Hond geeft wisseld beeld.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Hond geeft wisseld beeld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:27

Ik loop nu al een paar maanden bij de dierenarts met de reu van mijn moeder, maar ik heb steeds meer moeite met hoe de kliniek in het algemeen de diagnostiek runt. En ik ben even benieuwd of ik dingen overdenk of dat mijn onderbuik gevoel wel klopt.

Gaat om een 8 jarige Deense dog kruising reu. Oktober liep hij enorm moeilijk en gilde als je zijn heup aanraakte, hup naar de dierenarts en die heeft hem toen meteen op novacam gezet, wou geen fotos vond ze niet nodig. Binnen een paar dagen verbeterde hij, niet meer kreupel liep weer goed dus doorgezet want hij zou wel artrose hebben.

Nu heeft meneer altijd gevoelige darmen gehad, dus nu kreeg hij afgelopen week flinke diaree, hebben we pilletjes voor maar nu kwamen we gisteren thuis en lag de hele vloer onder maar dit keer zat er bloed bij. Meteen afspraak gemaakt met de dierenarts en die wou hem natuurlijk wel zien en een urine onderzoek doen.

Prima, nu had ik hem een paar dagen uitgelaten afgelopen weken en viel het me op dat hij soms alsnog niet helemaal zuiver lijkt, hij hijgt buiten snel ook toen het -7 was met die sneeuw. Als hij speelt is hij soms na een paar keer met zijn beer gooien niet helemaal fijn op de voorkant en gaat hij op zijn beer liggen kauwen. En hij drinkt veel meer de afgelopen weken Wou dit dus meteen voorleggen aan de dierenarts.

Nu kon ik niet mee en is mijn moeder
Gegaan , urine was schoon en niks aan te zien. Voor het hijgen had ze geen verklaring, darmen hoorde ze iets rommelen verder vond ze alles goed. Water consumptie ging omhoog van de novacam en is een bijwerking. De diaree is sinds dat hij het binnen heeft laten lopen ineens verdwenen. Hij heeft ook niet meer de nood om iedere 30 minuten naar buiten te moeten. Naar toch wil ze hem eerst een antibiotica kuur geven met pillen tegen tegen misselijkheid [ waar hij volgens mij geen last van heeft, de laatste paar dagen eet hij als een schooier ] en als dat niet aanslaat een bloed onderzoek doen.

En dit is wat ik niet kan volgen, ik zou juist eerst een bloed onderzoek doen, helemaal omdat hij van antibiotica flink aan de diaree gaat. Ook omdat hij geen koorts heeft, buiten super vrolijk is , en steeds een compleet wisselend beeld laat zien , en nu wil ze ook de novacam af gaan bouwen terwijl hij aan de antibiotica zit en in mijn optiek vanuit daar niet alle dagen pijnvrij is.

Nu is dit geen gemakkelijke hond wat betreft klachten. Paar maanden geleden is hij eens ongelukkig neergekomen toen hij voor een koekje omhoog sprong en stond hij op drie poten. Meteen naar de dierenarts, wou ook geen foto maken en toen ook aan de pijnstillers. Binnen een week verbeterde hij wel iets naar toen niet genoeg vond ik, je moest hem toen aan zijn poot helpen omhoog houden en dan mee hinkelen naar buiten, dus we wouden terug naar de dierenarts, naar buiten hem praktisch moeten tillen want hij wou echt niet op die poot staan, zag hij mijn zus buiten lopen, rent hij op vier poten enthousiast naar haar toe en sinds dat moment was hij ineens niet meer kreupel, wou meteen ook weer verder wandelen. Was echt bizar.

Hij heeft in het verleden ook wel eens nep gehinkt als hij niet de route mag bepalen of als hij mee moet naar huis. Dit is altijd meteen over als hij een maatje ziet, of wat lekkers krijgt. Dit doet hij al vanaf pup, toen is hij ook eens helemaal op de foto geweest en compleet doorgelicht omdat we dachten dat er iets mis was maar niks aan de hand.
Voor dat betreft is het een hele aparte hond :') maar dat maakt diagnostiek moeilijk.

