Kat laten afvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Kat laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:46

Ik schakel even de hulp in van Bokt.

Eén van mijn katten is te dik, augustus 2025 woog hij 5,7. Toen gingen we op afval tour. In mijn ogen verloor hij gewicht, maar toen hij afgelopen weke bij de dierenarts op de weegschaal stond woog hij 6,8 kilo. Daar schrok ik wel even van, maar de vraag is vooral: hoe los ik dit op.

Ik denk dat die kilo erbij is gekomen omdat ze sinds september niet meer naar buiten kunnen = minder beweging.

Tussen al het dieetvoer zie ik door de bomen het bos niet meer. En daarnaast echt bi-zar duur.

Ik heb er nog 2 lopen, die hoeven niet af te vallen. Dus het is een ingewikkeld iets. 3 voerbakken op chip kopen kost me al rustig richting de 400 euro. Allemaal op dieet voer zetten is niet te betalen.

Wellicht hebben er hier mensen ideeën, voertips enz. Ik blijf uiteraard ook in overleg met de dierenarts, maar wat handige tips van mede katteneigenaren is altijd fijn :)

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:58

Ik lees even mee. Wij hebben er ook 2 waarvan 1 te dik en de ander in mijn ogen te dun, maar de dierenarts vind hem juist goed op gewicht.

Loek, de dunne hoeft niet af te vallen.
Bailey de dikkere dus eigenlijk wel.
Wij hebben altijd brokjes staan, en dit is voor Loek ook wel nodig. Hij mist 2/3 van zijn gebit. Voor hem heb ik nu een voer bij gekocht met meer calorieën die hij een paar keer per dag aangeboden krijgt.
Bailey moet dit absoluut niet hebben.

Een bak op chip gaat vrees ik niet werken want Bailey is een beetje de bulley, en zodra er een portie voor loek vrij gegeven wordt zou meneer hem er bij weg jagen en dat opeten.
Ik vind het lastig.
Hier ook rooien trouwens haha

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Martje80 op Gisteren, 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

veterinary HPM dietetic Cat Weight Loss
hiermee is onze kater van 12,5 kilo! naar 8,5 gegaan.

3 x daags 20 gram nu en doet het prima.
Wel apart voeren van zijn broer

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:03

Ik lees even mee. Ook een kat hier die richting de 7 kilo ging, gewoon echt absurd dik, terwijl hij bijna niets lust en weinig leek te eten. Ik ben overgestapt op de sterilized versie van de brok die ze al kregen maar niet op echt dieetvoer. Wel naar gekeken via de dierenarts, maar imo zit dat vaak gewoon volgepompt met extra filler ingrediënten waar de kat niets aan heeft. Met een kcal calculator heb ik berekend wat hij mag hebben op een dag en dat blijkt wel echt bizar veel minder te zijn dan gedacht wat denk ik verklaar waarom het zo uit de hand was gelopen. Hij mag maar zo’n 30 gram van deze brokjes hebben dus dat krijgt hij nu over 2 keer verdeeld. De andere kat was ook te dik maar iets minder dan de ander en die kan met 40 gram uit. Hier geef ik het ze gewoon allebei apart, het is maar weinig en ze hebben door hun dieet toch wel honger dus eten ze het in een keer op. De dikste valt nu wel af maar echt maar mondjesmaat, maar ik durf eigenlijk niet nog minder te voeren dan dit.

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om iets van een chip/apart voeren oplossing te zoeken, anders gaat het nooit werken. En daarbij zou ik dus adviseren hier te onderzoeken hoeveel kcal je kat zou mogen hebben en hoeveel gram van je brok dat is (niet blindelings van de verpakkingsadviezen uitgaan!!! Die adviseren bijna altijd teveel). Niet met een te groot tekort beginnen want daar kunnen ze ernstig ziek van worden. En dan elke paar weken wegen om de progressie bij te houden.

zonnebloem18

Re: Kat laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:19

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:10

Je voer per kat afwegen en 2 of 3 keer per dag voeren.
En beweging geven in de vorm van spelen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:27

Ik lees ook even mee. De kat van mijn mama is ook te dik. Zij staat op een afgewogen portie van Hill’s prescription diet feline metabolic advanced weight solution.
Alhoewel mama bij hoog en laag beweert dat de kat afgevallen is, merk ik niets.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:46

Hier werden ze apart gevoerd. Ze kunnen beide goed aangeven wanneer ze wat wilde eten dus de ene kreeg in de slaapkamer dr bakje (gelijkvloers) en kon eten waar ze zin in had, de ander kreeg het afgewogen en meerdere keren per dag kleine beetjes. Was ze klaar en stond ze voor de deur te schreeuwen, kwam ze weer terug de woonkamer in en ging ook de deur van de slaapkamer weer dicht.
Daarnaast heeft hij een anti-schrokbak, maar dat heeft ook deels met het kotsen te maken wat ie deed als ie te snel at.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 51 min geleden

Afvallen voor de kat is een heel lastig iets!

Hier de micro Chip voerbakken zodat je gewoon echt geen restjes laat liggen!
Tip. Kijk op marktplaats. Echt het aanschaffen waard!

Verder heb ik een loopwiel gemaakt voor ze hier, en overgeschakeld van brokken naar vers vlees wat het voor hun ook goed deed.

Nu was ze niet behoorlijk te zwaar. Maar zwaar genoeg om bepaalde klachten te krijgen waar ze nu geen last meer van heeft.
5,3 naar 4 kilo nu.