Kat laten afvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Kat laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 16:46

Ik schakel even de hulp in van Bokt.

Eén van mijn katten is te dik, augustus 2025 woog hij 5,7. Toen gingen we op afval tour. In mijn ogen verloor hij gewicht, maar toen hij afgelopen weke bij de dierenarts op de weegschaal stond woog hij 6,8 kilo. Daar schrok ik wel even van, maar de vraag is vooral: hoe los ik dit op.

Ik denk dat die kilo erbij is gekomen omdat ze sinds september niet meer naar buiten kunnen = minder beweging.

Tussen al het dieetvoer zie ik door de bomen het bos niet meer. En daarnaast echt bi-zar duur.

Ik heb er nog 2 lopen, die hoeven niet af te vallen. Dus het is een ingewikkeld iets. 3 voerbakken op chip kopen kost me al rustig richting de 400 euro. Allemaal op dieet voer zetten is niet te betalen.

Wellicht hebben er hier mensen ideeën, voertips enz. Ik blijf uiteraard ook in overleg met de dierenarts, maar wat handige tips van mede katteneigenaren is altijd fijn :)

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 16:58

Ik lees even mee. Wij hebben er ook 2 waarvan 1 te dik en de ander in mijn ogen te dun, maar de dierenarts vind hem juist goed op gewicht.

Loek, de dunne hoeft niet af te vallen.
Bailey de dikkere dus eigenlijk wel.
Wij hebben altijd brokjes staan, en dit is voor Loek ook wel nodig. Hij mist 2/3 van zijn gebit. Voor hem heb ik nu een voer bij gekocht met meer calorieën die hij een paar keer per dag aangeboden krijgt.
Bailey moet dit absoluut niet hebben.

Een bak op chip gaat vrees ik niet werken want Bailey is een beetje de bulley, en zodra er een portie voor loek vrij gegeven wordt zou meneer hem er bij weg jagen en dat opeten.
Ik vind het lastig.
Hier ook rooien trouwens haha

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 22-01-26 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 16:59

veterinary HPM dietetic Cat Weight Loss
hiermee is onze kater van 12,5 kilo! naar 8,5 gegaan.

3 x daags 20 gram nu en doet het prima.
Wel apart voeren van zijn broer

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 17:03

Ik lees even mee. Ook een kat hier die richting de 7 kilo ging, gewoon echt absurd dik, terwijl hij bijna niets lust en weinig leek te eten. Ik ben overgestapt op de sterilized versie van de brok die ze al kregen maar niet op echt dieetvoer. Wel naar gekeken via de dierenarts, maar imo zit dat vaak gewoon volgepompt met extra filler ingrediënten waar de kat niets aan heeft. Met een kcal calculator heb ik berekend wat hij mag hebben op een dag en dat blijkt wel echt bizar veel minder te zijn dan gedacht wat denk ik verklaar waarom het zo uit de hand was gelopen. Hij mag maar zo’n 30 gram van deze brokjes hebben dus dat krijgt hij nu over 2 keer verdeeld. De andere kat was ook te dik maar iets minder dan de ander en die kan met 40 gram uit. Hier geef ik het ze gewoon allebei apart, het is maar weinig en ze hebben door hun dieet toch wel honger dus eten ze het in een keer op. De dikste valt nu wel af maar echt maar mondjesmaat, maar ik durf eigenlijk niet nog minder te voeren dan dit.

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om iets van een chip/apart voeren oplossing te zoeken, anders gaat het nooit werken. En daarbij zou ik dus adviseren hier te onderzoeken hoeveel kcal je kat zou mogen hebben en hoeveel gram van je brok dat is (niet blindelings van de verpakkingsadviezen uitgaan!!! Die adviseren bijna altijd teveel). Niet met een te groot tekort beginnen want daar kunnen ze ernstig ziek van worden. En dan elke paar weken wegen om de progressie bij te houden.

zonnebloem18

Re: Kat laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 17:19

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:10

Je voer per kat afwegen en 2 of 3 keer per dag voeren.
En beweging geven in de vorm van spelen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:27

Ik lees ook even mee. De kat van mijn mama is ook te dik. Zij staat op een afgewogen portie van Hill’s prescription diet feline metabolic advanced weight solution.
Alhoewel mama bij hoog en laag beweert dat de kat afgevallen is, merk ik niets.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:46

Hier werden ze apart gevoerd. Ze kunnen beide goed aangeven wanneer ze wat wilde eten dus de ene kreeg in de slaapkamer dr bakje (gelijkvloers) en kon eten waar ze zin in had, de ander kreeg het afgewogen en meerdere keren per dag kleine beetjes. Was ze klaar en stond ze voor de deur te schreeuwen, kwam ze weer terug de woonkamer in en ging ook de deur van de slaapkamer weer dicht.
Daarnaast heeft hij een anti-schrokbak, maar dat heeft ook deels met het kotsen te maken wat ie deed als ie te snel at.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 02:05

Afvallen voor de kat is een heel lastig iets!