Ik zou het liefst een second opinion doen bij een andere arts en dan ook meteen een foto maken wat betreft heupen en een bloedonderzoek doen. Niet gewoon willekeurig pijnstilling en antibiotica erin gooien en dan hopen op het beste. Maar mijn moeder is een van de oude stempel met je moet een dierenarts niet in twijfel trekken. Dus nu vraag ik me af of ik nu overdrijf en gewoon die antibiotica moet geven, of toch echt aan moet dringen op een andere kliniek.

Wat zouden jullie hier mee doen?

Sorry als het hier wat warrig staat, heb op het moment mijn gedachten niet echt op een rijtje door dit hele gedoe. :o

Little_Gift

Re: Hond geeft wisseld beeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Ik zou ook eerst bloedonderzoek aanraden. Als je een tijdje antibiotica geeft, zal dat ook het één en ander maskeren of wijzigen in het bloedbeeld dus dan zou je eigenlijk pas bloed kunnen nemen nadat hij een poosje van de antibiotica af is en dat is dan misschien weer te lang wachten dus ik zou ook eerst bloed laten nemen voor je de antibiotica start.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Ik denk dat een second opinion bij een andere dierenarts niet zo gek is. Hier word een bijzondere werkwijze gehanteerd. Nu, maar in oktober ook al. Omdat een hond opknapt op pijnstillers moeten deze direct continue gegeven blijven worden? Ben je al weer eens gestopt?

Dan zal ik ook direct andere opties bespreken voor de pijnbestrijding als dat echt nodig is, want organen worden niet heel gelukkig van langdurig Novacam gebruik. Bij een dier met een gevoelig maag-darm kanaal word het een beetje vragen om problemen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:00

Hijgen kan een uiting zijn van pijn.

Omdat je schrijft dat de dierenarts geen verklaring had voor het hijgen.
Maar bij honden kan hijgen een uiting zijn van pijn.
Dus niet negeren, het is belangrijk te weten dat de hond in pijn is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:09

Ik zou ook naar een andere DA gaan. Maar mogelijk ook de optie fysio/chiro. Mijn honden gaan een paar x per jaar voor een checkup. En als er ergens gericht een plek is die aandacht vereist gaan we uiteraard naar de DA.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

antibiotica is net als pijnstillers wel een aanslag op de darmen, dat moet je niet onderschatten. Zeker als hij al gevoelig is voor diarree.

Een deense dog van 8 jaar is wel al zo'n beetje aan het eind van zijn levensduur. Ouderdomskwaaltjes horen er ook wel een beetje bij denk ik. Ik zou niet te veel gaan dokteren.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

Ik zou onderzoek doen naar vitamine b12 tekort…

Nep hinken geloof ik absoluut niet in. De opwinding kan er voor zorgen dat de hond toch doorzet. Maar B12 zijn niet veel dierenartsen bekend mee.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:19

Bedankt voor de reacties alvast.

Ik wil zelf nog niet afbouwen met novacam omdat ik hem nog niet pijnvrij vind nu. Ik wil eigenlijk vervolg onderzoek maar dit wil deze dierenarts niet. De hond is officieel van mijn moeder en die gelooft heilig in deze dierenarts.

Dat hijgen lijkt mij ook pijn, maar daar slaat de dierenarts niet op aan. Zelfde als ik opmerk dat novacam voor het leven ook niet echt een optie is, maar dan geeft ze aan dat heel veel honden hier jaren prima op leven en dat ik wat overdrijf. Ik trek haar door dit soort uitspraken heel erg in twijfel.

