en in de vriezer had gedaan. Ik weet alleen niet in hoe verre dit te koud voor ze is als ze dit op gaan likken...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Die van mij krijgen geregeld likit uit de vriezer. Als ze moeten likken krijgen ze niet veel tegelijk binnen dus dat kan geen kwaad

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

Bij mij zijn ze helemaal gek op de snuffelmatten. Ik heb ze zelf gemaakt met korte en lange slierten. Dat is zo ongeveer het enige wat mijn abessijnen en somali niet binnen 10 seconden door hebben. Of ja ze snappen het wel maar ze zijn lamger bezig omdat ik de snoepjes of brokken echt erin prop.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

Heb je al geprobeerd voerpuzzels, doos met wc rolletjes, snuffelmatten etc op verschillende plekken in huis aan te bieden?

Kun je de voer frequentie verhogen? Dus meer porties in kleinere hoeveelheden?

En is het een optie om ze er allebei natvoer bij te geven? Dat vult beter en is lager in calorieën.

Heb je al gekeken of de samenstelling van je voer is veranderd? Hoe lager het aantal eiwitten hoe minder verzadigend. Ik kon het namelijk niet vinden op de site van Hills.

Katten hebben geen kauwgebit, maar een schaargebit, dus echt kauwen zullen ze nooit gaan doen op brok. En zorgt er ook niet voor dat ze langer vol zitten.

En het kan ook zijn dat ze meer honger hebben door verveling. Misschien kun je ze nog op andere manieren van meer afleiding voorzien.