Hier de micro Chip voerbakken zodat je gewoon echt geen restjes laat liggen!
Tip. Kijk op marktplaats. Echt het aanschaffen waard!

Verder heb ik een loopwiel gemaakt voor ze hier, en overgeschakeld van brokken naar vers vlees wat het voor hun ook goed deed.

Nu was ze niet behoorlijk te zwaar. Maar zwaar genoeg om bepaalde klachten te krijgen waar ze nu geen last meer van heeft.
5,3 naar 4 kilo nu.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:04

Hier voer ik 3 katten op allemaal hun eigen plek. In t begin bijv met de deur er tussen dicht of er bij blijven staan. Inmiddels zet ik t neer en ga verder. Blijven ze netjes bij hun eigen bakje tot iedereen klaar is. Ook de rooie. Die krijgt zn eten vooral wat moeilijker. In een spelletje

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:13

Hier een kat die de neiging heeft te dik te worden en die hou ik op gewicht door aangepaste porties en geen onbeperkt voer. De andere twee hebben het niet nodig maar ook die krijgen niet meer onbeperkt. Die geef ik over de voerbeurten wat meer. Daarnaast is ongeveer de helft van hun dieet natvoer. Natvoer heeft door het hoge vochtgehalte minder calorien per kg/product. Ze kunnen er dus meer van eten zonder dik te worden.

Ze krijgen hier sochtends eerst natvoer en dan brokken uit puzzels (brokken aangepast per kat. smiddags brokken uit een voerautomaat ivm werk. en dan s'avonds krijgen ze weer natvoer. en op deze manier is alles nu perfect op gewicht

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:15

Is zo'n kattenwiel/hamsterwiel niet iets voor hem?
Dan krijgt hij in ieder geval wat meer beweging.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 09:44

Ik ga mee met ryukapple. Natvoer geven. Brok zit altijd koolhydraten in om de brok te maken. Dat zet aan. Natvoer (wat een kat trouwens gewoon echt nodig heeft en geen verwennerij is) geeft ook sneller een voller gevoel dan brok. En inderdaad minder calorieën per maaltijd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:37

xoranlover schreef:
Ik ga mee met ryukapple. Natvoer geven. Brok zit altijd koolhydraten in om de brok te maken. Dat zet aan. Natvoer (wat een kat trouwens gewoon echt nodig heeft en geen verwennerij is) geeft ook sneller een voller gevoel dan brok. En inderdaad minder calorieën per maaltijd.

Dan zou ik eerder voor KVV gaan. En als er voor natvoer gegaan word een hoogwaardig merk. Want in een groot deel van natvoer zit ook gewoon rommel.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:40

kiwiwitje schreef:
xoranlover schreef:

Dan zou ik eerder voor KVV gaan. En als er voor natvoer gegaan word een hoogwaardig merk. Want in een groot deel van natvoer zit ook gewoon rommel.

Ja oke maar als er brok bijgevoerd wordt en je geeft kwalitatief goed natvoer is KVV geen vereiste. Wel het beste natuurlijk maar veel mensen willen het niet geven en er zijn genoeg katten die het niet eten.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:53

Wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. Ene kat net wat te dik, de andere net wat te dun. Ze waren altijd gewend om altijd brokjes tot hun beschikking te hebben.

De dikkere kat heeft een tijd geleden een allergie ontwikkeld en krijgt nu dus alleen hypoallergeen voer. Dat vinden beide katten blijkbaar erg lekker, dus toen we daarop overschakelden werd de dikkere kat toch wel echt te zwaar. De dunnere kat eet zijn voer sowieso niet in 1 keer op, dus apart voeren lukt alleen maar met 2 aparte voerplekken.

We hebben uiteindelijk dus toch gekozen voor de dure microchip voerbakken en dit werkt echt perfect! We merkten nu ook pas hoe veel de dikkere kat van de altijd beschikbare brokjes at ten opzichte van de dunnere kat. Het is even een investering (zeker voor 3 katten), maar wij zijn dus wel echt blij met de microchipvoerbakken. Uiteindelijk betaalt het zich ook terug doordat we geen speciaal voer voor 2 katten meer hoeven te kopen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:39

xoranlover schreef:
kiwiwitje schreef:

Ja oke maar als er brok bijgevoerd wordt en je geeft kwalitatief goed natvoer is KVV geen vereiste. Wel het beste natuurlijk maar veel mensen willen het niet geven en er zijn genoeg katten die het niet eten.