En wat het hinken betreft, ik geloofde er eerst ook niet in, ben over zijn leven meerdere keren naar de dierenarts geweest, zijn toen wel fotos gemaakt, heeft pijnstilling gehad en en chiropractor bij geweest en er is steeds nul fysieke reden voor het hinken. Ook omdat hij er toen alleen mee begon als hij zijn zin buiten niet krijgt. Dus als je naar huis wil uit het park, of een andere route wil lopen. Als ik dan een snack meeneem en die aanbied op die momenten is hij ineens niet meer mank, ook niet op een ander moment, zelfde als je toch zijn route gaat lopen of weer op het bankje ga zitten om langer te blijven.

Ik heb er al eens een gedrags therapeut bij gehad op wandeling en die kon ook echt niet anders constateren dat hij faked.

Ik denk dat ik wacht met de antibiotica en voor maandag een afspraak maak ergens anders. Gewoon bloedonderzoek en dergelijke. Kan sowieso geen kwaad denk ik.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

alice0cullen schreef:
Bedankt voor de reacties alvast.

Ik wil zelf nog niet afbouwen met novacam omdat ik hem nog niet pijnvrij vind nu. Ik wil eigenlijk vervolg onderzoek maar dit wil deze dierenarts niet. De hond is officieel van mijn moeder en die gelooft heilig in deze dierenarts.

Dat hijgen lijkt mij ook pijn, maar daar slaat de dierenarts niet op aan. Zelfde als ik opmerk dat novacam voor het leven ook niet echt een optie is, maar dan geeft ze aan dat heel veel honden hier jaren prima op leven en dat ik wat overdrijf. Ik trek haar door dit soort uitspraken heel erg in twijfel.

En wat het hinken betreft, ik geloofde er eerst ook niet in, ben over zijn leven meerdere keren naar de dierenarts geweest, zijn toen wel fotos gemaakt, heeft pijnstilling gehad en en chiropractor bij geweest en er is steeds nul fysieke reden voor het hinken. Ook omdat hij er toen alleen mee begon als hij zijn zin buiten niet krijgt. Dus als je naar huis wil uit het park, of een andere route wil lopen. Als ik dan een snack meeneem en die aanbied op die momenten is hij ineens niet meer mank, ook niet op een ander moment, zelfde als je toch zijn route gaat lopen of weer op het bankje ga zitten om langer te blijven.

Ik heb er al eens een gedrags therapeut bij gehad op wandeling en die kon ook echt niet anders constateren dat hij faked.

Ik denk dat ik wacht met de antibiotica en voor maandag een afspraak maak ergens anders. Gewoon bloedonderzoek en dergelijke. Kan sowieso geen kwaad denk ik.

Een Deen van 8 jaar ? Dat istie wel zon beetje aan het eind van zijn leven beland denk ik. Geen hart ruis gevonden dus begreep ik ?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Een gedragstherapeut die van mening is dat hij faked? Kon vast geen fatsoenlijk diploma dan laten zien.

Sorry hoor het is een vrij beroep, dat maakt het heel waardeloos. Maar dat doen ze niet! Honden faken dat soort zaken niet

Die b12 zit niet in het standaard onderzoek. Dat gaat je iets vertellen over maag darm.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Faken is niet meteen het juiste woord maar er zijn wel degelijk honden die slim genoeg zijn om aangeleerd kreupel te lopen nadat ze de link weten te leggen dat dat aangeleerd manken hen voordeel oplevert.

Om dat te begrijpen heb je ook geen diploma nodig.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Om het echt goed te begrijpen als gedragstherapeut volg je een gedegen opleiding….

Ik ben benieuwd dan naar de honden die kreupel lopen om hun zin te krijgen… Ik ken ze niet. Wel degenen die ervan verdacht werden. En voor allen is een medische oorzaak gevonden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:44

Ik ken ze wel. Een kat trouwens ook. Die ging spontaan op drie pootjes lopen wanneer ze wat lekkers kreeg. Om daarna weer als een gek weg te sprinten :')
Maar in dit geval denk ik niet dat de hond van TS het momenteel faked, ook vanwege het hijgen..
Ik zou zeker voor een second opinion gaan.