Hond slaapt slecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Hond slaapt slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 21:34

Hoi allemaal,

Wij hebben een 5 jarige coton de tulear. Vanaf puppy af aan sliep hij al weinig overdag. Nu merken we echter, dat naast het niet slapen overdag, hij ook 's nachts slecht slaapt. Hij lijkt veel wakker te liggen, smekt dan veel (zonder eten uiteraard) en als hij wel slaapt, dan snurkt hij soms zo hard dat we twijfelen of hij wel goed ademt.

Dit slechte slapen uit zich in een soort 'overprikkeld' gedrag overdag. Voornamelijk heel veel blaffen en tijdens het uitlaten echt op alles reageren (normaal alleen honden en mensen), ook als er niets beweegt.

Overdag zetten we hem wel eens in de bench om te slapen, maar of hij dat echt doet weten we natuurlijk niet.

Heeft er iemand tips om hem beter te laten slapen, zowel overdag als 's nachts?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:36

Hij smakt veel geef je aan, eetlust goed? Of overmatig? Hoe is de ontlasting? En de interactie met jullie?
Je geeft ook aan dat je niet weet of hij slaapt in de bench, weet je wel wat ie wel doet? Heb je het wel eens gefilmd?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 21:42

Hettieheks schreef:
Hij smakt veel geef je aan, eetlust goed? Of overmatig? Hoe is de ontlasting? En de interactie met jullie?
Je geeft ook aan dat je niet weet of hij slaapt in de bench, weet je wel wat ie wel doet? Heb je het wel eens gefilmd?

Zijn eetlust is goed, misschien te goed inderdaad. Hij krijgt 2x per dag eten, eet het niet te snel op (niet schrokken oid). Is de rest van de dag wel de kruimeldief in huis.

Ontlasting is ook goed. Niet te dik of dun. Poept twee tot drie keer per dag.

Interactie met ons is goed. Wil altijd knuffelen of spelen (soms overmatig ook, dus speeltjes ruimen we wel op na bepaalde tijd). Hij slaapt dus 's avonds wel op schoot soms, maar ook dan gaat hij soms dat smekkende geluid maken of heel hard snurken.

Bench hebben we niet gefilmd. Ik weet niet wat hij doet eigenlijk. Hij kan er niet zoveel doen natuurlijk. Sloopt niets oid.

fjordjes

Re: Hond slaapt slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:44

Doe je ook denk spelletjes met hem? Krijgt hij kauwsnacks? Bedoel dan runderkophuid, niet een koekje ofzo. Waar die lang mee bezig is.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:47

Ik zou het eens filmen wat er gebeurt in de bench. Het kan info geven. Smakken en onrust kan passen bij maag-darm klachten…
Ook al is de ontlasting goed. Wat eet je hond? Wel eens een oorontsteking of jeuk etc?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:51

Honden willen sowieso graag een slaaplek kiezen en wisselen heel regelmatig van plek in hun slaap (polyfasisch slapen). Een bench beperkt / voorkomt dat. Nu is niet voor iedere hond mogelijk om dan maar meteen "vrij" te slapen maar een ren met wat keuzevrijheid in ligplekjes, warm of op de koele vloer, kan al veel rust geven.

Hem filmen is sowieso een goed idee. Eventueel hulp inschakelen van een gedragsdeskundige. Slaap is essentieel en smekken duidt wel op stress en /of ongemak, al dan niet fysiek.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 22:01

Denkspelletjes doen we niet zo vaak, kunnen we wel eens meer proberen. Kauwsnacks krijgt hij wel regelmatig, daar kan hij zich ook uren mee vermaken.

Qua voer krijgt hij profine adult kip. Hij kan niet tegen granen, maïs en rijst (dan krijgt hij echt plakpoep en/of diarree). Kauwsnacks en eventueel trainingsnacks zijn dus ook vrij van die producten. Oorontsteking heeft hij nog nooit gehad, jeuk af en toe maar niet overmatig volgens mij.

In de bench filmen zal ik eens doen.