Zeker geen vereiste. Maar in beide berichten werd niet gesproken over kwalitatief goed natvoer. Alleen over natvoer. En eerlijk is eerlijk. Of je bijv whiskas of edgard en cooper geeft(om maar even 2 merken te noemen) zit nogal een wereld van verschil. Maar ook de betere merken kunnen voedzamer zijn dus minder geschikt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:41

Nee ik ben het 100% met je eens. Ik zet dat er normaal ook altijd bij maar was denk ik ergens niet helemaal bij met mijn gedachte. Ik zou kijken voor schesir, almo nature, natura, aminova en niet naar whiskas, felix en gourmet.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:44

Je kunt ook 1 chip voer automaat kopen waar je andere kat uit kan eten. De kat die op dieet moet die krijgt dan gewoon afgemeten hoeveelheid op vaste tijden. Dat eet hij dan waarschijnlijk gelijk op.
Dus onbeperkt in de chipfeeder voor je kat op gewicht en bv de andere kat 3 x per dag voeren. Bv ochtend brok, rond etenstijd nat voer, voor bed brok. Ik woog af wat mijn ene kat mocht, dat deed ik een een apart bakje en dat krijgt zij verdeeld over de voerbeurten die ik had.

Daarnaast voerde ik vaak met spelen. Dus brokjes de kamer in gooien, daar rennen ze dan achteraan. En dan elke keer brokje andere kant op gooien, dan rennen ze nog best wat.
Je hoeft dan iig maar 1 voer automaat te kopen, die staan nog wel eens op marktplaats.

Brokjes verstoppen in huis vinden ze ook heel leuk, dan leg ik door het hele huis brokjes, hoog/laag. Dan moeten ze ook zoeken/springen/klimmen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 12:33

Met 10 katten waarvan er een paar dieet voer moeten ontkom ik er niet aan om apart te voeren. Wij hebben 2 voermomenten waarbij de katten die echt dieetvoer moeten "opgesloten" zitten en de overige in de woonkamer verspreid eten. Zodra ze hun plek goed kennen is het ook een fluitje van een cent, iedereen loopt keurig naar de juiste plek om te eten.

Verder ook een ding, de juiste hoeveelheid voeren. Dus light voer ook in de juiste hoeveelheid aanbieden voor de kat, daar hebben ze tegenwoordig hele handige scheppen voor met ingebouwde weegschaal.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:40

FennyPower schreef:
Afvallen voor de kat is een heel lastig iets!

Hier de micro Chip voerbakken zodat je gewoon echt geen restjes laat liggen!
Tip. Kijk op marktplaats. Echt het aanschaffen waard!

Verder heb ik een loopwiel gemaakt voor ze hier, en overgeschakeld van brokken naar vers vlees wat het voor hun ook goed deed.

Nu was ze niet behoorlijk te zwaar. Maar zwaar genoeg om bepaalde klachten te krijgen waar ze nu geen last meer van heeft.
5,3 naar 4 kilo nu.

Ik had een 3de later. Ook rood. Die was 5,8.
Ben ik naar 4,5 gekregen met vers vlees. Hij is uiteindelijk door omstandigheden naar mijn schoonouders verhuisd.
Weer opnieuw kreeg hij brokken. (Afgewogen )
Royal canin moderate calorie. En toch is hij weer precies rond de 5,8.. :(
Dat kan zo rap gaan.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 14:05

Wij hebben een kattenluik op chip, en daar een houten kist omheen getimmerd. is een stuk goedkoper dan een voerbak op chip

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 15:33

Ik heb met Catmoneo gewerkt en was daar heel erg tevreden over. Ik heb 5 katten die allemaal wat anders moesten, ze heeft uiteindelijk een soort van hello fresh overzichtje gemaakt per kat wat die in welke hoeveelheden moest krijgen.

Ja, het is echt gedoe. Maar nog steeds blij dat ik het gedaan heb.

Ik moest vooral veel meer natvoer gaan geven ipv brokken, dan blijven ze langer vol zitten.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:45

onze kater is echt afgevallen van 12,5 naar 8,5 zonder natvoer.(het is een echte hele grote kat,net als zijn broer die weegt nu 7,8 )
Niet te doen, zeurde de hele dag en extra drinken doet ie genoeg buiten uit vieze regenbakjes naast zijn drinkbakje binnen.

echt strikt 3x per dag zijn afgemeten 20 gram houd hem rustig nu zijn maag kleiner is geworden.
niks extra's geen snoepjes etc dan zeurt ie niet.

heeft langer als een jaar geduurd, maar is prima.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:06

Sterrebell schreef:
Je voer per kat afwegen en 2 of 3 keer per dag voeren.
En beweging geven in de vorm van spelen?

Dit werkte bij mijn katten prima, die heb ik zo in een jaar tijd 500 gram en 700 gram laten afvallen :)