Over de slaapplek. Hij loopt normaal gewoon los door huis en als we weg gaan, dan moet hij in de keuken samen met de andere hond. De bench doen we hem enkel in wanneer hij dus echt heel vervelend is en overprikkeld lijkt. Hij gaat alleen dus vrijwel niet slapen als hij gewoon los rondloopt. Hij ligt wel eens op de grond of bank, maar hij schiet bij alles omhoog. Hij lijkt echt alles in de gaten te willen houden. Alleen 's avonds op schoot wil hij wel eens echt slapen en schrikt hij iets minder snel op.

's avonds slaapt hij meestal bij mijn moeder in bed, waar hij ongeveer een half 2-persoons bed incl. Mandje heeft om te slapen. Voorheen merkte we daar geen problemen, maar de laatste tijd dus wel het wakker zijn, smekken en snurken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:14

Ik zou gezien het smekken en snurken denk ik toch beginnen bij de dierenarts... Wie weet heeft hij ergens last van?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:21

Met die klachten zou ik inderdaad eerst fysiek ongemak uitsluiten, misschien is hij benauwd of verstopt en voelt slapen eng/gevaarlijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:34

Zijn de ogen gecheckt? Er komt PRA (netvlies afwijking) voor bij dit ras. Dat begint met nachtblindheid, dus dat zou wellicht verklaren dat hij zich 's nachts anders gedraagt, doordat hij dan minder goed ziet. Hoeft natuurlijk niet het geval te zijn, maar dan is dat wellicht uit te sluiten door de dierenarts.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:36

Ik zou een gedragstherapeut inschakelen via de nvgh en ook een dierenarts die verder kijkt. Klinkt namelijk alsof je hond ongemakkelijk is en met name rond maag-darm. Alleen is veel te kort door de bocht zo. Heb nog veel meer vragen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 23:45

Dierenarts is inderdaad goed advies, ga ik eens verleggen met mn moeder.

Zoolgangster schreef:
Zijn de ogen gecheckt? Er komt PRA (netvlies afwijking) voor bij dit ras. Dat begint met nachtblindheid, dus dat zou wellicht verklaren dat hij zich 's nachts anders gedraagt, doordat hij dan minder goed ziet. Hoeft natuurlijk niet het geval te zijn, maar dan is dat wellicht uit te sluiten door de dierenarts.

Ik geloof niet dat ze hier specifiek op getest hebben. Ze hebben wel eens gekeken of hij goed zag, maar dat was gewoon door te bewegen voor hem en in het licht.

Hettieheks schreef:
Ik zou een gedragstherapeut inschakelen via de nvgh en ook een dierenarts die verder kijkt. Klinkt namelijk alsof je hond ongemakkelijk is en met name rond maag-darm. Alleen is veel te kort door de bocht zo. Heb nog veel meer vragen.

Mag ik vragen wat een gedragstherapeut in zo'n geval kan betekenen? Ik vrees dat die namelijk weinig gaat opmerken in een korte periode. Zodra er een vreemd persoon binnenkomt, gaat hij helemaal niet meer slapen...

Je mag je vragen trouwens gewoon stellen hoor!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:08

Die zoekt naar de oorzaak waarom je hond zo alert is. En via de NVGH weet je zeker dat je iemand hebt die daar goed voor is opgeleid. Die stuurt je een vragenlijst en zal aan de hand van die gegevens met je in gesprek gaan. Die kan daar vervolgens een advies over geven.

We zijn geen dierenartsen, maar hebben wel ook aardig wat kennis opgedaan over mogelijk medische oorzaken. Met een totaalplaatje kun je een gericht en goed advies krijgen waarmee je hond ook echt geholpen is.

We zijn er niet alleen voor bijtincidenten of uitval gedrag. Ook in dit soort gevallen kun je een GT inschakelen

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 20:55

Hettieheks schreef:
Die zoekt naar de oorzaak waarom je hond zo alert is. En via de NVGH weet je zeker dat je iemand hebt die daar goed voor is opgeleid. Die stuurt je een vragenlijst en zal aan de hand van die gegevens met je in gesprek gaan. Die kan daar vervolgens een advies over geven.

We zijn geen dierenartsen, maar hebben wel ook aardig wat kennis opgedaan over mogelijk medische oorzaken. Met een totaalplaatje kun je een gericht en goed advies krijgen waarmee je hond ook echt geholpen is.

We zijn er niet alleen voor bijtincidenten of uitval gedrag. Ook in dit soort gevallen kun je een GT inschakelen

Ah als je het zo zegt klinkt het inderdaad logisch!